Dat bedoelde ik dus :wink:IvoG wrote:Tja, sommigen kopen een eindemper door naar de foto/demper zelf te kijken, anderen luisteren naar het geluid, en weer anderen kijken alleen naar de rollerbank data.
ATR Wielen en andere tuning (afgesplitst)
Ik heb bij een kennis een verschil van 10PK en 12Nm gezien, en dat kwam alleen door een ander ontwerp einddemper. En met ontwerp bedoel ik eigenlijk het silencerstuk, als hij het eruit haalde kwam er dus 10PK en 12Nm meer op.
Zo groot (indien niet groter) kunnen de verschillen dus zijn, zowel in positieve als negatieve richting. :idea:
Zo groot (indien niet groter) kunnen de verschillen dus zijn, zowel in positieve als negatieve richting. :idea:
-
-
EPS in Hoogezand kan ook wel iets op maat maken voor de ATR. Die lui maken echt alles wat je wilt! Je kan zelfs van te voren horen wat voor geluid het uiteindelijk krijgt...
http://www.uitlaten.com/
http://www.uitlaten.com/
-
- Gaskleppie
Ik heb bij een kennis een verschil van 10PK en 12Nm gezien, en dat kwam alleen door een ander ontwerp einddemper. En met ontwerp bedoel ik eigenlijk het silencerstuk, als hij het eruit haalde kwam er dus 10PK en 12Nm meer op.
Zo groot (indien niet groter) kunnen de verschillen dus zijn, zowel in positieve als negatieve richting. Idee/Idea
jou voorbeeld vind ik een beetje twijfelachtig.
Er is geen uitlaten boer die standaard zo'n klein gaatje aan het eind standaard op zijn demper last als het gaatje van een silencer. Alleen dan zou het verschil zo groot worden als wat jij nou hier schetst.
Een uitlaat afknijpen geeft altijd een lager topvermogen. En van die laatste paar toeren moeten we het net hebben om een hoog topvermogen te krijgen.
Mid of laagtoeren geeft zo'n open uitlaat nouwelijks meer vermogen.
Kijk maar naar de ITR van Ken. Die heeft de standaard uitlaat maar wel met een goed uitlaatspruitstuk en een dikke overgang van kat naar middenpijp. Toch gaat z'n ITR als een raket. Hij zal best wat minder topvermogen hebben maar als je de laatste 500 toeren niet gebruikt omdat je te snel opschakeld heb je dat voordeel helemaal niet.
Nou telt zijn lage gewicht zeker mee, maar je zal zien: als hij nog eens op een bank gaat staan zal je zien dat het hele mid toeren gebied net zo sterk is als alle andere ITR's met dikke uitlaat lijnen.
stof tot nadenken?