edit, nieuwe vraag breedtecircuitbanden, laatste post p2
edit, nieuwe vraag breedtecircuitbanden, laatste post p2
ik had graag een extra setje velgen + banden gekocht voor circuit voor op mijn ep3.
nu zie je regelmatig setjes 15" oem integra R velgen te koop. nu had ik graag binnekort zo'n setje gekocht en daarop 195/55/15 semi-slicks gelegd.
zijn dit goede maten voor een ep3 ? of zijn de banden niet breed genoeg ? of te klein ?...
IK HEB NOG EEN EXTRA VRAAGJE TOEGEVOEGD OP P.2 :
welke bandenmaat kan ik best gebruiken voor op circuit op mijn ctr ? 205 of 215 of 225 ?
ik kan aan een mooi setje komen, maar deze zijn 17/45/225. is dit te doen op een ep3? of gaan deze mss raken in de kassen ofzo door de breedte ? de wagen zou vorzien worden van een schroefset, dus gaat wel lager staan dan origineel maar ook harder.
nu zie je regelmatig setjes 15" oem integra R velgen te koop. nu had ik graag binnekort zo'n setje gekocht en daarop 195/55/15 semi-slicks gelegd.
zijn dit goede maten voor een ep3 ? of zijn de banden niet breed genoeg ? of te klein ?...
IK HEB NOG EEN EXTRA VRAAGJE TOEGEVOEGD OP P.2 :
welke bandenmaat kan ik best gebruiken voor op circuit op mijn ctr ? 205 of 215 of 225 ?
ik kan aan een mooi setje komen, maar deze zijn 17/45/225. is dit te doen op een ep3? of gaan deze mss raken in de kassen ofzo door de breedte ? de wagen zou vorzien worden van een schroefset, dus gaat wel lager staan dan origineel maar ook harder.
- Gaskleppie
Met bandmaat 205-55-16 heb je 24.87 inch dynamische bandomtrek.
Met bandmaat 215-40-17 heb je 23.77 inch dynamische bandomtrek.
met bandmaat 195-55-15 heb je 23.44 inch dynamische bandomtrek.
De laatste maat zou qua omtrek de beste acceleratie moeten geven, bovendien is deze band waarschijnlijk het goedkoopst en zal hij minder aanlopen bij de wielkasten. Hangt misschien ook van de backspacing van de gebruikte wielen af. Mocht een 15 inch wiel niet passen, is de 17 inch misschien de beste oplossing.
Tegenwoordig is er veel keus in banden voor circuitgebruik. Ik gebruikte vroeger de oude Kumho ecsta mx (ku15). Ging lang mee en was prima bruikbaar voor dagelijks straatverkeer. Trackdaybanden hebben echter wat nadelen:
-Heat cycling processen zorgen ervoor dat de rubberkwaliteit op den duur sterk achteruitgaat, waardoor de band steeds erger gaat "scrubben".
-De harde zijwang maakt aanpassingen aan het onderstel noodzakelijk om het maximale uit de band te halen. Comfort is ver te zoeken.
De laatste tijd zijn er de zogenaamde semi-trackday banden bijgekomen.
Ze worden veel in Amerika gebruikt voor auto slalom, autocrossing e.d.
Deze banden zijn niet zo hardcore als de trackday exemplaren, maar zijn dermate doorontwikkeld dat ze bijna net zo snel zijn. Bovendien gaan ze lang mee, zijn relatief goedkoop, doen het goed in de regen, zijn comfortabel door een wat zachtere zijwang en de meeste banden zijn tamelijk stil waardoor ze prima op de openbare weg te gebruiken zijn.
Een paar voorbeelden zijn:
Bridgestone potenza re-01r
dunlop direzza sport z1 star
kumho ecsta xs
hankook ventus r-s2 z212
toyo proxes r1r
yokohama advan neova
federal ss595 rs
falken azenis rt615
en nog wel een paar.
Met bandmaat 215-40-17 heb je 23.77 inch dynamische bandomtrek.
met bandmaat 195-55-15 heb je 23.44 inch dynamische bandomtrek.
