Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)
Vandaag bij de firma Reedijk Banden in Strijen door Steve mijn auto laten uitlijnen (alles was off-spec wegens het plaatsen van nieuwe Energy Suspension bushings, end-links Sway-bar, Fusee kogels en op de voorkant de control armen voor Camber & Caster)
Maar na 2 uur was de max tolerantie minder dan 0.07 graden (Camber, Caster, Toe-in) en dat merk je! :shock: Ik kan nu echt serieus op het gas.
Btw vandaag nog dikke lol gehad met een Skyline, tot de 50 was die met z'n 4-wiel aandrijving sneller, maar daarna moest ik al snel van het gas af. :wink:
Genesis
Maar na 2 uur was de max tolerantie minder dan 0.07 graden (Camber, Caster, Toe-in) en dat merk je! :shock: Ik kan nu echt serieus op het gas.
Btw vandaag nog dikke lol gehad met een Skyline, tot de 50 was die met z'n 4-wiel aandrijving sneller, maar daarna moest ik al snel van het gas af. :wink:
Genesis
Leuk hoor zo'n GoPro HD camera, ,maarre op mijn beide laptops heb ik wel geluid maar stilstaand beeld met deze HD opname. :? Aangesloten op mijn beamer heb ik wel beeld, maar om dan weer geluid te krijgen moet ik daar ook weer een extra aansluiting op mijn versterker maken, hoezo makkelijk toegangkelijk. :mrgreen:
Straks HardcoreHonda maar eens vragen hoe dit op te lossen. :wink: Als ik straks weer ga rijden en de camera weer ga testen die eerst maar eens op een veel lagere resolutie zetten ipv 1080. :wink: (misschien dat beeld samen met geluid wel is af te spelen op de flapflop.
Genesis
Straks HardcoreHonda maar eens vragen hoe dit op te lossen. :wink: Als ik straks weer ga rijden en de camera weer ga testen die eerst maar eens op een veel lagere resolutie zetten ipv 1080. :wink: (misschien dat beeld samen met geluid wel is af te spelen op de flapflop.
Genesis
Was gisteren een leuke dag, met VW Michael (Golf type II met een VR6 n.a.die loopt als een kogel) en zijn vrienden, waarvan 2 echt rappe jongens (alle 30+ en verstand van zaken.) Te weten een Golf type V 2.0 TFSI met 358 of was het 368 pk en een Vectra 2.0 turbo lotus blok met Cosworth kop. (beweerde rond de 350 pk te hebben en 525 Nm, vlgs mij was het opgegeven vernogen een pk of 40 a 50 hoger dan verteld :wink: )
Na warm gereden te hebben zijn we gaan vergelijken, ik had gekozen voor mijn hoogste boost setting 1.15 Barg (dacht ik, later bleek ik hebben zitten suffen en gekozen te hebben voor 0.85 Barg wat 315 pk geeft).
Opgereden tegen de Vectra, die was duidelijk sneller , heel erg veel is het niet maar loopt wel vlot uit, vooral boven de 200. Toen ik in de spiegel keek zag ik een rookgordijn achter de Honda waar een Tank op slagveld jaloers op zou zijn. Dus van het gas af, uit laten bollen en een parkeerplek opgezocht. Uitlaat rookte nog stevig en de catchcan slang die naar atmosferisch gaat was ook goed warm en had dus ook lopen spugen!
Motor klonk voor de rest helemaal oke. (dit had zich al een paar keer eerder voor gedaan maar in veel minder mate) Conclusie is wat ik al eerder dacht, carterontluchting is te (veel) klein. Dus word de olie via de turbo de uitlaat uitgespuugt. Daar gaan we dus aan werken.
Toen ik mijn AVC-R checkte op max toerental en boost zag ik tot mijn verbazing dat ik slechts op 0.85 Barg had gedraaid ipv 1.15 Barg.
Ik heb aangegeven dat ik nog een keer wou oprijden vanaf 100 tot ongeveer 200, alleen zou ik nu eerder overschakelen bij minder toeren om herhaling van het 'rookgordijn te voorkomen. :wink:
Eerst tegen de Vectra, nu ging het veel gelijker op, de Vectra is wel (wat) sneller maar 100 - 200 is maar een paar meter. Vervolgens is Anthony uitgestapt om een praatje te maken met de jongen langs de kant en heb ik het vergelijk met de Golf gedaan, hier liep ik al vrij rap van weg.
