Page 1 of 2
Opbouwen toerental?
Posted: Wed Jun 17, 2009 3:52 pm
by Type-Q
Als je je R warm rijdt, dan is naar mijn idee de olie na zo´n 20 minuten 3 a 4 duizend toeren gereden te hebben volledig op bedrijfstemperatuur en kan je planken. Klopt dit, of is het beter het toerental langzaam op te bouwen?
Posted: Wed Jun 17, 2009 3:57 pm
by RedSun
opbouwen is beter.
als hij helemaal koud is max 2000 toeren (let wel op ondertoeren!)
daarna steeds stapsgewijs. Als je naaldje van je watertemp begint te bewegen dan 2500 toeren, als hij op 90 graden staat 3000 toeren en dan na 10 km kun je knallen.
Reken op een 10 km voor bedrijfs temp maar hangt ook van de olie af.
Posted: Wed Jun 17, 2009 4:39 pm
by ITR1609
2000 toeren is naar mijn mening te laag voor een ITR aangezien de versnellingsbak korte verhoudingen heeft en bij 2000 toeren schakelen valt hij zo ver terug dat je meteen ondertoeren maakt...
met de ITR moet je ietsje meer toeren maken dan met andere auto's.
Ik hou 2500 toeren aan als hij koud is... gaat de naald bewegen rijd ik constant tot 3000 toeren.
Posted: Wed Jun 17, 2009 4:49 pm
by Sincx
Hou hem onder de 3500 toeren eerste 10 km, bij 20km kun je wat druk opbouwen dus nog niet vtec en bij 25-30 ...leef je uit.
Heb dit altijd zo gedaan maar blijft gokwerk.
Gelukkig net oil temp meter binnen dus ff inbouwen en dan eindelijk precieze info !
Posted: Wed Jun 17, 2009 5:02 pm
by Gaskleppie
Met 2000 rpm vermoord je een ITR motor bijna. Hij is helemaal niet gemaakt om zo laag kracht te leveren.
Onder de 3500rpm is idd een betere waarde. Je voelt vanzelf wat hij lekker vind.
Posted: Wed Jun 17, 2009 7:10 pm
by real187
ik rij altijd 1ste 10min tussen 2 en 3K,
daarna 5 a 10 min max 3,5K,
daarna een aantal keer 4,5 a 5 K aantikken en nog een paar min max 3,5K ertussendoor.
daarna is het .....
Posted: Wed Jun 17, 2009 8:03 pm
by Jo&
Tussen de 2-3000 toeren. Liever 3500 toeren dan 1500.
Ik rijd eerste 10 minuten tot 3000 (liefst tegen de 3000).
Daarna nog 5 minuten 3000-3500
Dan nog paar minuten rond de 4000
En dan rustig opbouwen naar Vtec.
Posted: Wed Jun 17, 2009 10:32 pm
by Sinister
Daarstraks nog een motor storing gehad, blijkbaar als je olie pijlstok niet vast erin zit en los zit krijg je een motor storing klopt dit?
Posted: Thu Jun 18, 2009 12:00 am
by eteuben
Vanaf koud het eerste kwartier rond 3000 houden. Niet eronder eigenlijk, dus 3000/3500(max). Dat is bv 60 in de 4e. Op advies van een Honda monteur. Snelweg vermijdt ik sowieso in de beginfase. Dan maar een 80 weg...
Daarna geleidelijk tot 5500 komen met schakelen. En daarna pas echt doorhalen tot 8000
Posted: Thu Jun 18, 2009 6:13 am
by Gaskleppie
Daarstraks nog een motor storing gehad, blijkbaar als je olie pijlstok niet vast erin zit en los zit krijg je een motor storing klopt dit?
Nee sorry, de "peilstokpositiesensor" foutcode ben ik nog nooit ergens tegen gekomen.
