Olie temperaturen.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
DC2TYPER

Olie temperaturen.

Post by DC2TYPER »

Sinds ik een olie temperatuur metertje heb doe ik dus niets anders dan de waarde's in het oog houden :lol:
Nu, na een 12tal kilometer staat de wijzer netjes aan 95 graden, begin ik dan wat sportiever te rijden (zonder vtec) dan komt hij zo op de 102 graden ongeveer..
Begin ik dan echt sportief te rijden (of even op autostrade doorknallen) dan gaat hij vrijwel onmiddelijkl naar de 115 graden...
Zijn dit ongeveer normale waarde's ?
Ik had nooit gedacht dat die olie temp zo snel de hoogte in gejaagd word, of er scheelt wat met men koeling..
Ik kijk er naar uit om nu nog eens op zolder te gaan rijden, laatste keren was telkens zonder olie temp meter :-?
125 a 130 graden dat is zeker de temperatuur om het rustiger aan te doen ?
Via de zoekfunctie vond ik niet echt een gelijkaardig topic..
wesjes

Post by wesjes »

Volgens mij is het bij een CTR 90 graden de bedrijfs temp. en blijft hier ook rond hangen..
Hatchman

Post by Hatchman »

met wat voor olie rij je?
mr. X

Post by mr. X »

Met mijn ITR haalde ik destijds met redelijk doorkachelen op de snelweg 120-125 graden oil temp. Ik had een olie ring sensor (daar kan ook verschil in temperatuur in zitten)

Op het circuit mag hij niet boven de 130 komen heb ik me laten vertellen.

Ik kan me nog herinneren dat de olie temperatuur in het begin even duurde voor hij omhoog kwam, maar als hij begon te klimmen, zat hij daadwerkelijk ook snel op de 90..
Jo&

Post by Jo& »

Aldus AMT:

Vraag: Wanneer van de motor hoge prestaties worden verlangd, is het belangrijk dat deze op bedrijfstemperatuur is. Vaak wordt gedacht dat dit het geval is zodra de koelvloeistof-temperatuurmeter 'los komt'. Laatst reed ik in een auto met zowel een koelvloeistof als een olie-temperatuurmeter en het viel me op dat de motorolie pas veel later op temperatuur is. Ik neem aan dat de olietemperatuur maatgevend is voor een 'bedrijfswarme' motor. Veel auto's moeten echter een olietemperatuurmeter ontberen. Hoeveel tijd is er gemoeid met het opwarmen van de motor na een koude start?

Antwoord: Het opwarmen van de koelvloeistof hangt af van de warmte die in de cilinders wordt ontwikkeld en het type materiaal waar de motor van gemaakt is. Moderne DI-dieselmotoren voeren zo weinig warmte af naar de koelvloeistof dat ze een extra warmtebron nodig hebben om de interieurverwarming goed te laten werken. Benzinemotoren van aluminium warmen de koelvloeistof het snelst op. De warmte-overdracht naar de smeerolie is veel geringer dan naar de koelvloeistof. Dat betekent dat de olie langzamer in temperatuur stijgt dan de koelvloeistof. Daarom wordt er bij veel motoren een warmtewisselaar toegepast. Daarbij warmt de koelvloeistof de smeerolie op. Het is, om slijtage en motorvervuiling te vermijden, van belang dat de smeerolietemperatuur zo snel mogelijk boven de 70°C komt. Pas dan zijn alle chemische additieven voldoende actief. Uit het bovenstaande volgt dat het opwarmen van de motor het best kan geschieden door deze te belasten. Als er een olie met een lage winterviscositeit (SAE 0W-.. of 5W-..) wordt gebruikt, zal de smering snel genoeg op gang komen. Bovendien wordt zo'n 'dunne' olie sneller rondgepompt dan een stroperig product. Dat heeft sneller opwarmen tot gevolg. Als het stevig vriest, duurt het toch zeker een half uur voor de olie goed op bedrijfstemperatuur is!
Sincx

Post by Sincx »

Mya en als het gemiddled weer is 5-20 graden mag ik toch aannemen dat je olie / motor na een 15 tal minuten of pakweg 20-25km warm is ?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Als je op het circuit gaat rijden is de max temp afhankelijk van je gekozen olie. De 1 kan hogere temperaturen hebben dan andere.
Neem je een 10W60 van mobil of een 15W50 van Motul kan je tot de 140 graden gaan zonder dat de olie stopt met smeren.
Wel is het aan te bevelen om deze olie dan te verversen als hij op hte circuit zo hoog is geweest.

Als je een gemiddelde 10W40 hebt als olie zou ik idd een max van 130 aanhouden.
DC2TYPER

Post by DC2TYPER »

Gaskleppie wrote:

Ik heb een 10W40.
Ik verschoot er gewoon van hoe snel de olie in temperatuur omhoog gaat, zonder extreem te gaan knallen..
slydawg

Post by slydawg »

DC2TYPER wrote:
Gaskleppie wrote:

Ik heb een 10W40.
Ik verschoot er gewoon van hoe snel de olie in temperatuur omhoog gaat, zonder extreem te gaan knallen..

Waar heb je je temp sensor zitten?
Ik meet bij oliefilter een temp van 93-94graden bij 120-130km op snelweg.
Ga ik wat sportiever rijden gaat ie richting de 99-100graden.
Op circuit richting de 110-120graden.
Ik hou wel in gedachten dat de temp in me carter hoger ligt dan bij me filter.
Eind van de maand heb ik ook een sensor in carter zitten en kan dan het precieze verschil zien in temp.
Kserie blok blijft kwa temp wel wat lager dan de Bseries van wat ik hoor.
DC2TYPER

Post by DC2TYPER »

slydawg wrote:
DC2TYPER wrote:
Gaskleppie wrote:

Ik heb een 10W40.

Waar heb je je temp sensor zitten?
Ik meet bij oliefilter een temp van 93-94graden bij 120-130km op snelweg.
Ga ik wat sportiever rijden gaat ie richting de 99-100graden.
Op circuit richting de 110-120graden.
Ik hou wel in gedachten dat de temp in me carter hoger ligt dan bij me filter.
Eind van de maand heb ik ook een sensor in carter zitten en kan dan het precieze verschil zien in temp.
Kserie blok blijft kwa temp wel wat lager dan de Bseries van wat ik hoor.

Ik doe de meting via mijn peilstok, 120-130 op autostrade gaat ie richting 103°c... Dan begon ik wat te 'VTECCEN' in vierde en ging hij 10°c warmer staan..
Rij ik gewoon en trek ik een drietal versnellingen door de VTEC uit dan staat hij al op 110°c...
slydawg

Post by slydawg »

Oke ok, je meet dus al in je carter.
Locked