Achterkant slingert bij hard remmen

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Achterkant slingert bij hard remmen

Post by wesjes »

Ik heb een probleem met de FD2..

Ik merkte dit namelijk al eerder op maar ben afgelopen 5mei even op Zandvoort wezen crossen.. en merkte dit elke keer op als ik hard moest gaan remmen wat nogal vervelend is.

De achterkant begint te slingeren als ik hard ga remmen, ik vraag me af wat hier het probleem van is?

- versleten front discs?
- versleten schokdempers?

Ik heb dit probleem in het verleden niet gehad.
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

Tijd voor een verlagings set.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Is dat niet normaal? Waarschijnlijk rem je zo hard dat de achterkant de voorkant wil inhalen. Zo hard (en dat slingeren herken ik) heb ik ook ooit voor een noodremactie op de snelweg geremd. ZO HARD, dat de achterkant slingerde. Niet met de CTR trouwens...
Tenck
Posts: 311
Joined: Wed Aug 15, 2007 2:06 pm

Post by Tenck »

Misschien iets met de rembalans?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Slingert hij ook bij rechte lijn remmen zoals voor tarzan?

normaal gesproken begint een auto te slingeren tijdens remmen als de rem balans niet in orde is.
Dit kan bv komen door vervangen van de voor rem blokken door extremer spul en achter gewoon stock laten.

Is dat gedaan of is alles nog stock?

Uitlijnen wil ook nog wel eens helpen.
Maskertje
Posts: 507
Joined: Mon Apr 17, 2006 9:14 am

Post by Maskertje »

Rembalans is ds2500 voorkant + ds2500 achterkant.

Misschien iets met je banden ? Als je achter naar verhouding minder grip hebt kan dat ook denk ik.
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

Maskertje wrote:Rembalans is ds2500 voorkant + ds2500 achterkant.

Misschien iets met je banden ? Als je achter naar verhouding minder grip hebt kan dat ook denk ik.


Ja wat yeelai zegt DS2500 voor en achter,

Maar ik twijfel nu dus, Banden zijn ook niet gelijkmatig versleten aan de voorkant.. + rechter schijf voor ziet er wat gebasht uit..

Ik zal eens nieuwe schijven gaan proberen en nieuw setje banden..
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Heb je tijdens het wisselen van de blokken alles correct uitgevoerd? Of had je daarvoor al problemen?
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Wesley,

Probeer eens het volgende: zet de banden om, voor naar achteren.
Indien geen verandering dan nieuwe banden, en als laatste schijven.

Maar doe het aub. stap voor stap. Meerdere dingen tegelijk veranderen is nooit goed bij troubleshooten. Laat ook iemand anders een keer rijden, Frank bijvoorbeeld, of Robert-Jan bij TCC of zo.
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

Voodoo wrote:Heb je tijdens het wisselen van de blokken alles correct uitgevoerd? Of had je daarvoor al problemen?


Voor blokken heb ik samen met yeelai vervangen en toen waren er geen problemen, achterblokken zelf vervangen, weet ook niet precies wanneer het is begonnen..

Maar ik zou de banden even om kunnen gooien en kijken of er verschil is :)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ik ben tegenstander van banden wisselen van voor-achter.
Dit is niet goed voor je grip. Banden slijten verschillend in.

Maar idd stap voor stap dingen uitproberen, anders weet je niet waar het aan lag.

Zet hem bij een garage / dealer ff op de rembank. Daar kun je al een stuk wijzer uit worden.
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

Zit er geen lucht in de remsysteem?

Als er lucht in de remsysteem zit zullen de remmen ongelijk aangrijpen.

Op zich niet erg, maar de stabiliteitssysteem (VSA) meet aan de ABS sensoren een ongelijke remvertraging en probeert deze te corrigeren.

