Page 2 of 3

Posted: Wed Feb 02, 2011 9:52 pm
by Voodoo
Gebruik je de PRO 2 CAMS, hoe hoog is je compressie op dit moment? Ben zeer benieuwd naar je settings :-)

Posted: Wed Feb 02, 2011 10:01 pm
by Hatchman
Nee, Jun type 3 nokkenassen met Skunk2 PRO camgears
De camgears staan op inlaat +1 en uitlaat +4, de uitlaat staat zover in de plus om een veilige marge te houden tussen de kleppen.
De compressie zal ongeveer 12:1 zijn, voor de skunk2 pro2 heb je dat ook wel nodig om ze optimaal te kunnen benutten.

@ Hayvan: thanks voor de foto, die was ik nog niet tegengekomen

Posted: Thu Feb 03, 2011 1:34 am
by LCR
Hatchman wrote:Nee, Jun type 3 nokkenassen met Skunk2 PRO camgears


Waarom Jun icm Skunk2?
Ik dacht dat Jun ze in een pakket had. Alleen de prijs is 2 keer Skunk2 :-?

Posted: Thu Feb 03, 2011 12:39 pm
by Hatchman
Die Jun nokkenassen heb ik een keer voor een mooie prijs kunnen kopen, er zaten toen geen camgears bij.

Posted: Thu Feb 03, 2011 1:18 pm
by LCR
Hatchman wrote:Die Jun nokkenassen heb ik een keer voor een mooie prijs kunnen kopen, er zaten toen geen camgears bij.


Wees blij...ze zijn PEPERDUUR!! Iets tegen de 400 als je geluk heb met verzendingskosten en doune :evil:

Posted: Thu Feb 03, 2011 6:10 pm
by Gaskleppie
Noem je dat peperduur? Wat denk je wat ze in de gulden tijd gekost hebben? Ik vrees iets van 1300gulden.

Posted: Thu Feb 03, 2011 7:25 pm
by LCR
Gaskleppie wrote:Noem je dat peperduur? Wat denk je wat ze in de gulden tijd gekost hebben? Ik vrees iets van 1300gulden.


Alleen voor de adj camgears???!!!

Posted: Wed Feb 09, 2011 7:39 pm
by Hatchman
Nu kost een setje Jun nokkenassen nog steeds zo'n 900 euro, dan heb je alleen de nokkenassen.

Voor de liefhebbers heb ik nog wat foto's van de motor en de opbouw ervan.
De motor is opgebouwd en bewerkt door mijzelf, Andy van Sneaky Tuning heeft de blueprint en de montage van het onderblok verzorgd en Dymotrack heeft de machinale bewerkingen gedaan.

B16b onderblok met B18c krukas, Wiseco zuigers en Manley drijfstangen.
Built by Sneaky Tuning en Dymotrack
Image

Image

Port&polished Edelbrock Performer X inlaatspruitstuk (zelf gedaan):

Image

Image

Image

Uitgedraaide gasklep naar taper desing 76-68mm:
Image

Image

RMF header:
Image

B18c port&polished head (gedaan door mijzelf)
nieuwe zittingen en klepgeleiderbussen met supertech kleppen:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Valve to valve speling meten:
Image

Image

Blok opbouw:
Image

Jun 3 nokken:
Image

piston to valve speling meten:
Image

Image

Image

Image

rijklaar:
Image

Posted: Wed Feb 09, 2011 7:52 pm
by slydawg
Netjes!

Posted: Wed Feb 09, 2011 8:09 pm
by integra
Super :thumbs:

Posted: Wed Feb 09, 2011 8:31 pm
by LCR
Mooie riemen...
Helaas moest de mijne er na 6mnd er weer uit....

Posted: Wed Feb 09, 2011 8:35 pm
by Jan Visser
Mooi resultaat, maar waarom heb heb je geen flat dish kleppen gebruikt?

Vanwege het extra gewicht, of toch al genoeg compressie met de zuigers?

Posted: Wed Feb 09, 2011 11:40 pm
by Hatchman
Ja, om de twee redenen die je noemt. De compressie was al hoog genoeg met deze zuigers en ook vanwege het lichtere gewicht van de kleppen. Elke gram die je in je valvetrain kan besparen kan je gebruiken om veiliger meer toeren te draaien. Dan kan je 0.3 punten meer compressie hebben en misschien een iets betere flow met de platte kleppen, met de vraag of je daar echt van gaat merken of een stukje extra veiligheid inbouwen voor de motor.

Doel van de motor was om een duurzame hoogtoerige circuitmotor met veel vermogen te bouwen. Het hoogtoerige karakter en het vermogen zit wel goed, de duurzaamheid zal moeten blijken. Maar de eerste drie circuitdagen en een dagje dyno heeft de motor verlopig overleeft...

Posted: Fri Feb 11, 2011 12:39 am
by dutchfv
Brian had me specsheet en de dyno al gestuurd. Complimenten hoor vóór een ieder díe er aan gewerkt en gedacht heeft.

Posted: Sun Feb 27, 2011 11:11 am
by integra
Even een vraagje van mijn kant over de dyno, Waar zijn aandrijf verliezen
op gebaseerd. (ik weet dat het met gewicht van velgen assen vliegwiel, en verliezen in de bak enz.) want als ik het goed uitreken kom ik op 18.62 %
Terwijl mijn ITR op 22,7 % zit op de zelfde bank. Hoe word dit gemeten???

Posted: Sun Feb 27, 2011 1:13 pm
by Gaskleppie
De wielverliezen worden gemeten direct na de run als de koppeling ingetrapt wordt. Ze laten dan de rollen rustig uitdraaien en meten de remmende kracht die de wielen en bak uit oefenen op de rollen. Dit verlies wordt bij de meting opgeteld.
Rick had zn banden keihard opgepompt en had vrij smalle bandjes opgezocht, juist om de verliezen zo laag mogenlijk te krijgen. En dat is aardig gelukt als we de verliezen vergelijken met de jouwe.

btw, gisteren is hij in Goes op een dynojet US style gaan staan met het volgende resultaat:
Image

Posted: Sun Feb 27, 2011 1:16 pm
by integra
Okee, weer iets geleerd. Want heel vaak hoor je het woord berekend,
Maar het word dus gemeten.

Posted: Sun Feb 27, 2011 1:43 pm
by LCR
Aangezien ik echt een nope bent op het gebied van dyno's.
Is er bij het laatste dynosheet de verliezer wel berekend en die van Rica niet? Ik zie daar bij Rica ook correcte power 247.... staand :?:
En bij Goes 221.1 bhp
Of heeft het meer te maken met power op de wielen of krukas?

Posted: Sun Feb 27, 2011 1:55 pm
by integra
In Goes is het vermogen op de wielen gemeten en bij Rica het motor vermogen.
Bij Rica staat in het rijtje ook Wheel Power. geeft alleen een heel andere waarde als in Goes.

En de corrected power bij Rica is terug gerekend naar 20 Graden celsius.

Posted: Sun Feb 27, 2011 2:12 pm
by LCR
okidoki..thx