Hybrid or not ?

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
iVTEC-fab
Posts: 1001
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:09 am

Hybrid or not ?

Post by iVTEC-fab »

Ik ben zomaar nieuwsgierig over de standpunten van de mensen hier over hybrids icm het milieu.

het zal ieder hier vast niet ontgaan zijn hoe hybrids in nederland door onze (piep) geduwt worden door de overheid.(lage bijtelling, BPM korting en straks ook geen wegenbelasting meer !)

maar is de bijdrage aan het milieu nu wel zo doorslaggevend ?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/ ... s-een-hoax

wat vinden jullie ?
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Tja het zal wel.

Vind het een bullshit onderzoek eigenlijk. Wat kost het om een Hybride te maken... tja.

Ze vervoeren veel meer onderdelen van meerdere priussen dus klopt het wel wat ze zeggen?
De auto is beter voor het millieu maar de productie niet.

Ik vind het spijkers op laag water zoeken van mensen die in een dikke SUV rijden en een hekel aan Hybrides hebben.

Het doel wordt met een Hybrid wel bereikt, mensen milieubewust laten denken.
Nana korobi ya oki
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Zou best een hybrid civic willen als daily drive, lekker zuinig, en hij ziet er erg leuk uit.

Milieu boeit mij persoonlijk niet zo, dat wil niet zeggen dat ik een plastic papiertje zomaar op straat weggooi, maar ik vind het nogal hypocriet. In India rijden miljoenen brommertjes rond, die per brommer meer schadelijke uitlaatgassen leveren dan hier 50 auto's, om maar een voorbeeld te leveren.

Verder schijnen die accu's in de hybrid nogal zwaar schadelijk voor het milieu te zijn, als de auto eenmaal is afgeschreven, gesloopt wordt.
chris
Posts: 664
Joined: Tue Mar 29, 2005 10:44 pm

Post by chris »

Delta_lima wrote:Zou best een hybrid civic willen als daily drive, lekker zuinig, en hij ziet er erg leuk uit.

Milieu boeit mij persoonlijk niet zo, dat wil niet zeggen dat ik een plastic papiertje zomaar op straat weggooi, maar ik vind het nogal hypocriet. In India rijden miljoenen brommertjes rond, die per brommer meer schadelijke uitlaatgassen leveren dan hier 50 auto's, om maar een voorbeeld te leveren.

Verder schijnen die accu's in de hybrid nogal zwaar schadelijk voor het milieu te zijn, als de auto eenmaal is afgeschreven, gesloopt wordt.


is idd zo, dr rijdt nog zoveel meer meuk rond op deze aarbol..

overigens heb ik uit vele andere bronnen vernomen dat dit onderzoek echt als een l*l op een drumstel slaat.. kan zo even niet meer snel terugvinden waar t was, maar t schijnt zeer gammel ineen te steken..

overigens vwb die accu's die ooit overblijven, bedrijven staan in de rij om die meuk te recyclen, zijn toch best waardevolle grondstoffen..
iVTEC-fab
Posts: 1001
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:09 am

Post by iVTEC-fab »

Laatste onderzoeken wijzen uit dat het verkeer voor ongeveer 8% verantwoordelijk is voor het broeikas effect. als vervolgens gekeken wordt naar het aantal hybrides die er verwacht worden rond te rijden in 2010 / 2011, verwachten ze een vermindering in vervuiling door verkeer van, schrik niet, 0,2%. Dus die ene hybride die jij rijdt, draagt ongeveer voor 0,0001% bij aan een beter milieu :) .

