Page 3 of 3
Posted: Wed Jan 28, 2009 6:33 pm
by culasse
Als je van plan bent om een semi trackday band te gaan gebruiken, zou ik de breedte laten voor wat ie is.
Door de toegenomen grip van de rubbercompound ga je al sneller door de bochten dan met standaard banden.
Ik weet niet of dit bij je wagen mogelijk is, maar een goede uitlijning van de wielophanging zorgt ervoor dat de semi trackbanden pas echt goed tot hun recht komen, dus iets meer negatief camber, minder positief caster en ietwat toe out op de voorwielophanging helpt bij de meeste auto`s goed.
Posted: Thu Jan 29, 2009 7:06 am
by Gaskleppie
Martin.O reed 2.07 en een beetje op Zandvoort met 195 semi's.
Doe dat eerst maar eens na en ga dan kijken of je je auto extremer wilt gaan maken om nog harder te gaan.....
Julie auto's zijn stuk voor stuk beter dan wat jullie zelf kunnen. probeer eerst de max van je auto maar eens te benaderen en ga dan verder.
Een willekeurig setje semi's is daar perfect voor en is ook aan te raden omdat straat banden het vaak niet lang trekken op het circuit.
Maar om nu gelijk extra breed te nemen......
Posted: Thu Jan 29, 2009 8:18 am
by RedSun
Idd, leer eerst de ideale lijn maar eens aan te houden 5 rondes achter elkaar. Er zijn veel belangrijkere dingen dan alleen je banden.
-schakelen
-juiste toerental houden
-apexen
-lijnen rijden
Als je in je eentje op het circuit zit is dat al lastig laat staan als er meerdere rijden.
Denk dat je met links remmen leren meer van je rondetijd afsnoept dan met andere banden.
Posted: Thu Jan 29, 2009 11:17 am
by Jo&
RedSun wrote:Idd, leer eerst de ideale lijn maar eens aan te houden 5 rondes achter elkaar. Er zijn veel belangrijkere dingen dan alleen je banden.
-schakelen
-juiste toerental houden
-apexen
-lijnen rijden
Als je in je eentje op het circuit zit is dat al lastig laat staan als er meerdere rijden.
Denk dat je met links remmen leren meer van je rondetijd afsnoept dan met andere banden.
Wat is apexen?
Posted: Thu Jan 29, 2009 11:43 am
by RedSun
Bochtenlijnen rijden zeg maar, naar binnen afsnijden en aan de buitenkant eindigen van het rechte stuk.
Dus zo min mogelijk sturen om snelheidsverlies te beperken.
Hoop dat je me snapt

Posted: Thu Jan 29, 2009 11:50 am
by Jo&
RedSun wrote:Bochtenlijnen rijden zeg maar, naar binnen afsnijden en aan de buitenkant eindigen van het rechte stuk.
Dus zo min mogelijk sturen om snelheidsverlies te beperken.
Hoop dat je me snapt
Yes, snap ik.
Kwam het net ook toevallig tegen omdat ik dat filmpje in de mediahoek aant kijken was over hoe je met een voorwiel aangestuurde auto moet rijden.
Posted: Thu Jan 29, 2009 4:15 pm
by frederik
wel de vraag over de bandbreedte kwam eigelijk door het feit dat ik een 225 brede set banden goedkoop kon krijgen :wink:
Posted: Thu Jan 29, 2009 4:24 pm
by bastiaan45
met 225 op de voorwielen van een CTR krijg je een auto die in elk spoor trekt, je rijkwaliteit gaat daar echt niet op vooruit, zeker niet voor een beginnende circuitrijder.
Ik zou ze lekker laten liggen..
Posted: Thu Jan 29, 2009 6:03 pm
by Hatchman
RedSun wrote:Idd, leer eerst de ideale lijn maar eens aan te houden 5 rondes achter elkaar. Er zijn veel belangrijkere dingen dan alleen je banden.
-schakelen
-juiste toerental houden
-apexen
-lijnen rijden
Als je in je eentje op het circuit zit is dat al lastig laat staan als er meerdere rijden.
Denk dat je met links remmen leren meer van je rondetijd afsnoept dan met andere banden.
en hier staat het een en ander mooi uitgelegd:
http://www.turnfast.com/tech_driving/driving
Posted: Thu Jan 29, 2009 6:29 pm
by itr-1895
eerst
lezen en dan doen.
anders om werkt niet want dan doe je dingen verkeerd en ga je er een keer af weet ik namelijk.
breedte
Posted: Thu Jan 29, 2009 10:11 pm
by martijn
Ik sluit me aan bij Gaskleppie.
Ik heb het voorrecht gehad dat er iemand in mijn CTR heeft gereden die mij heeft laten zien wat de mogenlijkheden zijn.
Geloof me ik kom nog niet in de buurt van mijn limiet van de auto( ik rij 2.18 min. )zandvoort. Veel vermogen is niet de eerste keus, investeer in je eigen rijkunst.
Pas je remmen aan je onderstel, strutbraces en veren voor de rest.
Grappig voorval ( een aantal van ons weten het al) maar leuk om te horen.
Laatste keer voor mij op zandvoort kwam mij, en ik dacht dat ik flink doorreed, een C1 voorbij in een bochtig deel.
Hier zat een zeer ervaren racecoureur in. op de rechte stukken een eitje en in de bochten een zware klus zo zie je maar.
Ik heb de vijverberg gereden met een standaard ep3 velg met een 225/45/17 band wel erg zacht en hoge druk met een hete band maar verder geen negatieve ervaring
Martijn