Hierdoor kan de VSA de ABS systeem zodanig aansturen dat het pulserend van LA naar RA en vice versa , de remdrukken verdeeld wordt en daarbij heel zoekerig wordt tijdens het remmen.

Ik weet niet of je op de track met of zonder VSA rijdt, maar dit kan een mogelijke oorzaak zijn.
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

Keung wrote:Zit er geen lucht in de remsysteem?

Als er lucht in de remsysteem zit zullen de remmen ongelijk aangrijpen.

Op zich niet erg, maar de stabiliteitssysteem (VSA) meet aan de ABS sensoren een ongelijke remvertraging en probeert deze te corrigeren.

Hierdoor kan de VSA de ABS systeem zodanig aansturen dat het pulserend van LA naar RA en vice versa , de remdrukken verdeeld wordt en daarbij heel zoekerig wordt tijdens het remmen.

Ik weet niet of je op de track met of zonder VSA rijdt, maar dit kan een mogelijke oorzaak zijn.


Maar ik heb geen VSA,
Tijdje geleden ben ik bij jou langs geweest keung, toen melde je al iets van dat mijn schijven op waren aan de voorkant? zitten ook haar scheurtjes in.. misschien zijn te warm geworden? en te snel afgekoeld? Rechter schijf heeft ook een diepe groef alsof er een steen korrel tussen heeft gezeten.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

wesjes wrote:
Keung wrote:Zit er geen lucht in de remsysteem?

Als er lucht in de remsysteem zit zullen de remmen ongelijk aangrijpen.

Op zich niet erg, maar de stabiliteitssysteem (VSA) meet aan de ABS sensoren een ongelijke remvertraging en probeert deze te corrigeren.

Hierdoor kan de VSA de ABS systeem zodanig aansturen dat het pulserend van LA naar RA en vice versa , de remdrukken verdeeld wordt en daarbij heel zoekerig wordt tijdens het remmen.

Ik weet niet of je op de track met of zonder VSA rijdt, maar dit kan een mogelijke oorzaak zijn.


Maar ik heb geen VSA,
Tijdje geleden ben ik bij jou langs geweest keung, toen melde je al iets van dat mijn schijven op waren aan de voorkant? zitten ook haar scheurtjes in.. misschien zijn te warm geworden? en te snel afgekoeld? Rechter schijf heeft ook een diepe groef alsof er een steen korrel tussen heeft gezeten.


Hoe hebben jullie de haarscheurtjes ontdekt?
Gewoon met je blote ogen of met een speciaal vloeistof?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Van haarscheurtjes gaat ie echt niet slingeren en dat van die groef heb ik ook weleens gehad maar ook daar ging ie niet van slingeren.
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Hoe slingeren? De achterzijde van de auto? De gehele auto? Het stuurwiel? De voorzijde van auto?

Zon nieuwe FD2 hoort natuurlijk wel goed te sporen. De auto een keer uitlijnen kan natuurlijk nooit kwaad.

Denk ook dat je niet te ver moet gaan zoeken, denk simpel en niet aan schokdempers etc...
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

BugsM wrote:Hoe slingeren? De achterzijde van de auto? De gehele auto? Het stuurwiel? De voorzijde van auto?

Zon nieuwe FD2 hoort natuurlijk wel goed te sporen. De auto een keer uitlijnen kan natuurlijk nooit kwaad.

Denk ook dat je niet te ver moet gaan zoeken, denk simpel en niet aan schokdempers etc...


Ik merkte het voor het eerst op gewoon op straat.. ik dacht ik ga eens kijken hoe snel ik stil sta met nieuwe blokken etc.

als je dan rustig naar voluit gaat remmen dan voel je dat je tegen moet sturen alsof de achterkant wilt uitbreken en dit allemaal in een rechte lijn.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Door hard remmen wordt de kont van je auto zowiezo lichter,
maar dat hij in een rechteremweg wil gaan uitbreken ?

Ik zou ook eerst eens naar de uitlijning kijken.
Locked