Bougies H22A

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Goelette

Bougies H22A

Post by Goelette »

ben de bougies aan et verwisselen van mijn H22A, maar ik heb wat twijfel over de bougies die ze me gegeven hebben.

En maar goed ook, want op het forum hebben jullie het over andere bougies dan die ik gekregen heb, en ook andere dan dat er nu in zitten!

Op het forum heb ik gevonden: NGK PZFR6F-11
Bij de automatrialenzaak heb ik gekregen: NGK BCPR6E-11
En tenslotte zaten deze bougies er in: NGK BCPR7ES

Ik moet misschien wel nog even erbij zeggen dat mijn H22 op LPI loopt (LPG maar dan vloeibaar). Voor zover ik begrepen heb zou dit echter niet uit mogen maken.

Kan iemand me zeggen hoe dat werkt met die codes, en koudere of warmere bougies? Maw kan het zijn dat ik toch goede bougies heb, ook al is de code anders? Ik kan ze namelijk niet meer ruilen :)

Oja, weet iemand ook de juiste elektrodeafstand?

Alvast bedankt!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Bij de NGK gaat het qua warmte graad om dat 6je in de code.
6 is een warmere bougie, een 7 is een koudere.
Kouder wilt zeggen dat het puntje van de bougie meer warmte kwijt kan aan de kop en daardoor kouder blijft. Nadeel zou kunnen zijn dat de bougie vervuild door kool aanslag. Dit kan dus gebeuren als je een 7tje in een trutte motor stopt.

Bij motoren met een hogere compressie dan +- 10:1 is de temperatuur in de cilinder echter hoger en heeft de bougie dus meer koeling nodig.
Een koudere bougie is voor jou motor dus wel aan te bevelen.
Een BCPR7es dus!
Voodoo

Post by Voodoo »

Wat meer info over codes:

Image
mr. X

Post by mr. X »

dás een relax tabelletje!
Goelette

Post by Goelette »

hmm, mooi tabelletje :)
De standaardbougie voor een ATR (PZFR6F-11, volgens een topic hier ergens) is dus gewoon een andere manier van aangeven. De code die ik had gebruit gaat vooral over maatvoering, terwijl de code die hier stond over het gebruikte materiaal gaat?
Snap alleen die warmtegraad nog niet goed. Er zat 7 in, en volgens Gaskleppie is dat inderdaad beter, maar standaard wordt er 6 gebruikt. Waarom is dat?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Het verschil tussen een 6je en een 7tje is ook niet groot.
Als je van een beetje knallen houd is een 7tje dan beter.
Rij je altijd als een ouwe slappe plasser kan je een 6je nemen.
HondArd

Post by HondArd »

Dan zou ik zeggen: ten alle tijde een 6je en als je een keer gaat racen neem je een setje 7tjes mee. Heb slechte ervaringen met een 7tje namelijk, en mijn rijstijl kwam toen meer in de buurt van de "slappe plasser" :wink:
Goelette

Post by Goelette »

ik heb er nu ook 7 in en die voldoet prima. Ik heb ook geen 2,2 vtec om er altijd rustig mee te rijden, moet mensen bij het stoplicht toch af en toe verrassen met mn turkenbak :)
Ik ga dus voor de 7. Thanks!
Locked