Page 1 of 3
Oilcatch can
Posted: Tue Oct 10, 2006 7:52 am
by RedSun
Onder het mom domme vragen bestaan niet:
Wat houd een oilcatch can in en wat is het voordeel ervan?
Heb al plaatjes gezien met slangetjes e.d. maar snap eigenlijk niet waar het voor is en welk voordeel je ermee behaalt.
Posted: Tue Oct 10, 2006 8:22 am
by baRt
ten eerste moeten we je SPANKEN, omdat je niet (goed) gezocht hebt...
ten tweede: oliedampen bouwen op in je carter, die geven druk... die druk wil je kwijt en dat doe je er dus mee...
ff ERG kort door de bocht
Posted: Tue Oct 10, 2006 9:55 am
by RedSun
Hehe idd, ik heb een luie bui. Zal ff zoeken dan Meneer Bart!
En thx voor de zeer korte uitleg :P
Posted: Tue Oct 10, 2006 12:36 pm
by RedSun
Het kan aan mij liggen maar op het forum kan ik niks vinden hierover.
Heb verschillende zoektermen gebruikt.
Ben wel het boeiende verhaal over Gaskleppie z'n motorproject tegengekomen dus heb me zeker niet verveeld.
Tevens kan ik op inet ook niet veel vinden....
Nogmaals, misschien heb ik mijn dag niet :roll:
Posted: Tue Oct 10, 2006 1:12 pm
by baRt
mmm dan moet je ook eens kijken op hondaperformance.nl
daar staat ZEKER info (mss dat ik de forums even door de war heb gegooid

)
Posted: Tue Oct 10, 2006 2:52 pm
by HondArd
Ik kwam deze uitleg tegen op ATR.ORG
Modern cars return oil fumes to the intake to reduce emissions.
An oil catch can removes/reduces blow by so oil is 'caught' before it re-circulates to your intake increasing your RON and improving (cleaner) combustion. They improve the health of the engine and don't have any negative effects so long as they aren't installed incorrectly of course!
Denk er ook over om zo'n ding in onze ATR te zetten, alleen al om zo veel mogelijk rotzooi uit de verbrandingskamers te houden.
Zo zien ze er ongeveer uit

Posted: Tue Oct 10, 2006 2:58 pm
by RedSun
Ok thx!
FF zoeken of ik ergens een schematisch tekening kan vinden want snap het principe wel maar tis me nog niet helemaal duidelijk....
Neem aan dat deze dampen e.d. d.m.v. een vacuum opgevangen worden?
Posted: Tue Oct 10, 2006 3:07 pm
by HondArd
Ik denk eerder een wasflesconstructie. Er is een indirecte verbinding tussen de twee pijpjes. Het pijpje van het carter zal iets langer zijn als die naar het motorblok gaat waardoor de oliedampen condenseren en er "schone" lucht naar je motor wordt geleid. Het korte pijpje zal geen olie opzuigen al denk ik wel dat je eens in de zoveel tijd het kannetje af moet tappen. Maar mensen die er meer verstand van hebben mogen me verbeteren waar ik in gebreke ben.
Posted: Tue Oct 10, 2006 3:35 pm
by mr. X
Oil Catch Can
Oil Catch Tanks collect the oil, moisture and blow-by gas that causes carbon and sludge build-up in the intake system and engine to keep them clean even under the hardest driving conditions. An oil catch tank is also an excellent engine dress up item that will give your car a racing image.
hier voor de link met een paar van die dingen
Even nog een ander linkje
klik
Gewoon zoeken op google en dan catch can explain/explanation zo moeilijk is dat niet :-)
Is puur om de olie dampen op te vangen zodat deze niet terug de motor ingaan en je een 'vette' verbranding krijgt.
Volgens mij zit er ook niets in zo'n tankje? Weet dat niet precies. Maar kan me indenken dat hij door in zo'n slangetje terecht te komen afkoelt en de olie slaat neer in het tankje. De olie die neerslaat in dat bekertje, zal hij natuurlijk niet opzuigen.
But then again, correct me if i'm wrong. Heb er namelijk zelf geen ervaring mee
*edit
vond dit in mijn 2e link, was alleen de eerste keer te lui om het door te lezen

ops: maar met redeneren kwam ik een heel eind in de buurt :wink:
The purpose of a catch can is 2 fold. First it gives the oil vapors a chance to slow down and cool off (and thus condense) before making their way back into the engine to be burned. Same goes for any other vapors like water vapor. This keeps oil gunk and whatnot out of the engine, and oil vapors can lower the effective octane rating of the air/fuel mix going into the cylinder anyway.
part 2 is that you can then see what your crankcase is spitting out.
[/quote]
Posted: Tue Oct 10, 2006 3:50 pm
by RedSun
mr. X wrote:
Gewoon zoeken op google en dan catch can explain/explanation zo moeilijk is dat niet :-)
Had zelf op oilcatch can e.d. gezocht maar niet zonder oil erbij en daarbij kon ik niks vinden.
Thx iig!
Posted: Tue Oct 10, 2006 4:06 pm
by mr. X
no-problemo!
Posted: Tue Oct 10, 2006 10:19 pm
by ITR639
Is dit niks voor je?
http://www.theoldone.com/components/breather/
Binnenkort zit het er bij mij in.
Weet niet of dit mogelijk is op een H22.
Posted: Wed Oct 11, 2006 7:44 am
by Voodoo
Interssant, zou je foto's van kunnen maken?
Posted: Wed Oct 11, 2006 8:34 am
by accordR alias AccordS
AccordTypeaRd wrote:Ik kwam deze uitleg tegen op ATR.ORG
Modern cars return oil fumes to the intake to reduce emissions.
An oil catch can removes/reduces blow by so oil is 'caught' before it re-circulates to your intake increasing your RON and improving (cleaner) combustion. They improve the health of the engine and don't have any negative effects so long as they aren't installed incorrectly of course!
Denk er ook over om zo'n ding in onze ATR te zetten, alleen al om zo veel mogelijk rotzooi uit de verbrandingskamers te houden.
Zo zien ze er ongeveer uit


Lijkt wel het nieuw model beertender :lol:
Posted: Wed Oct 11, 2006 9:22 am
by HondArd
Maar dan wel "design by Porsche" :wink:
Posted: Wed Oct 11, 2006 12:01 pm
by RedSun
Wat een gaaf apparaat hey!!
Alleen "for Honda B series engines"

Posted: Wed Oct 11, 2006 1:31 pm
by creez
lijkt me stug hoor princiepe is precies hetzelfde, misschien dat de pluggen in de achterkant van je blok anders zijn, maar zover ik begrepen heb gebruik je juist de pluggen in je B die in de Hs zitten..
Posted: Wed Oct 11, 2006 2:50 pm
by RedSun
"Many of today's large displacement B series engines are based on new blocks where Honda deleted the breathing "can" (on the rear of the block)"
Hmmm....misschien heeft H deze wel nog?
Posted: Fri Oct 13, 2006 11:49 pm
by ITR1689
Eigenlijk heb je allemaal niet nodig, zo'n catchcan.... Een enkele hier weet hoe het bij mij is aangepast....

Posted: Sat Oct 14, 2006 7:38 am
by RedSun
enlighten us please :-)
ben wel benieuwd eigenlijk