Page 1 of 1

Achterkant slingert bij hard remmen

Posted: Fri May 15, 2009 4:50 pm
by wesjes
Ik heb een probleem met de FD2..

Ik merkte dit namelijk al eerder op maar ben afgelopen 5mei even op Zandvoort wezen crossen.. en merkte dit elke keer op als ik hard moest gaan remmen wat nogal vervelend is.

De achterkant begint te slingeren als ik hard ga remmen, ik vraag me af wat hier het probleem van is?

- versleten front discs?
- versleten schokdempers?

Ik heb dit probleem in het verleden niet gehad.

Posted: Fri May 15, 2009 5:31 pm
by Roy
Tijd voor een verlagings set.

Posted: Fri May 15, 2009 9:18 pm
by eteuben
Is dat niet normaal? Waarschijnlijk rem je zo hard dat de achterkant de voorkant wil inhalen. Zo hard (en dat slingeren herken ik) heb ik ook ooit voor een noodremactie op de snelweg geremd. ZO HARD, dat de achterkant slingerde. Niet met de CTR trouwens...

Posted: Mon May 18, 2009 9:21 am
by Tenck
Misschien iets met de rembalans?

Posted: Mon May 18, 2009 9:43 am
by Gaskleppie
Slingert hij ook bij rechte lijn remmen zoals voor tarzan?

normaal gesproken begint een auto te slingeren tijdens remmen als de rem balans niet in orde is.
Dit kan bv komen door vervangen van de voor rem blokken door extremer spul en achter gewoon stock laten.

Is dat gedaan of is alles nog stock?

Uitlijnen wil ook nog wel eens helpen.

Posted: Mon May 18, 2009 10:14 am
by Maskertje
Rembalans is ds2500 voorkant + ds2500 achterkant.

Misschien iets met je banden ? Als je achter naar verhouding minder grip hebt kan dat ook denk ik.

Posted: Mon May 18, 2009 3:20 pm
by wesjes
Maskertje wrote:Rembalans is ds2500 voorkant + ds2500 achterkant.

Misschien iets met je banden ? Als je achter naar verhouding minder grip hebt kan dat ook denk ik.


Ja wat yeelai zegt DS2500 voor en achter,

Maar ik twijfel nu dus, Banden zijn ook niet gelijkmatig versleten aan de voorkant.. + rechter schijf voor ziet er wat gebasht uit..

Ik zal eens nieuwe schijven gaan proberen en nieuw setje banden..

Posted: Mon May 18, 2009 8:48 pm
by Voodoo
Heb je tijdens het wisselen van de blokken alles correct uitgevoerd? Of had je daarvoor al problemen?

Posted: Mon May 18, 2009 9:20 pm
by IvoG
Wesley,

Probeer eens het volgende: zet de banden om, voor naar achteren.
Indien geen verandering dan nieuwe banden, en als laatste schijven.

Maar doe het aub. stap voor stap. Meerdere dingen tegelijk veranderen is nooit goed bij troubleshooten. Laat ook iemand anders een keer rijden, Frank bijvoorbeeld, of Robert-Jan bij TCC of zo.

Posted: Tue May 19, 2009 6:41 am
by wesjes
Voodoo wrote:Heb je tijdens het wisselen van de blokken alles correct uitgevoerd? Of had je daarvoor al problemen?


Voor blokken heb ik samen met yeelai vervangen en toen waren er geen problemen, achterblokken zelf vervangen, weet ook niet precies wanneer het is begonnen..

Maar ik zou de banden even om kunnen gooien en kijken of er verschil is :)

Posted: Tue May 19, 2009 11:45 am
by Jo&
Ik ben tegenstander van banden wisselen van voor-achter.
Dit is niet goed voor je grip. Banden slijten verschillend in.

Maar idd stap voor stap dingen uitproberen, anders weet je niet waar het aan lag.

Zet hem bij een garage / dealer ff op de rembank. Daar kun je al een stuk wijzer uit worden.

Posted: Tue May 19, 2009 11:38 pm
by Keung
Zit er geen lucht in de remsysteem?

Als er lucht in de remsysteem zit zullen de remmen ongelijk aangrijpen.

Op zich niet erg, maar de stabiliteitssysteem (VSA) meet aan de ABS sensoren een ongelijke remvertraging en probeert deze te corrigeren.