Wat hierin eigenlijk best grappig is, is dat ondanks op papier de Honda de 'zwakste' broeder is van dit stel hij een stuk sneller is dan de Golf en minimaal langzamer dan de Vectra. Chapeau voor Honda en Gaskleppie zijn uitvinding/toepassing/ondersteuing van deze set-up.
We gaan rustig verder met het (er)uitwerken van de 'bugs' en het optimaliseren. Dat ik hier nog maar lang plezier van mag hebben, ik hoop op zo'n 4 jaar (=40 000 km) voordat er sprake zal zijn van, boren, hoonen en overmaat zuigers.
Genesis
Na warm gereden te hebben zijn we gaan vergelijken, ik had gekozen voor mijn hoogste boost setting 1.15 Barg (dacht ik, later bleek ik hebben zitten suffen en gekozen te hebben voor 0.85 Barg wat 315 pk geeft).
Opgereden tegen de Vectra, die was duidelijk sneller , heel erg veel is het niet maar loopt wel vlot uit, vooral boven de 200. Toen ik in de spiegel keek zag ik een rookgordijn achter de Honda waar een Tank op slagveld jaloers op zou zijn. Dus van het gas af, uit laten bollen en een parkeerplek opgezocht. Uitlaat rookte nog stevig en de catchcan slang die naar atmosferisch gaat was ook goed warm en had dus ook lopen spugen!
Motor klonk voor de rest helemaal oke. (dit had zich al een paar keer eerder voor gedaan maar in veel minder mate) Conclusie is wat ik al eerder dacht, carterontluchting is te (veel) klein. Dus word de olie via de turbo de uitlaat uitgespuugt. Daar gaan we dus aan werken.
Toen ik mijn AVC-R checkte op max toerental en boost zag ik tot mijn verbazing dat ik slechts op 0.85 Barg had gedraaid ipv 1.15 Barg.
Ik heb aangegeven dat ik nog een keer wou oprijden vanaf 100 tot ongeveer 200, alleen zou ik nu eerder overschakelen bij minder toeren om herhaling van het 'rookgordijn te voorkomen. :wink:
Eerst tegen de Vectra, nu ging het veel gelijker op, de Vectra is wel (wat) sneller maar 100 - 200 is maar een paar meter. Vervolgens is Anthony uitgestapt om een praatje te maken met de jongen langs de kant en heb ik het vergelijk met de Golf gedaan, hier liep ik al vrij rap van weg.
Wat hierin eigenlijk best grappig is, is dat ondanks op papier de Honda de 'zwakste' broeder is van dit stel hij een stuk sneller is dan de Golf en minimaal langzamer dan de Vectra. Chapeau voor Honda en Gaskleppie zijn uitvinding/toepassing/ondersteuing van deze set-up.
We gaan rustig verder met het (er)uitwerken van de 'bugs' en het optimaliseren. Dat ik hier nog maar lang plezier van mag hebben, ik hoop op zo'n 4 jaar (=40 000 km) voordat er sprake zal zijn van, boren, hoonen en overmaat zuigers.
Genesis
Het Plaatsen van een Blockguard op het onderblok van de B16A2, waarbij we niet wisten dat er nog het een en ander aangepast dient te worden.................. De originele splashguard, de het aanzuigfilter/buis en de carterpan passen niet meer en moeten vervangen met die van een Integra! :-?
Oke deze aanpassing kost me dus weer de hoofdprijs, naja het einde komt eindelijk echt in zicht en dan kan de geldkraan dicht.,
Genesis
Oke deze aanpassing kost me dus weer de hoofdprijs, naja het einde komt eindelijk echt in zicht en dan kan de geldkraan dicht.,



Genesis
Vandaag naar het RDW geweest om mijn Honda te laten herkeuren op kenteken nav alle veranderingen, qua wegligging, remmerij en vermogen (origineel 125 pk, nu naar 340 pk). Ik had op een gegeven moment de áandacht'van 4 keurmeesters tegelijkertijd. Maarre.................................. Cum Laude geslaagd :clapping: (met de complimenten van de keurmeesters zoals het hele concept is geworden 8))
Dus mijn oude papieren ingeleverd en de binnen 5 werkdagen zal ik mijn nieuwe papieren binnenkrijgen, met daarop vermeld 248 Kw en een motorinhoud van 1600cc.
