Onderhoud van de lak, hoe hou ik mijn auto in showroomstaat?

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
slydawg

Post by slydawg »

Als je het hebt over het stof dat op de auto blijft na door een zandweg gereden te hebben heeft Meg. wel zo'n borstel. Of zoek je wat voor echt zand?

Adjustable Body Duster

Meguiar’s Versa-Angle Body Duster verwijdert efficiënt lichte stof van de oppervlakte van de lak. De haren aan de kop van de duster hebben een speciale behandeling ondergaan waardoor er stof aan blijft kleven en niet terugvalt op uw auto. Dankzij de instelbare steel kunnen diverse hoeken bereikt worden. De duster kan gebruikt worden op alle oppervlakten.

Image
vtecmoon

Post by vtecmoon »

slydawg wrote:Als je het hebt over het stof dat op de auto blijft na door een zandweg gereden te hebben heeft Meg. wel zo'n borstel. Of zoek je wat voor echt zand?

Adjustable Body Duster

Meguiar’s Versa-Angle Body Duster verwijdert efficiënt lichte stof van de oppervlakte van de lak. De haren aan de kop van de duster hebben een speciale behandeling ondergaan waardoor er stof aan blijft kleven en niet terugvalt op uw auto. Dankzij de instelbare steel kunnen diverse hoeken bereikt worden. De duster kan gebruikt worden op alle oppervlakten.

Image

De poetskoning heeft gesproken... :wink:
slydawg

Post by slydawg »

Hahahaha, nee nee, denk dat die titel aan iemand anders toebehoord.
juggie

Post by juggie »

Ik was mijn auto('s) altijd in een wasbox in Moordrecht als volgt:

a.) (zater- of zondag s'morgens (wanneer het vocht nog op de auto staat)
b.) met hogedruk (en wasmiddel) vuil afspuiten (90% is er reeds af)
c.) met grote spons licht na wrijven
d.) velgen en voorzijde (indien nodig) met vliegenspons
e.) (hogedruk) naspoelen met hotwax en vlekvrij (gedemineraliseerd water)
f.) ff lekker droog rijden :D

voor ongeveer 3 euro ben ik dan klaar (excl. De kilometers naar de wasbox ;) .

Al die Wax & Oil producten vind ik zonde van het geld, mijn mening is dat je beter een eenvoudig "product" als bv een hotwax met regelmaat kan opbrengen (zonder fysiek contact) dan dat je (te)veel op je lak staat te poetsen! Ik ben ook nog steeds geen wax of wat voor een beschermmiddel tegen gekomen dat echt een half jaar beschermd of bescherming bied tegen vogelpoep etc..

Die klei is geweldig (daar ben ik reeds door mijn werk een aantal malen mee in aanraking gekomen) en werkt perfect voor het verwijderen van de meest uiteenlopende verontreinigingen.

Ik sta altijd open voor "nieuwe" feiten en producten en wil er ook graag bij zijn 18 juni ? (als mijn werk het toelaat).

m.vr.gr.,

Juggie
mr. X

Post by mr. X »

Je had er bij moeten zijn bij onze Meguiars poets clinic, spons is een no-no.

Ik heb het bovenstaande ook wel eens gedaan (in de wasbox) Maar het verschil met handmatig waxxen is aanzienlijk groot.
Kost je veel tijd, maar ik vind het zeker waard. Die glans krijg je niet in een wasbox.

@ Miguel
Heb je die borstel ooit gebruikt?
slydawg

Post by slydawg »

Nee, maar ik heb wel gezien dat het werkt.
VTECRob

Post by VTECRob »

Auw...

Volgens mij moeten we eens praten Juggie...

Damn... no offence, maar als jij open staat voor suggesties, wil ik die heel graag aan je meegeven...
juggie

Post by juggie »

VTECRob wrote:Auw...

Volgens mij moeten we eens praten Juggie...

Damn... no offence, maar als jij open staat voor suggesties, wil ik die heel graag aan je meegeven...

Enkel door gebruik van een sponsie :shock: :idea:
mr. X

Post by mr. X »

Ja.
IvoG

Post by IvoG »

Als je dan toch een spons gebruikt ga dan ook met een stuk schuurpapier eroverheen, ben je sneller klaar!
juggie

Post by juggie »

IvoG wrote:Als je dan toch een spons gebruikt ga dan ook met een stuk schuurpapier eroverheen, ben je sneller klaar!

Mmm wordtie wel dof van hoor is dat cool :?:

Okee...

Always room for improvement welke "washandjes" hebben de voorkeur?

Bytheway mijn buurman gebruikt ook altijd een "washandje" op zijn zwarte Mazda 3 terwijl zijn lak eruit ziet alsof die schuurpapier gebruikt...dus..