Dit komt omdat bijna 90% van de uitlaatgassen van verbrandingsmotoren volledig 'verschoont' worden door onze prachtige aardbol, boompjes en plantjes. brandstoffen worden ook steeds schoner, zie V-power / Ultimate. deze verbranden schoner.

ik meen te herinneren dat juist industrie de grote boosdoener is, met 42% zijn zij de grootste boosdoeners aan het broeikas effect.

het angstige vind ik dat als de overheid op deze weg voortgaat dat straks 'sportautos' met verbrandingsmotoren alleen nog maar voor de echte rijken is. Dat zelfs Type-R'tjes en GTI'tjes etc ook voor de modale burger niet meer te betalen is. Dit is voor de overheid makkelijk om te realiseren. bijv. de wegenbelasting voor hybrides wordt geschrapt, maar bij de overheid draait alle som balanzen, dus moet dat gecompenseert worden.. en waar denkt je dat ze dat vandaan gaan halen? idd, Label F en G modellen (Type-R bijv.) moeten maar meer wegenbelasting gaan betalen.
Tenck
Posts: 311
Joined: Wed Aug 15, 2007 2:06 pm

Post by Tenck »

Qua milieu zal het inderdaad even belastend zijn als een gewone benzine auto. Het enige waar ik me aan erger is de morele superioriteit die hybride rijders zichzelf toedichten. En dat ze rijden als een stel trutten om 1 op 18 ipv 1 op 17 te halen. Als je voor de zuinigheid gaat kan je beter een eco diesel kopen.

Niet iedereen heeft er last van, zo heeft een bekende van me een Civic hybride als leasebak vanwege de bijtelling, maar heeft daarnaast een Elise S2 135R voor in het weekend.

PS: het artikel in de startpost is al wel 2 jaar oud.
chris
Posts: 664
Joined: Tue Mar 29, 2005 10:44 pm

Post by chris »

Tenck wrote:Qua milieu zal het inderdaad even belastend zijn als een gewone benzine auto. Het enige waar ik me aan erger is de morele superioriteit die hybride rijders zichzelf toedichten. En dat ze rijden als een stel trutten om 1 op 18 ipv 1 op 17 te halen. Als je voor de zuinigheid gaat kan je beter een eco diesel kopen.

Niet iedereen heeft er last van, zo heeft een bekende van me een Civic hybride als leasebak vanwege de bijtelling, maar heeft daarnaast een Elise S2 135R voor in het weekend.

PS: het artikel in de startpost is al wel 2 jaar oud.


generaliseren is ook een kunst. Wij hebben thuis ook zo'n ding staan, rijdt er echt niet anders door hoor..
Tenck
Posts: 311
Joined: Wed Aug 15, 2007 2:06 pm

Post by Tenck »

chris wrote:generaliseren is ook een kunst. Wij hebben thuis ook zo'n ding staan, rijdt er echt niet anders door hoor..


Tenck wrote:Niet iedereen heeft er last van
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Al met al is het een goede ontwikkeling dat fabrikanten een gedwongen worden om Honda na te doen. Veel pk's uit een kleine motor.

En ik gun het Honda en Toyota van harte dat ze veel Hybrids verkopen en ik lach om GM die nu pas na beginnen te denken terwijl het schip al op de bodem ligt.
Nana korobi ya oki
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Typische grootheidswaanzin van de Amerikanen inderdaad. Is al zo sinds WOII maar nu krijgen ze de deksel op de neus.

Ik vind hybrides goed al is het maar om mensen meer bewust te maken. Alle beetjes helpen en op de manier zoals het nu gaat kan het ook niet al te lang meer. Fossiele branstoffen raken nu eenmaal uitgeput en dat gaat iets verder dan alleen een auto of motor. Denk maar eens door, bijna alles is afhankelijk van olie of afgeleiden van olie...

Ik hoop dat ik het niet meer meemaak allemaal want eerlijk gezegd denk ik dat de wereld dusdanig aangepast dient te worden dat wij, met onze leefgewoontes, hier nooit meer aan kunnen wennen. Zo genoeg doemdenken van deze Milieukundige. :D
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Denk dat het ook niet zozeer gaat om de uitstoot van de auto's (al word dat natuurlijk nu wel commercieel als argument gebruikt) maar meer om het verbruik van fossiele brandstoffen want die verbruiken we nu in rap tempo. Wat ik alleen niet zo zie zitten is dat men nu alles elektrisch gemaakt word. Hybride is weer een geval apart maar een elektrische auto moet ook van stroom worden voorzien, en die stroom komt niet uit de lucht vallen. Ook die kan wel weer op een groene manier gemaakt worden maar daarmee lopen we ook nog achter de feiten aan.