De laatste maat zou qua omtrek de beste acceleratie moeten geven, bovendien is deze band waarschijnlijk het goedkoopst en zal hij minder aanlopen bij de wielkasten. Hangt misschien ook van de backspacing van de gebruikte wielen af. Mocht een 15 inch wiel niet passen, is de 17 inch misschien de beste oplossing.
Tegenwoordig is er veel keus in banden voor circuitgebruik. Ik gebruikte vroeger de oude Kumho ecsta mx (ku15). Ging lang mee en was prima bruikbaar voor dagelijks straatverkeer. Trackdaybanden hebben echter wat nadelen:
-Heat cycling processen zorgen ervoor dat de rubberkwaliteit op den duur sterk achteruitgaat, waardoor de band steeds erger gaat "scrubben".
-De harde zijwang maakt aanpassingen aan het onderstel noodzakelijk om het maximale uit de band te halen. Comfort is ver te zoeken.
De laatste tijd zijn er de zogenaamde semi-trackday banden bijgekomen.
Ze worden veel in Amerika gebruikt voor auto slalom, autocrossing e.d.
Deze banden zijn niet zo hardcore als de trackday exemplaren, maar zijn dermate doorontwikkeld dat ze bijna net zo snel zijn. Bovendien gaan ze lang mee, zijn relatief goedkoop, doen het goed in de regen, zijn comfortabel door een wat zachtere zijwang en de meeste banden zijn tamelijk stil waardoor ze prima op de openbare weg te gebruiken zijn.
Een paar voorbeelden zijn:
Bridgestone potenza re-01r
dunlop direzza sport z1 star
kumho ecsta xs
hankook ventus r-s2 z212
toyo proxes r1r
yokohama advan neova
federal ss595 rs
falken azenis rt615
en nog wel een paar.
- Gaskleppie
-De harde zijwang maakt aanpassingen aan het onderstel noodzakelijk om het maximale uit de band te halen.
Dat heeft Honda juist al gedaan bij al zn sportiefste modellen. Daarom doen die banden met knetterharde wangen het ook het beste onder onze auto's
Een slappe bandwang onder een ITR geeft bv een levensgevaarlijk rijgedrag terwijl de Bridgestone's die als enige nog echt harde wangen maakt het super doen!
Bridgestone RE050 W XL
Bijvoorbeeld!
-
Gaskleppie wrote:-De harde zijwang maakt aanpassingen aan het onderstel noodzakelijk om het maximale uit de band te halen.
Dat heeft Honda juist al gedaan bij al zn sportiefste modellen. Daarom doen die banden met knetterharde wangen het ook het beste onder onze auto's
Een slappe bandwang onder een ITR geeft bv een levensgevaarlijk rijgedrag terwijl de Bridgestone's die als enige nog echt harde wangen maakt het super doen!
[quote:v9u4u2ho]Bridgestone RE050 W XL
Bijvoorbeeld![/quote:v9u4u2ho]
ik heb nu op de itr vooraan Bridgestone turanza...ben echt zeer content van deze banden :-) maar zijn die ook met harde wang...de re-010 moest ik te lang op wachten en daarmee maar een turanza erop :wink:
heeft er iemand ervaring met de toyo proxes r888?
is deze band bruikbaar voor dagelijkse ritten?
voor de winter heb ik een winterset, dus in winter situaties zal deze band niet gebruikt worden.
ik bedoel maar voor ritten in de regen of dergelijke ? ik weet dat deze band harder zal schuiven in de regen dan een gewone band, maar is dit echt extreem ? is het beter deze band niet te kopen voor dagelijks gebruik?
voor de winter heb ik een winterset, dus in winter situaties zal deze band niet gebruikt worden.
ik bedoel maar voor ritten in de regen of dergelijke ? ik weet dat deze band harder zal schuiven in de regen dan een gewone band, maar is dit echt extreem ? is het beter deze band niet te kopen voor dagelijks gebruik?
Deze band heeft een e4 typegoedkeuring, dus je kan er zo de weg mee op. Het is primair een trackday band, met een threadwear van 100 is de slijtage tamelijk fors. Door de zeer harde zijwang is comfort op de openbare weg ver te zoeken, maar op een racecircuit komt ie goed tot zijn recht, mits het onderstel ook is aangepast. Door de ruwe profielblokken kan de band in bepaalde maatvoeringen tamelijk rumoerig zijn, iets om in overweging te nemen als je denkt kilometers met deze band te gaan maken.
