Civic afgekeurd op werkende mistlamp. Verholpen! (01-05)

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
eteuben

Civic afgekeurd op werkende mistlamp. Verholpen! (01-05)

Post by eteuben »

Vandaag weer iets bijzonders. Had de auto voor de APK gebracht bij een lokale dealer. Een garage waar ik kind aan huis ben bijna, loop er al 9 jaar.

Vanmiddag om 12:00 het bericht dat de Civic was afgekeurd. In mijn ogen ONmogelijk. :-? :shock:

Reden afkeur: Mistlamp zit aan de rechterkant. Die hoort links te zitten. Zie plaatjes.

Image
Image
Image

RDW gebeld voor advies. Mag inderdaad niet, wel zou mogen als er een mistlamp (werkend) aan beide kanten zouden zitten. Autos met slechts 1 mistlamp moeten hem of in het midden of links daarvan hebben.

Hebben jullie tips hoe ik dit kan aanpakken of verbeteren? Ik heb de Civic 2003 lampen in mijn 2002, had nooit verwacht dat hier afkeur door kwam. Misschien heb ik de UK lichten erin zitten :roll: ...
ITR DC2

Re: Civic afgekeurd op werkende mistlamp. Tips?

Post by ITR DC2 »

Zou zeggen linkse en rechtse lampje omdraaien, zodat je links mislicht hebt, hoop dat dat mogelijk is.... :wink:

(Wil dit zelf ook nog steeds in mijn itr)
eteuben

Post by eteuben »

De linker mistlamp gedeelte zit geheel dicht. Daar zit geen uitsparing voor een fitting.
Nick

Post by Nick »

je orginele weer terug zetten? of heb je die niet meer
eteuben

Post by eteuben »

Nee helaas, nu bijna een jaar geleden exact zo gekocht, incl een APK. Dit is mijn eerste APK met de Civic. De standaard lampen zaten er niet meer bij. Maar dat hoefde wat mij betreft ook niet, vond deze toch mooier!

Kan natuurlijk wel zoeken naar een exemplaar, of set. Eventueel te leen ofzo!
JDMTEG

Post by JDMTEG »

Kan je niet zelf zo een uitsparing maken voor die fitting? Kan me niet voorstellen dat dat niet gaat.
eteuben

Post by eteuben »

Heb aan een gaatje boren gedacht, maar een echt goed afsluiten doet het dan niet meer. Er zit wel degelijk verschil in links en rechts. De linker is voorzien van een fittinggedeelte en is afgeplat, zodat de rubber ring ertussen mooi afsluit. De rechter heeft geen fittinggedeelte maar een soort bollensachtig oppervlakte. Hierdoor zal de aansluiting nooit optimaal zijn en zal de lamp er zo weer uitvallen.

Nu heeft dat niet zoveel met de APK te maken, het is meer ALS ie maar rechts brandt, niet HOE!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Als hij normaal gesproken 2 mist lichten heeft zou er nu 1 stekkertje aan de andere kant los moeten hangen. Is dat zo?
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

of misschien wil iemand bij je uit de buurt ff ruilen voor een dag..
:D
eteuben

Post by eteuben »

Gaskleppie wrote:Als hij normaal gesproken 2 mist lichten heeft zou er nu 1 stekkertje aan de andere kant los moeten hangen. Is dat zo?

Nee, de CTR heeft geen 2 mistlampen achter, maar slechts 1. Auto's met 2 mistlampen (zoals de Leon van mijn ouders) mogen wel beide lampen voeren. Voer je 1 mistlamp, dan moet hij vanaf het midden gerekend aan de linkerzijde zitten. 8) :-)

... En bij mij zit hij juist uiterst rechts!
eteuben

Post by eteuben »

D_ToXx² wrote:of misschien wil iemand bij je uit de buurt ff ruilen voor een dag..
:D

Hele goeie tip. Ik heb aan hetzelfde zitten denken. En er rijdt een 2003 Civic Sport rond in het dorp. Weet alleen niet waar hij woont...

En ze zijn toch zeldzamer dan je denkt hoor. Een Golf of Astra staat echt in iedere straat. :razz: Heb vandaag namelijk al een extra rondje gemaakt, langs parkeerplaatsen.
slydawg

Post by slydawg »

Moet nietje hele achterbumper eraf om die units uit te wisselen?
eteuben

Post by eteuben »

slydawg wrote:Moet nietje hele achterbumper eraf om die units uit te wisselen?

Zou je denken? Ik hoop van niet... :-? Daar ben ik niet een voorstander van.
Gangaran

Post by Gangaran »

Achterlampen moet je, je achterbumper verwijderen. Heb het ook al een keertje gedaan, zit een schroefje achter de bumper.
Benjdmin

Post by Benjdmin »

Great chance to put the correct rear units back in, look a lot better IMHO!
Maskertje

Post by Maskertje »

Ik ken iemand met een extra setje (OEM non facelift), zal ik vragen of je dat mag lenen ?
eteuben

Post by eteuben »

Maskertje wrote:Ik ken iemand met een extra setje (OEM non facelift), zal ik vragen of je dat mag lenen ?

Je mag gerust vragen, maar als het maar wel een beetje in de buurt is! :razz:

PM tzt even dan, ok? 8)
itr assen

Post by itr assen »

rood lampje in plaats van het linker achteruitrijlicht.
mr. X

Post by mr. X »

Je kunt het ook met minder moeite voor elkaar krijgen.

Er zit wel lamp aan de andere kant, right?
Als je nou even een draadje trekt van de mistlamp aan de éne kant, naar de lamp aan de ándere kant. Zodat als je ze doorverbind beide lampen aan gaan als je het mist achterlicht aan doet, dan is het probleem toch ook opgelost? na de keuring trek je het los en klaar is in dit geval Erwin! :wink:

Heb dat bij een Opel Corsa moeten doen omdat er een storing zat welke niet te vinden was. Gewoon even een doorverbinden en binnen 5 min is het opgelost!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

He, maar als ik dit zo lees hebben we waarschijnlijk tientallen civic's hier in nederland die het zo hebben. Aftermarket lichten of niet! Door andere lamp units te plaatsen gaat niet ineens spontaan de stroom voor je mistlicht van links naar rechts!

Of zou de draad mee gaan in een andere stekker waar nou niks mee gedaan wordt?
Locked