Ik had nog een leuke bijkomstigheid wat mij onder de aandacht werd gebracht door de keurmeester, auto van voor 95' hoeven geen katalysator te hebben indien ze binnen de gestelde uitstoot blijven (dat haal ik wel
) , dat is dus veranderd tov voorheen. Dus ben ik eindelijk definitief af van dat 'kreng', want die kat kost me dik koppel en pk's. (en een hoop werk en gezeur voor de apk)
Uploaded with ImageShack.us
Stond ook een mooie Amerikaanse 'gigant' de Dodge Charger! O0
Genesis
Dus mijn oude papieren ingeleverd en de binnen 5 werkdagen zal ik mijn nieuwe papieren binnenkrijgen, met daarop vermeld 248 Kw en een motorinhoud van 1600cc.

Ik had nog een leuke bijkomstigheid wat mij onder de aandacht werd gebracht door de keurmeester, auto van voor 95' hoeven geen katalysator te hebben indien ze binnen de gestelde uitstoot blijven (dat haal ik wel



Uploaded with ImageShack.us

Stond ook een mooie Amerikaanse 'gigant' de Dodge Charger! O0

Genesis
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Ben er ook erg blij mee, maar we hebben in dit project ook alles zo goed mogelijk proberen te doen en ik heb daar van heel veel jongens hulp van gehad, waarbij ik ook support van Richard en Robbert-Jan van TCC heb gehad. En met name Gaskleppie heeft hier in het leeuwendeel in dit project bijgedragen, daarvoor mijn dank.
Genesis
Genesis
Was dit weekend met een jongen naar dragracen in Bitburg in Duitsland, onderweg in Belgie kwamen we een groep motorrijders tegen en ik als ook motorrijder kon het natuurlijk niet laten om met ze te 'spelen' een Honda CBR 600 RR die ook wilde meesporten moest al heel gauw achter blijven, de snelste van de groep die durfde gas te geven was een 1100 cc sport tourmotor met een bagage achterop.
Maar flauwe bochten boven de 230 worden dan al pittig, dus ben maar op gepaste afstand gebleven omdat ik de rijder nogal zag vechten om zijn motor te sturen waar hij hem hebben wilde. :haha Mijn Honda had geen centje pijn in deze bochten.
Op de terugweg een dikke Pontiac die we ook op de dragrace dag hebben gezien, vanaf 130 - 200 los gereden, een Corvette 400 pk uitvoering tegen gekomen die me maar niet los kon rijden, maar ook niet opzij wilde gaan :wave , een A3 3.2 die er nix van snapte een A8 4.2 die niet doorhad dat zijn (over)gewicht hem in de weg zat.................... Dus zoals je begrijpt dikke pret gehad dit weekend. :wink:
Heb wel een probleem, ik kan mijn carterdruk (nog) niet kwijt, waardoor bij full boost (1.15 Barg) in zijn 5de versnelling ik een hele dikke rookpluim uit mijn uitlaat krijg en door de olie in mijn cilinders geven die een slechte verbranding waardoor de honda inhoud, dus ik ga dus gas liften om dit te voorkomen, waardoor de boost terugloopt tot 0,5 a 0,6 Barg, dan gaat het wel, maar de Honda zou veel sneller in de begrenzer moeten lopen in de hoogste versnelling
Genesis
Maar flauwe bochten boven de 230 worden dan al pittig, dus ben maar op gepaste afstand gebleven omdat ik de rijder nogal zag vechten om zijn motor te sturen waar hij hem hebben wilde. :haha Mijn Honda had geen centje pijn in deze bochten.
