Hahaha. Doe maar als je durft. Ik heb het in ieder geval gedaan een paar jaar geleden. En ook bij anderen. ECU kan je resetten door de backup zekering 10 sec eruit te halen of de accu 10 sec te ontkoppelen. Kan de dealer ook.
Het verschil merk je zeker.... :!:
dan begin je de ontstekings cyclus eerder, dus heeft het mengsel meer tijd om volledig te ontbranden. vooral op hoge toeren heeft het mengsel juist die paar graden eerder nodig. Hierdoor word de power-stroke verlengt. wat inhoudt dat er gedurende een langere tijd kracht wordt uitgeoefend op de zuiger.
je kunt dit niet ongestraft vervroegen want anders ontbrand je de benzine al voordat de zuiger bovenaan is gekomen en duwt hij de zuiger al terug voordat hij boven is geweest.
volgens het honda boek (high-performance honda builders handbook):
"... As Rob Smith most pointed out, the optimum timing of the spark is the number of crankshaft degrees that builds peak cilinder pressure at 12 to 14 degrees ATDC..."
je kunt dit niet ongestraft vervroegen want anders ontbrand je de benzine al voordat de zuiger bovenaan is gekomen en duwt hij de zuiger al terug voordat hij boven is geweest.
Heb je daar aanvulling op , of ik lees het verkeerd?
Hij bedoeld ongestraft nog meer dan die 2 graden vervroegen. Die 2 graden gaat nog maar meer dan dat kan zeer zeker schadelijk zijn.
Voor die 2 graden adviseer ik al om over te stappen naar 98octaan benzine zover je dat nog niet deed.
De officiele fabriekspecs zijn: 16 graden +/- 2 graden. Dus met 18 graden zit je net binnen de specs. Boven 19 graden zou ik niet gaan met een stock motor.
A.s. donderdag is het tijd voor mijn grote beurt; nu vroeg ik me af welke van de bovenstaande punten voor mij in aanmerking komen. Er staat nu zo'n 54.500 km op de teller...
Wat ik vooral zou willen weten is:
Zijn de NGK bougies via de dealer te bestellen? Ultrasoon reinigen van de injectoren...doen, of..?