Opbouwen toerental?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Opbouwen toerental?

Post by Type-Q »

Als je je R warm rijdt, dan is naar mijn idee de olie na zo´n 20 minuten 3 a 4 duizend toeren gereden te hebben volledig op bedrijfstemperatuur en kan je planken. Klopt dit, of is het beter het toerental langzaam op te bouwen?
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

opbouwen is beter.

als hij helemaal koud is max 2000 toeren (let wel op ondertoeren!)
daarna steeds stapsgewijs. Als je naaldje van je watertemp begint te bewegen dan 2500 toeren, als hij op 90 graden staat 3000 toeren en dan na 10 km kun je knallen.

Reken op een 10 km voor bedrijfs temp maar hangt ook van de olie af.
Nana korobi ya oki
ITR1609
Posts: 129
Joined: Mon Oct 20, 2008 3:50 pm
Contact:

Post by ITR1609 »

2000 toeren is naar mijn mening te laag voor een ITR aangezien de versnellingsbak korte verhoudingen heeft en bij 2000 toeren schakelen valt hij zo ver terug dat je meteen ondertoeren maakt...
met de ITR moet je ietsje meer toeren maken dan met andere auto's.

Ik hou 2500 toeren aan als hij koud is... gaat de naald bewegen rijd ik constant tot 3000 toeren.
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Hou hem onder de 3500 toeren eerste 10 km, bij 20km kun je wat druk opbouwen dus nog niet vtec en bij 25-30 ...leef je uit.

Heb dit altijd zo gedaan maar blijft gokwerk.

Gelukkig net oil temp meter binnen dus ff inbouwen en dan eindelijk precieze info !
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Met 2000 rpm vermoord je een ITR motor bijna. Hij is helemaal niet gemaakt om zo laag kracht te leveren.
Onder de 3500rpm is idd een betere waarde. Je voelt vanzelf wat hij lekker vind.
User avatar
real187
Posts: 296
Joined: Mon Aug 18, 2008 6:53 am

Post by real187 »

ik rij altijd 1ste 10min tussen 2 en 3K,
daarna 5 a 10 min max 3,5K,
daarna een aantal keer 4,5 a 5 K aantikken en nog een paar min max 3,5K ertussendoor.
daarna is het .....
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Tussen de 2-3000 toeren. Liever 3500 toeren dan 1500.

Ik rijd eerste 10 minuten tot 3000 (liefst tegen de 3000).
Daarna nog 5 minuten 3000-3500
Dan nog paar minuten rond de 4000
En dan rustig opbouwen naar Vtec.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Daarstraks nog een motor storing gehad, blijkbaar als je olie pijlstok niet vast erin zit en los zit krijg je een motor storing klopt dit?
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Vanaf koud het eerste kwartier rond 3000 houden. Niet eronder eigenlijk, dus 3000/3500(max). Dat is bv 60 in de 4e. Op advies van een Honda monteur. Snelweg vermijdt ik sowieso in de beginfase. Dan maar een 80 weg...

Daarna geleidelijk tot 5500 komen met schakelen. En daarna pas echt doorhalen tot 8000
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Daarstraks nog een motor storing gehad, blijkbaar als je olie pijlstok niet vast erin zit en los zit krijg je een motor storing klopt dit?


Nee sorry, de "peilstokpositiesensor" foutcode ben ik nog nooit ergens tegen gekomen.
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

Ik rij mijn R altijd tussen de 2500-3000 totdat de olie temp ~85 graden aangeeft.. dat duurt tussen de 10~15min.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

eteuben wrote:Vanaf koud het eerste kwartier rond 3000 houden. Niet eronder eigenlijk, dus 3000/3500(max). Dat is bv 60 in de 4e. Op advies van een Honda monteur. Snelweg vermijdt ik sowieso in de beginfase. Dan maar een 80 weg...

Daarna geleidelijk tot 5500 komen met schakelen. En daarna pas echt doorhalen tot 8000

Met een CTR kan je 3000 toeren draaien door 90-100km/h te rijden in zn 6.
Ik rijd gewoon erg langzaam op de snelweg!
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Gaskleppie wrote:
Daarstraks nog een motor storing gehad, blijkbaar als je olie pijlstok niet vast erin zit en los zit krijg je een motor storing klopt dit?


Nee sorry, de "peilstokpositiesensor" foutcode ben ik nog nooit ergens tegen gekomen.



:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nana korobi ya oki
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

RedSun wrote:
Gaskleppie wrote:
Daarstraks nog een motor storing gehad, blijkbaar als je olie pijlstok niet vast erin zit en los zit krijg je een motor storing klopt dit?


Nee sorry, de "peilstokpositiesensor" foutcode ben ik nog nooit ergens tegen gekomen.



:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Misschien dat hij wel meet dat er iets met de druk opbouw niet goed gaat?
Of maakt dat bij je peilstok niet uit?
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Ok geen ervaring met een ITR maar wat al gezegd is, ff voelen wat het blok lekker vind maar proberen ondertoeren te vermijden idd.
Nana korobi ya oki
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

RedSun wrote:Ok geen ervaring met een ITR maar wat al gezegd is, ff voelen wat het blok lekker vind maar proberen ondertoeren te vermijden idd.

Ja ondertoeren zijn veel erger dan met een koude motor 4.000 toeren draaien.
Als je te weinig toeren draait, dan krijg je te weinig olie smering bovenin je blok.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Het was over nadat ik hem er tegoei in stak terug alleszins. Er is ook een moer van mn kleppenplaatje afgevlogen, die heb ik niet meer terug gevonden, alle andere vijzen dan maar wat aangedraaid. Raar dat die er af vliegt van het rijden.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Kheb bijv. ook eens gehad dat het schroefje wat een kabeltje in een houder houdt eruit was gegaan. Komt gewoon van de trillingen. Als dat niet goed aangedraaid heeft gezeten en dus wat ruimte had, dan gaat dat langzaam werken met de trillingen...
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

Gaskleppie wrote:
Daarstraks nog een motor storing gehad, blijkbaar als je olie pijlstok niet vast erin zit en los zit krijg je een motor storing klopt dit?


Nee sorry, de "peilstokpositiesensor" foutcode ben ik nog nooit ergens tegen gekomen.


Oliepeilstok = mechanisch
Motorstoring = electrisch

Enigste motorstoring dat ik kan bedenken is een te laag oliepeil.

Te laag oliepeil = geen VTEC aansturing = motorstoring

:idea:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Een ITR heeft geen Vtec pressure sensor dus geeft hij geen code's als de vtec niet inkomt.
Zal wel een beginnend rotte lambda zijn.....
Locked