Op de terugweg een dikke Pontiac die we ook op de dragrace dag hebben gezien, vanaf 130 - 200 los gereden, een Corvette 400 pk uitvoering tegen gekomen die me maar niet los kon rijden, maar ook niet opzij wilde gaan :wave , een A3 3.2 die er nix van snapte een A8 4.2 die niet doorhad dat zijn (over)gewicht hem in de weg zat.................... Dus zoals je begrijpt dikke pret gehad dit weekend. :wink:
Heb wel een probleem, ik kan mijn carterdruk (nog) niet kwijt, waardoor bij full boost (1.15 Barg) in zijn 5de versnelling ik een hele dikke rookpluim uit mijn uitlaat krijg en door de olie in mijn cilinders geven die een slechte verbranding waardoor de honda inhoud, dus ik ga dus gas liften om dit te voorkomen, waardoor de boost terugloopt tot 0,5 a 0,6 Barg, dan gaat het wel, maar de Honda zou veel sneller in de begrenzer moeten lopen in de hoogste versnelling
Genesis
Yep, dat krijg ik altijd te horen over mijn achterlichten. Heb er toendertijd 2 jaar over nagedacht en vond ze echt mooi, dus gekocht, gesealed (koste me nog een set, want 1 licht scheurde :-? ) , vind ze nog steeds mooi en zijn 100% waterdicht, zal er nog heel wat jaartjes mee blijven rijden. :wink:
Genesis
Genesis
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
De overdruk in het carter blijft dikke problemen geven. Ik heb de 'afgas' kant via een slang onder dee auto lopen. Is geen succes, want al zal de bodem op dat punt niet kunnen gaan roesten door de oliefilm, op de achterbanden wil je die niet hebben. En door de carter overdruk door onder boost in z'n 5-de v ersnelling te rijden en een groot deel van je olie in de verbrandingskamer via je uitlaat de wereld in te zien gaan wil je ook niet.
Dus gisteren een modificatie gemaakt: een 2de catcatchtank geplaatst en die serie - paralel aangesloten en de atmosferische kant ver 4 voudigd. Dus de 'afgas' kant heeft nu 400% capaciteit. (en loopt niet meer onder de auto, maar zit in een A&H tas onder de motorkap :mrgreen: )
Morgen zullen we zien hoe dit zich op het circuit houd. :-?
Genesis
Dus gisteren een modificatie gemaakt: een 2de catcatchtank geplaatst en die serie - paralel aangesloten en de atmosferische kant ver 4 voudigd. Dus de 'afgas' kant heeft nu 400% capaciteit. (en loopt niet meer onder de auto, maar zit in een A&H tas onder de motorkap :mrgreen: )
Morgen zullen we zien hoe dit zich op het circuit houd. :-?
Genesis
-
- Posts: 294
- Joined: Thu May 20, 2004 12:42 pm
- Contact:
A&H tas zijn twee 1.5 ltr plastic 'monster' flessen geworden waar 2 atmosferische Tenso filters per fles in uitkomen. Heb ik 'afgedopt' waarbij er nog steeds genoeg ruimte zou moeten zijn om de carterdruk te kunnen aflaten.
Het geheel in het motorcompartiment geplaatst en gefixeerd dmv ducktape en en kabelbandjes, morgen maar duimen dat het goed gaat. En ik ga niet op waste gate druk en 0.85 Barg rijden, maar op full boost van 1.15 Barg omdat de motor duidelijk laat merken dat hij zich daar het prettigst bij voelt.
Ik hoop dat alles heel blijft en de 340 pk zich met deze Garrett GT28RS toch netjes laat doseren en dat ik geen carterdruk problemen meer zal hebben.
Dan kan ik een definitieve carterdruk ontluchting maken, dan nog de minimale lekkage van de borgboutjes van mijn boven blockguard van de koelvloeistof verhelpen. Als allesop z'n plek is gevallen ga ik de bak (waar nu 170.000 km mee is gereden) vervangen voor een nw ITR bak met LSD.
Dan hoop ik alle kleine puntjes te hebben afgewerkt en veel rijplezier te hebben en dan met name in Duitsland en het circuit.
Genesis
Het geheel in het motorcompartiment geplaatst en gefixeerd dmv ducktape en en kabelbandjes, morgen maar duimen dat het goed gaat. En ik ga niet op waste gate druk en 0.85 Barg rijden, maar op full boost van 1.15 Barg omdat de motor duidelijk laat merken dat hij zich daar het prettigst bij voelt.
