Culasse: project FN2 update: APK en drijfriem vervangen.

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Heel erg fijn dat je er altijd zo duidelijk en veel foto's van maakt :thumbs:.
Heerlijk om te lezen, net of je er zelf bij was 8)
bertjehonda
Posts: 351
Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm

Post by bertjehonda »

leuk vertaald zeker en misschien heeft t nog nut ook. ben benieuwd naar een dynosheet.
ik heb je zien rijden op zandvoort klopt toch?
en hoe ging dat?
nog een beetje een tijd kunnen klokken?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Aangezien ik met dunne 0w30 rijdt, produceert de motor bij vtec nogal wat blowby, en spuwt ie via de pcv klep regelmatig wat oliesmurrie in het inlaatspruitstuk.


Die dunne olie die we juist niet aanraden bedoel je? 8)
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Post by Knite Force »

Heel erg vet dat je dit allemaal zelf doet, en ook de ballen hebt om dit met zo'n jonge auto te doen!

I'll be watching you ;)
R-civic
Posts: 30
Joined: Mon Jul 27, 2009 3:21 pm

Post by R-civic »

aparte topic dit...

wel leuk dat je constant bezig ben met je fn2, veel mensen durven niet eens de motorkap omhoog te doen van zo een jonge auto.

Ik hoop voor je dat je uiteindelijk bereikt heb wat je wilt bereiken met al die aanpassingen, idd. een dynoshoeet zoals eerder werd vermeld
User avatar
Arno
Posts: 1069
Joined: Thu Mar 01, 2007 10:40 pm
Contact:

Post by Arno »

Auto gezien bij de strip, zag er strak uit 8)
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad nog geen dynotest gedaan bij mijn wagen. Er zijn bij mij in de buurt geen rollentestbanken te vinden, en bovendien hecht ik meer waarde aan mijn tijden bij de dragsterraces. Mijn persoonlijke E.T. staat nu op 14.7 seconden, neergezet bij snikheet weer, dat is wat mij betreft niet slecht voor zo`n zware FN2, er zit dus nog wel wat meer verbetering in.

Wat die dunne olie betreft, veel moderne auto`s rollen tegenwoordig de fabriek uit met dezelfde dunne 0w30 olie. Die van mij ook. Het is waar dat mijn wagen bij langdurige vtec wat olie uitspuwt, maar dat kan verder absoluut geen kwaad. Gewoon het oliepeil wat meer in de gaten houden.
Ik heb laatst mijn olie nog vervangen, ze was gitzwart, ten teken dat ze goed werkt en alle hitte en rotzooi van de motor goed opneemt. Ik heb ook de gewoonte om het oude oliefilter open te knippen en er binnenin te kijken om te zien of er niets ongewoons inzit, zoals motorslijpsel, siliciumaanslag, piepkleine stipjes, carbonresten etc. het filter was verder helemaal schoon.
Angelus
Posts: 88
Joined: Mon Mar 30, 2009 9:02 pm

Post by Angelus »

Mijn EP3 zit nu op 26dkm, rijd overigens ook op 0w30 olie vanuit honda dealer zelf, tot nu toe geen rare dingen ondervonden, elke 1000km pijl ik de auto bij een koude motor, na 3000km nog steeds netjes op pijl.

Slecht kan het niet zijn dan denk ik?
iVTEC-fab
Posts: 1001
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:09 am

Post by iVTEC-fab »

Angelus wrote:Mijn EP3 zit nu op 26dkm, rijd overigens ook op 0w30 olie vanuit honda dealer zelf, tot nu toe geen rare dingen ondervonden, elke 1000km pijl ik de auto bij een koude motor, na 3000km nog steeds netjes op pijl.

Slecht kan het niet zijn dan denk ik?


pijlen bij een koude motor? :roll:

je moet juist peilen als je de motor even hebt laten draaien, paar minuutjes. dan zit je olie goed door heel je motor zoals het hoort, dan peil je het nauwkeurigst.

dat is wat mij altijd verteld is in ieder geval :razz:
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Maakt niet veel uit als je peilt bij warme of koude motor zolang je maar consequent blijft. Niet vandaag peilen bij een warme motor en volgende week met koude motor.

