Tijd voor nieuwe bougies?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Tijd voor nieuwe bougies?

Post by CWATR »

Mijn ATR is nu 8 jaar oud en 53.000km gelopen. Wordt het niet tijd voor nieuwe bougies?
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Je kunt ze eerst eruit halen en zelf oordelen. Ik zou het wel doen denk ik en zeker als ze nooit eerder zijn vervangen.
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Post by bastiaan45 »

Als ze nog nooit vervangen zijn, is het zeker wel raadzaam om ze te vervangen. Als de auto zijn onderhoud gehad heeft, is het vast al eens gebeurd. Denk anders ook aan je distributieriem, die gaan van Honda 8 jaar mee, dus die zit dan ook op zijn einde..
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Post by CWATR »

Distributieriem is twee jaar geleden al gedaan (moet bij 100kkm of 6 jaar).
De bougies hebben een (theoretische) levensduur van 100kkm staat mij bij. Over een levensduur qua jaren weet ik zo niet (vandaar de vraag).
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Tijd voor nieuwe bougies?

Post by Lucas79 »

CWATR wrote:Mijn ATR is nu 8 jaar oud en 53.000km gelopen. Wordt het niet tijd voor nieuwe bougies?


:D netjes! Ik ben net ook de 53k gepasseerd met mijn FN2. (heb hem pas 1,5 jaar :( ) Maar ja, het is dan ook mijn daily drive... :roll:
Deus Ex Machina!
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

CWATR wrote:Distributieriem is twee jaar geleden al gedaan (moet bij 100kkm of 6 jaar).
De bougies hebben een (theoretische) levensduur van 100kkm staat mij bij. Over een levensduur qua jaren weet ik zo niet (vandaar de vraag).


Ja, maar het hangt ook van je rijstijl af. Ik ging de mijne bij 70K controleren en de waren "op".
Gewoon doen, wordt je verbruik ook (iets) minder.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ik heb ook net de 53K gepasseert... Mjah bijna 3 jaar oud dus is wel netjes denk ik :wink:
Rij er wel paar keer per week mee, maar als we echt ver gaan, dan gaan de honden vaak mee en dan gaan we met de diesel station :p ...
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

@ CWATR: ATR bougies zijn prijziger dan 'normale' bougies, houd rekening mee met +/- €30,- p/stuk.
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Post by CWATR »

Hi Keung, bedankt voor de reminder... 30 euro p.st. inderdaad. Dan gelijk nieuw luchtfiltertje en uren tellen zit je op ruwweg ((4x30)+25+80))=225 euro. Dan moet het wel de moeite waard zijn natuurlijk.

Ik denk trouwens dat de vlag omhoog gaat als er bij de dealer weer eens een klant binnen komt wandelen.
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

CWATR wrote:Hi Keung, bedankt voor de reminder... 30 euro p.st. inderdaad. Dan gelijk nieuw luchtfiltertje en uren tellen zit je op ruwweg ((4x30)+25+80))=225 euro. Dan moet het wel de moeite waard zijn natuurlijk.

Ik denk trouwens dat de vlag omhoog gaat als er bij de dealer weer eens een klant binnen komt wandelen.


Als ik alvast de vlag uithang, kom je dan binnenkort naar mijn werk in Amersfoort? :clap
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Post by CWATR »

haha....ligt er aan! Wat schuift 't?

Zit je in de autobranche?
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

KIJK NAAR DE FOTO HIJ WERKT BIJ DE HONDA DEALER NOTA BENE!!!!

PROFIEL: Keung

RegulaR Geregistreerd op: 3-7-2007
Totaal berichten: 422
[0.54% van het totaal / 0.79 berichten per dag]
Zoek naar alle berichten van Keung
Woonplaats: Nijkerk
Website: URL
Beroep: Automonteur/ APK keurmeester
Interesses:


:slaan:
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Post by CWATR »

Keung wrote:@ CWATR: ATR bougies zijn prijziger dan 'normale' bougies, houd rekening mee met +/- €30,- p/stuk.


Effe een update: zoals je bij het onderdelen-topic kunt zien had ik de bougies besteld in de UK via ebay.
Ik heb ze van de week ingebouwd. Ik was 47 euro voor alle 4 kwijt :roll:
Moest effe een bougiesleutel halen omdat ze zo diep zitten dat ik er met een normale pijpsleutel niet bij kon. Die sleutel was 16 euro maar maakt het bougiewisselen een peuleschilletje omdat dje e bougie er in kunt klemmen.
De bougies die er uit kwamen zagen er bij de contacten nog goed uit. Wel hadden ze alle 4 een bruine rand van een soort vervuiling/aanslag bij de overgang van metaal naar keramiek. (ik dacht door vocht misschien?).
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

CWATR wrote:
Keung wrote:@ CWATR: ATR bougies zijn prijziger dan 'normale' bougies, houd rekening mee met +/- €30,- p/stuk.


Effe een update: zoals je bij het onderdelen-topic kunt zien had ik de bougies besteld in de UK via ebay.
Ik heb ze van de week ingebouwd. Ik was 47 euro voor alle 4 kwijt :roll:
Moest effe een bougiesleutel halen omdat ze zo diep zitten dat ik er met een normale pijpsleutel niet bij kon. Die sleutel was 16 euro maar maakt het bougiewisselen een peuleschilletje omdat dje e bougie er in kunt klemmen.
De bougies die er uit kwamen zagen er bij de contacten nog goed uit. Wel hadden ze alle 4 een bruine rand van een soort vervuiling/aanslag bij de overgang van metaal naar keramiek. (ik dacht door vocht misschien?).

Dat lijkt mij inderdaad roest ja.
goofy1978
Posts: 39
Joined: Sun Oct 12, 2008 8:29 pm

Post by goofy1978 »

hoeft niet een bougie moet koffiebruin zijn van kleur dan is het mengsel goed.
zwart is te rijk (teveel brandstof op delen lucht)
grijs is te arm (te weinig brandstof op delen lucht)
voor een hoog vermogensmotor moet het mengsel 13 delen lucht op 1 deel benzine zijn dan heb je de ideale verbranding en de krachtigste explosie.
en lichtbruine bougies :wink:
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Post by CWATR »

Goofy, het roestbruine gedeelte dat ik omschreef was niet het gedeelte dat wordt blootgesteld aan de verbranding.
Was aan de buitenkant. Kan wel degelijk van vocht zijn geweest.
Locked