2 maanden geleden heb ik mijn ontstekingsmappen in hondata redelijk grondig aan laten passen.
Deze staat nu veel aggressiever zonder te pingelen.
Ik tank altijd 98 van Total of van Shell Vpower.
Vorige week rij ik mijn motor blok stuk, bij optrekken in vtec op 5000 rpm gaat hij stuk, olielamp brandt.
Motor valt uit en draait vast, grijze rook uit de uitlaat.
Eerste diagnose door garagist is cylinder 4 kapot, drijfstang gebroken en de cilinderkop tegen mijn bougie geraakt, bougie kapot, en culasse wsl geraakt, dus blok is voor het stort

Nieuw blok plaatsen van hem die een half jaar stil gelegen heeft kost mij daar 3000 a 4000 eur alles geswapt, wat mij ook veel lijkt, dus misschien kan ik beter ergens anders die laten doen of een blok zelf aankopen.
Nu is de vraag of dit kan van de ontsteking die te aggressief staat, zonder dat de pingelsensor 1 maal afgegaan is.
Nooit geen waarschuwing gehad van pingelen of gepingel gehoord zelfs, gewoon ineens bam kapot zonder beveiliging.
Een maand geleden ook compressietest laten uitvoeren.
Hieruit bleek dat cilinder 3 op koud blok wat lekt, maar op warme blok waren ze allemaal lekvrij.
Wat kan de oorzaak zijn? En is een 2de hands blok steken die een half jaar stil gelegen heeft wel verstandig?
Ik kan de mapping in PM altijd doorsturen bij interesse.
Greetz