Bij warme motor peil je juist niet nauwkeurig omdat nog niet alle olie is gezakt naar je carterpan.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Volledig mee eens. Onze k20 motoren gebruiken de olie niet alleen om te smeren, maar ook om het i-vtec gedeelte van de kleppentrein aan te drijven. De capaciteit in de oliepan kan nogal variëren tussen warme en koude motor en het is aan te raden hier rekening mee te houden bij het aflezen van het oliepeil.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ik heb altijd geleerd koud te pijlen en uiteraard op een vlakke ondergrond.

Teveel olie is net zo schadelijk als te weinig. Dan hou ik liever het koude bovenste niveau aan omdat dit nog inzakt als de motor warm wordt. Dit omgekeerde geldt voor pijlen met een warme motor. Vul je hem warm af zit er als hij koud is teveel in.
Angelus
Posts: 88
Joined: Mon Mar 30, 2009 9:02 pm

Post by Angelus »

iVTEC-fab wrote:
Angelus wrote:Mijn EP3 zit nu op 26dkm, rijd overigens ook op 0w30 olie vanuit honda dealer zelf, tot nu toe geen rare dingen ondervonden, elke 1000km pijl ik de auto bij een koude motor, na 3000km nog steeds netjes op pijl.

Slecht kan het niet zijn dan denk ik?


pijlen bij een koude motor? :roll:

je moet juist peilen als je de motor even hebt laten draaien, paar minuutjes. dan zit je olie goed door heel je motor zoals het hoort, dan peil je het nauwkeurigst.

dat is wat mij altijd verteld is in ieder geval :razz:


Bij verversen van de olie pijl ik ook vaak tussendoor, het zou raar zijn om elke keer me motor te gaan starten en dan te gaan pijlen. Natuurlijk kijk ik ook in de handleiding omtrent hoeveel olie erin gaat, toch ga je automatische checken.

Naar mijn beleving is warm pijlen helemaal niet zo slim, omdat zodra ik het aantal benodigde liters heb ververst, is dit altijd het maximum op je pijlstok.
Bij een warme motor zal het juist minder aangeven, dus zodra je er dan meer in gooit, zou dit juist slecht zijn voor je blok.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Wat je zegt. Wat ik eigenlijk bij iedereen kan aanraden is een externe olie catchtank. Vooral bij langdurig vteccen wil je niet geloven wat voor een hoeveelheid oliesmurrie via blowby uit de motor komt. Dat wordt door de pcv klep normaal gesproken in het inlaatspruitstuk uitgespuwd. Het is daarbinnen werkelijk een vieze gore troep en dat gaat op den duur door de hele motor heen weer naar buiten.

Mocht iemand belangstelling hebben voor zo`n catch tank stel ik voor om even een kijkje te nemen in mijn webshop.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=6322
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Ik heb ook een catch tank op me pcv zitten maar is na ongeveer 6 maanden nog steeds leeg, wel wat olie aanslag maar voor de rest niets.
Rij wel met 5w40.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Hmm. Eigenaardig. Die van mijn zit na ongeveer 5000 km halfvol, d.w.z. een theekopje vol.
Die wagen van jou heeft een compressor nietwaar? Ik neem aan dat de slangen allemaal aangesloten zijn op een vacuümpoort. i.p.v. een poort met blowerdruk, anders werkt het niet.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Oke, mijne zit er al zeker meer als 5000km maar niets.
Slangetje gaat van de pcv naar catchcan en vandaar uit naar idd een vacuumpoort. Zit dus nog voor de blower, aanzuig gedeelte.
Moet wel zeggen dat mijn intake voor de catchcan ook een mooie laag oliebende had, hoe het nu is moet ik dan maar een keertje kijken.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

zou het kunnen dat het pcv klepje misschien wat verstopt zit? Het is maar een heel lullig dingetje met een kleine diameter. Ik heb wel een paar keer gekeken in het binnenste van mijn spruitstuk en wat zitten rondpielen met mijn vinger en daarbij haalde ik soms wat kleine korreltjes of klontjes aangekoekte olieresten te voorschijn. wellicht dat het pcv klepje daardoor wat geblokkeerd wordt. Het is ook mogelijk om de slang naar de pcv klep even los te maken en er afwisselend op te zuigen en te blazen. Als het goed is hoor je het klepje open en dicht klikken. Geeft wel een smerige oliebek trouwens.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Ok, ik zal het controleren.
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Post by Little Viper »

Interessante topic.

Knappe airbox 8)
Locked