Beste upgrades?
Beste upgrades?
Hello everyone,
Ik ben van plan enige upgrades uit te voeren op mijn integra type-r
Echter ik weet niet welke ik het beste als eerst zou laten uitvoeren.
De bedoeling is zoveel mogelijk PK en koppel winst met zo weinig mogelijk meerverbruik. Ik heb al gehoord dat een heel andere uitlaatlijn en de katalysator verwijderen wel winstgevend is. Ook andere nokkenas tandwielen, CAI, Hondata S300, lichter vliegwiel en pistons zijn wel mogelijk denk ik. Welke zijn nu juist het meeste winstgevend en wat is de prijs ervan en welke merken ervan juist denk je? Hou rekening met een budget van 2000 a 3000 EUR.
Dank voor jullie uitleg!
Sinsiter
Ik ben van plan enige upgrades uit te voeren op mijn integra type-r
Echter ik weet niet welke ik het beste als eerst zou laten uitvoeren.
De bedoeling is zoveel mogelijk PK en koppel winst met zo weinig mogelijk meerverbruik. Ik heb al gehoord dat een heel andere uitlaatlijn en de katalysator verwijderen wel winstgevend is. Ook andere nokkenas tandwielen, CAI, Hondata S300, lichter vliegwiel en pistons zijn wel mogelijk denk ik. Welke zijn nu juist het meeste winstgevend en wat is de prijs ervan en welke merken ervan juist denk je? Hou rekening met een budget van 2000 a 3000 EUR.
Dank voor jullie uitleg!
Sinsiter
- Betere remblokken zijn wel de moeite waard. Ferodo of zoiets.
- Inlaatdemper (resonator) verwijderen.
- JDM spruitstuk.
- lichtere velgen
- gewicht reduceren
- betere schokdemper eventueel met verlagingsveren (max. 2 cm verlagen)
- veerpootbrug achter monteren
- JDM stabilisatorstangen (of Mugen)
- etc. etc.
- Inlaatdemper (resonator) verwijderen.
- JDM spruitstuk.
- lichtere velgen
- gewicht reduceren
- betere schokdemper eventueel met verlagingsveren (max. 2 cm verlagen)
- veerpootbrug achter monteren
- JDM stabilisatorstangen (of Mugen)
- etc. etc.
Je kiest gewoon een bepaalde veerconstante(stugheid) wat bij je past. Merk is minder belangrijk.
Als je stuggere veren neemt dan neem je stuggere dempers en omgekeerd. Hoe stug, dat is voor iedereen anders denk ik. Ik ben dus geen fan van stuggere veren met standaard dempers, dat is nooit ideaal.
KONI dempers zijn verstelbaar, dus die kan je weer afstemmen op je standaard veren of stuggere veren etc.
Een goeie coilover set met verstelbare dempers is ook goed.
Als je stuggere veren neemt dan neem je stuggere dempers en omgekeerd. Hoe stug, dat is voor iedereen anders denk ik. Ik ben dus geen fan van stuggere veren met standaard dempers, dat is nooit ideaal.
KONI dempers zijn verstelbaar, dus die kan je weer afstemmen op je standaard veren of stuggere veren etc.
Een goeie coilover set met verstelbare dempers is ook goed.
Re: Beste upgrades?
Sinister wrote:De bedoeling is zoveel mogelijk PK en koppel winst met zo weinig mogelijk meerverbruik.
Sinsiter
meer vermogen = meer lucht = meer brandstof
denk dat je jezelf redelijk tegenspreekt met deze zin, het merendeel van de vermogensupgrades zijn middelen om meer lucht/min door je blok te krijgen.........
zuinig en meer vermogen zijn helaas niet 2 dingen die hand in hand door het leven gaan
Re: Beste upgrades?
hontec wrote:Sinister wrote:De bedoeling is zoveel mogelijk PK en koppel winst met zo weinig mogelijk meerverbruik.
