Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
RJB1988
Posts: 381
Joined: Thu Jul 07, 2011 5:55 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by RJB1988 »

@gaskleppie: Wat was er met de benzine? Gaat het om super tanken ipv regular?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gaskleppie »

Ik ben er dit keer niet bij geweest maar ik lees in een verslag dat de Gulf performer benzine geen vermogen gaf en na tanken met BP het ineens een stuk beter ging. Dat bedoel ik dus. Zelfs betere benzine kan knap oud zijn en meer problemen geven dan dat ze je vermogen geeft.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gangaran »

Ik tank tegenwoordig alleen maar ron 102, had ook een lage meting. Met nieuwe olie, luchtfilter
bougies etc. Maar ja...
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gaskleppie »

Terwijl jij met je ctr een super vermogen had op deze zelfde bank.
Denk je echt dat de bank ineens aangepast is ofzo?
Als de ventilator idd uit heeft gestaan is dat absoluut een fout van de mannen van Rica. Ik heb het filmpje goed bekeken en bij sommige auto's zie ik hem toch echt draaien. Klopt dat?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by donkeykong »

Hij detoneerde op gulf benzine tussen de 2 en 4 k.
Na bp ultimate niet meer, dus slechte benzine.
Niks mis met het vermogen, alleen allemaal aan de lage kant maar zoals ik al eerder zeg is dat niet belangrijk.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gangaran »

Klopt Frank. Mijn vorige EP had 251pk (+/- 200 wielpk)
Heb dat fimpje opnieuw bekeken en kan concluderen dat bij enkele R's de fan niet aanstond.
0:43 DC5 stond het wel aan. (Referentie het lintje beweegt)
1:02 EP3 lintje stond stil. (Ben ook als eerste op de bank geweest) Stond dus uit.
1:23 S2000 lintje beweegt heftig, dus stond wel aan.
2:30 FD2 Lintje beweegt.
3:00 DC5 lintje beweegt naukelijks tot niet, dus denk uit.
3:25 ATR Lintje beweegt niet, dus uit.
3:44 EP3 NHB Wel aan.
4:06 EP3 silver. Fan stond uit, lintje beweegt niet.

Ik denk de eerste paar auto's stond de fan uit. Toen was Roeltje ook alleen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gaskleppie »

Nogmaals, als de fan uitstond heb je in mijn ogen recht op een nieuwe run. Zeker met een cai kan dat zomaar 10pk schelen. We hebben ooit getest hoeveel het verschilt, de run zal ik nog even opzoeken.

In het filmpje heb ik vooral proberen te spotten of de riem van de fan draait. Je kan het niet bij allemaal zien, maar bv bij de blauwe ep3, zilveren ep3 en de DC5 zie je niet altijd het lintje bewegen maar zie ik wel dat de riem draait. (wel goed kijken en filmpje in HD kijken) Ik weet wel dat Roeltje hem altijd pas start vlak voor de run en hem vrij snel weer uitzet. Misschien dat daar nog wat twijfels door ontstaan zijn?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gaskleppie »

Image

Zoals je ziet kan het ernstig veel schelen. In dit geval 17pk!



Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by boikel »

Gangaran wrote:Ik tank tegenwoordig alleen maar ron 102, had ook een lage meting. Met nieuwe olie, luchtfilter
bougies etc. Maar ja...


Hoge RON wil niet zeggen hoge MON.

http://www.type-r.nl/showthread.php?16134-Octane-number-RON-MON-Hier-een-kleine-uitleg

En juist een hoge MON heb je nodig bij deze toerentallen om detonatie te voorkomen.
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by integra »

Als de fan idd uit was klopt de meting totaal niet, maar wat mijn ook op valt is de rotating mass rechts onder op het blad.
De verschillen die daar staan zij ook GROOT. Misschien weet jij wat dit precies inhoud Frank.
Want hoe kan er een verschil van +- 600kg zijn.?????
User avatar
Ray
Posts: 706
Joined: Mon Jan 17, 2011 4:02 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Ray »

Volgens mij was ik de enige met een CAI die dag??
1990 Civic EE9
2003 Civic EP3
2008 Civic FA5

Image
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gaskleppie »

Dus het gaat om deze twee runs:
Image
en deze:
Image

Ik denk dat ik gedeeltelijk kan verklaren waarom er verschillende waarden uit gekomen zijn.
Als je goed kijkt zie je dat het koppelverloop tot 6000 toeren redelijk gelijk is qua verloop. Je ziet echter ook dat tijdens de Rica run vanaf 5500 toeren hij knap arm begint te lopen. Hij zit bijna tegen de Lambda 1 aan wat echt niet goed is. Waarschijnlijk is hij daardoor iets gaan detoneren en door deze detonatie is de ontsteking bij gaan regelen. Dit is weer te zien aan het licht golvende deel tot aan het eind van de run.
Dat hij tijdens het afstellen niet gedetoneerd heeft kan 2 redenen hebben. Of hij liep toen niet arm (armere mengsels kunnen soms maximale vermogens maken), of hij had tijdens die run de knock control uit staan. Je ziet in het laatste deel van die run kleine onregelmatigheden in de lijn wat kan duiden op detonatie. Als de knock controle dan uit staat kan dat evengoed veel vermogen geven, maar wel op den duur je motor slopen.
Dat dan uiteindelijke met knock control weer aan op een andere bank het piek vermogen niet goed uitpakt kan je natuurlijk bij Rica neerleggen maar slimmer is het om je tune na te laten kijken.
Wat ik al zei, leer ervan en ga niet zitten miepen.

