Aanhangwagen achter type R

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
autodre

Aanhangwagen achter type R

Post by autodre »

Klopt het dat een Type R(2003) geen aangangwagen KAN trekken?[/list]
Sinister

Post by Sinister »

Alles kan met modificaties, onze EP3 1.4 kan een aanwagen trekken dus waarom een type r niet?
Tenck

Post by Tenck »

Op mijn papieren staat dat de EP3 0 kg mag trekken. Heb ook gehoord dat Honda dat niet wil ivm de ophanging.
slydawg

Post by slydawg »

Wat alles kan.........het mag niet!!! De hele constructie van de auto (CTR EP3) is niet geschikt voor een trekhaak.
Doe je dat toch dan breng je je eigenveiligheid en dat van andere weg gebruikers in gevaar.
en de garage die dat toch doet is fout bezig, want zoals Tenck al zegt, op je kenteken papieren staat het duidelijk genoeg.
ATR 270

Post by ATR 270 »

uit cosmetisch oogpunt gezien zou het ook bij wet al verboden moeten zijn :wink:
Sinister

Post by Sinister »

Dus een CTR mag niets trekken maar een gewone EP3 1.4 wel, dat is wel logica ja.
Tenck

Post by Tenck »

Ach, een racefiets bouw je ook niet om tot bakfiets.
Tenck

Post by Tenck »

Alhoewel sommige het wel doen :D

Image
Goelette

Post by Goelette »

is het niet zo dat het max aanhangergewicht pas vermeld wordt als er daadwerkelijk een koppeling gemonteerd zit? ik heb wel eens papieren op moeten sturen naar de rdw met het verzoek het max te trekken gewicht te vermelden.
culasse

Post by culasse »

Ik zou het niet doen. Voor je het weet gebeurt er dit:

Image

Staat zo gênant.
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

LOL!
bastiaan45

Post by bastiaan45 »

is het niet zo dat het max aanhangergewicht pas vermeld wordt als er daadwerkelijk een koppeling gemonteerd zit? ik heb wel eens papieren op moeten sturen naar de rdw met het verzoek het max te trekken gewicht te vermelden

Ik meen me te herinneren dat het inderdaad zo is. Een EP3 mag net zo goed een aanhanger trekken als iedere andere Civic.. Alleen staat dit niet altijd op het kentekenbewijs, omdat een trekhaak(of voorbereiding) inderdaad nauwelijks gemonteerd wordt in de praktijk op een EP3.
autodre

Post by autodre »

bastiaan45 wrote:
is het niet zo dat het max aanhangergewicht pas vermeld wordt als er daadwerkelijk een koppeling gemonteerd zit? ik heb wel eens papieren op moeten sturen naar de rdw met het verzoek het max te trekken gewicht te vermelden

Ik meen me te herinneren dat het inderdaad zo is. Een EP3 mag net zo goed een aanhanger trekken als iedere andere Civic.. Alleen staat dit niet altijd op het kentekenbewijs, omdat een trekhaak(of voorbereiding) inderdaad nauwelijks gemonteerd wordt in de praktijk op een EP3.

Hmm lijkt me stug. Ik moet de komende tijd vaak met aanhanger rijden, en dacht dan doe ik dat lekker met de CTR(wel eentje uit het zich indien niet in gebruik) maar op kentekenbewijs+autoweek staat 0KG...

Zal idd wel met ophanging te maken hebben enzo. Het KAN vast wel, maar als het niet MAG houdt het op...
Jo&

Post by Jo& »

Het mag zeker niet! Er is geen goedkeuring voor het trekken of vervoeren van iets op een trekhaak. Tevens moet je een speciale constructie (laten) maken want de achter as oid is door gelast, waar normaal ruimte zit om een trekhaak te plaatsen.
Vergeet niet dat als je toch een trekhaak plaatst en er gebeurt iets dat je géén goedkeuring hebt. Niet eens voor een twinnyload...!

