Uitlijnwaarden ITR

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Guest

Uitlijnwaarden ITR

Post by Guest »

Ik heb vandaag de werkzaamheden afgerond.. alle draagarmbussen rondom zijn vervangen, stab.busjes,stuurkogels,etc. alles wat mij niet naar het zin was eigenlijk.. Nu wil ik de auto van de week laten uitlijnen echter de fabriekswaarden zijn meestal niet de meest ideale naar mijn mening..

Voorzijde
Links Rechts
0.0 0.0 sporing
-2.4 -2.0 camber (ik heb geen camber set)
Nieuwe waarden?

De vorige uitlijning kon de achterzijde niet uitgelijnd worden i.v.m. vastgeroeste compensatorarmpjes.
Achter
Links Rechts
-0.3 0.3 sporing
-1.24 -1.48 camber (ik heb een camberset)
Nieuwe waarden?

Ik heb het liefst dat de rechtuitstabiliteit zo goed mogelijk is (ondanks negatief camber) en bij het nemen van een snelle bocht de achterzijde controleerbaar meekomt, wellicht dat aan de achterzijde door met het camber te spelen hier wat in mogelijk is
wilco

Post by wilco »

Frank??? :wink:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

In de basis zou hij idd vierkant op 0 gezet kunnen worden. Het verschild echter aardig per onderstel wat de betere waarden zijn.
Zelf heb ik goede ervarigen met een graadje toespoor op de voorwielen. Achter kan neutraal blijven, anders wordt hij te dood achter. Als hij nu al dood is (achter) zou je zelfs een graadje uitspoor kunnen proberen.

Qua camber moet je met straatbanden niet te gek doen. Een graad of 2 is echt de max.
Guest

Post by Guest »

We gaan het eens proberen, insturen ging goed met sporing op 0.0 voor maar de auto begon te trekken naar rechts met acceleren en naar links met gas los. Geen wonder trouwens, de binnenste draagarmbus linksvoor bleek zo gaar dat ik met een wringijzer het linkerwiel 1cm naar achteren zag gaan (APK proof ja, maar zeker niet ideaal)

Kan er nu niets zinnigs meer over zeggen, sporing is totaal van slag nu omdat alles vervangen is.. heb nu het idee dat ik op fietspompen rijdt, met remmen gaat ie echt alle kanten op. Maar met nieuwe bussen beweegt er echt helemaal niets meer op de draagarmen, bovenste fuseekogels zijn ook goed . Als die niet fris zijn krijg je ook van dat gezwabber bij acceleratie (zoals die ED9 B18 VTEC die wij toen hebben geswapt Frank, die was echt heeeel eng :) )

Ik rij er eigenlijk niet mee, al die korte stukjes en naar binnen en buiten.. heb de olie al vervangen , die zat ondertussen vol met benzine :(
ee8

Post by ee8 »

Gaskleppie wrote:In de basis zou hij idd vierkant op 0 gezet kunnen worden. Het verschild echter aardig per onderstel wat de betere waarden zijn.
Zelf heb ik goede ervarigen met een graadje toespoor op de voorwielen. Achter kan neutraal blijven, anders wordt hij te dood achter. Als hij nu al dood is (achter) zou je zelfs een graadje uitspoor kunnen proberen.

Qua camber moet je met straatbanden niet te gek doen. Een graad of 2 is echt de max.

1 graad toe is best aan de ruime kant......
Guest

Post by Guest »

Voorwiel staan nu op 0.9mm toespoor aan beide kanten , camber zit rond de -2 graden

Achter staat de sporing op 0.0mm & het camber op -1

Ik merkte direct het verschil, de auto is veel koers-stabieler dan eerst, vanmiddag ga ik de auto even flink "uitlaten" om te voelen of alles nu naar mijn zin is

N.B. De sporing uitgedrukt in graden of graad-minuten. 2 mm toespoor
komt overeen met ongeveer 0; 17 0 (graden) of 10' (graad minuten)

Dit is een link met alle info over uitlijnen

http://av.rds.yahoo.com/_ylt=A9ibyKbbwa ... poring.pdf
wilco

Post by wilco »

De onafhankelijk wielophanging van de achteras maakt het ook mogelijk
om de achterwielen een bepaalde stand te geven. Toespoor achter geeft wat
meer richtingsstabiliteit terwijl uitspoor achter de auto gemakkelijker doet
sturen. De achter-sporing is meestal niet nastelbaar. Het betreft veelal kleine
waarden.
Als handregel wordt (werd) er standaard bij voorwielaandrijving uitspoor
gegeven en bij achterwielaandrijving toespoor. Bij voorwielaandrijving hebben
de aangedreven wielen door het koppel dat ontstaat ten gevolge van de schuurstraal
de neiging om naar binnen geduwd te worden. Uitspoor compenseert
het e®ect van deze krachten.
Bij achterwielaandrijving vindt het omgekeerde
plaats. Het duwen aan de vooras zorgt ervoor dat de voorwielen naar buiten
worden geduwd. Toespoor zal dit e®ect weer compenseren

Dat zou betekenen dat als je voor meer toespoor zou zetten dat door de krachten van 'hard door de bocht gaan' je nog meer toespoor zal krijgen.... is dit de bedoeling of?
ITR639

Post by ITR639 »

Uitspoor op de voorwielen laat je makkelijker insturen maar is minder stabiel in een rechte lijn.
Maar omdat je rubber bussen wat meegeven krijg je vanzelf ietsje toespoor bij accelereren en uitspoor bij het remmen.
Tenminste als hij op 0 is uitgelijnd.
Ik zou zo dicht mogelijk bij de standaard waarden blijven tenzij je de auto enkel op het circuit gebruikt met PU bussen enz.
Guest

Post by Guest »

Ze gaan bij dat artikel uit van een McPherson wielophanging..

0.9mm toespoor is het maximale wat de fabriekswaarden nog mogen hebben
wilco

Post by wilco »

Die van mij wil ik straks met de nieuwe velgen ook laten uitlijnen , heeft iemand nog (andere) specifieke waardes of kun je je wel vinden in de waardes van Frank of de waardes van Kurt?
Guest

Post by Guest »

Achter : weggedrag zeer voorspelbaar alleen wiebelde de kont wat te ver door : zeker het gevolg te hoog op de poten staan (enkel verlagingsveren) want met een volgeladen koffer en volle tank benzine had ik daar geen last meer van.

Voor : ik heb iets te veel toespoor gegeven, daardoor stuurde de neus niet lekker in bij lagere snelheden, op hoge snelheden juist wel. Een en ander zal ook te maken hebben gehad met de winterbanden op 15" originele velgen want ik vermoed dat met aftermarket wielen en/of lager profiel de auto een totaal ander karakter had gekregen.

Kortom ik heb de ITR niet helemaal naar wens gekregen
Locked