Het verkeersbeeld verandert constant en dus is het voor de overheid nodig om af en toe de regels even aan te passen. Per 1 mei veranderen er weer een paar zaken. Wij zetten ze even voor u op een rijtje.
De belangrijkste wijziging per 1 mei is dat u als u eenmaal op een uitvoegstrook rijdt niet meer terug in mag voegen op de rijbaan. De reden hiervoor is dat sommige bestuurders op deze manier andere auto’s in de file probeerden in te halen. Dat is een bron voor veel frustratie bij andere weggebruikers.
De wetgeving wat betreft parkeerschijven gaat ook op de schop. Vanaf 1 mei 2009 mag u het tijdstip van aankomst op de parkeerschijf alleen nog handmatig instellen. Een parkeerschijf met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag u dus niet meer gebruiken. Ook moet u vanaf 1 mei 2009 de parkeerschijf achter de voorruit van de auto plaatsen. De parkeerschijf moet van buitenaf duidelijk zichtbaar zijn.
Gehandicapten moeten eveneens de parkeerschijf gaan gebruiken. Vanaf 1 mei 2009 moet u op een gehandicaptenparkeerplaats waar met een bord een maximale parkeerduur is aangegeven ook een parkeerschijf gebruiken. Zo wordt tegengegaan dat hetzelfde voertuig te lang op een gehandicaptenparkeerplaats staat. Gehandicaptenparkeerplaatsen met een maximale parkeerduur hoeven niet voorzien te zijn van een blauwe streep.
Verder verandert de maximumsnelheid voor auto’s met een lichte aanhanger. Vanaf 1 mei 2009 mag u met een personenauto of bestelauto die een lichte aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kilo trekt, op autowegen en autosnelwegen 90 kilometer per uur rijden. Tot 1 mei 2009 geldt de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Voor de bestuurders van zware kampeerauto’s gaat de maximumsnelheid juist omlaag. Vanaf 1 mei 2009 mag u met een zware kampeerauto met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kilo die afgeleid is van een vrachtwagen, op autowegen en autosnelwegen niet harder rijden dan 80 kilometer per uur. Vanwege de verkeersveiligheid geldt voor dit soort zware campers dezelfde maximumsnelheid als voor gewone vrachtwagens.
De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Born: Autoweek
MOOI! eindelijk verlost van de HID kit sjakies met hun golf 3 en schijnwerpers.
De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Born: Autoweek
MOOI! eindelijk verlost van de HID kit sjakies met hun golf 3 en schijnwerpers.
Ik baal daar wel van. De lichtopbrengst van een EP3 met gewoon H4 is echt te beroerd voor woorden, dus ja ik rij ook met een HID kit rond. Ik rij veel rond op wegen zonder verlichting en met die kaarsverlichting van H4 lampen zie je echt geen reet, om over het grootlicht maar te zwijgen. Gewoon kwestie van de HID kit goed afstellen en je verblindt niemand :roll:.
De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Born: Autoweek
MOOI! eindelijk verlost van de HID kit sjakies met hun golf 3 en schijnwerpers.
Ik baal daar wel van. De lichtopbrengst van een EP3 met gewoon H4 is echt te beroerd voor woorden, dus ja ik rij ook met een HID kit rond. Ik rij veel rond op wegen zonder verlichting en met die kaarsverlichting van H4 lampen zie je echt geen reet, om over het grootlicht maar te zwijgen. Gewoon kwestie van de HID kit goed afstellen en je verblindt niemand :roll:.
Ligt eraan wat voor HIDkit je hebt maar de meeste hebben geen lichtbeeld. ja hetzelfde lichtbeeld als het philips stadion
Gangaran wrote:Daarom moet je upgraden naar de OEM 04+ projector lampen. Scheelt heel veel heb ik begrepen. Zijn niet gek duur, dacht iets van 160 euro per stuk.
Ja maar die koplampen zijn minder mooi!
Trouwens...
Vraag me af in hoeverre het nageleefd zal worden. Misschien is dit een regel voor achter de hand zodat mensen met slecht afgestelde xenon kitjes kunnen worden beboet.
RedSun wrote: Ligt eraan wat voor HIDkit je hebt maar de meeste hebben geen lichtbeeld. ja hetzelfde lichtbeeld als het philips stadion
Hij kwam er de APK mee door, maar ik heb ook wel een tijd lopen kloten om het goed te krijgen.
Gangaran wrote:Daarom moet je upgraden naar de OEM 04+ projector lampen. Scheelt heel veel heb ik begrepen. Zijn niet gek duur, dacht iets van 160 euro per stuk.
Zijn inderdaad minder mooi, plus dat het niet origineel is voor de fase 1.
Wat ik nooit snap aan dit soort dingen, stel dat ik dit niet gelezen heb dan wist ik er dus ook niets van. Hoe kan ik me nou aan de regels houden als de bedenkers van de regels dit niet knap communiceren?
En over die armaturen, welke goedkeuring zegt voor welk type lamp ze zijn goedgekeurd dan? Volgens mij staat er alleen een E keurmerk op.
Over de aftermarket xenon krijg je binnenkort weer veel discussies door dit soort wetswijzigingen. Net als met raamfolie. Voor de apk is het toegestaan maar krijgt van de politie wel bekeuring. Komt het dus erop neer dat de voertuigeigenaar zelf verantwoordelijk is. Daarnaast wordt bij de apk de bandenspanning een nieuwe controlepunt... :-?
hahaha, geweldig. Dan is je bandenspanning niet goed, pompen ze de banden ff op, en staat dat weer op de rekening
Wel mooi trouwens dat de max snelheid met aanhanger omhoog gaat met 10km/u. Niet dat ik nou sneller ga rijden, maar de bekeuringen zijn wel voor 10km/u minder
Er waren al goedgekeurde hid kitjes te krijgen. Het verschil was dat die sets minder licht opbrengst hadden dan die illigale sets, maar nog wel dik meer dan standaard. Ben benieuwd wat ze dan weer met die sets gaan doen.
Eerst legaal, nu waarschijnlijk weer niet...... Hopeloze regelgeving.... wederom....
Ja en bij dat laatste gaat het waarschijnlijk mis. Bij kolampunits die niet gemaakt zijn voor xenon is er teveel strooilicht, en dat kan je meestal niet afstellen.