Posted: Thu Jun 18, 2009 6:29 am
by wesjes
Ik rij mijn R altijd tussen de 2500-3000 totdat de olie temp ~85 graden aangeeft.. dat duurt tussen de 10~15min.
Posted: Thu Jun 18, 2009 7:29 am
by Jo&
eteuben wrote:Vanaf koud het eerste kwartier rond 3000 houden. Niet eronder eigenlijk, dus 3000/3500(max). Dat is bv 60 in de 4e. Op advies van een Honda monteur. Snelweg vermijdt ik sowieso in de beginfase. Dan maar een 80 weg...
Daarna geleidelijk tot 5500 komen met schakelen. En daarna pas echt doorhalen tot 8000
Met een CTR kan je 3000 toeren draaien door 90-100km/h te rijden in zn 6.
Ik rijd gewoon erg langzaam op de snelweg!
Posted: Thu Jun 18, 2009 7:30 am
by RedSun
Gaskleppie wrote:Daarstraks nog een motor storing gehad, blijkbaar als je olie pijlstok niet vast erin zit en los zit krijg je een motor storing klopt dit?
Nee sorry, de "peilstokpositiesensor" foutcode ben ik nog nooit ergens tegen gekomen.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Posted: Thu Jun 18, 2009 7:32 am
by Jo&
RedSun wrote:Gaskleppie wrote:Daarstraks nog een motor storing gehad, blijkbaar als je olie pijlstok niet vast erin zit en los zit krijg je een motor storing klopt dit?
Nee sorry, de "peilstokpositiesensor" foutcode ben ik nog nooit ergens tegen gekomen.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Misschien dat hij wel meet dat er iets met de druk opbouw niet goed gaat?
Of maakt dat bij je peilstok niet uit?
Posted: Thu Jun 18, 2009 7:32 am
by RedSun
Ok geen ervaring met een ITR maar wat al gezegd is, ff voelen wat het blok lekker vind maar proberen ondertoeren te vermijden idd.
Posted: Thu Jun 18, 2009 7:34 am
by Jo&
RedSun wrote:Ok geen ervaring met een ITR maar wat al gezegd is, ff voelen wat het blok lekker vind maar proberen ondertoeren te vermijden idd.
Ja ondertoeren zijn veel erger dan met een koude motor 4.000 toeren draaien.
Als je te weinig toeren draait, dan krijg je te weinig olie smering bovenin je blok.
Posted: Thu Jun 18, 2009 9:41 am
by Sinister
Het was over nadat ik hem er tegoei in stak terug alleszins. Er is ook een moer van mn kleppenplaatje afgevlogen, die heb ik niet meer terug gevonden, alle andere vijzen dan maar wat aangedraaid. Raar dat die er af vliegt van het rijden.
Posted: Thu Jun 18, 2009 9:50 am
by Jo&
Kheb bijv. ook eens gehad dat het schroefje wat een kabeltje in een houder houdt eruit was gegaan. Komt gewoon van de trillingen. Als dat niet goed aangedraaid heeft gezeten en dus wat ruimte had, dan gaat dat langzaam werken met de trillingen...
Posted: Fri Jun 19, 2009 12:34 am
by Keung
Gaskleppie wrote:Daarstraks nog een motor storing gehad, blijkbaar als je olie pijlstok niet vast erin zit en los zit krijg je een motor storing klopt dit?
Nee sorry, de "peilstokpositiesensor" foutcode ben ik nog nooit ergens tegen gekomen.
Oliepeilstok = mechanisch
Motorstoring = electrisch
Enigste motorstoring dat ik kan bedenken is een te laag oliepeil.
Te laag oliepeil = geen VTEC aansturing = motorstoring
:idea:
Posted: Fri Jun 19, 2009 6:11 am
by Gaskleppie
Een ITR heeft geen Vtec pressure sensor dus geeft hij geen code's als de vtec niet inkomt.
Zal wel een beginnend rotte lambda zijn.....