Page 2 of 9

Posted: Sat Jul 10, 2004 8:28 am
by Gaskleppie
De zuigers zaten er nog niet in. Ik wilde dan vorige week al gaan doen maar dat ging dus nog even niet door. Ik vond ze te zwaar lopen en het zat me niet lekker. Bij het revisie bedrijf konden ze me melden dat als ik ze er toch ingezet had ik 80% kans had dat het vast gelopen zou zijn........ pheww...!

Ik doe dit idd allemaal zelf. Ook zijn dit mijn eigen ideeen en ontwerpen. Ik heb alles zelf besteld, bewerkt en geplaatst. Alleen de dingen die ik nog niet kon of geen apparaten voor had heb ik laten doen. Dit is dus het oplassen van de kop, vlakken van de kop, en plaatsen van de zuigerpennen geweest. Verder heb ik alles zelf gedaan.

Posted: Sat Jul 10, 2004 3:26 pm
by Nyther
sow, respect dat je dat allemaal doet/kunt!

ik doe zelf ook veel aan de wagen maar blok uitekaar halen, daar begin ik niet aan....

Posted: Sun Jul 11, 2004 12:03 am
by Gaskleppie
grrrrrr. tegenslag nummer 2!
De Skunk2 nokkenassen die ik ging monteren is kapot gegaan tijdens het monteren van de cam-gear! Het topje van de uitlaatnokkenas is eraf gebroken!!!
Het lijkt op een fabrikage fout. Het materiaal vond ik al vrij broos lijken, maar nu hij gebroken is kan je idd zien dat het geen normaal staal is, maar een mega hoeveelheid koolstof bevat wat nu niet erg veel sterte geeft. Het materiaal is bijna zwart ipv het normale glimmende staal.

Hij brak gewoon in mijn handen tijdens het vast draaien! Gaat nergens over! achteraf ben ik blij dat ze niet tijdens de eerste proefrit gebroken zijn, dat kost je een heel blok!

Dit soort dingen hoor je normaal nooit over de skunk2s dus hou ik het op een enkel fabrikage fout gevalletje. Ik hoop alleen wel dat ik een set nieuwe krijg van skunk2!!

Vandaar dat de Toda's er weer in gegaan zijn. Ook beste nokken........

Ok, woensdag weer verder... dan gaan we hem starten! :)

Posted: Sun Jul 11, 2004 3:13 am
by Nyther
Ai dat klinkt niet goed! jammer man, khoop dat je een nieuw setje kunt regelen....

ik had nog een vraagje over nokkenassen, je hebt 2 profielen , de normale en het vtec profiel ... nu leveren de toda's erg veel power in het lage toeren gebied en de skunks weer in hoge gebied, kan er dan geen set nokken worden gemaakt die in het "normale gebied presteren zoals de toda's en in het hoge zoals de skunks? of zie ik dat verkeerd?

Posted: Sun Jul 11, 2004 10:14 am
by Gaskleppie
yep, en die heet TODA D

Maar dat soort nokkenassen vind ik veel te duur om nieuw te kopen. Deze Skunk2 type 2 zouden ook laag een heel eind moeten komen.

Posted: Sun Jul 11, 2004 2:42 pm
by Nyther
Owh dat wist ik niet, ik zat me al een hele tijd af te vragen waarom er geen set was die beide profielen had....

[edit]

hm op toda site kan ik nie veel vinden over de toda B's zijn die zo duur dan?

[edit]

Posted: Sun Jul 11, 2004 6:44 pm
by Gaskleppie
er zijn leveranciers die 1300euro vragen voor dat soort nokken.
Minimaal 1100euro als je ze hier haalt

Posted: Sun Jul 11, 2004 8:36 pm
by Nyther
owh dat valt best mee, kan namelijk via showoff aan toda spul komen

valt daarmee een beetje normaal te rijden? welke andere aanpassingen dan apexi + dyno aftelling moet ik nog doen dan?

Posted: Sun Jul 11, 2004 9:07 pm
by Gaskleppie
daar hebben we het een maand of wat geleden al over gehad, weet je nog?
shit stationair enzo....?