Sinsiter
meer vermogen = meer lucht = meer brandstof
denk dat je jezelf redelijk tegenspreekt met deze zin, het merendeel van de vermogensupgrades zijn middelen om meer lucht/min door je blok te krijgen.........
zuinig en meer vermogen zijn helaas niet 2 dingen die hand in hand door het leven gaan
Ik denk dat hij dat wel weet want hij zegt zo weinig mogelijk meerverbruik. Dus iets (weinig dus) zal hij wel meer verbruiken. :wink:
Re: Beste upgrades?
ITR897 wrote:hontec wrote:Sinister wrote:De bedoeling is zoveel mogelijk PK en koppel winst met zo weinig mogelijk meerverbruik.
Sinsiter
meer vermogen = meer lucht = meer brandstof
denk dat je jezelf redelijk tegenspreekt met deze zin, het merendeel van de vermogensupgrades zijn middelen om meer lucht/min door je blok te krijgen.........
zuinig en meer vermogen zijn helaas niet 2 dingen die hand in hand door het leven gaan
Ik denk dat hij dat wel weet want hij zegt zo weinig mogelijk meerverbruik. Dus iets (weinig dus) zal hij wel meer verbruiken. :wink:
reality check!!!
ik wil wel zoveel mogelijk pk's en koppel, maar zo min mogelijk meerverbruik.....
yeah right!!! dat gaat dus niet samen ,
iets meer vermogen en zo weinig mogelijk meerverbruik wel
is net ff iets anders....
Voor mij gaan die dingen ook niet samen. Dus wat heeft je voorkeur Sinister?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Als je je motor efficienter maakt dan krijg je meer PK en hij wordt zuiniger...
Bijv. bij een betere ontsteking en betere inspuitmomenten.
Of stuurbekrachtiging en Airco verwijderen bijv. meer PK en zuiniger!!
Als je de motor rijker gaat afstellen voor meer PK, dan wordt ie niet zuiniger, nee.
Een betere inlaat/uitlaat maak je motor niet onzuiniger.... Als je onzuiniger gaat rijden, dan is dat natuurlijk een ander verhaal.
Bijv. bij een betere ontsteking en betere inspuitmomenten.
Of stuurbekrachtiging en Airco verwijderen bijv. meer PK en zuiniger!!
Als je de motor rijker gaat afstellen voor meer PK, dan wordt ie niet zuiniger, nee.
Een betere inlaat/uitlaat maak je motor niet onzuiniger.... Als je onzuiniger gaat rijden, dan is dat natuurlijk een ander verhaal.
ITR1689 wrote:Als je je motor efficienter maakt dan krijg je meer PK en hij wordt zuiniger...
Bijv. bij een betere ontsteking en betere inspuitmomenten.
Of stuurbekrachtiging en Airco verwijderen bijv. meer PK en zuiniger!!
Als je de motor rijker gaat afstellen voor meer PK, dan wordt ie niet zuiniger, nee.
Een betere inlaat/uitlaat maak je motor niet onzuiniger.... Als je onzuiniger gaat rijden, dan is dat natuurlijk een ander verhaal.
daarvoor heb je de feedback van je lambda, betere inspuitmomenten ben ik niet met je eens, dat impliceert dat honda dus zn best niet heeft gedaan.
met je ontsteking kan je spelen en met je fuel map ook, vergeet alleen niet dat je motor een closed loop systeem is met constante feedback. alleen boven bepaalde toeren, meer dan zoveel % throttle en in Vtec gaat ie in open loop, dan gooit ie r wel max fuel in (bij oudere types voor de K20 iig) dan loopt ie riant rijker, en dan hebben we nog de accelereratieverrijking etc etc etc
Ideaal afstellen kan, maar dan moet je dat elke dag opnieuw doen, bij elk verschil in barometrische hoogte, elke weersverandering die een drukverschil met zich meebrengt en het verschil in luchtvochtigheid....
en ga maar door, honda en elke andere fabrikant vangt dit op door een fuel/ontstekingsmap te creeren die acceptabel is in elke omstandigheid. anders zou je auto no way rijdbaar zijn.
Wat ik wel met je eens ben (en ik heb al heeeeel veel honda motoren gebouwd, gemodificeerd etc etc) is dat het merendeel van de "performance upgrades"meer downgrades zijn, vaak gaat het tenkoste van je vermogen.