Ik zie het niet zo somber in, het probleem word wel op een of andere manier opgelost zolang iedereen maar geprikkeld word om over het probleem na te denken en gestimuleerd word in het vinden van een oplossing.
Progger
Posts: 101
Joined: Sat Oct 21, 2006 10:44 pm

Post by Progger »

Wel hybrides de pot op. Ik geloof meer (ben zelfs een beetje overtuigd) dat een variant van de brandstofcel het zal halen. Waarom?
Waterstof kan je centraal maken in de elektriciteitscentrales. Ik bedoel de overschot aan elektriciteit waar men anders geen weg mee weet kan men nu gaan gebruiken voor het maken van waterstof. Waterstof kan je perfect opslaan (alhoewel het nu een beetje duur is vanwege die 0°K) maar dat zal in de toekomst wel veranderen.

In de brandstofcel in de wagen gebeurt dan het volgende: Lucht komt samen waterstof en er onstaat water en elektriciteit. Dit is de essentie.
Met die elektriciteit kan je een elektromotor aansturen via een frequentieregelaar.

Voordelen van dit alles
- zero emission van de wagens
- de lucht wordt er cleaner op aangezien elke auto een rijdende luchtfilter is.
- de elektromotor kan je maken met een rendement waarvan de verbrandingsmotor enkel kan van dromen. Lees minder energie nodig en dus kost voor dezelfde fun.
- Remmen en abs heb je niet meer nodig want je kan perfect gecontroleerd remmen met een elektromotor.
- Van een elektromotor zijn alle parameters fysische grootheden die perfect kunnen worden gesimuleerd. Bij de verbrandingsmotor zijn er geen 2 verbrandingen identiek.
- Indien elk wiel een elektromotor krijgt heb je dus direkt de ultimate 4x4
- Tractiecontrole wordt dan ook een koud kunstje.
- De ruimte waar vandaag de motor zit zal zo goed als leeg zijn.
- Een elektromotor heeft een ongelooflijk koppel dat bijna zo plat is als een vijg. Maw vermogenscurve is zoals bij de vtec lineair naar omhoog.
Ooit al eens in een metrostel gezeten?
- Versnellingsbak heb je niet meer nodig, geen sequentieel, geen vario...
gewoon gas geven. Maw allemaal zaken die kunnen breken.
- Bij het remmen op de elektromotor gaat de energie terug in een soort van batterij, dus bijna geen verlies.

=> de dag dat dit schering en inslag wordt is de versnelling van 0 tot 100 in 3 seconden niet ver meer te zoeken.
Ik zie alleen maar voordelen in zulke systemen. Waarom dit nog geen werkelijkheid wordt is denk ik de kostprijs en elektriciteits rate dat de brandstofcellen kunnen creëren.

Je moet eens zoeken achter de ariel atom maar met elektromotor. Deze werkt wel op batterijen en heeft een centrale motor. Maar kijk eens naar de resultaten van dat ding.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dat de hybrides aanbevolen worden door de staat is naar mijn idee millieu technisch niet handig....
Ja, elektrisch rijden, superschoon! Jaja, en dan die stroom weer opwekken met ranzige kolen centrales zeker? Hier op de maasvlakte zijn ze notabene nog een splinternieuwe kolen centrale aan het bouwen.

Dus waarom ze nu die hybrides aanbevelen? Ik kan me niet anders bedenken dat het idd een makkelijke vorm van bewust maken is en dat als dan het verkeer helemaal schoon is, dat de staat zich makkelijker op de industrie kan richten.

Op dit moment is het echter niks anders dan de vervuiling verplaatsen van de weg naar de industrie.

Overigens vind ik een hybride niks anders dan een vervoersmiddel voor van A naar B. Ik rij liever van S naar F en dan heb ik liever iets spanenders ;) Die elise elektro is leuk, maar binnen een kwartier leeg als je vol trapt, zeker geen optie dus.....
iVTEC-fab
Posts: 1001
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:09 am

Post by iVTEC-fab »

Gaskleppie wrote:...Die elise elektro is leuk, maar binnen een kwartier leeg als je vol trapt, zeker geen optie dus.....