Posted: Sun Jul 11, 2004 9:47 pm
by Nyther
oWHja sorry was ik ff vergeten....

moet natuurlijk wel fatsoendelijk rijden allemaal...

wie weet doe ik dan ooit nog eens een beroep op je toda's als jij ze me ook kunt inbouwen en afstellen :P

Posted: Thu Jul 15, 2004 6:45 pm
by Gaskleppie
Nou, ik dacht dat ik de grootste tegenslagen wel een beetje gehad had.....

Om kort te zijn: Het blok kan weer uit elkaar........

We hebben hem begin deze week gestart en woensdag zou ik wat gaan rond tijden om de motor in te laten lopen. Om te beginnen klonk hij niet echt lekker, maar dat kwam door de nieuwe zuigers die van het type race zijn. Die zijn sterker ovaal dan normaal en daardoor hoor je het klapperende kantelen van de zuigers echt mega hard het blok uitkomen. Na een paar minuten worden ze echter warm en zetten ze uit. Dan worden ze pas echt rond en passen ze wel goed in de cilinders.
Na een tijdje op 2500rpm bleef de motor wel zwaar klinken maar hij liep netjes rond zonder vreemde bijgeluiden.
Dat zware komt natuurlijk van de super hoge compressie (13:1) De krachten in het blok zijn nu veel hoger en dat kan je horen.

Afijn, gisteren ging ik dus een stuk rijden. Bij het starten klonk hij direkt al een stuk beter en liep netjes stationair. Voor het rijden de fuel-mappen 10% rijker gezet en de ontsteking 10graden later gezet over het hele toeren berijk om pingelen tegen te gaan.
Ik ben zo'n 10 km ver gekomen..... Tijdens licht acceleren kwam er ineens een ratelend geluid uit de motor. Binnen 1 seconde had ik de koppeling in en het contact uit. Ik zag al snel dat de distributie riem over de tanden was gelopen. harde klappen heb ik niet gehoord en hevige rookontwikkelingen ook gelukkig niet.
Na terug gesleept te zijn heb ik de kleppendeksen van de kop gehaald en het treurige resultaat wat ik tot nu toe kan zien zijn minimaal 8 kromme kleppen.
De zuigers zien er door het bougiegat nog netjes uit en ook de bougies zelf zijn nog perfect. Vrijdag ga ik de kop eraf trekken om de schade presies te kunnen zien.

Het lijkt erop alsof de riem niet strak genoeg gestaan heeft. Hij stond net zo strak als hiervoor met de toda's maar ik denk dat de zwaardere klepveren de riem heeft doen overslaan. De spanrol is zelfspannend door een veer bij de ITR. Normaal zet je de riem op de normale manier vast. Niks bijzonder, maar het lijkt dat dat bij dit soort nokken en veren niet genoeg is. Te strak is absoluut ook niet goed dus hebben we de normale span procedure gebruikt.
Na wat belletjes met andere Honda race tuners die meer met deze nokken werken kreeg ik idd te horen dat de standaard span procedure niet genoeg is..........
Waarom hoor ik dit pas achteraf!!!!????
Weken research gaan vooraf en dan sloop je je blok door zoiets simpels!! gek wordt je ervan!

Maarja, altijd als ik zoiets als dit doe moet het eerst altijd helemaal fout gaan, ik ben het al gewend.....
De vorige keer werd de hele auto gestolen. Dan valt het nu nog wel mee...

Je neemt een risico en het kan makkelijk fout gaan, dat wist ik al van te voren. Ik moet het maar als "mazzel" zien dat het niet bij 9500rpm gebeurt is. Dan had ik heel het blok bij het oud ijzer kunnen zetten.....


Vrijdag gaan we rustig weer verder. Wordt vervolgd.........

Posted: Thu Jul 15, 2004 6:52 pm
by Mau il-Vec
Das mooi k*t Frank, sterkte met de voortgang.

Hoop dat het je nu wat meer meezit.
Shit happens :-?

Posted: Thu Jul 15, 2004 7:07 pm
by CyRaX
Ik vind het knap dat je zo volhardend bent...petje af! :D
Suc6.