Zoek met name uitlaat/cold air intakes zorgvuldig uit, er zijn er maar beperkt die wat opleveren..
Je gaat wel zuiniger rijden met lichte mod's.
Denk maar aan 'aanzuig' verliezen, de uitlaat die dicht is, roterende massa (velgen) die geen kinetische energie opzuigt, Airco die niet hoeft worden mee gesleurt etc...
Als je NIET VOLGAS rijdt zal hij zuinig worden.
Onder volgas zal meer vermogen altijd resulteren in meer verbruik. Vermogen moet ergens vandaan komen! De mod's die je gaat doen zorgen ervoor dat de motor beter en efficienter gaat 'ademen'. Als hij meer lucht krijgt zal hij meer benzine nodig hebben om de 'air-fuel' ratio (1:14.7 dacht ik :dunno
gelijk te houden.
@ Sinister
Zal er om hangen hoe ver je wil gaan.
Ik vind dat je achterbank+wiel verwijderen een lekker gevoel is. (In optrekken merk je het, je moet alleen wel goed kunnen rijden in bochten
)
Carbon motor kap was bij mij een leuke mod. Dit compenseerde denk ik de airco die ik heb.
Als ik je zo hoor wil je ook niet in de toekomst meer gaan uitgeven dan 2 a 3k.
Dan is het verstandig om alleen bij een complete uitlaat lijn en inlaat te blijven. Met eventueel een benzine druk regelaar en wat betere bougie's.
Dan zal je rond die prijs zitten.
Wil je echt alleen hard rechtdoor, en in de loop der tijd meer gaan uitgeven aan de auto. Kun je gaan denken aan FI (turbo/supercharger mocht je dat willen). Wil je NA blijven kun je toch gaan denken aan hoge compressie zuigers, nokkenassen, etc etc etc.
Genoeg te doen met Honda motoren. Bijna alles is mogelijk. De beperkende factor is meestal geld.
En even terug komen op de vraag wat die mod's je zullen opleveren.
Ik had een Benzine druk regelaar, bougie kabels, bougies, hondata inlaat pakking, cai (+koelvloeistof en carterontluchting afgesloten van de inlaat), DC uitlaat spruit. cat vervanger en invidia catback, TCC licht vlieg wiel en toen nog ACT sport koppeling.
Hiermee ben ik op de testbank geweest en gaf mij 201.1 pk op de krukas! Dit in combinatie met 15" std velgen.
Terwijl een standaard integra normaal de 190 pk niet eens haalt (dacht 185-188 pk, correct me if I'm wrong) zul je rond die koers moeten gaan rekenen.
Denk maar aan 'aanzuig' verliezen, de uitlaat die dicht is, roterende massa (velgen) die geen kinetische energie opzuigt, Airco die niet hoeft worden mee gesleurt etc...
Als je NIET VOLGAS rijdt zal hij zuinig worden.
Onder volgas zal meer vermogen altijd resulteren in meer verbruik. Vermogen moet ergens vandaan komen! De mod's die je gaat doen zorgen ervoor dat de motor beter en efficienter gaat 'ademen'. Als hij meer lucht krijgt zal hij meer benzine nodig hebben om de 'air-fuel' ratio (1:14.7 dacht ik :dunno

@ Sinister
Zal er om hangen hoe ver je wil gaan.
Ik vind dat je achterbank+wiel verwijderen een lekker gevoel is. (In optrekken merk je het, je moet alleen wel goed kunnen rijden in bochten

Carbon motor kap was bij mij een leuke mod. Dit compenseerde denk ik de airco die ik heb.
Als ik je zo hoor wil je ook niet in de toekomst meer gaan uitgeven dan 2 a 3k.
Dan is het verstandig om alleen bij een complete uitlaat lijn en inlaat te blijven. Met eventueel een benzine druk regelaar en wat betere bougie's.
Dan zal je rond die prijs zitten.
Wil je echt alleen hard rechtdoor, en in de loop der tijd meer gaan uitgeven aan de auto. Kun je gaan denken aan FI (turbo/supercharger mocht je dat willen). Wil je NA blijven kun je toch gaan denken aan hoge compressie zuigers, nokkenassen, etc etc etc.
