Stéphane - CTR (EK9) Championship White

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
Marsnel
Posts: 67
Joined: Sat Jul 21, 2007 6:31 pm

Post by Marsnel »

Gaat wel lekker rond in het filmpje.

Vind je die curbs in de eerste knik van audi-s niet wat hoog?
Stéphane
Posts: 246
Joined: Fri Jun 11, 2010 2:04 pm

Post by Stéphane »

Marsnel wrote:Gaat wel lekker rond in het filmpje.

Vind je die curbs in de eerste knik van audi-s niet wat hoog?

Dank je. Die curbs zijn we wat hoog, maar het is wel OK om er overheen te gaan. Dan snijd ik die eerste kort aan en dan kan ik wat meer snelheid meenemen naar de 2e.
Stéphane
Posts: 246
Joined: Fri Jun 11, 2010 2:04 pm

Post by Stéphane »

Even alvast een vooraankondiging: ik ga de EK9 verkopen. 2 semi-circuitauto's kan gewoon niet uit. Liefhebbers kunnen mij benaderen via PM voor meer informatie.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Arh...jammer zegt. Supernette EK9 IMO!
Maar ik zou ZEKER ook gaan voor een K20 Elise :twisted:
Zag eentje op joetjoep op de dyno......WOW...
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Zag ik die even niet aankomen.

Jammer Stéphane.
Stéphane
Posts: 246
Joined: Fri Jun 11, 2010 2:04 pm

Post by Stéphane »

@LCR: Jij snapt het ook dus :wink: Elise is echt de meest briljante auto die ik ooit gereden heb en met een K20A met supercharger ook met het vermogen erbij helemaal super 8)

Ik moet nu even gewoon kiezen. Beide auto's staan 3/4 van de maand stil en de laatste tijd pak ik in het weekend toch vaak de Elise.

EK9 is echt een hele leuke auto die ik het liefst graag zou willen houden. Maar het is gewoon onzin om straks 3 auto's te hebben waarvan er 2 de meeste tijd stil zullen staan. Dan dus de keuze voor 1 (minder spannende) auto voor A-naar-B verkeer zakelijk en een iets spannendere auto voor circuit en leuk toeren. Nu zijn beide auto's privé en zeker met de afgelopen maanden merk ik dat de kosten (te) hoog oplopen. En ondanks dat ik auto's heel leuk vind zijn andere dingen in het leven ook heel belangrijk. Mijn vriendin woont in het buitenland en ik reis dus regelmatig die kant op met het vliegtuig. Dat is ook kostbaar (en zij is mij zeer dierbaar), dus dan moet je keuzes maken :D

Zodoende dat ik dus tot deze keuze ben gekomen. Het komt misschien onverwacht, maar als ik ergens mee bezig ben ga ik er ook 100% voor. Zo ook voor de EK9.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Jammer Stephane... maar keuzes moeten gemaakt worden...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
User avatar
LaurenZ
Posts: 2858
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Post by LaurenZ »

Succes met de verkoop.
Erg nette prijs voor de staat en hoe de auto eruit ziet.

Hoop dat je hem snel weg kan aan een liefhebber..
'98 JDM Integra Type-R
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Hoop ook dat hij alleen naar een liefhebber zal gaan en niet de eerste de beste sjonnie die met zijn gespaarde geld geen afgetrapte Subaru koopt maar zijn zinnen heeft gezet op dit raspaardje van Honda...

De Type-R's worden hoe langer hoe beter betaalbaar en dan kun je wel eens bestuurders zien waar je liever niet mee geassocieerd wil worden. (Wow, kudo's voor mezelf door het zo netjes uit te drukken)
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

mr. X wrote:De Type-R's worden hoe langer hoe beter betaalbaar en dan kun je wel eens bestuurders zien waar je liever niet mee geassocieerd wil worden. (Wow, kudo's voor mezelf door het zo netjes uit te drukken)


Resect!!
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Stéphane
Posts: 246
Joined: Fri Jun 11, 2010 2:04 pm

Post by Stéphane »

Ik hoop ook dat hij bij een liefhebber terecht komt. Zo'n Impreza is vaak voor weinig al te koop en dat is dan weer leuk voor mensen die denken dat veel vermogen alles is.

Ik ben echt serieus onder de indruk van hoe de EK9 rijdt. Onderstel en hele balans in de auto is echt heel erg goed. Een vriend van me die echt al heel veel auto's heeft gereden die o.a. instructeur is op de Nürburgring bij een gerenommeerde school sprak er ook met lovende woorden over.
User avatar
LaurenZ
Posts: 2858
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Post by LaurenZ »

Rikky wrote:
mr. X wrote:De Type-R's worden hoe langer hoe beter betaalbaar en dan kun je wel eens bestuurders zien waar je liever niet mee geassocieerd wil worden. (Wow, kudo's voor mezelf door het zo netjes uit te drukken)


Resect!!