Dan ga ik vaak de ANWB moeten bellen als het mijn auto zou zijn :o

@ Progger; Waterstof lijkt mij ook de toekomst, die de hybrides van de plank zal vegen. Hybrides zijn niks anders dan een (tijdelijke) springplank naar volledig electrisch.

één van de uitdagingen van waterstof momenteel nog is het verbruik. ik geloof dat dit nu nog in de buurt van 1:1 zit. m.a.w. 600 liter waterstof voor 600 km. kofferbak wordt omgetoverd tot brandstof tank.

maar inderdaad, waterstof is de toekomst !
Mathy M
Posts: 318
Joined: Wed Oct 27, 2004 11:06 am

Post by Mathy M »

Waterstof is altijd nog zeer ontvlambaar als het in contact komt met zuurstof. Dit kan voor een aardige knal zorgen.
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Post by boikel »

Benzine, acetyleen, butaan enz enz enz toch ook. In de goede verhouding geven heel veel stoffen een aardige knal.

@ Progger, Ik denk dat het grootste voordeel van een brandstofcel boven een elektrische auto wel is dat je gewoon kan tanken langs de weg. Als je 24 uur je auto aan het stopcontact moet opladen om 3 uur te kunnen rijden is natuurlijk geen optie.
Mathy M
Posts: 318
Joined: Wed Oct 27, 2004 11:06 am

Post by Mathy M »

Waterstof heeft een lage dichtheid en heeft dus een enome brandstoftank nodig voor een aantal kilometers rijden. Een oplossing daarvoor in samenpersen en dan wordt het dus zeer explosief. De tankstations zijn hier ook niet op berekend en moeten ook aangepast worden, enz enz.

Met andere woorden, het is heel moeilijk te berekenen wat nou het meest milieuvriendelijk is. Het begint bij jezelf, dat is een ding wat zeker is.

Tip van de week; op een aantal planeten is zeer veel waterstof aanwezig.

@HONDA; ook in Delft gezeten toch? Mijn studie: Milieutechnologie, specialisatie water & luchtbehandeling.
Tenck
Posts: 311
Joined: Wed Aug 15, 2007 2:06 pm

Post by Tenck »

Ik heb heel toevallig gister meegereden in die Civic hybride waar ik het eerder over had. Het rijdt erg goed, maar hij had een verbruik van 7,8l/100km (met 1000 km op de teller). Ik moet zeggen dat ik dat niet heel indrukwekkend vindt. Als ik met een fluwelen voet in mijn auto rij haal ik dat ook wel. En ik vond de start/stop functionaliteit erg schokkerig.

Weet iemand of een hybride een inloop periode heeft waarin hij steeds zuiniger wordt?
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Tenck wrote:Ik heb heel toevallig gister meegereden in die Civic hybride waar ik het eerder over had. Het rijdt erg goed, maar hij had een verbruik van 7,8l/100km (met 1000 km op de teller). Ik moet zeggen dat ik dat niet heel indrukwekkend vindt. Als ik met een fluwelen voet in mijn auto rij haal ik dat ook wel. En ik vond de start/stop functionaliteit erg schokkerig.

Weet iemand of een hybride een inloop periode heeft waarin hij steeds zuiniger wordt?


Haal jij 7,8 met je Type-R??? Het maximale wat ik gehaald heb is 12.6 op 100 km = 7.9 op 100 km.

Ik heb eens met mn Jazz vroeger 5,2 op 100 km. 90% Relaxed snelweg km's.
En dat was een 1.4L sport automaat.
De Hybride is natuurlijk wel een grotere en zwaardere auto...
Mathy M
Posts: 318
Joined: Wed Oct 27, 2004 11:06 am

Post by Mathy M »

Het maximale wat ik gehaald heb is 12.6 op 100 km = 7.9 op 100 km


Kwa grammatica (groter als/dan, enz) ben je aardig op de hoogte. Alleen doe de bovenstaande berekening maar even overnieuw...oh nee, opnieuw.
Post Reply