edit, nieuwe vraag breedtecircuitbanden, laatste post p2
Als je van plan bent om een semi trackday band te gaan gebruiken, zou ik de breedte laten voor wat ie is.
Door de toegenomen grip van de rubbercompound ga je al sneller door de bochten dan met standaard banden.
Ik weet niet of dit bij je wagen mogelijk is, maar een goede uitlijning van de wielophanging zorgt ervoor dat de semi trackbanden pas echt goed tot hun recht komen, dus iets meer negatief camber, minder positief caster en ietwat toe out op de voorwielophanging helpt bij de meeste auto`s goed.
Door de toegenomen grip van de rubbercompound ga je al sneller door de bochten dan met standaard banden.
Ik weet niet of dit bij je wagen mogelijk is, maar een goede uitlijning van de wielophanging zorgt ervoor dat de semi trackbanden pas echt goed tot hun recht komen, dus iets meer negatief camber, minder positief caster en ietwat toe out op de voorwielophanging helpt bij de meeste auto`s goed.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Martin.O reed 2.07 en een beetje op Zandvoort met 195 semi's.
Doe dat eerst maar eens na en ga dan kijken of je je auto extremer wilt gaan maken om nog harder te gaan.....
Julie auto's zijn stuk voor stuk beter dan wat jullie zelf kunnen. probeer eerst de max van je auto maar eens te benaderen en ga dan verder.
Een willekeurig setje semi's is daar perfect voor en is ook aan te raden omdat straat banden het vaak niet lang trekken op het circuit.
Maar om nu gelijk extra breed te nemen......
Doe dat eerst maar eens na en ga dan kijken of je je auto extremer wilt gaan maken om nog harder te gaan.....
Julie auto's zijn stuk voor stuk beter dan wat jullie zelf kunnen. probeer eerst de max van je auto maar eens te benaderen en ga dan verder.
Een willekeurig setje semi's is daar perfect voor en is ook aan te raden omdat straat banden het vaak niet lang trekken op het circuit.
Maar om nu gelijk extra breed te nemen......
Idd, leer eerst de ideale lijn maar eens aan te houden 5 rondes achter elkaar. Er zijn veel belangrijkere dingen dan alleen je banden.
-schakelen
-juiste toerental houden
-apexen
-lijnen rijden
Als je in je eentje op het circuit zit is dat al lastig laat staan als er meerdere rijden.
Denk dat je met links remmen leren meer van je rondetijd afsnoept dan met andere banden.
-schakelen
-juiste toerental houden
-apexen
-lijnen rijden
Als je in je eentje op het circuit zit is dat al lastig laat staan als er meerdere rijden.
Denk dat je met links remmen leren meer van je rondetijd afsnoept dan met andere banden.
Nana korobi ya oki
RedSun wrote:Idd, leer eerst de ideale lijn maar eens aan te houden 5 rondes achter elkaar. Er zijn veel belangrijkere dingen dan alleen je banden.
-schakelen
-juiste toerental houden
-apexen
-lijnen rijden
Als je in je eentje op het circuit zit is dat al lastig laat staan als er meerdere rijden.
Denk dat je met links remmen leren meer van je rondetijd afsnoept dan met andere banden.
Wat is apexen?
RedSun wrote:Bochtenlijnen rijden zeg maar, naar binnen afsnijden en aan de buitenkant eindigen van het rechte stuk.
Dus zo min mogelijk sturen om snelheidsverlies te beperken.
Hoop dat je me snapt![]()
Yes, snap ik.
Kwam het net ook toevallig tegen omdat ik dat filmpje in de mediahoek aant kijken was over hoe je met een voorwiel aangestuurde auto moet rijden.
-
- Posts: 471
- Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm
RedSun wrote:Idd, leer eerst de ideale lijn maar eens aan te houden 5 rondes achter elkaar. Er zijn veel belangrijkere dingen dan alleen je banden.
-schakelen
-juiste toerental houden
-apexen
-lijnen rijden
Als je in je eentje op het circuit zit is dat al lastig laat staan als er meerdere rijden.
Denk dat je met links remmen leren meer van je rondetijd afsnoept dan met andere banden.
en hier staat het een en ander mooi uitgelegd: http://www.turnfast.com/tech_driving/driving
breedte
Ik sluit me aan bij Gaskleppie.
Ik heb het voorrecht gehad dat er iemand in mijn CTR heeft gereden die mij heeft laten zien wat de mogenlijkheden zijn.
Geloof me ik kom nog niet in de buurt van mijn limiet van de auto( ik rij 2.18 min. )zandvoort. Veel vermogen is niet de eerste keus, investeer in je eigen rijkunst.
Pas je remmen aan je onderstel, strutbraces en veren voor de rest.
Grappig voorval ( een aantal van ons weten het al) maar leuk om te horen.
Laatste keer voor mij op zandvoort kwam mij, en ik dacht dat ik flink doorreed, een C1 voorbij in een bochtig deel.
Hier zat een zeer ervaren racecoureur in. op de rechte stukken een eitje en in de bochten een zware klus zo zie je maar.
Ik heb de vijverberg gereden met een standaard ep3 velg met een 225/45/17 band wel erg zacht en hoge druk met een hete band maar verder geen negatieve ervaring
Martijn
Ik heb het voorrecht gehad dat er iemand in mijn CTR heeft gereden die mij heeft laten zien wat de mogenlijkheden zijn.
Geloof me ik kom nog niet in de buurt van mijn limiet van de auto( ik rij 2.18 min. )zandvoort. Veel vermogen is niet de eerste keus, investeer in je eigen rijkunst.
Pas je remmen aan je onderstel, strutbraces en veren voor de rest.
Grappig voorval ( een aantal van ons weten het al) maar leuk om te horen.
Laatste keer voor mij op zandvoort kwam mij, en ik dacht dat ik flink doorreed, een C1 voorbij in een bochtig deel.
Hier zat een zeer ervaren racecoureur in. op de rechte stukken een eitje en in de bochten een zware klus zo zie je maar.
Ik heb de vijverberg gereden met een standaard ep3 velg met een 225/45/17 band wel erg zacht en hoge druk met een hete band maar verder geen negatieve ervaring
Martijn