Page 1 of 1
Tijd voor nieuwe bougies?
Posted: Wed Dec 17, 2008 12:09 pm
by CWATR
Mijn ATR is nu 8 jaar oud en 53.000km gelopen. Wordt het niet tijd voor nieuwe bougies?
Posted: Wed Dec 17, 2008 12:44 pm
by Gangaran
Je kunt ze eerst eruit halen en zelf oordelen. Ik zou het wel doen denk ik en zeker als ze nooit eerder zijn vervangen.
Posted: Wed Dec 17, 2008 1:33 pm
by bastiaan45
Als ze nog nooit vervangen zijn, is het zeker wel raadzaam om ze te vervangen. Als de auto zijn onderhoud gehad heeft, is het vast al eens gebeurd. Denk anders ook aan je distributieriem, die gaan van Honda 8 jaar mee, dus die zit dan ook op zijn einde..
Posted: Wed Dec 17, 2008 5:19 pm
by CWATR
Distributieriem is twee jaar geleden al gedaan (moet bij 100kkm of 6 jaar).
De bougies hebben een (theoretische) levensduur van 100kkm staat mij bij. Over een levensduur qua jaren weet ik zo niet (vandaar de vraag).
Re: Tijd voor nieuwe bougies?
Posted: Wed Dec 17, 2008 6:18 pm
by Lucas79
CWATR wrote:Mijn ATR is nu 8 jaar oud en 53.000km gelopen. Wordt het niet tijd voor nieuwe bougies?

netjes! Ik ben net ook de 53k gepasseerd met mijn FN2. (heb hem pas 1,5 jaar

) Maar ja, het is dan ook mijn daily drive... :roll:
Posted: Wed Dec 17, 2008 7:39 pm
by Gangaran
CWATR wrote:Distributieriem is twee jaar geleden al gedaan (moet bij 100kkm of 6 jaar).
De bougies hebben een (theoretische) levensduur van 100kkm staat mij bij. Over een levensduur qua jaren weet ik zo niet (vandaar de vraag).
Ja, maar het hangt ook van je rijstijl af. Ik ging de mijne bij 70K controleren en de waren "op".
Gewoon doen, wordt je verbruik ook (iets) minder.
Posted: Wed Dec 17, 2008 10:30 pm
by Jo&
Ik heb ook net de 53K gepasseert... Mjah bijna 3 jaar oud dus is wel netjes denk ik :wink:
Rij er wel paar keer per week mee, maar als we echt ver gaan, dan gaan de honden vaak mee en dan gaan we met de diesel station

...
Posted: Thu Dec 18, 2008 12:13 am
by Keung
@ CWATR: ATR bougies zijn prijziger dan 'normale' bougies, houd rekening mee met +/- €30,- p/stuk.
Posted: Thu Dec 18, 2008 9:22 am
by CWATR
Hi Keung, bedankt voor de reminder... 30 euro p.st. inderdaad. Dan gelijk nieuw luchtfiltertje en uren tellen zit je op ruwweg ((4x30)+25+80))=225 euro. Dan moet het wel de moeite waard zijn natuurlijk.
Ik denk trouwens dat de vlag omhoog gaat als er bij de dealer weer eens een klant binnen komt wandelen.
Posted: Thu Dec 18, 2008 7:48 pm
by Keung
CWATR wrote:Hi Keung, bedankt voor de reminder... 30 euro p.st. inderdaad. Dan gelijk nieuw luchtfiltertje en uren tellen zit je op ruwweg ((4x30)+25+80))=225 euro. Dan moet het wel de moeite waard zijn natuurlijk.
Ik denk trouwens dat de vlag omhoog gaat als er bij de dealer weer eens een klant binnen komt wandelen.
Als ik alvast de vlag uithang, kom je dan binnenkort naar mijn werk in Amersfoort? :clap
Posted: Thu Dec 18, 2008 9:45 pm
by CWATR
haha....ligt er aan! Wat schuift 't?
Zit je in de autobranche?
Posted: Thu Dec 18, 2008 10:07 pm
by Roy
KIJK NAAR DE FOTO HIJ WERKT BIJ DE HONDA DEALER NOTA BENE!!!!
PROFIEL: Keung
RegulaR Geregistreerd op: 3-7-2007
Totaal berichten: 422
[0.54% van het totaal / 0.79 berichten per dag]
Zoek naar alle berichten van Keung
Woonplaats: Nijkerk
Website: URL
Beroep: Automonteur/ APK keurmeester
Interesses:
:slaan:
Posted: Sun Feb 08, 2009 8:12 pm
by CWATR
Keung wrote:@ CWATR: ATR bougies zijn prijziger dan 'normale' bougies, houd rekening mee met +/- €30,- p/stuk.
Effe een update: zoals je bij het onderdelen-topic kunt zien had ik de bougies besteld in de UK via ebay.
Ik heb ze van de week ingebouwd. Ik was 47 euro voor alle 4 kwijt :roll:
Moest effe een bougiesleutel halen omdat ze zo diep zitten dat ik er met een normale pijpsleutel niet bij kon. Die sleutel was 16 euro maar maakt het bougiewisselen een peuleschilletje omdat dje e bougie er in kunt klemmen.
De bougies die er uit kwamen zagen er bij de contacten nog goed uit. Wel hadden ze alle 4 een bruine rand van een soort vervuiling/aanslag bij de overgang van metaal naar keramiek. (ik dacht door vocht misschien?).
Posted: Sun Feb 08, 2009 9:06 pm
by IvoG
CWATR wrote:Keung wrote:@ CWATR: ATR bougies zijn prijziger dan 'normale' bougies, houd rekening mee met +/- €30,- p/stuk.
Effe een update: zoals je bij het onderdelen-topic kunt zien had ik de bougies besteld in de UK via ebay.
Ik heb ze van de week ingebouwd. Ik was 47 euro voor alle 4 kwijt :roll:
Moest effe een bougiesleutel halen omdat ze zo diep zitten dat ik er met een normale pijpsleutel niet bij kon. Die sleutel was 16 euro maar maakt het bougiewisselen een peuleschilletje omdat dje e bougie er in kunt klemmen.
De bougies die er uit kwamen zagen er bij de contacten nog goed uit. Wel hadden ze alle 4 een bruine rand van een soort vervuiling/aanslag bij de overgang van metaal naar keramiek. (ik dacht door vocht misschien?).
Dat lijkt mij inderdaad roest ja.
Posted: Fri Feb 27, 2009 8:05 pm
by goofy1978
hoeft niet een bougie moet koffiebruin zijn van kleur dan is het mengsel goed.
zwart is te rijk (teveel brandstof op delen lucht)
grijs is te arm (te weinig brandstof op delen lucht)
voor een hoog vermogensmotor moet het mengsel 13 delen lucht op 1 deel benzine zijn dan heb je de ideale verbranding en de krachtigste explosie.
en lichtbruine bougies :wink:
Posted: Wed Mar 04, 2009 6:25 pm
by CWATR
Goofy, het roestbruine gedeelte dat ik omschreef was niet het gedeelte dat wordt blootgesteld aan de verbranding.
Was aan de buitenkant. Kan wel degelijk van vocht zijn geweest.