Posted: Thu Jul 15, 2004 7:07 pm
by HONDA
Klote Frank, als ik het zo lees vind ik het ook wel een risico. Hopelijk blijft het nu wel heel.

Posted: Thu Jul 15, 2004 7:28 pm
by Gaskleppie
Eens kijken of ik een mooie kandelaar kan maken van kromme ITR kleppen......
Dat moet wel lukken zonder pech.... hoop ik....

Posted: Thu Jul 15, 2004 8:08 pm
by Mau il-Vec
:lol: je vat het nuchter op.

Een hoop mensen durven nooit zo ver te gaan als jij gaat met je auto, daarom idd. petje af dat je er gewoon voor gaat.

Als tie klaar is kom ik em zeker bewonderen, met extra veel respect na deze niet zo leuke gebeurtenis. Ben echt benieuwd wat de auto gaat doen.

En die kandelaar wil ik ook wel even zien dan :mrgreen:

Posted: Thu Jul 15, 2004 8:53 pm
by IvoG
Wat ik echt ironisch vind is het feit dat achteraf alle experts het er over eens zijn dat dit of dat anders moet, maar vooraf hoor je inderdaad niet wat je moet horen :-? .

Succes met het verdere verloop! :zwaaien:

Posted: Thu Jul 15, 2004 9:15 pm
by Nyther
Sodeju, als mij zoiets zou gebeuren stond ik te janken op straat :(

vreemd dat niemand je heefd verteld over die distririem en spanrol... lijkt mij toch dat ze je die info moeten geven als je deze stup gaat draaien... vreemd..

Keep us informed!

Posted: Thu Jul 15, 2004 9:17 pm
by Gaskleppie
Het zijn vaak de kleine details die je niet te horen krijgt, maar die wel mega belangrijk zijn.

Zo heb ik nieuwe krukaslagerschalen geplaatst. Ik heb de oude drijfstangen naast elkaar gelegt en ik zag 4 groene lagers, in elke drijfstang 1. Mooi, dus ik bestel 8 groene nieuwe schalen en plaats ze erin. Toen de motor weer liep kwam Robert Jan naar me toe. Hij had de oude schalen zien liggen en had gezien dat het 4 groene en 4 bruine waren. !?
Wat blijkt, Bij de ITR meten ze de lagerspeling zo presies op dat ze zelfs kleuren gaan combineren. Dus als bruin te dik is en groen te dun (die 2 kleuren zijn opvolgende maten), nemen ze een bruine en een groene in 1 drijfstang!! Daar had ik nog nooit van gehoord! Dit alles gaat in 100e van een milimeter!
Dat bruine streepje was bijna niet te zien en ik ging er van uit dat lagerschalen (er zitten altijd 2 halve schalen in 1 drijfstang) altijd hetzelfde zijn binnen 1 drijfstang. Niet dus!!
In mijn geval heb ik nu een speling die .005mm ruimer is dan normaal, maar dat is toevallig weer wat beter bij circuit gebruik. De ruimere schaal geeft zo iets minder warmte ontwikkeling bij zwaar gebruik.
Ik hoef dus niet de schalen aan te passen, maar het is wel even schrikken! Ook weer zo'n klein dingetje waar je makkelijk over heen kijkt.

Dit alles doe ik dus ook bij Total Car Concept (TCC) Omdat ik het simpel gezegt anders niet zou kunnen! Er is maar een handjevol mensen hier in Nederland die het zouden kunnen of die genoeg know how hebben om dit tot een succes te brengen.
Ik heb zelf het hele blok in elkaar gezet naar eigen ideen en eigen specificaties, maar zonder af en toe even te kunnen vragen hoe dit of dat ook alweer zat, of hoe hij het een of ander zou doen, zou ik het niet kunnen.

Ik ben ondanks dit verloop Robert-Jan, Eimert de Groot en Maarten van Dyna-track dan ook zeer dankbaar!

Posted: Thu Jul 15, 2004 11:19 pm
by ITR1689
Over die lagerschalen, dat staat heel goed beschreven in de werkplaatshandboek van de ITR. pagina 7-8.