En als we dan toch ergens commentaar op kunnen geven is het eerder de man die de bank van de eerste run die iets niet helemaal goed heeft gedaan. Je kan zien dat het maximaal behaalde toerental lager is dan tijdens de run van Rica. Ook dit is uit te leggen. Zoals je misschien gezien hebt ijkt men voor de run eerst het toerental van de motor op de bank. Dit doen ze door al rijdend in de versnelling waar ze in gaan meten een tijdje een vast toerental aan te nemen. Ze ijken dit dan in de bank als dat toerental. Zodoende weet de bank welk toerental de motor draait zonder dat er sensoren aangekoppeld moeten worden.
Bij Honda's is echter gebleken dat als men bij de gebruikelijke 3000 toeren ijkt je een meetfout hebt wat zich uit in een te laag gemeten maximaal toerental aan het eind van de run. Bij Rica weten ze dat ze Honda's altijd op 5000 toeren moeten ijken om geen meetfout te hebben.
Het gemeten vermogen heeft hier geen last van al staat de gemeten lijn wel verkeerd tov het toerental. Het koppel wordt echter uitgerekend aan de hand van het gemeten vermogen en het toerental. En omdat een bepaald vermogen bij een lager toerental een hoger koppel betekent zal je zien dat het gemeten koppel bij een foute toeren ijking over de hele run te hoog ligt.
Je kan dus stellen dat het koppel van de eerste run niet klopt. Om het juiste koppel te krijgen zal je zelf de toerenschaal moeten verleggen en dan zelf de koppel lijn uit moeten rekenen. Je zal zien dat de vorm exact het zelfde is maar dat hij wel wat lager ligt.

Denk je dat ik hier een punt heb of is de bank van Rica nog steeds 'niet goed'?

Mod: geen geslachtsdelen aub.
User avatar
Type200R
Posts: 254
Joined: Fri Apr 06, 2012 4:34 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Type200R »

Bedankt voor de uitleg, ik ben geen expert op dit gebied, maar waarom zou ik degene die heeft minder pk's degene die de hoogste snelheid van alle met veel meer pk's , ben? En die op de 5 versnelling toch?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gaskleppie »

Ik hoop dat ik je goed begrijp maar op deze bank maakt het juist weinig uit in welke versnelling je een run maakt.
Ok, het wielvermogen zal lager zijn en de verliezen groter, maar uiteindelijk telt hij deze bij elkaar op en hou je het kloppende motorvermogen over.

Zodoende maakt een maximale snelheid ook niet uit. Het is niet zoals op de weg dat je je auto door de lucht moet beuken om met een hoop pk's een hoge topsnelheid te behalen.
Die ventilator draait altijd net zo hard en je auto staat stil dus doet dat niks.
Die hoge topsnelheid komt alleen door de gekozen versnelling, meer niet.
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by integra »

En hoe zit dat met die rotating mass rechts onder op het papier.???
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gaskleppie »

Normaal gesproken is de rotating mass het gewicht van de draaiende rollen. Nou staan er 2 waarden extra bij die ik niet helemaal thuis kan brengen. De 1 suggereert het gewicht wat er extra op de rollen staat maar 60 kilo is een beetje weinig voor een auto dus hierbij moet ik je het antwoord verschuldigd blijven.
Dat op de ene bank een ander gewicht staat kan dus als er andere rollen gebruikt worden. Of zelfs veel groter worden als de achterste rollen gekoppeld zijn met de voorste en altijd meedraaien.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by HONDA »

Doe eens gek, bel Rica.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gaskleppie »

Ik loop wel een keer naar binnen.
Kunnen we weer lachen om die lui die eerst een bak commentaar hebben later niets meer durven te zeggen....
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by HONDA »

Gaskleppie wrote:Ik loop wel een keer naar binnen.
Kunnen we weer lachen om die lui die eerst een bak commentaar hebben later niets meer durven te zeggen....


Jij niet. :-)

Al die mensen met vragen of commentaar. Pagina's over een fan die aan of uit staat. Even bellen of langsgaan en je weet het.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Type-R Dyno dag 2013 // 31 Augustus 2013 // 10.00 aanwezig !

Post by Gaskleppie »

Ach, het is vaste prik na een dynodag. Hoort erbij als een bank de harde waarheid laat zien.
Locked