Culasse: project FN2 update: APK en drijfriem vervangen.
-
- Gaskleppie
- Knite Force
Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad nog geen dynotest gedaan bij mijn wagen. Er zijn bij mij in de buurt geen rollentestbanken te vinden, en bovendien hecht ik meer waarde aan mijn tijden bij de dragsterraces. Mijn persoonlijke E.T. staat nu op 14.7 seconden, neergezet bij snikheet weer, dat is wat mij betreft niet slecht voor zo`n zware FN2, er zit dus nog wel wat meer verbetering in.
Wat die dunne olie betreft, veel moderne auto`s rollen tegenwoordig de fabriek uit met dezelfde dunne 0w30 olie. Die van mij ook. Het is waar dat mijn wagen bij langdurige vtec wat olie uitspuwt, maar dat kan verder absoluut geen kwaad. Gewoon het oliepeil wat meer in de gaten houden.
Ik heb laatst mijn olie nog vervangen, ze was gitzwart, ten teken dat ze goed werkt en alle hitte en rotzooi van de motor goed opneemt. Ik heb ook de gewoonte om het oude oliefilter open te knippen en er binnenin te kijken om te zien of er niets ongewoons inzit, zoals motorslijpsel, siliciumaanslag, piepkleine stipjes, carbonresten etc. het filter was verder helemaal schoon.
Wat die dunne olie betreft, veel moderne auto`s rollen tegenwoordig de fabriek uit met dezelfde dunne 0w30 olie. Die van mij ook. Het is waar dat mijn wagen bij langdurige vtec wat olie uitspuwt, maar dat kan verder absoluut geen kwaad. Gewoon het oliepeil wat meer in de gaten houden.
Ik heb laatst mijn olie nog vervangen, ze was gitzwart, ten teken dat ze goed werkt en alle hitte en rotzooi van de motor goed opneemt. Ik heb ook de gewoonte om het oude oliefilter open te knippen en er binnenin te kijken om te zien of er niets ongewoons inzit, zoals motorslijpsel, siliciumaanslag, piepkleine stipjes, carbonresten etc. het filter was verder helemaal schoon.
Angelus wrote:Mijn EP3 zit nu op 26dkm, rijd overigens ook op 0w30 olie vanuit honda dealer zelf, tot nu toe geen rare dingen ondervonden, elke 1000km pijl ik de auto bij een koude motor, na 3000km nog steeds netjes op pijl.
Slecht kan het niet zijn dan denk ik?
pijlen bij een koude motor? :roll:
je moet juist peilen als je de motor even hebt laten draaien, paar minuutjes. dan zit je olie goed door heel je motor zoals het hoort, dan peil je het nauwkeurigst.
dat is wat mij altijd verteld is in ieder geval :razz:
Volledig mee eens. Onze k20 motoren gebruiken de olie niet alleen om te smeren, maar ook om het i-vtec gedeelte van de kleppentrein aan te drijven. De capaciteit in de oliepan kan nogal variëren tussen warme en koude motor en het is aan te raden hier rekening mee te houden bij het aflezen van het oliepeil.
Ik heb altijd geleerd koud te pijlen en uiteraard op een vlakke ondergrond.
Teveel olie is net zo schadelijk als te weinig. Dan hou ik liever het koude bovenste niveau aan omdat dit nog inzakt als de motor warm wordt. Dit omgekeerde geldt voor pijlen met een warme motor. Vul je hem warm af zit er als hij koud is teveel in.
Teveel olie is net zo schadelijk als te weinig. Dan hou ik liever het koude bovenste niveau aan omdat dit nog inzakt als de motor warm wordt. Dit omgekeerde geldt voor pijlen met een warme motor. Vul je hem warm af zit er als hij koud is teveel in.
iVTEC-fab wrote:Angelus wrote:Mijn EP3 zit nu op 26dkm, rijd overigens ook op 0w30 olie vanuit honda dealer zelf, tot nu toe geen rare dingen ondervonden, elke 1000km pijl ik de auto bij een koude motor, na 3000km nog steeds netjes op pijl.
Slecht kan het niet zijn dan denk ik?
pijlen bij een koude motor? :roll:
je moet juist peilen als je de motor even hebt laten draaien, paar minuutjes. dan zit je olie goed door heel je motor zoals het hoort, dan peil je het nauwkeurigst.
dat is wat mij altijd verteld is in ieder geval :razz:
Bij verversen van de olie pijl ik ook vaak tussendoor, het zou raar zijn om elke keer me motor te gaan starten en dan te gaan pijlen. Natuurlijk kijk ik ook in de handleiding omtrent hoeveel olie erin gaat, toch ga je automatische checken.
Naar mijn beleving is warm pijlen helemaal niet zo slim, omdat zodra ik het aantal benodigde liters heb ververst, is dit altijd het maximum op je pijlstok.
Bij een warme motor zal het juist minder aangeven, dus zodra je er dan meer in gooit, zou dit juist slecht zijn voor je blok.
Wat je zegt. Wat ik eigenlijk bij iedereen kan aanraden is een externe olie catchtank. Vooral bij langdurig vteccen wil je niet geloven wat voor een hoeveelheid oliesmurrie via blowby uit de motor komt. Dat wordt door de pcv klep normaal gesproken in het inlaatspruitstuk uitgespuwd. Het is daarbinnen werkelijk een vieze gore troep en dat gaat op den duur door de hele motor heen weer naar buiten.
Mocht iemand belangstelling hebben voor zo`n catch tank stel ik voor om even een kijkje te nemen in mijn webshop.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=6322
Mocht iemand belangstelling hebben voor zo`n catch tank stel ik voor om even een kijkje te nemen in mijn webshop.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=6322
Oke, mijne zit er al zeker meer als 5000km maar niets.
Slangetje gaat van de pcv naar catchcan en vandaar uit naar idd een vacuumpoort. Zit dus nog voor de blower, aanzuig gedeelte.
Moet wel zeggen dat mijn intake voor de catchcan ook een mooie laag oliebende had, hoe het nu is moet ik dan maar een keertje kijken.
Slangetje gaat van de pcv naar catchcan en vandaar uit naar idd een vacuumpoort. Zit dus nog voor de blower, aanzuig gedeelte.
Moet wel zeggen dat mijn intake voor de catchcan ook een mooie laag oliebende had, hoe het nu is moet ik dan maar een keertje kijken.
zou het kunnen dat het pcv klepje misschien wat verstopt zit? Het is maar een heel lullig dingetje met een kleine diameter. Ik heb wel een paar keer gekeken in het binnenste van mijn spruitstuk en wat zitten rondpielen met mijn vinger en daarbij haalde ik soms wat kleine korreltjes of klontjes aangekoekte olieresten te voorschijn. wellicht dat het pcv klepje daardoor wat geblokkeerd wordt. Het is ook mogelijk om de slang naar de pcv klep even los te maken en er afwisselend op te zuigen en te blazen. Als het goed is hoor je het klepje open en dicht klikken. Geeft wel een smerige oliebek trouwens.
-