Je kunt een goedkeuring aanvragen bij de RDW. Dit kost eenmalig voor het type iets van 15-18.000 euro ofzo. Maar waarschijnlijk kan je dan beter een auto erbij kopen voor dat geld.
Ik weet dat iemand dit voor zijn Corvette heeft gedaan. Die wilde perse met de Corvette en een aanhangwagen met motorfietsen erachter op vakantie... Ja als je toch geld genoeg hebt hiervoor :wink:
Roy

Post by Roy »

Hmm, sorry dat ik het vraag maar: ben je wel goed bij je hoofd. :dunno:

Daar is de outo niet voor gebouwd,en trouwens zon lelijke ram ijzers moet verboden worden.

Vraag gelijk of die ook op de NSX kan :roll:

Wil je een trekhaak en toch snel rijden koop dan toch een CTDI of een TDI die heben er koppel genoeg voor!
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
bastiaan45

Post by bastiaan45 »

Antwoord zojuist bij de dealer bemachtigd:

Voor de EP3 Type R is geen typegoedkeuring voor een trekhaak. Dit wil zeggen dat dit zo weinig voorkomt, en dat dergelijke auto niet beoordeeld is bij uitgifte dat hij een trekhaak zou gaan krijgen.

Dit heeft NIETS met de constructie te maken, het vermogen of wat dan ook. De Civic Type R KAN net zogoed een aanhanger trekken dan welke andere Civic dan ook. Het punt is dat zonder typegoedkeuring het wettelijk niet mag om er een trekhaak onder te zetten. Mocht je dit toch doen, is dit voor de auto geen probleem. Mocht je een ongeluk krijgen en de technische recherche onderzoekt het geheel en komt er achter dat deze auto geen typegoedkeuring heeft, heb je een probleem.

Ter vergelijking, de nieuwe Civic Hybrid heeft ook een 0 bij het te trekken gewicht, deze heeft ook namelijk geen typegoedkeuring.

Zo, is dat duidelijk,ben het met 1 ding wel eens, voor het oog komt het niet echt te goede! :wink:
Roy

Post by Roy »

Zo heb ik me wel meer laten vertellen door dealers.
En geen een weet alles.

Ik weet in ieder is een DOHC VTEC motor daar niet voor gebouwd wat denk je dat er met je aanhanger gebeurt als de vtec aanslaat.
Je kan wel zeggen: nou dat doen ik niet, maar je hebt van die idiooten.

De hybride met een 1.3 vtec en accu's is daar ook niet voor gebouwd
de accu's leveren niet genoeg kracht en koppel ervoor en de 1.3 motor ook niet dus daar mag je de trekhaak zeker niet op monteren. En een goedkeuring daarvoor zal de hybride niet ook krijgen.
Jo&

Post by Jo& »

De constructie van de CTR is anders dan de gewone civic, dus hier zal al een provisorische oplossing voor gemaakt moeten worden.

Het is absoluut geen probleem om met een Vtec blok in je Vtec een aanhanger te trekken. Waarom zou je niet mogen Vteccen? Bij een civic is het niet zo een harde overgang...
Je hebt alleen wat weinig koppel onderin, en je banden zullen wat harder gaan omdat je waarschijnlijk het vermogen voor niet goed over kan brengen.

Ik deel ook de mening dat een trekhaak onder een CTR niet staat, maar aan de andere kant als je een keer je fiets mee wilt nemen ofzo kan het handig zijn. Kun je je auto veilig verderop parkeren en met het fietsje verder. Dan zou je een losse kogel kunnen nemen... Maarja het mag niet! :wink:
Roy

Post by Roy »

Jo& wrote:Ik deel ook de mening dat een trekhaak onder een CTR niet staat, maar aan de andere kant als je een keer je fiets mee wilt nemen ofzo kan het handig zijn. Kun je je auto veilig verderop parkeren en met het fietsje verder. Dan zou je een losse kogel kunnen nemen... Maarja het mag niet! :wink:

in dat geval heb je een CBR-1000 nodig (of de 600)
daar kan je mee gassen en parkeren is meestal geen probleem. :D
BugsM

Post by BugsM »

Jo& wrote:De constructie van de CTR is anders dan de gewone civic, dus hier zal al een provisorische oplossing voor gemaakt moeten worden.

Wat is er precies anders dan? Dacht altijd dat de carosserie van een EP3 gewoon gelijk is aan een EP2...
Locked