Page 1 of 1
rijgeluid?
Posted: Tue Feb 24, 2009 12:24 pm
by real187
Djo people,
ik heb ff een vraagje i.v.m. rijgeluid.
laatst reed mn pa mee in mn auto en hij merkte een rijgeluid op (de zoveelste).
(ze beseffen niet [willen niet] dat een R nou eenmaal meer geluid maakt dan hun eigen `luxe` auto)
ik heb het echter zelf nooit opgemerkt, als ik nu goed luister dan hoor ik het ook idd.
het zoemt een klein beetje, maar je hoort ook een soort van afrolgeluid.
geen trillingen aan het stuur o.i.d.
mij lijkt het gewoon normaal bandengeluid door cuppen o.i.d.
(lijkt logisch, ik rij altijd deze auto, en als de banden cuppen gaat dit geleidelijk steeds meer waar door het geluid niet opvalt)
ik ben van plan om ff mn banden te wisselen voor<-> achter, om te chekken of het geluid zich naar voor verplaatst. zoja dan is het extra geluid geen echt probleem voor mij!
ik hoop echter dat het geen wiellager is. maar is er een manier om je wiellager te chekken zonder dat de band/velg eraf moet (chekken op speling o.i.d)?? dus rijdend? en of het geluid van een kapotte wiellager echt specifiek is, zwaar zoemend? krakend?
btw het is een EP3 met 20K op de teller, en ik rij altijd fatsoenlijk dus rustig bij drempels en niet zomaar ff een gat in de weg meepikken o.i.d.
latersz 8)
Re: rijgeluid?
Posted: Tue Feb 24, 2009 1:45 pm
by ITR DC2
Als het je wiellager zou zijn, zou je dat wel gemerkt hebben. Dat is een specifiek geluid. Dat geluid wordt op den duur ook steeds sterker.
Denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. :wink:
Posted: Tue Feb 24, 2009 2:49 pm
by Roy
Alle Ep3 hebben daarlast van. en de Bridgestone potenza's helpen daar ook een handje bij.
Met andere banden wordt het wellicht stiller maar je krijgt het nooit helemaal weg.
Tenzij je gaat isoleren ofzo
Posted: Tue Feb 24, 2009 4:41 pm
by Gangaran
Auto uitlijnen kan ook wat geluid schelen.
Posted: Tue Feb 24, 2009 6:15 pm
by slydawg
Dat cuppen kan je overigens controleren door je hand over het loopvlak van de band te halen, met name het binnenste gedeelte.
Als je band is gecupt zal je de ongelijkheden in het profiel zeker voelen en is soms zelfs zichtbaar.
Posted: Tue Feb 24, 2009 7:19 pm
by roblom
Is het geluid snelheids afhankelijk of toerental afhankelijk?
Dus verandert het geluid met de sneleheid of met het toerental?
Posted: Tue Feb 24, 2009 8:02 pm
by eteuben
Probeer dingen uit, zoals de koppeling intrappen onder het rijden. Zodat je weet dat het vanuit de aandrijving komt. Zet de kachelstand eens een tandje lager, komt daar geen gezoem/gefluit vandaan.
En inderdaad maakt de EP3 sowieso meer geluiden. Aanzuiggeluiden hoor ik ook. Heb ik ook maar laten rusten. Trillingen van de afdekplaat op het inlaatspruitstuk heb ik ook last van. Maar op een gegeven moment stoor je daar niet meer aan.
Wiellagers brommen zo, die hoor je vanzelf (wordt ook harder naarmate meer slijtage).
Posted: Tue Feb 24, 2009 8:31 pm
by Roy
eteuben wrote: Trillingen van de afdekplaat op het inlaatspruitstuk heb ik ook last van. Maar op een gegeven moment stoor je daar niet meer aan.
Heb ik verholpen door een rubber randje erop te zetten. (Hittebestendig)
Posted: Tue Feb 24, 2009 9:57 pm
by real187
thanks 4 tha reacties, en het is wat ik al had verwacht.
@eteuben
En inderdaad maakt de EP3 sowieso meer geluiden. Aanzuiggeluiden hoor ik ook. Heb ik ook maar laten rusten. Trillingen van de afdekplaat op het inlaatspruitstuk heb ik ook last van. Maar op een gegeven moment stoor je daar niet meer aan.
ik stoor mij daar ook niet meer aan, meestal zijn het bijrijders!
soms geven bijrijders opmerkingen m.b.t. aanzuiggeluiden-- heb je een turbo?? dan trap ik het gas in in zn 2 tot de 8k-- kijken ze mij aan :shock: :shock: -- ja man echt?--dan lach ik ze uit :wink: altijd leuk :lol:
@roblomIs het geluid snelheids afhankelijk of toerental afhankelijk?
het is niet snelheidsafhankelijk.
@slydawgDat cuppen kan je overigens controleren door je hand over het loopvlak van de band te halen, met name het binnenste gedeelte.
Als je band is gecupt zal je de ongelijkheden in het profiel zeker voelen en is soms zelfs zichtbaar.
ik heb de auto ff op de brug gehad en dit was idd duidelijk te zien op sommige plaatsen wel erg veel en andere bijna niks.
ze schrokken wel van de grote brandstofpomp en de zwaarte van de draagarmen e.d :shock: -- het is toch maar een honda.
@g-unitHeb ik verholpen door een rubber randje erop te zetten. (Hittebestendig)
heb je daar geen fotootje van, want dat klinkt wel interessant
dus mijn remedie: ff goed laten uitlijnen en banden kruisen en dan om de 5k banden ff kruisen. en hopen dat de banden goed afslijten.
Peace RkC
Posted: Tue Feb 24, 2009 11:09 pm
by eteuben
g-unit wrote:eteuben wrote: Trillingen van de afdekplaat op het inlaatspruitstuk heb ik ook last van. Maar op een gegeven moment stoor je daar niet meer aan.
Heb ik verholpen door een rubber randje erop te zetten. (Hittebestendig)
Ik had op 1 punt een rubberdopje, die het plastic van het metaal afhield. Maar die is verloren geraakt tijdens een onderhoudsbeurt, waarbij ze moesten kleppenstellen. Als de motor warm is, hoor je et niet meer zo. Maar vooral bij koud klappert ie er over! 8)