Gaskleppie's remprobleem

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Gaskleppie

Gaskleppie's remprobleem

Post by Gaskleppie »

mm, ik heb nu mn remmen wel aangepast maar toch doet hij af en toe wel vreemd.
Ik weet het nog niet. Vandaag nog een stukje rijden, kijken hoe hij dan reageerd bij hard remmen.
wilco

Post by wilco »

Was was het nou?

Hier een stukje uitleg van DE man van AP (Hiroshi Hibino), misschien heb je er wat aan en anders , leuk om te lezen :lol: 8)

Hello, Wilco.
OK, here is the explanation.

Image

If you put the discs like the picture above, the function of slots is maximized.

The function of slots are:
・Scrape the furface of pads.---The surface of pads tend to be carbpnized easily because of the heat based on friction between pads and disc.
To increase the stopping power, pads' sueface needed to keep clean and fresh. Therefore, the slots helps increasing the stopping power.
・Emit gases and heats---High temperatured gas is released from the pads and disc. And the slots helps carrying the high temp gas away.
Because of those two main function, slots makes advantages in the performance.

But, instead of getting the advantages, some disadvantage also occured.
・Make the life of pads shorter---Slots scrapes the surfaces on the pads.
This means, the pads are worn quicker than normal discs.
・Increasing the possibilities of juddering and squealing---slots makes improve the friction better,
but, at the same time, vibration and noise may happen.

If you want to avoid this disadvantages, you can choose the other way(direction) of disc rotation.
The life of pads will be longer, and the brake will be quieter. But the better permance which is made from slots are just a little bit spoiled.

So, we reccomend you to choose the direction above, to make maximize the performance to win the race.
Of course, you can choose any direction you want, it is depends on your purpose.

Here is the instruction of shake down.

<STREET>
In daily use, 500km-1000km of mileage will be good enough as shake down.

<CIRCUIT>
To avoid juddering or cracking, save the braking power under 50% at the first 5 minutes in the race course.
After the 5 minutes driving, return to pit for cooling.
(The period for the cooling should be spend more than 5 minutes)
Next, 70-80% braking should be done about 10 minutes. And cooling down will be necessary about 10 minutes.
After that, 80-100% braking should be achieved by spending 10 minutes step by step.
If this process has completed, the pads and discs are ready to join the race.

Compared with HS disc, the raw material of FCR was much improved by adding carbon in the compound.
Thanks to the additional carbon, the durability toward temperature, and abrasion was much improved.
This is the greatest advantage of FCR disc.

All of FCR discs are heat treated.
The total amount of carbon is same between FP and FS.

The maximum temperature of the FCR is approximately 800 degrees.
However, the FCR's length of the life in the high temp area is better than others.
For instance, if you have to replace the discs every two races, FCR will be used three races.
(*This is a hypothetical story as an example)

Best Regards.

===========================================================
From Hiroshi Hibino
AP BRAKE SALES CO., LTD
4-8-13 Torikaihonmachi,
Settsu-city, Osaka-pref, 566-0052
Japan
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

wat het was? Wat het is bedoel je? Ik ben er nog niet uit. Hij doet het nog steeds. Dus de eerste keer remmen trekt hij scheef. Probeer je het erna direct nog een keer is er niks aan de hand!
Echt heel vaag....
Op de remmen testbank zie je het zelfde.

Hij heeft het al veel langer gedaan (sinds ik hem heb al) alleen is het erger geworden sinds ik deze remmerij erop heb.

Ik heb dus afgelopen week de remdrukverdeler vervangen. Bij dit wisselen heb ik dus ook de remvloeistof vervangen en is alles doorgepompt.

Het lijkt wel of 1 van de achterklauwen te veel terug loopt waardoor je die zuiger verder moet bewegen voor hij het blok tegen de schijf drukt. Dit zou dan resulteren in scheef remgedrag. Trap je nog een keer zit hij er wel tegen en is er niks aan de hand.

Maar waarom zou een rem zuiger nou verder terug lopen?????
Katana

Post by Katana »

Dat stukje van de richting van de groeven heb ik vorige week ook iets over gehoord. Voor daily drive raad men vaak aan de groeven van binnen schuin naar buiten te moteren, race andersom :dunno: vreet wel wat meer aan je blokken
ITR1689

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:
Het lijkt wel of 1 van de achterklauwen te veel terug loopt waardoor je die zuiger verder moet bewegen voor hij het blok tegen de schijf drukt. Dit zou dan resulteren in scheef remgedrag. Trap je nog een keer zit hij er wel tegen en is er niks aan de hand.

Maar waarom zou een rem zuiger nou verder terug lopen?????

Handremsysteem kapot? Normaal moet je de achterste zuigers naar binnen draaien. Misschien zit daar het probleem?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Beide achterste rem zuigers heb ik pas nog naar binnen gedraaid om de nieuwe blokken erop te zetten. Liep als een zonnetje!

