Nieuwe banden CTR

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Steks

Nieuwe banden CTR

Post by Steks »

Er is al aardig wat geschreven over banden, maar toch waag ik er nog maar eens een nieuwe topic aan. Mijn huidige banden (Potenza RE40) hebben hun beste tijd wel gehad en moeten binnenkort vervangen worden, maar waardoor? Nieuwe RE40's worden het niet want in de regen hebben ze mij te weinig grip en voorlopig zal ik mijn auto vooral met slecht weer gebruiken omdat ik ook een motor voor de deur heb staan.

Er zullen veel mensen zeggen neem RE50's en daar neig ik zelf ook sterk naar. Maar zijn dat ook de beste banden voor in de regen en winter? En nee ik wil niet specifieke winterbanden.
Tenck

Post by Tenck »

Ik ben overgestapt van RE040 naar RE050 A XL en dat is me erg goed bevallen. In de regen geven ze inderdaad meer grip (wat ik ook belangrijk vind) dan de RE040. Hoe ze in de sneeuw houden weet ik niet, maar dat zal wel niet al te best zijn. Als je dat wil moet je denk ik toch meer naar een allseason band kijken en inleveren op droge grip.
Sincx

Post by Sincx »

RE050 is inderdaad wat ook ik zal aanbevelen :)
Zelf ong 25.000km gereden afgelopen jaar op deze banden en erg tevreden over. Droog weer zijn ze super op de weg en met nat weer ook nog altijd erg veel grip. Simpel gezegd zijn ze meer dan voldoende tenzij je als een tiefus mongool over de weg gaat bij slechte omstandigheden :P
Ramon

Post by Ramon »

Na lang wikken en wegen heb ik de de re050 eronder laten zetten, geen moment spijt, superband droog en nat!

Heb ze online besteld voor een zeer zacht prijsje en op een van hun montagepunten erop laten zetten. Dit was trouwens bij bandengids.nl.
eteuben

Post by eteuben »

Ben vorig jaar ook een centimeter smaller gegaan en heb de Toyo Proxes T1-R verruild voor vers RE050 A XL banden. Werkelijk heerlijk het verschil. Vooral met regen minder slip en meer grip. Durf nu ook harder met een nat wegdek. (Niet dat ik dat altijd doe, maar het vertrouwen is terug)

Plus het feit dat ik gewoon terug naar fabrieksstandaard wou. En wanneer is het hier nu echt winter...
goofy1978

Post by goofy1978 »

ik wil ook weer terug naar de originele banden (ctr 2002) achter liggen al potenzas onder weet alleen het type niet.
zal ook maar voor de re050 gaan als ik het zo lees
Steks

Post by Steks »

Ik tijfelde nog even tussen Toyo T1-R rn RE50, want de toyo's kan ik voor bijna 50 euro per stuk goedkoper krijgen, maar als eteuben zegt dat de RE50 veel beter bevalt dan ga ik gewoon weer voor Potenza's.

Wat me alleen wel opvalt is dat er veel mensen de XL versie hebben, wat is het verschil tussen XL en de normale versie?

Edit:

Ik weet het al, XL is verstevigd, is dat wel nodig? Een CTR weegt toch niets zoveel?
eteuben

Post by eteuben »

Nadeel van de Toyo's is ook het profiel, dat lijkt nog voldoende, maar is het al lang niet meer. Meten doet weten, maar dat bleek echt de apk grenswaarde te zijn toen, terwijl op het oog het profiel er nog mee door kon.

Zeker zijn ze goedkoper, maar op banden bespaar ik niet.

