Klepspeling ITR

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
roblom

Post by roblom »

ITR1689 wrote:
roblom wrote:Ja idd, en de kleppen gaan ook eerder open, waardoor volgens mij de vllingsgraad beter is. Vooral in lage toeren kan ik namelijk erg goed merken dat hij meer koppel heeft.

Wel oppassen dat de kleppen ook goed sluiten ipv. 0,05 mm open blijven bij compressie.

Als ik de minimale voorgeschreven speling van 0,10 mm speling meet (bij inlaat en 0,15 bij uitlaat) dan lijkt het mij dat ze bij een warme motor nog wel dicht gaan :D
mr. X

Post by mr. X »

Nou heb ik ook even die dingen nagemeten omdat ik vandaag de kleppen wou stellen. Klopte perfect op de digitale schuifmaat. En die waaier heeft me toch maar 5e gekost :-)

Heb alleen iets raars.
Heb het gedaan zoals er gezegt word. 0.15 losjes er onder door (uitlaat dan) en 0.20 niet. Scheelde bij sommige 0.05 (dus de 0.20 kreeg ik onder de uitlaat door) Echter heb ik ze eindelijk allemaal gedaan. Terug gebouwd de hele zooi.
start ik hem, loopt hij eerst goed. Later als hij terug zakt, heel beroerd stationair. is 2 keer afgeslagen (gas geven, terug laten komen, pruttel pruttel, sloeg ie af)
Heb het wel volgens mij wel goed gedaan qua volgorde (4 tuimelen, 1 stellen)

Is dit omdat hij moet wennen of heb ik iets verkeerds gedaan? staat nu stationair te draaien en nu klinkt hij lekker. Durf alleen nog niet te gaan rijden
mr. X

Post by mr. X »

Hmm, net toch maar stukje gereden want hij bleef lekker lopen en niet meer gek doen.
Eerst nog wat km's gemaakt. Steeds iets meer toeren gegeven, en héél voorzichtig in de v-tec laten komen, maar ging niets verkeerd of klonk niet gek.
Ook hoge toeren deed hij prima, zit ik alleen nog met de vraag waarom hij af sloeg. Zit zelf te denken aan een te krap afgestelde inlaatspeling, waardoor misschien de uitlaatgassen terug zouden komen in het inlaatspruitstuk en de map-sensor begint te verzieken?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

De inlaat vacuum is heel gevoelig voor de afstelling van de kleppen. Het kan dus zijn dat hij voorheen een vrij hoog vacuum opbouwde. Het kan zijn dat daar dan de "long term o2 fuel compensation" een heel stuk heeft moeten compenseren om goed stationair te kunnen lopen op lambda 1.
Nu heb je een veel lager vacuum waardoor je op een ander deel van de map stationair draaid. Op dat deel moet de long term lambda compensation waarschijnlijk heel anders staan. Daardoor kan hij eerst een keertje afslaan.
Als hij dan weer geleerd heeft wat de nieuwe ideale waarden zijn kan hij weer perfect lopen.

Kan je het een beetje volgen?
mr. X

Post by mr. X »

Yep, heb het wel 4 keer moeten lezen ofzo maar ik snap het :-)
Dank u..
ITR639

Post by ITR639 »

Binnen enkele weken worden m'n kleppen gesteld.
Mijn ecu moet dus ook effe "wennen" neem ik aan?
Kijken of ie dan nóg beter loopt :wink:
roblom

Post by roblom »

Had hij bij mij ook, maar heb mijn ecu gereset en een tijdje stationair laten lopen en sindsdien doet hij het stationair ook weer prima.
mr. X

Post by mr. X »

Hmm.. nu zijn we paar dagen verder. Heb hem eigenlijk niet meer gebruikt in de tussentijd. Maar nu ik hem vanmorgen startte, wou hij weer afslaan toen de choke eraf was. Boven de 70 graden olietemp, geen last meer van :?:
En toen ik hem vlak voor ik naar huis reed weer startte deed hij dat óók weer tot de olie temp. boven de 70 uitkomt...
Alsnog even de ECU resetten? als hij namelijk warm is loopt het prima
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Dan moet je de stationair regeling opnieuw initialiseren.
Doe je als volgt:

Rij eerst je auto helemaal goed warm.
Reset dan je ecu.
Start dan je motor zonder gas bij te geven en laat hem minimaal 10 minuten zo stationair draaien zonder gas te geven.

