Versnellingsbak olie
slydawg wrote:Nee, die fix heb ik nooit laten uitvoeren alhoewel ik wel wist dat het een issue was.
Ik heb er echt geen problemen mee, schakelt soepel in alle versnellingen. Alleen als ik em in zn achteruit zet kraakt ie sinds een aantal maanden.
Ik heb die fix ook niet laten doen... hmm. Je hebt dus echt geen stroevere 2?
Dat kraken kunnen je koppelingsplaten zijn?
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
Ik heb eens geïnformeerd bij mijn Hondadealer en die beweert (standaard) MTF 3 te gebruiken op de FN2
(al ben ik niet overtuid van hun kennis. En je mag ook niet met een mechanieker mag spreken :roll: )
Van een hondamechanieker uit België heb ik wél reeds vernomen dat ze in hun garage effectief MTF 3 gebruiken voor de FN2.
Dus ik denk dat we zeker mogen zijn dat deze olie standaard is :wink:
(al ben ik niet overtuid van hun kennis. En je mag ook niet met een mechanieker mag spreken :roll: )
Van een hondamechanieker uit België heb ik wél reeds vernomen dat ze in hun garage effectief MTF 3 gebruiken voor de FN2.
Dus ik denk dat we zeker mogen zijn dat deze olie standaard is :wink:
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
Jo& wrote:- Als je vol optrekt van 1 naar 2, dan niet helemaal tot rev limiter laten rev-en maar NET iets eerder schakelen. Probeer dit maar uit werkt goed.
- Klein beetje tussengas is zowiezo altijd bevordelijk.
Hierbij wil ik melden dat ik eerste eigenaar ben en mn CTR al 4 jaar heb en zodoende kan zeggen dat ik op dat gebied wel ervaren ben.
Hallo Jo&
Ik stel mij ernstig de vraag of je hierbij niet bevestigd dat deze versnellingsbak in 2de wel het maximum nm aankaan :?: :-?
Ik denk dat dit het grote probleem is?
-Ik stel mij dus ook de vraag, indien men de FN2 "remapt":
Moet men niet sterk oppassen met performance in de hoge toeren... ?
Kan deze versnellingsbak wel een "chipping" aan??
Als het de midtoeren zijn is het geen probleem, want die zijn zwaar begrensd :-)
Kan het geen kwaad voor deze versnellingsbak indien men de begrenzer bv pas op 8.600 t/min legt?
(ik heb al met een integra meegereden die 10 Ã 11.000 t/min deed)
Cya
Veel toeren per minuut draaien kan je kleppen doen breken. Verder zet dit een enorme kracht op bijna alles wat in je kop zit.
Bij zo'n hoge toerentallen kunnen de klepveren namelijk hun werk niet meer goed doen; het opvangen van de klep wanneer deze open of dicht gaat. Je zal dan last krijgen van 'floating valves'.
Heel kort door de bocht gezegd worden de kleppen zo hard versneld door de nokkenas dat de klepveer hem niet meer tegen kan houden waar dat wel zou moeten. Daardoor openen ze te ver en komen ze los van de nokkenas. Ze zullen ook weer moeten sluiten maar wederom zal de veer dit niet meer kunnen opvangen waardoor de klep zo hard terug op de kop kan klappen dat ze kunnen breken.
Simpel gezegd..
Ik zou me niet zo druk maken om je versnellingsbak. Wel over bovengenoemde zaken.
Hoe ver je kan gaan met standaard spul kan ik je niet zeggen, wel dat de toerenbegrenzer er niet voor niets zit.
Bij zo'n hoge toerentallen kunnen de klepveren namelijk hun werk niet meer goed doen; het opvangen van de klep wanneer deze open of dicht gaat. Je zal dan last krijgen van 'floating valves'.
Heel kort door de bocht gezegd worden de kleppen zo hard versneld door de nokkenas dat de klepveer hem niet meer tegen kan houden waar dat wel zou moeten. Daardoor openen ze te ver en komen ze los van de nokkenas. Ze zullen ook weer moeten sluiten maar wederom zal de veer dit niet meer kunnen opvangen waardoor de klep zo hard terug op de kop kan klappen dat ze kunnen breken.
Simpel gezegd..
Ik zou me niet zo druk maken om je versnellingsbak. Wel over bovengenoemde zaken.
Hoe ver je kan gaan met standaard spul kan ik je niet zeggen, wel dat de toerenbegrenzer er niet voor niets zit.
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
Benjdmin wrote:Little Viper wrote:(ik heb al met een integra meegereden die 10 Ã 11.000 t/min deed)
Right... :roll:
Toch wel hoor.
Hij had o.a. ook een vtec functie laten plaatsen waarmee zijn vtec ook in de lage toeren kon werken :twisted:
Hij diende enkel een knop in te duwen.
Het was een vlaming (regio haacht) die met een zwarte integra reed.
o.a. Volledig inox lijn, andere collector.