Ik hoop dat alles heel blijft en de 340 pk zich met deze Garrett GT28RS toch netjes laat doseren en dat ik geen carterdruk problemen meer zal hebben.
Dan kan ik een definitieve carterdruk ontluchting maken, dan nog de minimale lekkage van de borgboutjes van mijn boven blockguard van de koelvloeistof verhelpen. Als allesop z'n plek is gevallen ga ik de bak (waar nu 170.000 km mee is gereden) vervangen voor een nw ITR bak met LSD.
Dan hoop ik alle kleine puntjes te hebben afgewerkt en veel rijplezier te hebben en dan met name in Duitsland en het circuit.
Genesis
-
- Posts: 294
- Joined: Thu May 20, 2004 12:42 pm
- Contact:
Oke, dat was gisteren tijdens de eerste rit mooi 'K#T' toen 'mijn'instructeur Ron samen met mij ging proefrijden. De eerste ronden heeft hij de Honda uitgeprobeerd qua balans remmen en het vermogen.
Toen Ron die gevonden had ging hij in de 'race pace' dus rijden we mee met de echt snelle jongens en haalden die ook af en toe in, toen we het lange rechte stuk opdraaiden richting de pits zagen we in de spiegels een enorme rookwolk achter de auto.
Dus direct van het gas afgegaan heel rustig 1 ronde uitgereden en de Honda geparkeerd. Tijdens die uitloop ronde was de rookwalm al weer weg en mechanisch gezien waren er geen vreemde geluiden.
Bij controle onder de motorkap zagen we dat 1 van de 2 opvang monsterflessen tot de 'strot' toe gevuld was met olie en de andere was geheel leeg. Nu weten ook precies welke aansluiting op het blok deze problemen geeft. We denken dat we een verkeerd punt hebben gebruikt voor de carterontluchting op dat punt. Want op de 2 andere punten die we hebben gemaakt hebben we geen problemen. En je mag toch verwachten dat de carterdruk op alle punten gelijk is. Mijn zoon heeft langs het circuit gestaan en heeft duidelijk kunnen zien dat de oliewolk van onder het motor compartiment vandaan kwam en niet uit de uitlaat, dat klopt ook wel want de uitlaat en de bumper waren niet vettig en zwart geroet!
Doet me denken aan de Integra van Richard van TCC die had met zijn N.A. hoge compressie blok dezelfde problemen, spuugde er net zoals ik ook meer dan 1 ltr uit op het circuit. En Richard heeft dezelfde carterontluchtings aansluitpunten gebruikt als bij mij, hij heeft per slot van rekening die van mij aangesloten.
Dus we zijn weer een stuk dichter bij de oplossing van dit probleem en er is nix kapot gegaan, tevens hebben we gezien dat er prima met 340 pk op de voorwielen te rijden is en dat we op het circuit met de snelste mee kunnen, alleen denk ik wel dat de uitlaatgassen temperatuur dan constant te hoog zou zijn om dit liedje lang te kunnen laten duren, dus dan maar een tandje terug. Geeft nix heb desondanks dit korte circuit avondtuur veel lol gehad en weer veel geleerd over mijn auto. Volgens Ron die veel (competatief) circuit rijdt is de balans, wegligging en remmerij prima alleen mijn Yokohama Parada spec II vind hij qua wegligging minder dan zijn Toyo's 888, maar dat is logisch! :wink:
Dus we zijn Ron naar huis aan het brengen, zien we naast ons bij het stoplicht een jongens op een Yamaha XJR 1300, die gaat vol vandoor, dus wij met 3 man in de auto erachter aan zodra de teller op de 100 a 120 staat zitten we aan een touwtje en de motorrijder zit aan 1 stuk door in zijn spiegels naar die auto te kijken die hij maar niet kwijt kan raken. en ik zeg tegen mijn zoon die achterin zit: 'Zie je wat het verschil is!'Waarop hij zegt huh wat welk verschil, ik zeg het verschil tussen de motor en de Honda, waarop hij wederom droog zegt: "welk verschil dan?!' Het muntje valt bij mij en we barsten alle 3 in lachen uit. :mrgreen:
Later Ron thuis afgezet en bedankt voor zijn support en afgesproken dat als de carterdruk problemen tot het verleden behoren we het weer gaan proberen.
