Versnellingsbak olie

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
culasse

Post by culasse »

Hier een plaatje van de GM mtf:

Image
bertjehonda

Post by bertjehonda »

ik weet een goed idee.culasse jij gaat de aankomende 100.000km die olie van jou gebruiken in je fn2. wij kijken allemaal toe. en als je bak dan nog steeds perfect is. m,isschien dat je ons dan overtuigd.
je zegt zelf dat je t steeds op andere merken heb gebruikt. dat is dus geen garantie voor de honda.
honda blijft simpelweg iets aparts. (wel heel mooi)
als je bij een nieuwe honda bij de dealer mtf3 olie gebruikt (haalt) en je bak gaat kapot weet je 10000% zeker dat t niet door de olie komt die in je bak zit.
stel als ik die gm olie van jou erin zet en hij gaat toch kapot (de versnellingsbak) hoe komt dat, is het de olie is het wat anders? wie zal het zeggen.
als blijkt dat t komt door de bakolie kan ik dan bij jou aan de deur kloppen voor garantie of iets. ?
(no hard feelings) gewoon een voorbeeld.
culasse

Post by culasse »

Ik hoef de GM mtf niet uit te testen, want dat hebben miljoenen anderen voor mij al gedaan. Naar schatting heeft GM deze olie in meer dan 17 miljoen auto`s zitten en die schakelen er heel goed mee zonder mankementen. Ik rij er zelf 6 jaar mee en iedere keer als ik de oem olie verving door de GM mtf ging de bak er beter van schakelen.
Zou je me misschien in detail kunnen vertellen wat er zo bijzonder is aan de Honda versnellingsbak? Wat mij betreft is het een conventionele transmissie zoals alle andere, de constructie is hetzelfde als de 6 versnellingsbakken van andere merken.
Ik heb dit al eerder genoemd, maar als je het internet raadpleegt zijn er legio Honda rijders die overgestapt zijn op deze GM mtf door zijn betere loopeigenschappen. Bijvoorbeeld S2000 eigenaren.
Je beweert dat er problemen kunnen zijn met garantie als de transmissie kapot gaat terwijl deze GM mtf olie erin zit. Maar zou dat dan ook niet gelden voor motorolie? Iedereen gooit hier op het forum zijn eigen favoriete merk erin en zweert erbij, maar als ze de motor in de soep laten lopen zou de fabrikant ook kunnen zeggen dat dit aan de verkeerde motorolie ligt.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

In dit geval heeft Culasse gelijk. Deze GM olie gaat toevallig goed in een Honda bak.
Maar ik moet idd wel zeggen dat er al heel wat lui een Honda bak gesloopt hebben door er "gewone" bak olie in gegooid hebben ipv motor olie of MTF van Honda zelf.
Dus wil je geen risico lopen, gooi er dan gewoon MTFIII in en je zit goed.
bertjehonda

Post by bertjehonda »

ik weet niet wat er allemaal in de olie zit bij honda ik weet wel dat die erin moet.
ik heb er niet voor geleerd jij blijkbaar wel.
alleen is mijn bak al eens volledig gereviseerd omdat er in de tijd voor mij (en helaas ook tijdens omdat een dealer dacht dat t wel kon).verkeerde olie in zat
pratisch alles wat de olie kon slopen was echt kapot. alleen vanwege het feit dat er geen mtf3 in zat.
kostte wel ff ruim 1400 eurie.
daarom gaat er bij mij niks anders meer in dan dat. al is het andere nog zo goed. ik neem t risico niet.
en over de motorolie gesproken. ze geven toch netjes aan wat t beste is voor de auto als originele daily drive.
ga je er wel eens wat anders mee doen dan gewoon op de weg rijden. kan ik begrijpen dat er een andere olie in zou gaan.
maar een nieuwe fn2 wat voor motorolie geven ze aan voor die auto? stel je zet er een totaal andere in alla soepmeuk en je auto krijgt serieuze problemen en ze merken bij de garage dat t daardoor komt zou je nog fabrieksgarantie krijgen dan?

inderdaad zijn er veel merken goed of beter blijkt dan dus ook met je gm olie. maar ik wijk er niet vanaf. kost mij teveel geld.
jij weet wel enigzin wat je doet denk ik. maar er zijn er genoeg die t niet weten en die gaan grof de fout in door foute olien
culasse

Post by culasse »

De transmissie van mijn FN2 lag na ongeveer 3600 km al in de soep. Let wel, de originele mtf zat er nog in. De synchro`s van de 3de en 4de versnelling waren vernaggeld en moesten vervangen worden, alsmede wat blockerringen en de schkelstang van de 3 de versnelling.
Daarna werd er weer de originele mtf ingedaan en de bak schakelde goed. Na een paar duizend kilometer echter begon de mtf merkbaar minder te worden, geschraap van metaal op metaal bij schakelen, hakerigheid wanneer de transmissie na een lange rit erg heet was, en de 3de versnelling heeft soms de neiging om eruit te springen wanneer ik volgas geef. Dit laatste probleem heb ik al vanaf het begin, al is het nu niet meer zo frequent. In elk geval ben ik daarna overgestapt op de GM mtf en ik merkte dat het geschraap en de hakerigheid grotendeels verdween.

