Hoeveel olie verbruiken jullie met je CTR?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
autodre

Hoeveel olie verbruiken jullie met je CTR?

Post by autodre »

Ik rij tegenwoordig langere afstanden voor werk, en ik moet toch regelmatig olie bijvullen. Vraag me af hoevaak jullie dit moeten doen...
Tha Bla

Post by Tha Bla »

Hey André,

Ik ben je wel een paar keer tegen gekomen op de A9, dan rijden we allebei rustig de motoren warm denk ik.
Maar om antwoord te geven op je vraag, ik moet na 1500-2000km weer wat olie bij vullen. (1 liter) :(

Ik denk dat dit vooral komt doordat we toch snel 100km tot 120km / per uur moeten rijden. Hierdoor wordt er misschien al wel wat olie verbrand voordat deze helemaal op temperatuur is.

Laatst is de CTR van mij nog op de brug geweest en heb de hele onderkant na gezocht of er ergens olie weg lekt maar dat is niet het geval. Onderkant en blok helemaal droog.

Na hoeveel km moet jij olie bijvullen?

Groeten MaRcel
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is mistery.
Sinister

Post by Sinister »

Olieverbruik is normaal bij hoogtoerige motors, zolang het geen liter om de 1000 km is maakt het zoveel niet uit.
Zolang hij niet begint blauwe wolken uit te kotsen als hij in vtec gaat dan moet je je geen zorgen maken.
riddertje

Post by riddertje »

Heb op de 4 a 5 jaar dat ik de ep3 heb nog nooit olie moeten bijvullen
(ook niet na trackdays) en het oliepijl wordt zeer regelmatig gecontroleerd.
Ik verwachtte mij in het begin aan redelijk wat verbruik maar tot mijn verbazing is dit niet het geval,met de itr was het anders...
Arno

Post by Arno »

Met de Integra ook gelukkig nergens last van, dat was met mijn vorige civic wel anders! Moest hem om de 1000 km weer bijvullen...
real187

Post by real187 »

heb nog nooit moeten bijvullen. maar wel heb ik tot nu toe om de 10K olie verwisseld.
rij dagelijks korte afstanden (15 a 20KM) en 1 a 2 keer per week een lange afstand (400+).
bastiaan45

Post by bastiaan45 »

ITR niet zo lang gehad, maar nooit bij gevuld. ATR verbruikte ook geen druppel, na een jaar geen milimeter gedaald.
autodre

Post by autodre »

Tha Bla wrote:Hey André,

Ik ben je wel een paar keer tegen gekomen op de A9, dan rijden we allebei rustig de motoren warm denk ik.
Maar om antwoord te geven op je vraag, ik moet na 1500-2000km weer wat olie bij vullen. (1 liter) :(

Ik denk dat dit vooral komt doordat we toch snel 100km tot 120km / per uur moeten rijden. Hierdoor wordt er misschien al wel wat olie verbrand voordat deze helemaal op temperatuur is.

Laatst is de CTR van mij nog op de brug geweest en heb de hele onderkant na gezocht of er ergens olie weg lekt maar dat is niet het geval. Onderkant en blok helemaal droog.

Na hoeveel km moet jij olie bijvullen?

Groeten MaRcel

Hey. Ach opschieten heeft daar geen zin. Dus ik doe lekke rrustig aan. Vanaf de a5 ga ik dan wel gassen :-)

Rij dagelijks zo'n 160KM. Maar denk dat ik zo'n liter verbruik per 3000-4000KM(ja ruime marge :) )
bastiaan45

Post by bastiaan45 »

Rij dagelijks zo'n 160KM. Maar denk dat ik zo'n liter verbruik per 3000-4000KM

Dan zou ik me weinig zorgen maken..
eteuben

Post by eteuben »

Mijne verbruikt wel wat, dus ben daar rekening mee gaan houden. Heb de auto toch vaak voor de korte afstanden, dan wordt er niks echt warm.

Rij zo'n 10.000 per jaar en zou dan 2x een literfles hebben gekocht. Dus al met al een litertje op 4000 - 5000km denk ik. Als het peil iets lager is, tegen minimum is dat wel stabieler dan wanneer ik heb bijgevuld heb.