Bij deze banden is het beslist noodzakelijk om ze een goede heat cycling behandeling te geven bij ingebruikname, anders haal je er nooit het maximale uit.
In dit topic had ik al eerder zogenaamde semi trackdaybanden als mogelijk alternatief aangegeven. Sommige van deze banden zijn al bijna zo goed als de echte trackday exemplaren, maar presteren daarnaast zeer goed op de openbare weg en er is tegenwoordig veel keus in.
Bij deze banden is het beslist noodzakelijk om ze een goede heat cycling behandeling te geven bij ingebruikname, anders haal je er nooit het maximale uit.
In dit topic had ik al eerder zogenaamde semi trackdaybanden als mogelijk alternatief aangegeven. Sommige van deze banden zijn al bijna zo goed als de echte trackday exemplaren, maar presteren daarnaast zeer goed op de openbare weg en er is tegenwoordig veel keus in.
Ik rij met deze banden en ben er tevreden over, ook in de regen geen problemen tenzij ze zijn versleten.
Veel rolgeluid en spoorgevoelig.
Comfort heb ik niet bij stilgestaan, rij de auto niet om comfortabel te zijn.
Slijtage valt in mij ogen best mee onder normaal straatgebruik maar je kan niet verwachten veel grip te hebben zonder extra slijtage, tis t een of t ander.
Veel rolgeluid en spoorgevoelig.
Comfort heb ik niet bij stilgestaan, rij de auto niet om comfortabel te zijn.
Slijtage valt in mij ogen best mee onder normaal straatgebruik maar je kan niet verwachten veel grip te hebben zonder extra slijtage, tis t een of t ander.
V-tje integra wrote:ik heb nu op de itr vooraan Bridgestone turanza...ben echt zeer content van deze banden :-) maar zijn die ook met harde wang...de re-010 moest ik te lang op wachten en daarmee maar een turanza erop :wink:
Uhh sorry ....maar de Turanza's ER30 of ER300 hebben juist geen harde wang :-? , het zijn juist de banden van Bridgestone die juist gemaakt zijn om comfort te geven.Ik heb ze aangeschaft voor mijn vrouw haar Civic omdat ze juist geen harde wang bezitten, en mijn vader van richting 50 jaar heeft ze daarom gekozen.De wang wiebelt al heen en weer op de Civic van mijn vrouw met een 195/50 band....
Waarschijnlijk je huiswerk niet goed gedaan , en je had beter kunnen wachten op de RE010.
frederik wrote:heeft er iemand ervaring met de toyo proxes r888?
R888 is eigenlijk geen band voor dagelijks , het kan wel maar besef goed mocht je een noodstop maken in wat veel regen dan zul je je grip verliezen.
Daarin tegen slijten ze als boter voor dagelijks gebruik, krijgt s'winters erg moeilijk de warmte erin om een ideale eigenschappen te benutten.
Het is maar net wat je zelf wilt, met regen 80/90 km/h rijden in de regen of met droog wegdek erg veel grip hebben.
Voor dagelijks zou ik een gewone goede band nemen RE050A XL of zoiets , en voor fun en zomerdagen buiten het slechte weer om de R888 of de A048.
- Gaskleppie
een paar weken terug eens door flinke regen gereden en op zich vond ik de water afvoer wel goed bij de AO48
alleen krijg je er dan bij gewoon gebruik niet echt warmte in de band.
en er mee in de sneeuw of vorst rijden ga ik niet proberen dat mag een andere gek doen
De R888 is juist veel beter in koude omstandigheden. De water afvoer is ook goed te noemen. Diepe plassen gaat niet goed, maar gewoon een natte weg hebben ze absoluut geen problemen mee en geven zelfs dan nog vele malen meer grip dan een gewone straat band.
Ik heb er zelfs nog wel een in de sneeuw mee moeten rijden en zelfs toen gaven ze nog redelijke grip. Ik verbaasde me echt over wat deze bandjes allemaal aan kunnen. Kou, geen probleem, nat, geen probleem, overhitting, minimaal probleem.... Super banden zijn het en het meest geschikt om ook op de normale straat mee te rijden.