Eigenlijk zou ik er weer mee naar de dealer moeten, ze hadden al aangegeven dat ik weer langs kon komen als het weer mis zou gaan met mijn transmissie, maar ik vind dat de bak er niet beter op wordt als ie keer op keer uit elkaar wordt gedraaid en weer met andere delen in elkaar wordt gezet. zo raakt ie nooit ingelopen.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

tja....
Dus je gaat er dan na zo'n verbouwing niet van uit dat je wel eens wat extra vervuiling in je olie zou kunnen hebben door achter gebleven troep of ingesleten metaal?
Ik denk dat als je toen je olie ipv die GM olie gewoon weer MTF genomen had je nu net zo tevreden was geweest over de MTF...

Al met al gaan we hier NIET andere bak olie adviseren dan MTF3. klaar!
culasse

Post by culasse »

Gaskleppie wrote:
Al met al gaan we hier NIET andere bak olie adviseren dan MTF3. klaar!

Zeg gaskleppie, luister eens even. Dit forum is bedoeld om te discussiëren over dit soort onderwerpen. Op deze manier kan iedereen ervaringen uitwisselen over zijn belevenissen met onze Honda`s. Daar leren we allemaal van.
Het kan niet zo zijn dat jij met bovenstaande opmerking kan bepalen wat iemand hier wel of niet kan, of ben jij hier de baas of zo?
Het kan zijn dat je het ergens niet mee eens bent, maar zulke infantiele opmerkingen als hierboven moet je in het vervolg voor je houden.
Het is me al een tijd opgevallen dat je geen mogelijkheid onbenut laat om mij of mijn posts hier op het forum belachelijk te maken. Het is gemakkelijk om iets tot de grond toe af te kraken zonder er zelf iets constructiefs voor in de plaats te stellen. Je beperkt je in de regel tot hatelijke opmerkingen aan mijn adres, maar die slaan nergens op.
Je bent niet in staat tot het voeren van een volwaardige discussie hier op het forum aangaande technische discussies terwijl je wel de hele tijd prat gaat op je technische know how. Het blijft vaak beperkt tot ééndimsionale, enkelvoudige zinnen in typisch onsamenhangende MTV taal wemelend van de taalfouten. Ik weet soms al van tevoren hoe je gaat reageren op mijn posts. Hou daar alsjeblieft mee op en wordt volwassen.
mr. X

Post by mr. X »

culasse wrote:Hou daar alsjeblieft mee op en wordt volwassen.

Culasse, je posts zijn vaak foutloos en altijd prettig om te lezen echter staat er hier toch een in!
Frank heeft zijn sporen inmiddels wel verdiend dus reken hem (en andere) niet gelijk af wanneer er een taalfout in zijn zinnen staat. Als je mensen hier daarop gaat afrekenen kan je 95% wegstrepen. Discussiëren is overigens hier niet voor velen weg gelegd.. Helaas.

Zelf heb ik te weinig ervaring om er iets zinnigs over te zeggen.
Hoewel we je nog moeten leren kennen krijg ik het idee dat er wel degelijk kennis in het bolletje van je zit maar misschien is niet alles 1 op 1 toepasbaar van je oude Peugeot naar je Honda.
VTECRob

Post by VTECRob »

culasse wrote:of ben jij hier de baas of zo?

Nee, daar hebben we andere personen voor, zoals ik... :D

En je hebt helemaal gelijk:

culasse wrote:een forum is bedoeld om te discussiëren

Dus gaan we dit ook doen...

Op een normale manier.. in normale taal...
Dus ook geen mensen infantiel noemen...

Het is heel simpel...
Discussieren prima...
Loopt het uit de hand... dan grijpen moderators op een forum in...
Angelus

Post by Angelus »

mr. X wrote:
culasse wrote:Hou daar alsjeblieft mee op en wordt volwassen.

