Page 1 of 3
edit, nieuwe vraag breedtecircuitbanden, laatste post p2
Posted: Wed Sep 10, 2008 12:24 pm
by frederik
ik had graag een extra setje velgen + banden gekocht voor circuit voor op mijn ep3.
nu zie je regelmatig setjes 15" oem integra R velgen te koop. nu had ik graag binnekort zo'n setje gekocht en daarop 195/55/15 semi-slicks gelegd.
zijn dit goede maten voor een ep3 ? of zijn de banden niet breed genoeg ? of te klein ?...
IK HEB NOG EEN EXTRA VRAAGJE TOEGEVOEGD OP P.2 :
welke bandenmaat kan ik best gebruiken voor op circuit op mijn ctr ? 205 of 215 of 225 ?
ik kan aan een mooi setje komen, maar deze zijn 17/45/225. is dit te doen op een ep3? of gaan deze mss raken in de kassen ofzo door de breedte ? de wagen zou vorzien worden van een schroefset, dus gaat wel lager staan dan origineel maar ook harder.
Posted: Wed Sep 10, 2008 4:54 pm
by slydawg
Ben vrij zeker dat 15inch niet gaat passen ivm de remklauwen en wat de handling betreft zou ik niet weten maar betwijfel dat het er beter van zou worden.
Posted: Wed Sep 10, 2008 8:32 pm
by Benjdmin
15" patst niet op een EP3, mar wel over de Brembos van een DC5! :lol:
Dus upgraden maar...
Hangt natuurlijk ook van het design van de velgen af en de ET waarde!
De 16" 98spec DC2 velgen passen, maar ik zou gewoon voor 17" gaan.
Posted: Tue Oct 21, 2008 7:00 pm
by frederik
zou 16" goed zijn voor op een ep3 ? of is 17" echt the way to go ?
met banden toyo r888 semi-slick 205/55/16 ??
Posted: Tue Oct 21, 2008 8:28 pm
by wesjes
Snap uberhaupt niet waarom je omlaag gaat in velgen maat?
Kzou gewoon bij 17" blijven 225/45/17

Posted: Wed Oct 22, 2008 11:14 am
by RedSun
Voor circuit gebruik kun je beter een kleinere maat pakken, meer rubber. Moet alleen wel een harde wang hebben maar dat hebben de meeste slicks wel.
Kijk of je Yokohama A048 kan vinden.
Posted: Wed Oct 22, 2008 11:32 am
by Gaskleppie
Voor circuit gebruik kun je beter een kleinere maat pakken, meer rubber.
dat is natuurlijk een beetje onzin. Kleiner is meestal een reden om goedkoper uit te zijn. Platte bandjes met grotere velgen houder nog steeds langer grip dan een hoge wang die hoe dan ook meer vervormd dan een platte wang.
Posted: Wed Oct 22, 2008 3:33 pm
by frederik
ja het gaat me erom omdat ik mss voor een leuke prijs aan enkele toyo r888 bandjes kan komen. maar deze zijn wel 205/ 55/16
ik weet niet of dit goed gaat zijn voor een ep3 ?
ik heb nu met mijn 215/40/17 soms wel wat wrijving met mijn kassen op het circuit heb ik de indruk
Posted: Wed Oct 22, 2008 5:34 pm
by culasse
Met bandmaat 205-55-16 heb je 24.87 inch dynamische bandomtrek.
Met bandmaat 215-40-17 heb je 23.77 inch dynamische bandomtrek.
met bandmaat 195-55-15 heb je 23.44 inch dynamische bandomtrek.
De laatste maat zou qua omtrek de beste acceleratie moeten geven, bovendien is deze band waarschijnlijk het goedkoopst en zal hij minder aanlopen bij de wielkasten. Hangt misschien ook van de backspacing van de gebruikte wielen af. Mocht een 15 inch wiel niet passen, is de 17 inch misschien de beste oplossing.
Tegenwoordig is er veel keus in banden voor circuitgebruik. Ik gebruikte vroeger de oude Kumho ecsta mx (ku15). Ging lang mee en was prima bruikbaar voor dagelijks straatverkeer. Trackdaybanden hebben echter wat nadelen:
-Heat cycling processen zorgen ervoor dat de rubberkwaliteit op den duur sterk achteruitgaat, waardoor de band steeds erger gaat "scrubben".