XL heeft stuggere wangen, maar daar merk je bij normaal rijgedrag niks van. Misschien bij gooi en smijtwerk dat de wagen niet gauw over de wangen heen rolt (gevoel)
Sincx

Post by Sincx »

De stuggere wangen geven een wereld van verschil qua feeling in wat bochtenwerk hoor. Heb nu een zachtere wang op de 18" liggen en dat merk je echt goed. Ik heb liever de stuggere wang iig.
autodre

Post by autodre »

Ik had Michelin sport 2 ofzo, waardeloos. Nu al 3 jaar Potenza RE50A XL, heerlijke banden
Jo&

Post by Jo& »

Ik heb nu RE050XL en die doen het veeeel beter in de regen dan RE040. Ik heb bewust, voortijdig mn RE040 vervangen omdat ik de RE040 in de regen zo slecht vond.

Maar in de winter heb ik winterbanden, dus zou niet weten wat ze in de sneeuw doen.

Als je een band wilt die in de winter ook goed doet, dan moet je idd kijken naar een all-seasons band.
Het is altijd een kwestie het een ten koste van het andere.
Arno

Post by Arno »

Heb er ook RE40 onder en hoewel ze me prima bevallen kwam ik er laatst ook achter dat ze op een natwegdek niet erg veel grip bieden :P
Steks

Post by Steks »

Op banden wil ik ook niet besparen, maar Buiten Potenza's zijn er nog genoeg andere goede banden en als ze dan nog eens goedkoper zijn is dat mooi meegenomen. Ook rijd ik de laatste tijd een stuk relaxter (komt denk ik doordat ik ook een motor heb) en vraag dus niet meer het uiterste van de banden.

Maar ik ga als het zover is ga ik voor de RE50XL, die zullen het in de sneeuw denk ik niet slechter doen dan de RE40 :D En als alles onder gesneeuwd is pak ik de Grand Vitara van mijn vriendin wel (4x4 met all-season banden)
Type-R Racer

Post by Type-R Racer »

Hier heb ik een leuk linkje voor jullie:
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyres_For/ ... Type-R.htm

Zelf heb ik Continental Sport Contact 2 banden aan de voorkant, daar ben ik erg tevreden over. Achter heb ik nog de Bridgestones RE40´s, maar bij koud weer valt de grip soms toch wel onverwachts weg aan de achterkant. Dit is een algemeen bekend probleem van dit type band, vooral bij koud weer komt de warmte er niet goed en snel genoeg in.

De Falken FK451 en de opvolger FK452 schijnen erg goed te zijn, zeker wat betreft prijs- kwaliteitsverhouding.

De Bridgestone RE50 is natuurlijk een hele goede band, maar ook extreem duur, lawaaig en slijt erg hard.
vtec vince

Post by vtec vince »

Dit is een lastig onderwerp....
De ene vind dit een goede band en de ander heeft weer een betere ervaring met een andere band.
Het leukste zou zijn dat je een dagje cirquit zou kunnen regelen met de verschillende banden leveranciers naar jouw keuze :D
helaas is het niet realistisch om zo aan je favo banden te kunnen komen.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Lucas79

Post by Lucas79 »

Plus dat je moet testen op droog, nat, koud, stoffig, enz wegdek om alles te vergelijken Ik heb zelf standaard de Potenza RE50A op de FN2 en die bevallen prima. In de sneeuw is die niet ideaal, maar wil je veel grip in de sneeuw, moet je fietsbanden onder je auto leggen.

Ik moet zeggen dat de VSA prima zijn werk doet in de sneeuw. Hierdoor heb ik 's winters geen sneeuwbanden gekozen. (dat, plus dat ik geen extra set velgen heb/had ;-))
Deus Ex Machina!
mr. X

Post by mr. X »

Ik had (afgesleten) RE050A op mijn Z4 en dat beviel anders prima in de sneeuw :D .

Nog altijd ben ik zeer te spreken over de RE050A. Zeer voorspelbare band, makkelijk op het randje te rijden en mocht je eroverheen gaan ben je de auto niet kwijt maar valt hij makkelijk te corrigeren. Dat waren mijn bevindingen althans. Voor de mensen die mij niet kennen, dit waren mijn bevindingen met mijn DC2 als EP3 als Z4 :wink: onder alle auto's heb ik deze (en andere) banden gehad.
Locked