Gewoon bijhouden bij deze types Honda, hoort een beetje bij het blok en de toerentallen, zo moet je et zien...
Jo&

Post by Jo& »

Ik gebruik ongeveer een liter op 10.000 km.
Denk ik... ik weet het niet precies, maar ik kan makkelijk van beurt naar beurt.

Andre, probeer eens andere olie, merk en evt ander type. Ik gebruik 5W30 geloof ik.
Schijnt echt verschil te maken!
kamelenjager

Post by kamelenjager »

Heb het laatst eens getest omdat mijn ook aardig wat verbruikt, als ik me best doe (veeeeel vtec) kan hij 1:1000 halen
Tijdje totaal niet in de vtec gezeten (ja was moeilijk.. ) en totaal geen olie verbruikt.
Angelus

Post by Angelus »

Best raar allemaal, mijn vorige auto: Civic sedan 1.6 vti verbrande inc vtec en soms boven de 200km, 1 op 6000. Dit deed hij bij aanschaf met een kilometerstand van 24dkm(8jaar geleden) en verbrande precies het zelfde nu bij een km-stand van 135dkm.

Goeie olie, bijhouden en vooral warm rijden voorkomen dit soort problemen. Ik ben het er mee eens dat hoge toeren blokken heus wel wat olie verbranden(ipv verbruiken). Maar 1 op 5a6000 inc vtec is wel iets wat je kan aanhouden voor een goeie Typ-R of Vti blok.
kamelenjager

Post by kamelenjager »

Niets mis met mijn blok hoor
bertjehonda

Post by bertjehonda »

ik had een beetje verbruik met de itr ongeveer 0.5liter op de 6000 km
vond ik al veel ik had toen 10w 40 en nu gebruik ik 5w50 van mobil 1 en heb er nu 8000 op staan met die olie en heb voor engeland voor de zekerheid maar weer bijgevuld tot hij weer echt op de maxstreep stond. 100ml bijgevuld :lol: soort olie doet wonderen.
had al van meerdere gehoord dat deze olie erg goed is en dat ook t verbruik ervan erg laag was.
ik mag eigenlijk gewoon zeggen dat ie geen olie verbruikt.
en die vtec. ...daar hang ik toch best veel in
eteuben

Post by eteuben »

Sommigen merken ook niks, het olieverbruik is dan zo laag, dat het zich tussen de jaarlijkse beurt net opheft!
autodre

Post by autodre »

Jo& wrote:Ik gebruik ongeveer een liter op 10.000 km.
Denk ik... ik weet het niet precies, maar ik kan makkelijk van beurt naar beurt.

Andre, probeer eens andere olie, merk en evt ander type. Ik gebruik 5W30 geloof ik.

Ik gebruik ook altijd 5W30, en heb gewoon dure Shell olie die de garage ook gebruikt(via de shell tool ook opgezocht, shell utra AB 5W30 ofzo)

Je egt makkelijk van beurt naar beurt. Maar een beurt is toch maar eens per jaar of 20.000KM?
Jo&

Post by Jo& »

autodre wrote:
Jo& wrote:Ik gebruik ongeveer een liter op 10.000 km.

Ik gebruik ook altijd 5W30, en heb gewoon dure Shell olie die de garage ook gebruikt(via de shell tool ook opgezocht, shell utra AB 5W30 ofzo)

Je egt makkelijk van beurt naar beurt. Maar een beurt is toch maar eens per jaar of 20.000KM?

Ohja ik vergat erbij te zeggen dat mijn auto elke 15.000km een beurt krijgt ipv 20.000 En anders om het jaar idd.

Ga nu over op casteroil 5W30 en blijf daarbij.
edinx

Post by edinx »

In het boekje van mijn ctr staat dat hij 1:1000 mag verbruiken.
Het is best veel,maar als het daarin staat niet erg lijkt mij.
Sinister

Post by Sinister »

Dat staat bij elke Type-R voor zover ik weet.
Locked