Hij deed regelatig mee aan officiële sprints.
(in vlaams limburg denk ik)
Little Viper wrote:"Jo&":2bvhkx89 wrote:- Als je vol optrekt van 1 naar 2, dan niet helemaal tot rev limiter laten rev-en maar NET iets eerder schakelen. Probeer dit maar uit werkt goed.
- Klein beetje tussengas is zowiezo altijd bevordelijk.
Hierbij wil ik melden dat ik eerste eigenaar ben en mn CTR al 4 jaar heb en zodoende kan zeggen dat ik op dat gebied wel ervaren ben.
Hallo Jo&
Ik stel mij ernstig de vraag of je hierbij niet bevestigd dat deze versnellingsbak in 2de wel het maximum nm aankaan :?: :-?
Ik denk dat dit het grote probleem is?[/quote:2bvhkx89]
In Japan ligt de toerenbegrenzer zelfs iets hoger.
Als je in hoogste toeren vanuit 1 naar 2 gaat moet je gewoon net iets meer voor de toerenbegrenzer schakelen dan er net voor zeg maar. Dus niet er NET voor maar net een stukje voor net er voor. Haha.
Of je koppeling iets langer ingedrukt houden. Dus net wat meer tijd geven om te ontkoppelen. Maar logischerwijs daalt je rpm dan :wink:
Denk dat die bak het wel aan kan. Maar misschien is de afstelling van de synchroos gewoon niet zo best in deze bakken.
Ik schakel op het moment dat ie in de begrenzer gaat, dan is de bak ff onbelast en gaat alles gesmeerd...........als je het goed doet hahaha
@little viper, wat was er nog meer aangepast aan die itr dat je weet?
De mods die je opnoemt zijn niet genoeg om richting de 11k toeren te gaan hoor. Komt veeeel meer bij kijken.
@little viper, wat was er nog meer aangepast aan die itr dat je weet?
De mods die je opnoemt zijn niet genoeg om richting de 11k toeren te gaan hoor. Komt veeeel meer bij kijken.
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
slydawg wrote:Ik schakel op het moment dat ie in de begrenzer gaat, dan is de bak ff onbelast en gaat alles gesmeerd...........als je het goed doet hahaha
@little viper, wat was er nog meer aangepast aan die itr dat je weet?
De mods die je opnoemt zijn niet genoeg om richting de 11k toeren te gaan hoor. Komt veeeel meer bij kijken.
Ik kende die kerel enkel van in de fitness.
Ik had eens meegreden met hem.
Over auto's zaten we regelmatig te praten.
(Nu heeft hij een gewoon een Ford S max.)
Is de nieuwe eigenaar nergens op één van deze forums.
(grijze 18'ers. witte originele wintervelgen)
In iedere geval een criminele bak :shock:
Mega-acceleratie gevoel
volledeige details weet ik niet,
maar ik twijfel er niet aan dat hij ook een REMAPPING had.
(chipping op maat via testbank).
Er zat ook een mugen airbox in, denk ik.
Zijn inox uitlaat sound was super :thumbs:
Hij deed sprints in brustem, ofzo.
Misschien zelfs in zandvoort.
Als ik tijd heb zoek ik eens op het internet :wink:
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
-
- Posts: 157
- Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
- Contact:
LUCAS oil versnellingsbak voor fn2
Hallo
Ik heb mij laten vertellen dat er een goed additief zou zijn voor de versnellingsbak.
Specifiek voor de HOGE TOEREN
Het merk is LUCAS en
noemt HEAVY DUTY Oil stabilizer.
Ik zou het voor de FN2 gebruiken
(specifiek voor 1ste naar 2de nóg beter te maken),
is het compatibel voor de fn2?
Hier is een link naar de site van Lucas oil
http://www.lucasoil-europe.com/?p=15&s=&item=7 LUCAS
Greets
Ik heb mij laten vertellen dat er een goed additief zou zijn voor de versnellingsbak.
Specifiek voor de HOGE TOEREN
Het merk is LUCAS en
noemt HEAVY DUTY Oil stabilizer.
Ik zou het voor de FN2 gebruiken
(specifiek voor 1ste naar 2de nóg beter te maken),
is het compatibel voor de fn2?
Hier is een link naar de site van Lucas oil
http://www.lucasoil-europe.com/?p=15&s=&item=7 LUCAS
Greets
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Juist, een bak heeft veel minder tot nauwelijks massa traagheid en dus veel minder last van hogere toeren.
Koppel heeft een bak eerder last van qua warmte ontwikkeling. En doe jij aan circuit rijden dan? Alleen daar kan je bak te heet worden. Op elke andere plek heeft hij niet genoeg tijd om zo heet te worden.
Koppel heeft een bak eerder last van qua warmte ontwikkeling. En doe jij aan circuit rijden dan? Alleen daar kan je bak te heet worden. Op elke andere plek heeft hij niet genoeg tijd om zo heet te worden.