Schoolbus vs Hummer
Goelette wrote:lijkt me dat dit eigenlijk niet kan.... En als het wel een echte foto is, dan bewijs dat maar weer dat die Hummers gewoon verschrikkelijke pchoofttrekkers zijn, en niks meer te maken hebben met echte degelijke terreinwagens![]()

De enige vette Hummer is de H1 een terreinwagen zoals die moet zijn
Tegenwoordig zitten alle auto's na een ongeluk volledig in de kreukels. En de rede daartoe is: daar gaat de kinetische energie naartoe.
Beweging is een vorm van energie. Bij snelle deceleratie (ongeluk) moet dit ergens naartoe. Zonder kreukelzone zullen de inzittende méér last hebben van een ongeluk dan dat de auto rondom de inzittende compleet weg is.
De veiligheidskooi, Die ongeveer zit waar de deurlijnen lopen van de onderste foto van de grijze hummer, moet intact blijven.
Omdat je niet weet bij welke snelheden de ongelukken zijn gebeurt zou ik niet zomaar durven te roepen dat het een tupperware bak is...
Liever in een hummer met 100 km/h tegen de achterkant van een schoolbus dan in een nieuwe Peugeot of wat dan ook...
Maar dat is mijn mening natuurlijk.
Beweging is een vorm van energie. Bij snelle deceleratie (ongeluk) moet dit ergens naartoe. Zonder kreukelzone zullen de inzittende méér last hebben van een ongeluk dan dat de auto rondom de inzittende compleet weg is.
De veiligheidskooi, Die ongeveer zit waar de deurlijnen lopen van de onderste foto van de grijze hummer, moet intact blijven.
Omdat je niet weet bij welke snelheden de ongelukken zijn gebeurt zou ik niet zomaar durven te roepen dat het een tupperware bak is...
Liever in een hummer met 100 km/h tegen de achterkant van een schoolbus dan in een nieuwe Peugeot of wat dan ook...
Maar dat is mijn mening natuurlijk.
Het is een fabeltje dat een kleine auto onveiliger is dan een grote. Dat was in de tijd van de Golf II en de Civic III misschien nog wel zo, maar tegenwoordig halen kleine auto's ook met gemak 4 á 5 sterren in de EuroNCAP. Nou kun je de EuroNCAP met een korreltje zout nemen want een merk wat al járen veel aan veiligheid doet en zelfs mensen op pad stuurt als er weer eens een auto van hun in de kreukels wordt gereden (SAAB in Zweden), haalde in diezelfde EuroNCAP niet altijd even hoge scores. Maar ook met kleine auto's wordt er tegenwoordig op botsveiligheid totaal niet bezuinigd. Daarnaast heeft een Hummer nogal veel kinetische energie wat opgevangen moet worden, dus veel wat verwrongen moet worden om alle krachten op te vangen. Een kleine lichere auto, al zijn die kleine autotjes van tegewoordig al rap net zo zwaar als een flinke auto in vroeger dagen, heeft minder kinetische energie wat moet worden opgevangen, en zal na een botsing dus ook niet zo verwrongen over hoeven komen.
mja, maar een klein autootje kan ook harder dan zo'n lompe H2, en dan heb je ook veel meer energie die opgevangen moet worden.
Vroeger, toen je nog echte stevige tanks had als terreinwagen, had je ook geen kreukelzone nodig, want die auto waar je tegenop knalt heeft er toch een?
Moet je alleen niet tegen een dikke betonnen muur rijden, of tegen een intercity ofzo. Maar kleine autootjes merk je dan niet eens 
Vroeger, toen je nog echte stevige tanks had als terreinwagen, had je ook geen kreukelzone nodig, want die auto waar je tegenop knalt heeft er toch een?

Goelette wrote:mja, maar een klein autootje kan ook harder dan zo'n lompe H2, en dan heb je ook veel meer energie die opgevangen moet worden.
Er zijn berekeningen voor, maar die weet ik zo gauw niet. Maar zo uit de losse pols heeft een Hummer van 2500kg bij 50kmpu net zo veel bewegingsenergie als een Cuore (750kg) bij 167kmpu. Moet je het qua snelheid toch wel érg bont maken als kleine auto.
Goelette wrote:Maar als ik nou moest kiezen uit een Hummer of cuore.... dan wist ik het wel![]()
De Cuore, zonder twijfel. Heb ik tenminste nog het idee dat ik zélf auto aan het rijden ben, in plaats van passagier te zijn in m'n eigen auto. En over de veiligheid: als ik me in een kleine auto niet veilig zou voelen, dan zou ik al helemáál niet meer durven fietsen.
Het grootste probleem met SUV's en andere grote terreinwagens is dat de bestuurders ervan zich onschendbaar wanen, en daarmee hun leven en dat van anderen in gevaar brengen.
Een kleine auto is overigens veel sneller van koers te veranderen bij een aankomend ongeluk dan een zwaardere auto, denk aan de stelling afkomstig uit de fysica: "Massa is traag" (niet de rijder maar het begrip Massa bedoel ik dan :lol: )
Een kleine auto is overigens veel sneller van koers te veranderen bij een aankomend ongeluk dan een zwaardere auto, denk aan de stelling afkomstig uit de fysica: "Massa is traag" (niet de rijder maar het begrip Massa bedoel ik dan :lol: )
Ze zijn wel van Tupperware X want zoals Ard hierboven al aangeeft heeft een Hummer veel meer kreukelzone nodig om al die energie op te vangen en moet dus meer "kreukelen".
En er zijn wel degelijk auto's die na een flinke klapper nog redelijk intact zijn. Een willekeurige Volvo is daar nog steeds ijzersterk in.
Als je de cijfertjes naast elkaar legt dan is een Smart misschien nog wel veiliger dan een Hummer. Maar iedereen die mag kiezen waar in te crashen zal een hummer nemen. Zit tussen je oren.
Waar het puur op neer komt zijn de G-krachten waaraan je lichaam wordt blootgesteld.
En er zijn wel degelijk auto's die na een flinke klapper nog redelijk intact zijn. Een willekeurige Volvo is daar nog steeds ijzersterk in.
Als je de cijfertjes naast elkaar legt dan is een Smart misschien nog wel veiliger dan een Hummer. Maar iedereen die mag kiezen waar in te crashen zal een hummer nemen. Zit tussen je oren.
Waar het puur op neer komt zijn de G-krachten waaraan je lichaam wordt blootgesteld.
Nana korobi ya oki