Maar ook als ik wegrij na lang parkeren met roest op de schijven hoor ik ook beide kanten net zo veel kabaal maken tot de roest er weer vanaf is. Dus wat dat betreft zou je weer zeggen dat de remklauw weer juist niet terug loopt!
Beide schijven zijn tegelijk schoon geschuurd....
roblom

Post by roblom »

Dat de ene remzuiger verder terug gaat dan de andere kan volgens mij alleen als een van de schijven krom(er) is dan de andere.
ee8

Post by ee8 »

Frank, hoe voelt je pedaal bij die eerst keer remmen?
boikel

Post by boikel »

Misschien zit er nog wat lucht in een leiding of ABSpomp dat bij de eerste keer remmen ingedrukt wordt en je daardoor geen remkracht hebt.
Bij de 2e keer remmen is de lucht nog samengedrukt en werkt je rem wel goed.
klokkie

Post by klokkie »

Heb dit ook eens gehad met een civic VT. Heb toen achter de remmen eraf gehaald, de zuigertjes eruit en gekeken. De zuigertjes bleken gewoon ''aangevreten'' te zijn. Na het vernieuwen was het over. Kromme remschijven kan haast niet, want dan is het altijd en niet eerst wel en dan niet.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Het pedaal voelt normaal. Dus niet dat je eerst dieper moet trappen ofzo. Dat is het vage ervan.
Als ik ook wegrij na een paar dagen stil gestaan te hebben zitten ook beide achterblokken net zo vast. De "klonk-klonk" van de losklappende remblokken klinkt ook altijd hetzelfde.

Overigens is het nu op straat lang niet zo erg als soms op het circuit. Daar dook ik soms automatisch de binnenbocht in omdat de achterkant aan de haal ging.

Ik zit er ook aan te denken of het zou kunnen dat mn wiel druk links/rechts het zelfde is. Als die anders is kan hij ook gaan trekken.

Wie weet een adres waar ze auto's kunnen uitwegen?
slydawg

Post by slydawg »

Gaskleppie wrote:Wie weet een adres waar ze auto's kunnen uitwegen?

Prins Techniek.
ee8

Post by ee8 »

Gaskleppie wrote:Het pedaal voelt normaal. Dus niet dat je eerst dieper moet trappen ofzo. Dat is het vage ervan.
Als ik ook wegrij na een paar dagen stil gestaan te hebben zitten ook beide achterblokken net zo vast. De "klonk-klonk" van de losklappende remblokken klinkt ook altijd hetzelfde.

Overigens is het nu op straat lang niet zo erg als soms op het circuit. Daar dook ik soms automatisch de binnenbocht in omdat de achterkant aan de haal ging.

Ik zit er ook aan te denken of het zou kunnen dat mn wiel druk links/rechts het zelfde is. Als die anders is kan hij ook gaan trekken.

Wie weet een adres waar ze auto's kunnen uitwegen?

henk thuis in volkel kan dat wel, intrax doet ie......of misschien chiel bos, maar weet niet meer zo wat ie nog actief met suspension doet.

zit aan de andere kant ook te denken of het wel in je remmen zit, maar wat verklaart dan dat ie het maar 1 keer doet....? net alsof iets zich moet zetten ofzo......
Katana

Post by Katana »

Heb je de auto al eens op een rollende rembank gehad?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

zit aan de andere kant ook te denken of het wel in je remmen zit, maar wat verklaart dan dat ie het maar 1 keer doet....? net alsof iets zich moet zetten ofzo......

Dat denk ik dus ook..... De sleeparm rubbers kunnen rot zijn. Ik heb ze pas nog gechecked. Ze zijn niet in topconditie maar op zich ook niet kapot ofzo.
Ik ga ze zowiezo vervangen, dat wel.

Ik heb niet op een rollende rem bank gestaan, wel zo'n platen ding. Daar zie je presies wat ik ook voel. 1e keer scheef, 2e keer beter, 3e keer ok.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Heb je het volgende weleens geprobeerd?
Handremkabels helemaal los (spanning eruit halen). Een rondje rijden en een paar keer remmen, daarna handremkabels weer vastmaken en afstellen?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

mmmm, nee.
Maar dan ga jij er van uit dat de handrem de blokken naar buiten trekt. Dan zou het toch na de eerste keer remmen weg moeten zijn. En daarna zou het zolang je niet meer aan de handrem trekt weg moeten blijven. Dat doet het dus niet.
Op het circuit had er in elke bocht wel last van.
wilco

Post by wilco »

Gaskleppie wrote:Als ik ook wegrij na een paar dagen stil gestaan te hebben zitten ook beide achterblokken net zo vast.

We hebben de beide set-ups maar bij mij zitten de blokken niet vast , ook niet als ik na 4 á 5 weken wegrij , en hij staat toch buiten.

Ik hoop dat je het probleem snel kunt oplossen!!
ee8

Post by ee8 »

ik heb een rollende bank op de zaak..........op platen rem je toch ook eerst weerstand zeg maar? dus dan heeft het ook de kans om zit te zetten, op rolbank zal je wellicht eerder in beeld hebben wat je remmen doen.

zat idd ook aan rubbers etc te denken die zich zetten.......die maar es tjekken, maar blijft het vreemd vinden vooralsnog.

circuit elke bocht.......? mja, het zit in je suspension, zeker weten. draagarm, rubbers, zoiets......
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Nou niet elke bocht, maar het kan in elke bocht voorkomen bedoel ik eigenlijk. Alleen de ene keer niks aan de hand, de andere keer gooit hij zn kont om.
Niet te voorspellen hoe zwaar het aan gaat komen.
Je weet alleen dat je snel moet reageren met tegensturen. Dan trekt hij wel scheef maar hou je aardig je lijn.
Locked