Culasse, je posts zijn vaak foutloos en altijd prettig om te lezen echter staat er hier toch een in!
Frank heeft zijn sporen inmiddels wel verdiend dus reken hem (en andere) niet gelijk af wanneer er een taalfout in zijn zinnen staat. Als je mensen hier daarop gaat afrekenen kan je 95% wegstrepen. Discussiëren is overigens hier niet voor velen weg gelegd.. Helaas.

Niemand word hier afgerekend, beschouw het als opbouwende kritiek, wat culasse gewoon superieur zegt: Het is de toon die de muziek maakt.

On topic: Het gebeurd me welles vaker, maar hou er dan ook continu rekening mee. Vaak bij fel optrekken wil me CTR 04 niet makkelijk oftewel rot in ze 2 gaan en kan wel is een plezier ritje vrolijk verpesten. Echter heeft alleen de 2de versnelling hier last van en heb ik nog niet het genoegen genomen om de bakolie te verversen, er staat dan ook pas 28dkm op.

Meerdere last hiervan? lost MTF3 dit probleem geheel op? is het makkelijk zelf te verversen?
mr. X

Post by mr. X »

Vooralsnog lijkt me dat er niets aan de hand is, Culasse heeft even gezegd wat er dwars zit. Nu kunnen we er over discussiëren.
Voordat dit wil escaleren moet er nog wel wat gebeuren hoor.
Verder zouden meerdere mooie volzin wel aardig staan, als moderator.
Benjdmin

Post by Benjdmin »

MTF3 Olie? Ik gooi er altijd water in...
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Culasse,
Je reactie begrijp ik en ga daar helemaal niet tegen in. Ik heb echter wel een hele goede reden om je af te remmen in je adviezen naar anderen. Ik had alleen gehoopt dat je dat zelf wel zou inzien. Dat doe je schijnbaar niet dus leg ik dat dan zo maar even uit.

Je technische achtergrond is groot, dat straal je uit en laat je merken aan alle kanten. Andere pakken dat dan snel op en gaan daar achteraan. Mij verontrust het echter dat die technische kennis vaak gebaseerd is op ervaringen van andere merken auto's en/of motoren. Het is al heeeel vaak gebleken dat Honda toch wel dingen anders doet waardoor de ervaring van andere merken niet op gaat of zelfs negatief kan werken.
Ik heb je idd meerdere keren geprobeerd je dat duidelijk te maken maar dat mocht niet baten.
Als voorbeeld: Dat gevalletje van je short ram is ook zo iets. Er staan meerdere lui te beweren dat een short ram niet werkt, maar jij blijft keer op keer beweren dat jou short ram de intake is die iedereen moet hebben. Misschien sta ik dan harder te roepen dan een ander dat ik je ontwerp niks vind, dat is dan maar zo, maar als je dan nog niet snapt wat er werkelijk aan de hand is ligt dat niet aan mij...

Maar om even terug te komen op die bak olie. Net als bertjeHonda zijn er echt heel veel lui op hun bek gegaan met verkeerde olie in hun bak. Vaak zijn zelfs garages in de fout gegaan wat ten koste ging aan hun kostbare bak. Gewoon compleet kapot door foute olie!
Als Honda dan een goede olie heeft die in elke Honda bak goed werkt ga ik niet adviseren om weer iets anders te nemen, zelfs al zo dat beter KUNNEN zijn.
Zeker op het gebied van bak olie wil ik dus graag geen discussie. Gewoon om alle risico te vermijden. Het moet gewoon duidelijk zijn dat er eigenlijk maar 1 bak olie is voor Honda. Zo duidelijk dat eigenaars zelf garage's er op kunnen wijzen als ze iets verkeerds erin willen gooien.

Dat iemand dan na een lange studie (en dus de wijsheid over de MTF3) er achter komt dat die GM olie ook goed zou werken is dat ok, maar ik ben er tegen dat we hier nu weer onduidelijkheid gaan geven over wat er nu het beste is. Zeker als die GM olie toch niet meer te krijgen is.
Er zijn mij veel te veel bakken kapot gegaan door foute olie en ik wens dat niemand toe.

Verder mag je gewoon blijven schrijven hoor. Je andere kijk op dingen is zeker ook leerzaam. No hard feelings ;)
ITR DC2

Post by ITR DC2 »

De voorgaande reacties van gaskleppie zijn naar mijn mening ook gewoon onderdeel van de discussie...
Ik zie daar geen "aanval" in naar u (Culasse).