Daarna heeft mijn zoon achter het stuur plaats genomen, want de laatste keer dat hij met de Honda heeft gereden was die nog niet door Rica afgeregeld. Voor hem een leuke ervaring, want toen we een stuk weg tegen kwamen die geheel leeg was voor een paar km's kon hij eens snel door door z'n 3, 4 en 5 heen. Gaat helemaal goed ook bij volle belasting en geeft geen rook en bij controle ook geen olie in de monster opvangvaatjes, dit gebeurd dus duidelijk alleen bij constante volle circuitbelasting, dus voor straat gebruik zijn er geen echte complicaties. Langdurige Autobahn belasting op hogere boost (>0.7 Barg) weer wel.
Later zelf weer achter het stuur gekropen en richting huis gereden, kwamen we nog een Yamaha R1 tegen die er wel zin in had, dus de route naar huis tijdelijk verlegt, een 360 graden doordraaier de snelweg op, en de R1 had ons in de smiezen en ging vanaf zo'n 100 stevig op het gas en wij d'r achteran, waarna hij op een gegeven moment het gas losliet en wij moesten 'ankeren'. Nou snap ik de motorrijder wel, die is gewend als die hard op het gas gaat dat hij een heel groot gat trekt, hij was dan ook verbaast dat we in z'n 'buurt' waren gebleven en kregen een dikke duim van hem. 8)
Oke nu was het mooi geweest, weer de route richting huis gekozen en eerst naar de wasbox gereden om met motorreininger de boel onder de motorkap weer grondig en netjes schoon te maken. Daarna het laatste stukje naar huis gereden om de Honda op stal te gaan zetten, komen we een Porsche turbo tegen, mijn zoon zegt: 'Leuk! Komop proberen!´ Ik zeg nee vergeet het maar dit soort auto´s zijn een hele andere klasse en een wereld van verschil. Maar goed ik probeer hem na het op groen springen van het stoplicht te ´triggeren` maar krijg geen respons. (logisch als je een Porsche turbo rijdt en een ´zak´ Japanner met faute achterlichten probeert je uit te dagen :wink: ' )
We moeten weer stoppen voor rood licht en staan naast elkaar, ik begin nu toch te vermoeden dat hij wel wil, want hij kijkt een keer opzij, dus we zijn er klaar voor, het licht springt op groen en de Porsche en Honda gaan ervandoor, de Porsche trekt al gauw een flink gat tot de 100, maar daarna, tot mijn verbazing en hilariteit van mijn zoon, word het gat boven de 100 eigenlijk niet veel groter :shock: Had ik niet verwacht en de Porsche rijder ook niet, want wij sorteerden voor om linksaf te gaan en hij voor rechtsaf, maar kwam speciaal naar ons toe rijden om te vragen wat wij aan vermogen hadden omdat hij niet snapte dat het verschil boven de 100 zo klein was! :mrgreen: Ik overigens ook niet, z´n Porsche turbo is echt geen vergelijk voor de Honda maar soms zijn de verschillen kleiner dan je denkt. Kreeg zijn complimenten en hebben beiden onze weg vervolgt.
Zo Honda dag is ten einde en weer veel wijzer geworden, geleerd en plezier gehad. Ik ga met Gaskleppie rond de tafel zitten om dit carter probleem definitief op te lossen en denk zelf aan het afdoppen van deze ene aansluiting, waarvan ik zeer het vermoeden heb dat daar de verkeerde aansluiting voor is gekozen, temeer omdat de 2 andere aansluitingen geen problemen geven.
s´Avonds thuis nog benaderd door Honda Anthony, VW Micheal en Gaskleppie hoe het gegaan was, vind ik harstikke tof de reacties van het mee beleven van deze jongens van mijn en hun auto hobbie!
Ik heb het voornemen de Honda nu ´met rust te laten´ ga vandaag de motor maar weer eens van stal halen en als ik weer terug kom van off-shore wil ik dit 'probleem' definitief gaan oplossen.