Hierdoor kan de VSA de ABS systeem zodanig aansturen dat het pulserend van LA naar RA en vice versa , de remdrukken verdeeld wordt en daarbij heel zoekerig wordt tijdens het remmen.

Ik weet niet of je op de track met of zonder VSA rijdt, maar dit kan een mogelijke oorzaak zijn.

Posted: Wed May 20, 2009 6:18 am
by wesjes
Keung wrote:Zit er geen lucht in de remsysteem?

Als er lucht in de remsysteem zit zullen de remmen ongelijk aangrijpen.

Op zich niet erg, maar de stabiliteitssysteem (VSA) meet aan de ABS sensoren een ongelijke remvertraging en probeert deze te corrigeren.

Hierdoor kan de VSA de ABS systeem zodanig aansturen dat het pulserend van LA naar RA en vice versa , de remdrukken verdeeld wordt en daarbij heel zoekerig wordt tijdens het remmen.

Ik weet niet of je op de track met of zonder VSA rijdt, maar dit kan een mogelijke oorzaak zijn.


Maar ik heb geen VSA,
Tijdje geleden ben ik bij jou langs geweest keung, toen melde je al iets van dat mijn schijven op waren aan de voorkant? zitten ook haar scheurtjes in.. misschien zijn te warm geworden? en te snel afgekoeld? Rechter schijf heeft ook een diepe groef alsof er een steen korrel tussen heeft gezeten.

Posted: Wed May 20, 2009 12:15 pm
by LCR
wesjes wrote:
Keung wrote:Zit er geen lucht in de remsysteem?

Als er lucht in de remsysteem zit zullen de remmen ongelijk aangrijpen.

Op zich niet erg, maar de stabiliteitssysteem (VSA) meet aan de ABS sensoren een ongelijke remvertraging en probeert deze te corrigeren.

Hierdoor kan de VSA de ABS systeem zodanig aansturen dat het pulserend van LA naar RA en vice versa , de remdrukken verdeeld wordt en daarbij heel zoekerig wordt tijdens het remmen.

Ik weet niet of je op de track met of zonder VSA rijdt, maar dit kan een mogelijke oorzaak zijn.


Maar ik heb geen VSA,
Tijdje geleden ben ik bij jou langs geweest keung, toen melde je al iets van dat mijn schijven op waren aan de voorkant? zitten ook haar scheurtjes in.. misschien zijn te warm geworden? en te snel afgekoeld? Rechter schijf heeft ook een diepe groef alsof er een steen korrel tussen heeft gezeten.


Hoe hebben jullie de haarscheurtjes ontdekt?
Gewoon met je blote ogen of met een speciaal vloeistof?

Posted: Wed May 20, 2009 4:40 pm
by slydawg
Van haarscheurtjes gaat ie echt niet slingeren en dat van die groef heb ik ook weleens gehad maar ook daar ging ie niet van slingeren.

Posted: Thu May 21, 2009 11:09 am
by BugsM
Hoe slingeren? De achterzijde van de auto? De gehele auto? Het stuurwiel? De voorzijde van auto?

Zon nieuwe FD2 hoort natuurlijk wel goed te sporen. De auto een keer uitlijnen kan natuurlijk nooit kwaad.

Denk ook dat je niet te ver moet gaan zoeken, denk simpel en niet aan schokdempers etc...

Posted: Thu May 21, 2009 12:31 pm
by wesjes
BugsM wrote:Hoe slingeren? De achterzijde van de auto? De gehele auto? Het stuurwiel? De voorzijde van auto?

Zon nieuwe FD2 hoort natuurlijk wel goed te sporen. De auto een keer uitlijnen kan natuurlijk nooit kwaad.

Denk ook dat je niet te ver moet gaan zoeken, denk simpel en niet aan schokdempers etc...


Ik merkte het voor het eerst op gewoon op straat.. ik dacht ik ga eens kijken hoe snel ik stil sta met nieuwe blokken etc.

als je dan rustig naar voluit gaat remmen dan voel je dat je tegen moet sturen alsof de achterkant wilt uitbreken en dit allemaal in een rechte lijn.

Posted: Thu May 21, 2009 1:01 pm
by Delta_lima
Door hard remmen wordt de kont van je auto zowiezo lichter,
maar dat hij in een rechteremweg wil gaan uitbreken ?

Ik zou ook eerst eens naar de uitlijning kijken.