-De harde zijwang maakt aanpassingen aan het onderstel noodzakelijk om het maximale uit de band te halen. Comfort is ver te zoeken.
De laatste tijd zijn er de zogenaamde semi-trackday banden bijgekomen.
Ze worden veel in Amerika gebruikt voor auto slalom, autocrossing e.d.
Deze banden zijn niet zo hardcore als de trackday exemplaren, maar zijn dermate doorontwikkeld dat ze bijna net zo snel zijn. Bovendien gaan ze lang mee, zijn relatief goedkoop, doen het goed in de regen, zijn comfortabel door een wat zachtere zijwang en de meeste banden zijn tamelijk stil waardoor ze prima op de openbare weg te gebruiken zijn.
Een paar voorbeelden zijn:
Bridgestone potenza re-01r
dunlop direzza sport z1 star
kumho ecsta xs
hankook ventus r-s2 z212
toyo proxes r1r
yokohama advan neova
federal ss595 rs
falken azenis rt615
en nog wel een paar.
Posted: Wed Oct 22, 2008 6:39 pm
by frederik
ik zal deze type banden zeker overwegen.
ik moet tevens ook nieuwe banden vooraan hebben voor mijn gewone straatvelgen, (zomer)
achteraan heb ik dunlop sp sport, maar deze zijn nog niet versleten. vooraan wel. welke banden zouden jullie aanraden om vooraan te monteren ?
Posted: Wed Oct 22, 2008 9:39 pm
by Jo&
Bridgestone RE050 W XL
Posted: Wed Oct 22, 2008 10:49 pm
by Sincx
Jo& wrote:Bridgestone RE050 W XL
zo ist ! :wink:
Posted: Thu Oct 23, 2008 6:05 am
by Gaskleppie
-De harde zijwang maakt aanpassingen aan het onderstel noodzakelijk om het maximale uit de band te halen.
Dat heeft Honda juist al gedaan bij al zn sportiefste modellen. Daarom doen die banden met knetterharde wangen het ook het beste onder onze auto's
Een slappe bandwang onder een ITR geeft bv een levensgevaarlijk rijgedrag terwijl de Bridgestone's die als enige nog echt harde wangen maakt het super doen!
Bridgestone RE050 W XL
Bijvoorbeeld!
Posted: Thu Oct 23, 2008 1:11 pm
by V-tje integra
Gaskleppie wrote:-De harde zijwang maakt aanpassingen aan het onderstel noodzakelijk om het maximale uit de band te halen.
Dat heeft Honda juist al gedaan bij al zn sportiefste modellen. Daarom doen die banden met knetterharde wangen het ook het beste onder onze auto's
Een slappe bandwang onder een ITR geeft bv een levensgevaarlijk rijgedrag terwijl de Bridgestone's die als enige nog echt harde wangen maakt het super doen!
[quote:v9u4u2ho]Bridgestone RE050 W XL
Bijvoorbeeld![/quote:v9u4u2ho]
ik heb nu op de itr vooraan Bridgestone turanza...ben echt zeer content van deze banden :-) maar zijn die ook met harde wang...de re-010 moest ik te lang op wachten en daarmee maar een turanza erop :wink:
Posted: Sat Oct 25, 2008 2:52 pm
by frederik
heeft er iemand ervaring met de toyo proxes r888?
is deze band bruikbaar voor dagelijkse ritten?
voor de winter heb ik een winterset, dus in winter situaties zal deze band niet gebruikt worden.
ik bedoel maar voor ritten in de regen of dergelijke ? ik weet dat deze band harder zal schuiven in de regen dan een gewone band, maar is dit echt extreem ? is het beter deze band niet te kopen voor dagelijks gebruik?
Posted: Sat Oct 25, 2008 4:39 pm
by culasse
Deze band heeft een e4 typegoedkeuring, dus je kan er zo de weg mee op. Het is primair een trackday band, met een threadwear van 100 is de slijtage tamelijk fors. Door de zeer harde zijwang is comfort op de openbare weg ver te zoeken, maar op een racecircuit komt ie goed tot zijn recht, mits het onderstel ook is aangepast. Door de ruwe profielblokken kan de band in bepaalde maatvoeringen tamelijk rumoerig zijn, iets om in overweging te nemen als je denkt kilometers met deze band te gaan maken.