Voor de duidelijkheid alvast bedankt voor de tips!!
juggie

Post by juggie »

Ik heb mijn CTR inmiddels met een microvezel washandschoen gewassen (zo'n oranje die lekker zwaar word als die vol met water zit)

Ik heb ook reeds zo'n wit stuk klei gekocht (lak voelde na het wassen als schuurpapier aan :wink: )
En is inmiddels weer super glad (wat een troep komt er nog af met die klei en dat op een auto van 2 maanden oud :!: )

Zo beter heren :wink: :?:
VTECRob

Post by VTECRob »

Zo´n washandschoen... althans een goede.... zorgt ervoor dat steentjes of zand wat er in feite nog op blijft liggen of juist dan loskomt direct van de lak weggehaald wordt...

Als je met een spons zou wassen, kunnen die deeltjes nooit weg en blijf je in feite je lak bekrassen met die zandkorrel die tussen je spons en lak heen en weer beweegt...

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Mequiars, maar andere merken zullen ongetwijfeld een soortgelijke washandschoen hebben...

Dat de buurman krassen heeft, kan aan van alles liggen...
Wat voor "washandje" gebruikt ie, spoelt ie eerst goed af, hoe maakt ie z´n auto droog, etc...?
juggie

Post by juggie »

VTECRob wrote:Zo´n washandschoen... althans een goede.... zorgt ervoor dat steentjes of zand wat er in feite nog op blijft liggen of juist dan loskomt direct van de lak weggehaald wordt...

Als je met een spons zou wassen, kunnen die deeltjes nooit weg en blijf je in feite je lak bekrassen met die zandkorrel die tussen je spons en lak heen en weer beweegt...

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Mequiars, maar andere merken zullen ongetwijfeld een soortgelijke washandschoen hebben...

Dat de buurman krassen heeft, kan aan van alles liggen...
Wat voor "washandje" gebruikt ie, spoelt ie eerst goed af, hoe maakt ie z´n auto droog, etc...?

Hij wast op nagenoeg dezelfde manier als ik, maar zijn washandje heeft tie uit de linnenkast denk ik :lol:
En op zwart zie je alles ! Hij heeft overigens roestbruine steenslag dat zou toch niet meer mogen met een zink laag???

Overigens één agente (die er overigens ook niet lelijk was :D ) was vanmiddag in iedergeval onder de indruk van mijn nieuwe gepoetste ride :wink: (ik had gelukkig mijn papiertjes bij mij...en mijn gordel om...)
DC2TYPER

Post by DC2TYPER »

Hoe zit het eigenlijk met die 'quick detailers' van meguairs oa.
Daar zou je de hele wagen mee schoon kunnen maken door het product erop te spuiten en dan af te wrijven met zo een speciale doek.
Het werkt wel, maar ik betrouw dit toch niet zo goed...
HondArd

Post by HondArd »

Je moet er wel op letten dat je het er snel afwrijft. Het kan hardnekkige witte vlekken achterlaten als je te lang wacht, en die krijg je er erg moeilijk af.
-=[BLACKA]=-

Post by -=[BLACKA]=- »

:wink: 2 emmers gebruiken 1 emmer met Meguiars NXT shampoo en lauw water en 1 emmer met schoon lauw water om je Meguiars ultimate wash mitt in af te spoelen zo blijven er geen vieze resten er op en afdrogen natuurlijk met de Meguiars water magnet 8) http://www.meguiars.nl
DC2TYPER

Post by DC2TYPER »

HondArd wrote:Je moet er wel op letten dat je het er snel afwrijft. Het kan hardnekkige witte vlekken achterlaten als je te lang wacht, en die krijg je er erg moeilijk af.

Daar had ik niet zo bang van, ik begrijp gewoon niet dat je geen krassen maakt doordat het vuil in uw doek kruipt en je met 1 doek een volledige wagen kan doen..
mr. X

Post by mr. X »

Ik ben door toeval op dit deel van de autoweek site gekomen en ik moet zeggen dat er een paar nuttige filmpjes tussen staan voor de poetsers!

:thumbs:

autoweek.nl
berryb0nzo

Post by berryb0nzo »

Kuch Kuch,,Pffff...even wat stof afblazen.
Ik wil namelijk geen nieuwe topic aanmaken.

Maar zijn hier ook mensen die hun auto machinaal poetsen ?
Zoja, mag ik vragen met welke machine en hun ervaring daarvan?

Ik heb al een paar apperaten voorbij zien komen zoals de ,
G220 van meguiars, 250euro
Dap500 (Dual Action) van carclean.nl 125euro
DAP PRO900 Rotary Polijstmachine 99euro

En ik weet nu zullen er velen zeggen ga op het forum kijken van meguiars maar daar zitten veelal profs die het dagelijks doen en niet zoals mensen hier op het forum die het eens een keer in het jaar doen. (poetsen dan).

Ik wil er vooral mee bereiken om de krasjes van de borstel van de shell ermee te verwijderen van de vorige eigenaar, die je er met de hand bijna niet uit zult krijgen.

Dus graag eens jullie ervaring als er iemand is?
Locked