Dan zou hij weer ok moeten zijn.
mr. X

Post by mr. X »

hmm.. Okee tnx!
Raar, heb hier nog niet over gehoord. Maar ga het proberen!
slydawg

Post by slydawg »

mr. X wrote:hmm.. Okee tnx!
Raar, heb hier nog niet over gehoord. Maar ga het proberen!

Yup, is waar. Staat ook in werkplaats handboek.
Progger

Post by Progger »

Klepspeling afregelen zoals gaskleppie aangeeft met metrische voelermaatjes ofwel met de inch voelermaten daar kom je wel die zotte maten tegen.

Wat belangrijk is dat het beter is om meer speling te hebben dan te weinig zo ben je zeker dat de kleppen zeker afsluiten en vermijd je verbrande "uitlaatkleppen".

Natuurlijk hoe minder de speling hoe sneller de klep reageert op het profiel van de nokkenas = meer lucht = meer power. Dus als je zeker bent van je stuk kan je best de min klepspeling gebruiken maar dan moet je wel zeker zijn van wat je voelt en doet.
mr. X

Post by mr. X »

Snap het niet. Hij blijft dit doen, het beroer stationair lopen als hij onder de 70 graden olie temp. zit.

Dus vanmorgen toen hij koud was, toch nog eens de klepspeling weer nagekeken omdat ik twijfelde aan mezelf. Stonden echter allemaal goed. inlaat 0.10 er makkelijk onderdoor, maar 0.15 niet. Uitlaat 0.15 er onderdoor, 0.20 niet...

Wat ook is gebeurd, mijn AF metertje is ermee gestopt. Geeft niets meer aan... Is dit terug te brengen naar het beroerd lopen? Benzinedruk is wel gewoon normaal:?:
Progger

Post by Progger »

Ben je er zeker van dat de lambdasonde nog goed is?
mr. X

Post by mr. X »

Weet niet, hoe kan ik dit controleren?

Echter boven de 70 Graden olie temp. loopt hij wel weer helemaal okee
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Voltmeter eraan hangen. Witte draad tov massa moet rond de 0.7 volt schommelen bij stationair.

Maar als je AF metertje al niks aangeeft zal die idd wel rot zijn.
Het lijkt er op dat de verwarming niet meer goed werkt. Dan werkt de lambda niet meer bij lage belastingen zoals bij stationair. De ecu regelt dan niet meer goed met bijbehorende ellende zoals niet goed stationair lopen.

lijt idd wel je lambda te zijn.
Progger

Post by Progger »

Daar zou ik het eerste gaan zoeken. Opgepast met het uitdraaien van die zaken komen er soms heel moeilijk uit.
mr. X

Post by mr. X »

Je moest eens weten hoeveel roest en vast zittende bouten ik vandaag heb gezien met het demonteren van de EG van die vriend :D . álles is eruit qua interieur, zijschermen, deuren enz klaar voor te spuiten enzo..

Heb stad en land afgebeld voor die stomme sensor. Niemand had hem liggen en hij moest besteld worden wat ook nog eens lang zou duren aangezien hij niet op voorraad was en ook bij de leveranciers moest binnenkomen.
Uiteindelijk op de goede gok naar Honda Mullens in belgie gebeld. Hij heeft ook erg vaak integra's, s2000's en NSX-en staan, vandaar mijn gok. En jawel, zelfs een op voorraad. Wel iets duurder dan in Nederland.
Hier was zo'n ding, schrik niet, 200 euro ex.
Bij Mullens 253 euro inc.
Woensdag ga ik hem even oppikken
roblom

Post by roblom »

Nu maar hopen dat dat het is dan :D
mr. X

Post by mr. X »

Kan eigenlijk niets anders zijn, benzine verbruik is ook omhoog gegaan. AF meter doet het niet meer en die haalt zn info van de sensor.
En loopt beroerd koud...

Ik gok erop, morgen meer :-)
Locked