edit, nieuwe vraag breedtecircuitbanden, laatste post p2

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Als je van plan bent om een semi trackday band te gaan gebruiken, zou ik de breedte laten voor wat ie is.
Door de toegenomen grip van de rubbercompound ga je al sneller door de bochten dan met standaard banden.

Ik weet niet of dit bij je wagen mogelijk is, maar een goede uitlijning van de wielophanging zorgt ervoor dat de semi trackbanden pas echt goed tot hun recht komen, dus iets meer negatief camber, minder positief caster en ietwat toe out op de voorwielophanging helpt bij de meeste auto`s goed.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Martin.O reed 2.07 en een beetje op Zandvoort met 195 semi's.

Doe dat eerst maar eens na en ga dan kijken of je je auto extremer wilt gaan maken om nog harder te gaan.....

Julie auto's zijn stuk voor stuk beter dan wat jullie zelf kunnen. probeer eerst de max van je auto maar eens te benaderen en ga dan verder.
Een willekeurig setje semi's is daar perfect voor en is ook aan te raden omdat straat banden het vaak niet lang trekken op het circuit.
Maar om nu gelijk extra breed te nemen......
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Idd, leer eerst de ideale lijn maar eens aan te houden 5 rondes achter elkaar. Er zijn veel belangrijkere dingen dan alleen je banden.

-schakelen
-juiste toerental houden
-apexen
-lijnen rijden

Als je in je eentje op het circuit zit is dat al lastig laat staan als er meerdere rijden.

Denk dat je met links remmen leren meer van je rondetijd afsnoept dan met andere banden.
Nana korobi ya oki
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

RedSun wrote:Idd, leer eerst de ideale lijn maar eens aan te houden 5 rondes achter elkaar. Er zijn veel belangrijkere dingen dan alleen je banden.

-schakelen
-juiste toerental houden
-apexen
-lijnen rijden

Als je in je eentje op het circuit zit is dat al lastig laat staan als er meerdere rijden.

Denk dat je met links remmen leren meer van je rondetijd afsnoept dan met andere banden.

Wat is apexen?
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Bochtenlijnen rijden zeg maar, naar binnen afsnijden en aan de buitenkant eindigen van het rechte stuk.

Dus zo min mogelijk sturen om snelheidsverlies te beperken.

Hoop dat je me snapt :)
Nana korobi ya oki
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

RedSun wrote:Bochtenlijnen rijden zeg maar, naar binnen afsnijden en aan de buitenkant eindigen van het rechte stuk.

Dus zo min mogelijk sturen om snelheidsverlies te beperken.

Hoop dat je me snapt :)

Yes, snap ik.
Kwam het net ook toevallig tegen omdat ik dat filmpje in de mediahoek aant kijken was over hoe je met een voorwiel aangestuurde auto moet rijden.
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

wel de vraag over de bandbreedte kwam eigelijk door het feit dat ik een 225 brede set banden goedkoop kon krijgen :wink:
bastiaan45
Posts: 471
Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm

Post by bastiaan45 »

met 225 op de voorwielen van een CTR krijg je een auto die in elk spoor trekt, je rijkwaliteit gaat daar echt niet op vooruit, zeker niet voor een beginnende circuitrijder.

Ik zou ze lekker laten liggen..
Hatchman
Posts: 90
Joined: Sun Mar 04, 2007 12:09 pm

Post by Hatchman »

RedSun wrote:Idd, leer eerst de ideale lijn maar eens aan te houden 5 rondes achter elkaar. Er zijn veel belangrijkere dingen dan alleen je banden.

-schakelen
-juiste toerental houden
-apexen
-lijnen rijden

Als je in je eentje op het circuit zit is dat al lastig laat staan als er meerdere rijden.

Denk dat je met links remmen leren meer van je rondetijd afsnoept dan met andere banden.

en hier staat het een en ander mooi uitgelegd: http://www.turnfast.com/tech_driving/driving
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Post by itr-1895 »

eerst lezen en dan doen.
anders om werkt niet want dan doe je dingen verkeerd en ga je er een keer af weet ik namelijk.
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

breedte

Post by martijn »

Ik sluit me aan bij Gaskleppie.
Ik heb het voorrecht gehad dat er iemand in mijn CTR heeft gereden die mij heeft laten zien wat de mogenlijkheden zijn.

Geloof me ik kom nog niet in de buurt van mijn limiet van de auto( ik rij 2.18 min. )zandvoort. Veel vermogen is niet de eerste keus, investeer in je eigen rijkunst.
Pas je remmen aan je onderstel, strutbraces en veren voor de rest.

Grappig voorval ( een aantal van ons weten het al) maar leuk om te horen.
Laatste keer voor mij op zandvoort kwam mij, en ik dacht dat ik flink doorreed, een C1 voorbij in een bochtig deel.
Hier zat een zeer ervaren racecoureur in. op de rechte stukken een eitje en in de bochten een zware klus zo zie je maar.

Ik heb de vijverberg gereden met een standaard ep3 velg met een 225/45/17 band wel erg zacht en hoge druk met een hete band maar verder geen negatieve ervaring

Martijn
Locked