O'ja als het mee zit heb ik met de GoPro de 'encounter'met de Yamaha XJR1300 op film staan, zal eens kijken of met een beetje hulp ik dat kan plaatsen. :wink: Ook enkele circuitronden heb ik gefilmd, zal ik ook voor kijken.
Genesis
Toen Ron die gevonden had ging hij in de 'race pace' dus rijden we mee met de echt snelle jongens en haalden die ook af en toe in, toen we het lange rechte stuk opdraaiden richting de pits zagen we in de spiegels een enorme rookwolk achter de auto.
Dus direct van het gas afgegaan heel rustig 1 ronde uitgereden en de Honda geparkeerd. Tijdens die uitloop ronde was de rookwalm al weer weg en mechanisch gezien waren er geen vreemde geluiden.
Bij controle onder de motorkap zagen we dat 1 van de 2 opvang monsterflessen tot de 'strot' toe gevuld was met olie en de andere was geheel leeg. Nu weten ook precies welke aansluiting op het blok deze problemen geeft. We denken dat we een verkeerd punt hebben gebruikt voor de carterontluchting op dat punt. Want op de 2 andere punten die we hebben gemaakt hebben we geen problemen. En je mag toch verwachten dat de carterdruk op alle punten gelijk is. Mijn zoon heeft langs het circuit gestaan en heeft duidelijk kunnen zien dat de oliewolk van onder het motor compartiment vandaan kwam en niet uit de uitlaat, dat klopt ook wel want de uitlaat en de bumper waren niet vettig en zwart geroet!
Doet me denken aan de Integra van Richard van TCC die had met zijn N.A. hoge compressie blok dezelfde problemen, spuugde er net zoals ik ook meer dan 1 ltr uit op het circuit. En Richard heeft dezelfde carterontluchtings aansluitpunten gebruikt als bij mij, hij heeft per slot van rekening die van mij aangesloten.
Dus we zijn weer een stuk dichter bij de oplossing van dit probleem en er is nix kapot gegaan, tevens hebben we gezien dat er prima met 340 pk op de voorwielen te rijden is en dat we op het circuit met de snelste mee kunnen, alleen denk ik wel dat de uitlaatgassen temperatuur dan constant te hoog zou zijn om dit liedje lang te kunnen laten duren, dus dan maar een tandje terug. Geeft nix heb desondanks dit korte circuit avondtuur veel lol gehad en weer veel geleerd over mijn auto. Volgens Ron die veel (competatief) circuit rijdt is de balans, wegligging en remmerij prima alleen mijn Yokohama Parada spec II vind hij qua wegligging minder dan zijn Toyo's 888, maar dat is logisch! :wink:
Dus we zijn Ron naar huis aan het brengen, zien we naast ons bij het stoplicht een jongens op een Yamaha XJR 1300, die gaat vol vandoor, dus wij met 3 man in de auto erachter aan zodra de teller op de 100 a 120 staat zitten we aan een touwtje en de motorrijder zit aan 1 stuk door in zijn spiegels naar die auto te kijken die hij maar niet kwijt kan raken. en ik zeg tegen mijn zoon die achterin zit: 'Zie je wat het verschil is!'Waarop hij zegt huh wat welk verschil, ik zeg het verschil tussen de motor en de Honda, waarop hij wederom droog zegt: "welk verschil dan?!' Het muntje valt bij mij en we barsten alle 3 in lachen uit. :mrgreen:
Later Ron thuis afgezet en bedankt voor zijn support en afgesproken dat als de carterdruk problemen tot het verleden behoren we het weer gaan proberen.
Daarna heeft mijn zoon achter het stuur plaats genomen, want de laatste keer dat hij met de Honda heeft gereden was die nog niet door Rica afgeregeld. Voor hem een leuke ervaring, want toen we een stuk weg tegen kwamen die geheel leeg was voor een paar km's kon hij eens snel door door z'n 3, 4 en 5 heen. Gaat helemaal goed ook bij volle belasting en geeft geen rook en bij controle ook geen olie in de monster opvangvaatjes, dit gebeurd dus duidelijk alleen bij constante volle circuitbelasting, dus voor straat gebruik zijn er geen echte complicaties. Langdurige Autobahn belasting op hogere boost (>0.7 Barg) weer wel.
