Onderhoud ITR

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Hahaha. Doe maar als je durft. Ik heb het in ieder geval gedaan een paar jaar geleden. En ook bij anderen. ECU kan je resetten door de backup zekering 10 sec eruit te halen of de accu 10 sec te ontkoppelen. Kan de dealer ook.
Het verschil merk je zeker.... :!:
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Ik heb de dealer al een mail gestuurd dat ze het ontstekingstijdstip moeten vervroegen van 16 naar 18 Graden.
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Post by itr-1895 »

wat gebeurd er dan als ontstekingstijdstip van 16 naar 18 Graden vervroegd :dunno:

en kan je dit zomaar ongestraft doen zonder andere aanpassingen?
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

dan begin je de ontstekings cyclus eerder, dus heeft het mengsel meer tijd om volledig te ontbranden. vooral op hoge toeren heeft het mengsel juist die paar graden eerder nodig. Hierdoor word de power-stroke verlengt. wat inhoudt dat er gedurende een langere tijd kracht wordt uitgeoefend op de zuiger.

je kunt dit niet ongestraft vervroegen want anders ontbrand je de benzine al voordat de zuiger bovenaan is gekomen en duwt hij de zuiger al terug voordat hij boven is geweest.

volgens het honda boek (high-performance honda builders handbook):
"... As Rob Smith most pointed out, the optimum timing of the spark is the number of crankshaft degrees that builds peak cilinder pressure at 12 to 14 degrees ATDC..."
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

je kunt dit niet ongestraft vervroegen want anders ontbrand je de benzine al voordat de zuiger bovenaan is gekomen en duwt hij de zuiger al terug voordat hij boven is geweest.



Heb je daar aanvulling op , of ik lees het verkeerd?
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

hoe bedoel je wilco?
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Dat je het niet ongestraft kunt vervroegen?

Mijn ITR is nu nog helemaal stock.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

ohja zo.. je kunt dit niet ongestraft blijven vervroegen. er zit een limiet aan tot hoever je kunt gaan. dat bedoel je denk ik?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Hij bedoeld ongestraft nog meer dan die 2 graden vervroegen. Die 2 graden gaat nog maar meer dan dat kan zeer zeker schadelijk zijn.
Voor die 2 graden adviseer ik al om over te stappen naar 98octaan benzine zover je dat nog niet deed.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

De officiele fabriekspecs zijn: 16 graden +/- 2 graden. Dus met 18 graden zit je net binnen de specs. Boven 19 graden zou ik niet gaan met een stock motor.
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Ik tank alleen octaan 98 benzine , eens gedaan altijd gedaan .
Ik weet niet beter.


Maar ik dacht ook dat je die 2 graden niet ongestraft kon vervroegen , maar daar zit dus een margé in van 2 graden max.
Ik snap hem
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

[quote="wilco"]Dit moesten ze op dit moment doen]

A.s. donderdag is het tijd voor mijn grote beurt; nu vroeg ik me af welke van de bovenstaande punten voor mij in aanmerking komen. Er staat nu zo'n 54.500 km op de teller...

Wat ik vooral zou willen weten is:

Zijn de NGK bougies via de dealer te bestellen? Ultrasoon reinigen van de injectoren...doen, of..?
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Bij 54.000 km hoef je niks te doen. Kleine beurt is voldoende.
Locked