Naar mijn mening is uw reactie dan ook ietwat overdreven.
Verder is deze discussie prima. Iedereen heeft zijn eigen mening en ervaringen en het is goed om die te respecteren en het verder netjes te houden. :wink:
real187

Post by real187 »

Angelus wrote:
On topic: Het gebeurd me welles vaker, maar hou er dan ook continu rekening mee. Vaak bij fel optrekken wil me CTR 04 niet makkelijk oftewel rot in ze 2 gaan en kan wel is een plezier ritje vrolijk verpesten. Echter heeft alleen de 2de versnelling hier last van en heb ik nog niet het genoegen genomen om de bakolie te verversen, er staat dan ook pas 28dkm op.

Meerdere last hiervan? lost MTF3 dit probleem geheel op? is het makkelijk zelf te verversen?

dit is een bekend probleem, er is hier een fix voor bij honda.
mtf erin gaat hij wel soepeler schakelen, maar het licht schraapgeluid naar zn 2 zal altijd wel sporadisch voorkomen (vooral als de auto 1 dag stil staat ).
ik heb het onder garantie kunnen fixen, en gelijk een LSD in laten zetten :lol: :lol:
lees dit topic
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewt ... &&start=20
Jo&

Post by Jo& »

real187 wrote:
Angelus wrote:

dit is een bekend probleem, er is hier een fix voor bij honda.
mtf erin gaat hij wel soepeler schakelen, maar het licht schraapgeluid naar zn 2 zal altijd wel sporadisch voorkomen (vooral als de auto 1 dag stil staat ).
ik heb het onder garantie kunnen fixen, en gelijk een LSD in laten zetten :lol: :lol:
lees dit topic
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewt ... &&start=20

Ter informatie. Als je het over HONDA MTF 3 (of III) hebt, zeg dan MTF 3 ofzo.
Want MTF staat gewoon voor Manual Transmission Fluid. Generiek dus.

Honda MTF III erin en je merkt echt verschil. Heb het zelf gedaan rond de 45.000 km ofzo en merkte meteen verschil. Ik ga het binnenkort weer ff doen (64.000km) kijken of ik weer verschil merk. Zoja dan verouderd die olie snel, zo nee dan ligt het aan de bak.

Ik merk echt verschil in naar zn 2 gaan als ik langzaam reed en ook terug van 2 naar 1 zonder dat ik echt stil hoefde te staan. De 2 is nog steeds een stroevere versnelling.
3 tips:
- Als je langzaamrijdend terug schakeld van 2 naar 1 rem dan en schakel tijdens remmen terug.
- Als je vol optrekt van 1 naar 2, dan niet helemaal tot rev limiter laten rev-en maar NET iets eerder schakelen. Probeer dit maar uit werkt goed.
- Klein beetje tussengas is zowiezo altijd bevordelijk.

Hierbij wil ik melden dat ik eerste eigenaar ben en mn CTR al 4 jaar heb en zodoende kan zeggen dat ik op dat gebied wel ervaren ben.

Oja en bij koud weer schakelt hij zeker stroever in het begin. Probeer dan niet te veel van 1 naar 2 te gaan elke keer, lijkt me niet bevorderlijk omdat de smerende eigenschappen van de olie gecombineerd met inzetten van materiaal door de kou tot verhoogde slijtage kunnen leiden. Denk ik, lijkt mij, imho :wink: Geen technische onderbouwing hiervoor.
real187

Post by real187 »

Jo& wrote:

oke dan, bij de dealer waar ik ga gebruiken ze standaard die MTF3
maar dat is wel degene die ik bedoel ja
slydawg

Post by slydawg »

Ik ben ook de eerste eigenaar van mijn CTR en heb geen van de bovengenoemde problemen die er worden omschreven en denk ook dat mijn auto een stuk intensiever wordt gebruikt als andere EP3's hier.
Het is dus echt een probleem aan de bak die gewoon moet worden verholpen door Honda en niet zo mee blijven rijden. Honda kent het probleem en verhelpt het ook nog onder garantie dacht ik.
Jo&

Post by Jo& »

slydawg wrote:Ik ben ook de eerste eigenaar van mijn CTR en heb geen van de bovengenoemde problemen die er worden omschreven en denk ook dat mijn auto een stuk intensiever wordt gebruikt als andere EP3's hier.
Het is dus echt een probleem aan de bak die gewoon moet worden verholpen door Honda en niet zo mee blijven rijden. Honda kent het probleem en verhelpt het ook nog onder garantie dacht ik.

Heb jij die fixen ook nooit laten uitvoeren?
En kun jij niet onderkennen dat hij op zn minst stroef schakelt in 1 en 2?

Nja ik heb geen problemen. Niet zoals beschreven in dat andere topic enz. En wil daarom niets laten doen eraan. Dont try to fix something thats not broken. Liever geen gerommel aan mn auto.
Locked