Djo people,
ik heb ff een vraagje i.v.m. rijgeluid.
laatst reed mn pa mee in mn auto en hij merkte een rijgeluid op (de zoveelste).
(ze beseffen niet [willen niet] dat een R nou eenmaal meer geluid maakt dan hun eigen `luxe` auto)
ik heb het echter zelf nooit opgemerkt, als ik nu goed luister dan hoor ik het ook idd.
het zoemt een klein beetje, maar je hoort ook een soort van afrolgeluid.
geen trillingen aan het stuur o.i.d.
mij lijkt het gewoon normaal bandengeluid door cuppen o.i.d.
(lijkt logisch, ik rij altijd deze auto, en als de banden cuppen gaat dit geleidelijk steeds meer waar door het geluid niet opvalt)
ik ben van plan om ff mn banden te wisselen voor<-> achter, om te chekken of het geluid zich naar voor verplaatst. zoja dan is het extra geluid geen echt probleem voor mij!
ik hoop echter dat het geen wiellager is. maar is er een manier om je wiellager te chekken zonder dat de band/velg eraf moet (chekken op speling o.i.d)?? dus rijdend? en of het geluid van een kapotte wiellager echt specifiek is, zwaar zoemend? krakend?
btw het is een EP3 met 20K op de teller, en ik rij altijd fatsoenlijk dus rustig bij drempels en niet zomaar ff een gat in de weg meepikken o.i.d.
latersz 8)
rijgeluid?
Re: rijgeluid?
Als het je wiellager zou zijn, zou je dat wel gemerkt hebben. Dat is een specifiek geluid. Dat geluid wordt op den duur ook steeds sterker.
Denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. :wink:
Denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. :wink:
Probeer dingen uit, zoals de koppeling intrappen onder het rijden. Zodat je weet dat het vanuit de aandrijving komt. Zet de kachelstand eens een tandje lager, komt daar geen gezoem/gefluit vandaan.
En inderdaad maakt de EP3 sowieso meer geluiden. Aanzuiggeluiden hoor ik ook. Heb ik ook maar laten rusten. Trillingen van de afdekplaat op het inlaatspruitstuk heb ik ook last van. Maar op een gegeven moment stoor je daar niet meer aan.
Wiellagers brommen zo, die hoor je vanzelf (wordt ook harder naarmate meer slijtage).
En inderdaad maakt de EP3 sowieso meer geluiden. Aanzuiggeluiden hoor ik ook. Heb ik ook maar laten rusten. Trillingen van de afdekplaat op het inlaatspruitstuk heb ik ook last van. Maar op een gegeven moment stoor je daar niet meer aan.
Wiellagers brommen zo, die hoor je vanzelf (wordt ook harder naarmate meer slijtage).
thanks 4 tha reacties, en het is wat ik al had verwacht.
@eteuben
ik stoor mij daar ook niet meer aan, meestal zijn het bijrijders!
soms geven bijrijders opmerkingen m.b.t. aanzuiggeluiden-- heb je een turbo?? dan trap ik het gas in in zn 2 tot de 8k-- kijken ze mij aan :shock: :shock: -- ja man echt?--dan lach ik ze uit :wink: altijd leuk :lol:
@roblom
het is niet snelheidsafhankelijk.
@slydawg
ik heb de auto ff op de brug gehad en dit was idd duidelijk te zien op sommige plaatsen wel erg veel en andere bijna niks.
ze schrokken wel van de grote brandstofpomp en de zwaarte van de draagarmen e.d :shock: -- het is toch maar een honda.
@g-unit
heb je daar geen fotootje van, want dat klinkt wel interessant
dus mijn remedie: ff goed laten uitlijnen en banden kruisen en dan om de 5k banden ff kruisen. en hopen dat de banden goed afslijten.
Peace RkC
@eteuben
En inderdaad maakt de EP3 sowieso meer geluiden. Aanzuiggeluiden hoor ik ook. Heb ik ook maar laten rusten. Trillingen van de afdekplaat op het inlaatspruitstuk heb ik ook last van. Maar op een gegeven moment stoor je daar niet meer aan.
ik stoor mij daar ook niet meer aan, meestal zijn het bijrijders!
soms geven bijrijders opmerkingen m.b.t. aanzuiggeluiden-- heb je een turbo?? dan trap ik het gas in in zn 2 tot de 8k-- kijken ze mij aan :shock: :shock: -- ja man echt?--dan lach ik ze uit :wink: altijd leuk :lol:
@roblom
Is het geluid snelheids afhankelijk of toerental afhankelijk?
het is niet snelheidsafhankelijk.
@slydawg
Dat cuppen kan je overigens controleren door je hand over het loopvlak van de band te halen, met name het binnenste gedeelte.
Als je band is gecupt zal je de ongelijkheden in het profiel zeker voelen en is soms zelfs zichtbaar.
ik heb de auto ff op de brug gehad en dit was idd duidelijk te zien op sommige plaatsen wel erg veel en andere bijna niks.
ze schrokken wel van de grote brandstofpomp en de zwaarte van de draagarmen e.d :shock: -- het is toch maar een honda.
@g-unit
Heb ik verholpen door een rubber randje erop te zetten. (Hittebestendig)
heb je daar geen fotootje van, want dat klinkt wel interessant
dus mijn remedie: ff goed laten uitlijnen en banden kruisen en dan om de 5k banden ff kruisen. en hopen dat de banden goed afslijten.
Peace RkC
g-unit wrote:eteuben wrote: Trillingen van de afdekplaat op het inlaatspruitstuk heb ik ook last van. Maar op een gegeven moment stoor je daar niet meer aan.
Heb ik verholpen door een rubber randje erop te zetten. (Hittebestendig)
Ik had op 1 punt een rubberdopje, die het plastic van het metaal afhield. Maar die is verloren geraakt tijdens een onderhoudsbeurt, waarbij ze moesten kleppenstellen. Als de motor warm is, hoor je et niet meer zo. Maar vooral bij koud klappert ie er over! 8)