Een EP3 erbij

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Hondaaron
Posts: 1
Joined: Thu Mar 31, 2011 11:17 am
Contact:

Re: Een EP3 erbij

Post by Hondaaron »

Savagegek wrote:Mooi ding, is dit die uit Sliedrecht?


VtecKM wrote:@Savagegek: Klopt inderdaad. Deze was, op wat steenslag na, zo netjes, dat ik hem niet kon laten staan.
Veel plezier ermee.
Ik had een jaar geleden contact met deze verkoper, was zelf al jaren op zoek naar een facelift Milano Red. Moeilijk contact met verkoper, na maand heen en weer gemailed/gebeld kon ik eindelijk regelen dat ik langs kon komen om te kijken. De brug op bij een lokale dealer, was allemaal geen probleem.
Belt verkoper halve dag van te voren dat hij het niet over zijn hart kon krijgen om de EP3 de deur uit te doen, en dat hij af zag van verkoop. Afgesproken dat hij me nog terug zou bellen als hij van mening zou veranderen. Nooit meer gebeurd.

3 kwart jaar later stond hij weer op AutoTrack met een hogere KM stand en €1000 duurder. Ben ergens nog steeds teleurgesteld.
VtecKM
Posts: 24
Joined: Sat Sep 06, 2014 5:13 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by VtecKM »

De rode kleur maakt de auto idd een leuke verschijning! Ik denk dat ik dit stiekem wel de mooiste kleur vind voor de EP3. Qua comfort/luxe zou de FN2 wellicht wel wat fijner zijn, heb ik overigens ook nog mee gereden - mooi interieur, maar gaf niet het 'rauwe' gevoel.

@Hondaaron: Ik heb nu ook nog contact met de verkoper, die het leuk vindt om op de hoogte te blijven van de wagen. Toen deze bij de eigenaar weer daarvoor te koop stond in 2013/begin 2014, had ik al interesse, maar reed toen nog rond met de lease. Uiteindelijk is het altijd vraag en aanbod. Het is nou eenmaal zo dat er weinig aanbod is in NL, en vooral in deze kleur. Mocht ik hem in de toekomst weg doen, dan kan ik je wel een seintje geven. De S2K wil ik namelijk ook nog een keer hèbben :)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by Jo& »

Rood vind ik gewoon de mooiste kleur! En niet omdat ik ook een rode heb ;-)
Ultimo
Posts: 19
Joined: Tue Mar 01, 2016 3:57 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by Ultimo »

Mooie wagen maat! De kleur is idd heel mooi. Maar mij gaat het om wat eronder zit. En dat vind ik de coolste hatch van allemaal!
VtecKM
Posts: 24
Joined: Sat Sep 06, 2014 5:13 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by VtecKM »

Kan er alleen maar mee eens zijn :)

Binnenkort wil ik wat onderhoud aan de auto (laten) doen. De auto komt steeds dichter bij de 150.000km.
Ik ben op het forum nog geen onderhoudssectie tegengekomen. Zijn er nog EP3 specifieke aandachtspunten? Wanneer weet je of de ketting aan de beurt is?
Mocht er iemand een werkplaatshandboek hebben, wil ik die erg graag!
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by Knite Force »

Mijn EP3 heeft nu ~105.000 gelopen, ik ga komend weekend de ketting (preventief) doen. Ik wil niet op zoek moeten naar een andere K20 omdat de ketting tóch sneuvelt...

Welke olie gebruik jij, en verbruikt je motor?
VtecKM
Posts: 24
Joined: Sat Sep 06, 2014 5:13 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by VtecKM »

Hoe weet je wanneer de ketting aan vervanging toe is?

Ik gebruik nu 5W40 van ik-weet-niet-meer-welk-A-merk, maar ga bij de volgende beurt overstappen op de 5W40 van Motul. Ik heb nu zo'n 5000km gereden en denk iets van 2 liter bij moeten doen - niet echt bijgehouden. Rij dagelijks korte stukken van 2 x 15km. Af en toe avondje vteccen :)
Pelle
Posts: 63
Joined: Sun Feb 14, 2016 9:03 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by Pelle »

De versnellingsbakolie wordt vaak vergeten, dus als je niet weet of deze pas vervangen is gewoon verversen. Je kan de ophangingsrubbers even goed bekijken of deze nog netjes zijn. Motorsteunen/kantelsteunen willen nog weleens aan vervanging toe zijn.