Later zelf weer achter het stuur gekropen en richting huis gereden, kwamen we nog een Yamaha R1 tegen die er wel zin in had, dus de route naar huis tijdelijk verlegt, een 360 graden doordraaier de snelweg op, en de R1 had ons in de smiezen en ging vanaf zo'n 100 stevig op het gas en wij d'r achteran, waarna hij op een gegeven moment het gas losliet en wij moesten 'ankeren'. Nou snap ik de motorrijder wel, die is gewend als die hard op het gas gaat dat hij een heel groot gat trekt, hij was dan ook verbaast dat we in z'n 'buurt' waren gebleven en kregen een dikke duim van hem. 8)
Oke nu was het mooi geweest, weer de route richting huis gekozen en eerst naar de wasbox gereden om met motorreininger de boel onder de motorkap weer grondig en netjes schoon te maken. Daarna het laatste stukje naar huis gereden om de Honda op stal te gaan zetten, komen we een Porsche turbo tegen, mijn zoon zegt: 'Leuk! Komop proberen!´ Ik zeg nee vergeet het maar dit soort auto´s zijn een hele andere klasse en een wereld van verschil. Maar goed ik probeer hem na het op groen springen van het stoplicht te ´triggeren` maar krijg geen respons. (logisch als je een Porsche turbo rijdt en een ´zak´ Japanner met faute achterlichten probeert je uit te dagen :wink: ' )
We moeten weer stoppen voor rood licht en staan naast elkaar, ik begin nu toch te vermoeden dat hij wel wil, want hij kijkt een keer opzij, dus we zijn er klaar voor, het licht springt op groen en de Porsche en Honda gaan ervandoor, de Porsche trekt al gauw een flink gat tot de 100, maar daarna, tot mijn verbazing en hilariteit van mijn zoon, word het gat boven de 100 eigenlijk niet veel groter :shock: Had ik niet verwacht en de Porsche rijder ook niet, want wij sorteerden voor om linksaf te gaan en hij voor rechtsaf, maar kwam speciaal naar ons toe rijden om te vragen wat wij aan vermogen hadden omdat hij niet snapte dat het verschil boven de 100 zo klein was! :mrgreen: Ik overigens ook niet, z´n Porsche turbo is echt geen vergelijk voor de Honda maar soms zijn de verschillen kleiner dan je denkt. Kreeg zijn complimenten en hebben beiden onze weg vervolgt.
Zo Honda dag is ten einde en weer veel wijzer geworden, geleerd en plezier gehad. Ik ga met Gaskleppie rond de tafel zitten om dit carter probleem definitief op te lossen en denk zelf aan het afdoppen van deze ene aansluiting, waarvan ik zeer het vermoeden heb dat daar de verkeerde aansluiting voor is gekozen, temeer omdat de 2 andere aansluitingen geen problemen geven.
s´Avonds thuis nog benaderd door Honda Anthony, VW Micheal en Gaskleppie hoe het gegaan was, vind ik harstikke tof de reacties van het mee beleven van deze jongens van mijn en hun auto hobbie!
Ik heb het voornemen de Honda nu ´met rust te laten´ ga vandaag de motor maar weer eens van stal halen en als ik weer terug kom van off-shore wil ik dit 'probleem' definitief gaan oplossen.
O'ja als het mee zit heb ik met de GoPro de 'encounter'met de Yamaha XJR1300 op film staan, zal eens kijken of met een beetje hulp ik dat kan plaatsen. :wink: Ook enkele circuitronden heb ik gefilmd, zal ik ook voor kijken.
Genesis
-
- Posts: 294
- Joined: Thu May 20, 2004 12:42 pm
- Contact:
Was dat Honda Anthony die jij Patrick noemde maar eigenlijk hardcorehonda heet op het forum :-)
Rob.. kijk hier eens na....
Heel veel info..
http://www.ginger.cx/images/B20build/Cr ... 20Evac.pdf
Rob.. kijk hier eens na....
Heel veel info..
http://www.ginger.cx/images/B20build/Cr ... 20Evac.pdf