Nederlandse taal (en de meest voorkomende fouten)
Sinds ik al een poos niet meer naar school ga en minder schrijf, of juist alleen maar typ, merk ik dat ik sommige woorden niet meer goed schrijf! Alsof je er niet meer dagelijks mee bezig bent dat het een beetje verslonst.
En met snel een berichtje typen gebeurd het dan al gauw dat er een fout in zit. Zo zal dat in dit bericht niet anders zijn. Maar ik let er niet zo op. Of het moet wel extreem slecht zijn, of een lange verhaal zonder punten. Dat is irritant.
En met snel een berichtje typen gebeurd het dan al gauw dat er een fout in zit. Zo zal dat in dit bericht niet anders zijn. Maar ik let er niet zo op. Of het moet wel extreem slecht zijn, of een lange verhaal zonder punten. Dat is irritant.
pff... ben hier nog me bezig...
http://www.youtube.com/watch?v=HAYkbXwkuH0
snap der ok gen hol van..
http://www.youtube.com/watch?v=HAYkbXwkuH0
snap der ok gen hol van..

Als Brabander is dat best te volgen. Zo zeggen we het hier soms wel. Ook ik. Je moet me eens horen met mijn New Kids immitaties :wink:.
ABN:
Echt waar?
Brabants:
Jaaaaaa zeet 'ie
ABN:
Nee, anders jij wel.
Brabants:
Nee gij k ut.
Ik wilde eigenlijk dit posten aan het eind van mijn start post maar toch niet gedaan.
ABN:
Echt waar?
Brabants:
Jaaaaaa zeet 'ie
ABN:
Nee, anders jij wel.
Brabants:
Nee gij k ut.

Ik wilde eigenlijk dit posten aan het eind van mijn start post maar toch niet gedaan.
Re: Nederlandse taal (en de meest voorkomende fouten)
Mooi initiatief, jammer dat in de openingspost de voltooid deelwoorden niet behandeld worden. Toevallig (?) dat die dus ook bij de topicstarter (ik zal geen naam noemen
) 2 keer fout gaan binnen een paar regels...
Zoek zelf de fouten maar

Sommige mensen vinden het ook moeilijk een werkwoord te herkennen.
Antwoorden, doden, bevinden zijn een paar werkwoorden die, zelfs door mensen die over het algemeen foutloos schrijven, verkeerd getypt worden omdat ze niet herkent worden als werkwoord.
En soms gebeurd juist het omgekeerde en komt er een zin voorbij zoals:
Na antwoordt te hebben ontvangen heb ik gereageerd.
Antwoord is hier GEEN werkwoord. Dat is hier 'hebben'. Daarom is gigantisch fout.
Zoek zelf de fouten maar

Trouwens, nog even een aanvulling op vaak voorkomende fouten. In 99% van de gevallen (misschien meer) wordt de volgende zin als volgt geschreven:
"De auto verkeerd in een uitstekende staat"
Dit is natuurlijk helemaal fout. "Verkeren" is het werkwoord en als je de regeltjes volgt, is het uiterst simpel te begrijpen dat dit in dit geval met een "t" geschreven dient te worden. Anders is het verkeerd
Ik ben er een beetje bang voor dat bijna niemand dit soort dingen straks nog weet en dat ze dan maar gewoon het groene boekje gaan aanpassen aan de gebruikstaal. Hoe lang zou het duren dat "ff" in de Dikke van Dale komt te staan? Of zou het er al in staan....?
"De auto verkeerd in een uitstekende staat"
Dit is natuurlijk helemaal fout. "Verkeren" is het werkwoord en als je de regeltjes volgt, is het uiterst simpel te begrijpen dat dit in dit geval met een "t" geschreven dient te worden. Anders is het verkeerd

Ik ben er een beetje bang voor dat bijna niemand dit soort dingen straks nog weet en dat ze dan maar gewoon het groene boekje gaan aanpassen aan de gebruikstaal. Hoe lang zou het duren dat "ff" in de Dikke van Dale komt te staan? Of zou het er al in staan....?
Antwoorden, doden, bevinden zijn een paar werkwoorden die, zelfs door mensen die over het algemeen foutloos schrijven, verkeerd getypt worden omdat ze niet herkent worden als werkwoord.
Komma staat verkeerd.
2x die en 2x een komma in 1 zin.
Moet zijn : zijn een paar werkwoorden. die zelfs door mensen wie over het algemeen foutloos schrijven, verkeerd worden getypt omdat ze niet worden herkent als werkwoord. :wink:
Overigens schrijf ik altijd verkeerd met een d, omdat de v niet in het koftschip staat.

Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Vroeger was ik erg goed in Nederlands, maar door internet, de SMS en Word wordt het steeds minder. Je hoeft tegenwoordig niet echt meer na te denken over grammatica en spelling, het wordt toch wel door de computer gecorrigeerd. Bijvoorbeeld dus voltooid deelwoorden, daar ga ik regelmatig mee de fout in.
Ik zit op het forum zo nu en dan mensen te corrigeren, eigenlijk alleen Jo& en X, maar dat mogen jullie wel met een korreltje pekel nemen :wink:.
Belangrijker dan spelling en grammatica vind ik de zinsopbouw en dat er heldere taal wordt geschreven/gesproken. Soms lees je hele verhalen, maar kun je er geen touw aan vastknopen, geen soep van koken of geen chocola van maken. Dan snap ik er dus geen biet van, dat wil zeggen, de spreekwoordelijke bieten, geen echte bieten natuurlijk, dat snap je hè. Het zijn geen echte bieten die je niet snapt, dat zijn spreekwoordelijke bieten, dat is een uitdrukking, een gezegde, een manier om iets duidelijk te maken, een gezegswijze.
Ik zit op het forum zo nu en dan mensen te corrigeren, eigenlijk alleen Jo& en X, maar dat mogen jullie wel met een korreltje pekel nemen :wink:.
Belangrijker dan spelling en grammatica vind ik de zinsopbouw en dat er heldere taal wordt geschreven/gesproken. Soms lees je hele verhalen, maar kun je er geen touw aan vastknopen, geen soep van koken of geen chocola van maken. Dan snap ik er dus geen biet van, dat wil zeggen, de spreekwoordelijke bieten, geen echte bieten natuurlijk, dat snap je hè. Het zijn geen echte bieten die je niet snapt, dat zijn spreekwoordelijke bieten, dat is een uitdrukking, een gezegde, een manier om iets duidelijk te maken, een gezegswijze.
g-unit wrote:Sommige mensen vinden het ook moeilijk een werkwoord te herkennen.
Komma staat verkeerd.
2x die en 2x een komma in 1 zin.
Moet zijn : zijn een paar werkwoorden. die zelfs door mensen wie over het algemeen foutloos schrijven, verkeerd worden getypt omdat ze niet worden herkent als werkwoord. :wink:
Overigens schrijf ik altijd verkeerd met een d, omdat de v niet in het koftschip staat.ops:
worden herkent, herkent is hier voltooid deelwoord, dus wordt in dit geval geschreven met een d....
ze worden herkend.....
dus...
Goelette wrote:Mooi initiatief, jammer dat in de openingspost de voltooid deelwoorden niet behandeld worden. Toevallig (?) dat die dus ook bij de topicstarter (ik zal geen naam noemen) 2 keer fout gaan binnen een paar regels... ]
En soms gebeurd juist het omgekeerde en komt er een zin voorbij zoals:
Na antwoordt te hebben ontvangen heb ik gereageerd.
Antwoord is hier GEEN werkwoord. Dat is hier 'hebben'. Daarom is gigantisch fout.
Zoek zelf de fouten maar

Ok dan...

De regels om het uit te leggen weet ik ook niet zo precies om eerlijk te zijn. Zal eens een poging wagen:
Gebeuren is het werkwoord, dit is geen voltooid deelwoord maar het begint gewoon altijd met "ge". Dus geldt de normale regel: ik gebeur, jij/het gebeurt, wij gebeuren, het is gebeurd. beetje raar om zo te schrijven, want "ik gebeur" is nou eenmaal niks, maargoed.
Bij "herkend": het werkwoord is "herkennen" Ik herken, jij herkent wij herkennen. Ik herkende jij herkende wij herkenden, ik heb herkend. In dit geval is het een voltooid deelwoord. Ikzelf zet er dan altijd een e achter en maak er een soort zelfstandig naamwoord van: de herkende. Het klinkt niet om hier de herkente van te maken, dus zal er wel een d achter moeten. Volgens mij heeft dit ook te maken met dat fokschaap of kofschip. Herken (de stam) eindigt op een "n". De "n"komt niet voor in het fokschaap, dus is het hoofdregel stam + d voor voltooid deelwoord.
Is het woord nu "verrijken" dan eindigt de stam op "k" (verrijk). Deze staat in het fokschaap. dus is het niet de hoofdregel maar de uitzondering en dus voltooid deelwoord met stam + t. Hij heeft verrijkt.
Nu ik het opgeschreven heb en uitgeprobeerd heb, weet ik eigenlijk bijna zeker dat wat ik heb geschreven ook klopt en snap ik het zelf ook ineens

Ik doe andere dingen op gevoel :mrgreen:.
Zonder gekkigheid, Engels doe ik op gevoel. Grammatica bij talen vond ik nooit makkelijk, waarschijnlijk omdat ik de Nederlandse grammatica niet onder de knie had. Door heel veel TV te kijken zonder ondertiteling op een zeer jonge leeftijd kom je in aanmerking met grammaticaal goed Engels, mits de goede programma's gekeken worden.
Overigens staat er een stijlfout in je bovenstaande zin, een Ellips ofwel luiheid :lol:.
Zonder gekkigheid, Engels doe ik op gevoel. Grammatica bij talen vond ik nooit makkelijk, waarschijnlijk omdat ik de Nederlandse grammatica niet onder de knie had. Door heel veel TV te kijken zonder ondertiteling op een zeer jonge leeftijd kom je in aanmerking met grammaticaal goed Engels, mits de goede programma's gekeken worden.
Overigens staat er een stijlfout in je bovenstaande zin, een Ellips ofwel luiheid :lol:.
mr. X wrote:Ik doe andere dingen op gevoel :mrgreen:.
stijl is gemakzucht oftewel lui.....zelfde geldt voor hoofdletters enzo...