Genoeg te doen met Honda motoren. Bijna alles is mogelijk. De beperkende factor is meestal geld.
En even terug komen op de vraag wat die mod's je zullen opleveren.
Ik had een Benzine druk regelaar, bougie kabels, bougies, hondata inlaat pakking, cai (+koelvloeistof en carterontluchting afgesloten van de inlaat), DC uitlaat spruit. cat vervanger en invidia catback, TCC licht vlieg wiel en toen nog ACT sport koppeling.
Hiermee ben ik op de testbank geweest en gaf mij 201.1 pk op de krukas! Dit in combinatie met 15" std velgen.
Terwijl een standaard integra normaal de 190 pk niet eens haalt (dacht 185-188 pk, correct me if I'm wrong) zul je rond die koers moeten gaan rekenen.
Mercie voor de feedback mannen! Ik weet het meestal gaat da ni gepaard zonder meerverbruik. En ik denk ook dat de hondata chip steken het meeste meerverbruik levert en dus als laatste dan moet geplaatst worden.
Maar dit is echter wel de grootste winst wsl die chip? Iemand al iets gehoord van een Daztek Unichip? Enige ervaringen met dit product?
Andere uitlaatlijn en het verwijderen van de catalysator zou dat veel uithalen? Greetz manne!
Maar dit is echter wel de grootste winst wsl die chip? Iemand al iets gehoord van een Daztek Unichip? Enige ervaringen met dit product?
Andere uitlaatlijn en het verwijderen van de catalysator zou dat veel uithalen? Greetz manne!
Nee, chippen zijn we hier geen fan van.
Al de cowboy verhalen met 10-15 pk erbij met een kant en klare chip... :roll: echt niet. Leuk voor een diesel.
Wat je voor dit geld het beste kan doen is je complete uitlaat lijn en inlaat (eventueel alleen een luchtfilter element omdat er veel hier te spreken zijn over de std box).
Mooi geluid, en het scheelt een hoop. Je gas reactie die je dan krijgt word je bang van. Terug naar std was echt even wennen voor mij!
Hetgeen waar hij het meest van gaat verbruiken is hetgeen waar hij het meeste lucht méér mee gaat verplaatsen tov standaard :!:
Goed lezen wat er allemaal geschreven word :wink:
Al de cowboy verhalen met 10-15 pk erbij met een kant en klare chip... :roll: echt niet. Leuk voor een diesel.
Wat je voor dit geld het beste kan doen is je complete uitlaat lijn en inlaat (eventueel alleen een luchtfilter element omdat er veel hier te spreken zijn over de std box).
Mooi geluid, en het scheelt een hoop. Je gas reactie die je dan krijgt word je bang van. Terug naar std was echt even wennen voor mij!
Hetgeen waar hij het meest van gaat verbruiken is hetgeen waar hij het meeste lucht méér mee gaat verplaatsen tov standaard :!:
Goed lezen wat er allemaal geschreven word :wink:
-
- Posts: 144
- Joined: Sun Jan 28, 2007 8:38 am
Er is voor deze vraag wel een antwoord maar ik weet niet of ze bestaan. Ik zou zeggen, zoek naar nokkenassen die in het laag profiel hetzelfde profiel heeft als de standaard nokkenassen, en in de VTEC een erg agressief profiel. Zo kun je zuinig blijven rijden onder normale omstandigheden, en in VTEC maakt verbruik niet meer uit. Het vraagt alleen heel wat aanpassing voor het motor management aangezien er een plotseling verandering plaats vindt in de lucht toevoer en dus meer benzine. Ik weet niet of dit makkelijk op te lossen is met een VTEC controller, maar anders een serieuze Hondata of een AEM EMS inbouwen. Aangezien de nokkenassen hopelijk rond de 600 Euro kosten en een EMS tussen de 600 en 1600 Euro, en misschien ook OBD! conversie, zit je zo rond de 3000 Euro. De uitdaging zit hem in nokkenassen die standaard profiel hebben en in VTEC een raceprofiel. Ik weet in ieder geval geen merk dat dit kan leveren.