Je vergeet de P
'98 JDM Integra Type-R
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Nee hij is dyslectisch :D
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Stéphane wrote:
"mr. X":17a2bl2k wrote:Het is niet zomaar een Civic! En een EK9 en DC2 zijn zeer aan elkaar gewaagd als je het mij vraagt. € 9500,- Voor een nette EK9 met een gloednieuwe koppeling en hoogwaardig aftermarket vliegwiel dat er nota bene bij een Honda dealer is ingezet, is zijn geld zeker waard.

Dank je.

Hiernaast heb ik het met Niels ook over het verschil gehad tussen een EK4 en een EK9. Hij gaf ook aan dat het verschil daartussen echt wel te merken is, op basis van zijn eigen ervaringen. Chassis is verstevigd en dat heeft wel degelijk invloed op hoe goed een onderstel werkt.

LSD is ook standaard en dat merk je vooral bij bocht uit accelereren omdat je dan dus geen spinnend binnenwiel hebt, maar wel tractie.

@Tenck: Dank je voor de bevestiging over de stoelen![/quote:17a2bl2k]

Even gequote van het voorstel topic om dat niet verder te vervuilen.

Ben heel erg benieuwd waar een EK9 dan precies verschillend is ten opzichte van een EK4. Heb dus een EJ9 chassis hier staan en vaker aan de binnenkant bekeken maar zoveel verschil kan ik niet ontdekken als ik naar de EK9 kijk. Ook staat hier dus een kale EG6 en EG3 maar daar zijn ook geen echt grote verschillen zichtbaar.
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Ek9 just does not have any sound detaining, thats it...

But it is a special car none the less!
Stéphane
Posts: 246
Joined: Fri Jun 11, 2010 2:04 pm

Post by Stéphane »

Benjdmin wrote:Ek9 just does not have any sound detaining, thats it...

But it is a special car none the less!


A quote of someone who has done some research on this subject.

The DC2 is based on the Civic (1991-1995). Therefore the closest platform shared with that generation Civic is the EG6 SiR.

The EK9 is obviously a newer design and therefore the suspension and body is stiffer. However, Honda made the DC2 Type R quite a lot stronger than the EG6 or DC2 SiR when is debuted in 1995 autumn. When the EK9 debuted in 1997 autumn with its increased handling performance, the 98 Spec DC2 quickly followed in 1998 winter. The 98 Spec had increased body reinforcements to bring it on par with the EK9. However, the basic design is still based on older technology, making the EK9 still stiffer. Many Honda enthusiasts agree that the EK9 handles more neutrally and stable in corners, partly due to its longer wheelbase and short rear overhang. The DC2 has a slight tail out stance under constant velocity in corners - but this is subjective.

EK9 the body structure folding and welding points as well as some materials used already makes it heavier than the EG Civic, even though it isn't that much bigger. On the EK9, the front and rear reinforcement bar is much thicker than the DC2.

One area that I feel is more rigid than the DC/EG chassis is the design of the front lower arm. On the DC/EG, the lower arm is a bolt on 2-piece type while the EK uses a L-shaped one piece type.

Also from track experience with both cars, I have found that the EK9 has an advantage due to its short rear overhang hatch design. Bracing the rear of the DC2 to make the rear suspension more stable required some creative bracing. However on the winding roads, this very design makes the it a little tail happy (for a FF) which makes it fun!
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Yeah but we are talking about Ek4/Ej9 vs Ek9.

I have seen both shells empty and there is not that much difference between them.

Sure maybe some more welds and folds to stiffen things up a bit here and there, but essentially its the same thing.

Thats what makes it cool as well since the Civic in general has always (up to a certain point) been a well handling car.

Even the base models.

Its a wolf in sheep clothing!
Stéphane
Posts: 246
Joined: Fri Jun 11, 2010 2:04 pm

Post by Stéphane »

Benjdmin wrote:Sure maybe some more welds and folds to stiffen things up a bit here and there, but essentially its the same thing.

True, but the difference is in the details. Like with a track car that has seem welded sills and stuff too make it stiffer. I have driven standard EK4s myself as well when my friend had a VTi, but that's too long ago to do a back-to-back comparison.

I fully agree on that they have a great chassis as a base model. As I said, this in one of the most neutral driving FWDs I have ever driven. In some corners on Zandvoort I actually found the amount of understeer of the EK9 less than even in my Elise, but that could also be related to my suspension set-up of my Elise in relation to the RWD (mild push-understeer on corner entry - neutral mid corner with a slight tendency to oversteer at corner exit).

I think the EK9 is a brilliant car all together and as I said, it's a pity I have to sell it. But life is all about choices.
User avatar
LaurenZ
Posts: 2858
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Post by LaurenZ »

Ben, buy the EK9 !
'98 JDM Integra Type-R
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Haha, no thanks.
Locked