Bij deze banden is het beslist noodzakelijk om ze een goede heat cycling behandeling te geven bij ingebruikname, anders haal je er nooit het maximale uit.
In dit topic had ik al eerder zogenaamde semi trackdaybanden als mogelijk alternatief aangegeven. Sommige van deze banden zijn al bijna zo goed als de echte trackday exemplaren, maar presteren daarnaast zeer goed op de openbare weg en er is tegenwoordig veel keus in.
Posted: Sat Oct 25, 2008 5:47 pm
by slydawg
Ik rij met deze banden en ben er tevreden over, ook in de regen geen problemen tenzij ze zijn versleten.
Veel rolgeluid en spoorgevoelig.
Comfort heb ik niet bij stilgestaan, rij de auto niet om comfortabel te zijn.
Slijtage valt in mij ogen best mee onder normaal straatgebruik maar je kan niet verwachten veel grip te hebben zonder extra slijtage, tis t een of t ander.
Posted: Sat Oct 25, 2008 5:51 pm
by wilco
V-tje integra wrote:ik heb nu op de itr vooraan Bridgestone turanza...ben echt zeer content van deze banden :-) maar zijn die ook met harde wang...de re-010 moest ik te lang op wachten en daarmee maar een turanza erop :wink:
Uhh sorry ....maar de Turanza's ER30 of ER300 hebben juist geen harde wang :-? , het zijn juist de banden van Bridgestone die juist gemaakt zijn om comfort te geven.Ik heb ze aangeschaft voor mijn vrouw haar Civic omdat ze juist geen harde wang bezitten, en mijn vader van richting 50 jaar heeft ze daarom gekozen.De wang wiebelt al heen en weer op de Civic van mijn vrouw met een 195/50 band....
Waarschijnlijk je huiswerk niet goed gedaan , en je had beter kunnen wachten op de RE010.
frederik wrote:heeft er iemand ervaring met de toyo proxes r888?
is deze band bruikbaar voor dagelijkse ritten?
voor de winter heb ik een winterset, dus in winter situaties zal deze band niet gebruikt worden.
ik bedoel maar voor ritten in de regen of dergelijke ? ik weet dat deze band harder zal schuiven in de regen dan een gewone band, maar is dit echt extreem ? is het beter deze band niet te kopen voor dagelijks gebruik?
R888 is
eigenlijk geen band voor dagelijks , het kan wel maar besef goed mocht je een noodstop maken in wat veel regen dan zul je je grip verliezen.
Daarin tegen slijten ze als boter voor dagelijks gebruik, krijgt s'winters erg moeilijk de warmte erin om een ideale eigenschappen te benutten.
Het is maar net wat je zelf wilt, met regen 80/90 km/h rijden in de regen of met droog wegdek erg veel grip hebben.
Voor dagelijks zou ik een gewone goede band nemen RE050A XL of zoiets , en voor fun en zomerdagen buiten het slechte weer om de R888 of de A048.
Posted: Sat Oct 25, 2008 8:45 pm
by itr-1895
een paar weken terug eens door flinke regen gereden en op zich vond ik de water afvoer wel goed bij de AO48
alleen krijg je er dan bij gewoon gebruik niet echt warmte in de band.
en er mee in de sneeuw of vorst rijden ga ik niet proberen dat mag een andere gek doen :wink:
Posted: Sun Oct 26, 2008 11:27 am
by Gaskleppie
een paar weken terug eens door flinke regen gereden en op zich vond ik de water afvoer wel goed bij de AO48
alleen krijg je er dan bij gewoon gebruik niet echt warmte in de band.
en er mee in de sneeuw of vorst rijden ga ik niet proberen dat mag een andere gek doen
De R888 is juist veel beter in koude omstandigheden. De water afvoer is ook goed te noemen. Diepe plassen gaat niet goed, maar gewoon een natte weg hebben ze absoluut geen problemen mee en geven zelfs dan nog vele malen meer grip dan een gewone straat band.
Ik heb er zelfs nog wel een in de sneeuw mee moeten rijden en zelfs toen gaven ze nog redelijke grip. Ik verbaasde me echt over wat deze bandjes allemaal aan kunnen. Kou, geen probleem, nat, geen probleem, overhitting, minimaal probleem.... Super banden zijn het en het meest geschikt om ook op de normale straat mee te rijden.