En blijf je oliepeil regelmatig checken. Liever een keer een halve liter erbij doen, dan 2 liter bij moeten vullen.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by Jo& »

2 liter vind ik best veel...
Ketting is theoretisch onderhoudsvrij...
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by Knite Force »

Eens met Joanne, ik vind het ook wat stevig. Hoe, en hoe lang rijd je je auto warm?

Ketting is theoretisch onderhoudsvrij, toch al plaatjes genoeg gezien van kettingen die ruim een cm langer geworden waren.
Je kunt het horen, vooral bij een koude start.
VtecKM
Posts: 24
Joined: Sat Sep 06, 2014 5:13 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by VtecKM »

Haa, ik heb zeker niet in 1x 2 liter bijgegooid na 5000km, ik peil de auto elke week en gooi steeds een paar honderd milliliter bij.
Misschien komt het door de kleine stukjes waardoor de auto meer is gaan verbruiken, geen idee. Na de volgende beurt ga ik het wat strakker bijhouden :)
Voor het warm rijden houd ik 12KM aan..soms 15 :)

En bij het starten hoor ik geen bijgeluiden nu, dus ik neem aan...nog gezond..
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by HONDA »

Knite Force wrote:Eens met Joanne, ik vind het ook wat stevig. Hoe, en hoe lang rijd je je auto warm?

Ketting is theoretisch onderhoudsvrij, toch al plaatjes genoeg gezien van kettingen die ruim een cm langer geworden waren.
Je kunt het horen, vooral bij een koude start.


Zo onderhoudsvrij dat bij mij de ketting na 110.000 km knapte. Wel bij een Duitser maar toch... Niets mis mee dus Marcell.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by Jo& »

Je kan beter minimaal 15min bij warm en 20min bij koud weer aanhouden.

Km zeggen niet veel. Tijd wel ;-)
User avatar
Savagegek
Posts: 105
Joined: Sat Jul 18, 2015 5:00 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by Savagegek »

Knite Force wrote:Eens met Joanne, ik vind het ook wat stevig. Hoe, en hoe lang rijd je je auto warm?

Ketting is theoretisch onderhoudsvrij, toch al plaatjes genoeg gezien van kettingen die ruim een cm langer geworden waren.
Je kunt het horen, vooral bij een koude start.


Even tussendoor inbreken..

Hoe hoor je dat precies?
Is dat toevallig een soort krakend geluid bij het (koud)starten?
(Honda Verhagen kon mij er werkelijk waar niks (behalve merkwaardige dingen) over vertellen (dat hoort bij het blok als hij wat ouder is en VTEC dit en zus en zo deze auto heeft het ook en....)
VtecKM
Posts: 24
Joined: Sat Sep 06, 2014 5:13 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by VtecKM »

Jo& wrote:Je kan beter minimaal 15min bij warm en 20min bij koud weer aanhouden.

Km zeggen niet veel. Tijd wel ;-)


T'is ook niet zo dat ik gelijk ga stampen met de auto na die km's :)
Ik ga de olie na een beurt eens wat beter bijhouden!
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by Knite Force »

Tip van Flip: ook tijd zegt niks. Alleen een olietemperatuurmeter geeft antwoord wanneer je olie op temperatuur is. Bij een koudere buitentemperatuur is je olie na 15 minuten echt nog niet op temperatuur. Bijna iedereen "schrikt" ervan hoe lang het duurt om olie echt op 90 graden te krijgen, als men met een olietemperatuurmeter gaat rijden. Vaak komt dan het besef dat er dus bijna altijd te vroeg op het gas gegaan is...

Hoe rijd jij de auto op temperatuur?
VtecKM
Posts: 24
Joined: Sat Sep 06, 2014 5:13 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by VtecKM »

Heb er niet echt een manier voor :)
Bij normaal woon-werk wordt er niet getrapt, dus maakt het weinig uit hoop ik. In de leukere avonden rijd ik eerst zo'n 15km, gecombineerd stad-snelweg is dat vaak zo'n 15-20min. Kom in die stukken niet boven de 4k rpm, schakel vaak rond de 3,5k rpm.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Een EP3 erbij

Post by Jo& »

Minimaal 15min bij warm en 20 bij koud zei ik.
Dan ga ik boven de 3000RPM en en pas paar minuten later voor het eerst VTEC als ik dat wil.

Ben al in verschillende EP3 meegereden en het klopte altijd.
Post Reply