koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
"VTEC just kicked in yo!!!"
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
Mooi stuk!
En dan die reacties! "ik kan het allemaal niet volgen wat er staat maar toch vind ik dat koppel veeeeeeel belangrijker is"!! Dan zakt je broek toch van je hol? Waarom kan tegenwoordig niemand zichzelf meer beter inschatten en snappen dat ze beter hun kop kunnen houden? Het wordt steeds erger...
De makkelijkste manier om uit te leggen hoe de verhouding koppel/vermogen ligt is als volgt:
Koppel is de uitdrukking van hoeveel "kracht" een motor levert op een bepaald toerental, dus per omwenteling. Het vermogen is niks anders dan een omrekening van dit koppel maar dan in acht nemend dat als een motor meer omwentelingen per minuut maakt, deze vaker die kracht (lees: koppel) opwekt en dus bij gelijk koppel steeds meer vermogen maakt.
Zo zou je kunnen stellen dat een motor met veel koppel onderin (zoals een diesel) ook veel vermogen onderin heeft, en als dat koppel hoger in toeren snel instort, het piek vermogen dus niet hoog zal zijn.
Bij onze motoren is het net andersom. Ze leveren niet veel koppel (kracht) per omwenteling maar omdat ze zo allejezus veel omwentelingen per minuut doen maken ze wel heel veel vermogen en dat is uiteindelijk waar het om gaat. En daarom zijn wij sneller met weinig koppel.
Zelf bewijs ik al jaren met de kleine B16 dat koppel echt ondergeschikt is aan koppel. Die B16 levert namelijk maar 155Nm koppel, maar doet dat wel bij 8200rpm. Als je bovenstaand verhaal begrijpt snap je gelijk dat een bepaald koppel bij hoge toeren toch knap veel vermogen kan opleveren. Mijn kleine B16 levert dus wel even 187pk bij 9200rpm, genoeg om in samenwerking met een korte versnellingsbak knap wat auto's op Zandvoort zelfs op het rechte stuk bij te houden!
Leuke materie!
En dan die reacties! "ik kan het allemaal niet volgen wat er staat maar toch vind ik dat koppel veeeeeeel belangrijker is"!! Dan zakt je broek toch van je hol? Waarom kan tegenwoordig niemand zichzelf meer beter inschatten en snappen dat ze beter hun kop kunnen houden? Het wordt steeds erger...
De makkelijkste manier om uit te leggen hoe de verhouding koppel/vermogen ligt is als volgt:
Koppel is de uitdrukking van hoeveel "kracht" een motor levert op een bepaald toerental, dus per omwenteling. Het vermogen is niks anders dan een omrekening van dit koppel maar dan in acht nemend dat als een motor meer omwentelingen per minuut maakt, deze vaker die kracht (lees: koppel) opwekt en dus bij gelijk koppel steeds meer vermogen maakt.
Zo zou je kunnen stellen dat een motor met veel koppel onderin (zoals een diesel) ook veel vermogen onderin heeft, en als dat koppel hoger in toeren snel instort, het piek vermogen dus niet hoog zal zijn.
Bij onze motoren is het net andersom. Ze leveren niet veel koppel (kracht) per omwenteling maar omdat ze zo allejezus veel omwentelingen per minuut doen maken ze wel heel veel vermogen en dat is uiteindelijk waar het om gaat. En daarom zijn wij sneller met weinig koppel.
Zelf bewijs ik al jaren met de kleine B16 dat koppel echt ondergeschikt is aan koppel. Die B16 levert namelijk maar 155Nm koppel, maar doet dat wel bij 8200rpm. Als je bovenstaand verhaal begrijpt snap je gelijk dat een bepaald koppel bij hoge toeren toch knap veel vermogen kan opleveren. Mijn kleine B16 levert dus wel even 187pk bij 9200rpm, genoeg om in samenwerking met een korte versnellingsbak knap wat auto's op Zandvoort zelfs op het rechte stuk bij te houden!
Leuke materie!
Re: koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
Ja daarom vond ik het ook een mooi stuk om hier te delen zo zie je maar weer dat honda toch nagedacht heeft over zijn vtec motoren
"VTEC just kicked in yo!!!"
Re: koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
Dus die 155Nm koppel, bij 8200rpm is meer vermogen dan 200nm bij 6.000rpm
Re: koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
Heb het stuk niet gelezen maar dat is eigenlijk ook niet nodig.
Het gaat uiteindelijk ALTIJD OM HET VERMOGEN dat de motor levert.
En of je dat nu wilt uitdrukken via koppel of rechtstreeks als vermogen maakt in feite niets uit.
Probleem is alleen, vrijwel NIEMAND weet wat zijn motor bij een bepaald toerental aan vermogen levert, maar wel (grofweg) wel koppel.
En wel om de simpele reden reden dat in artikelen of brochures koppel vaak gebruikt wordt als argument of aanduiding van prestaties. Zoals bijvoorbeeld in een opmerking als: "De motor biedt maar liefst 300 Nm aan koppel over een breed bereik van 1800 tot 4000 toeren".
Dat zegt een doorsnee (domme) lezer méér dan de opmerking dat het vermogen tussen 1800 en 4000 toeren toeneemt van 77 tot 171 Pk.
Koppel zegt alleen iets over je acceleratieVERMOGEN. En uit het koppel bereken je het vermogen met = Koppel * 2 * PI * toeren/seconden
Dus 155Nm bij 8200 rpm = 181 Pk
En 200Nm bij 6000 rpm = 171 Pk
Dus indien alle andere factoren gelijk zijn zal een auto met 155 Nm @ 8200 rpm SNELLER acceleren dan een met 200 Nm @ 6000
Het gaat uiteindelijk ALTIJD OM HET VERMOGEN dat de motor levert.
En of je dat nu wilt uitdrukken via koppel of rechtstreeks als vermogen maakt in feite niets uit.
Probleem is alleen, vrijwel NIEMAND weet wat zijn motor bij een bepaald toerental aan vermogen levert, maar wel (grofweg) wel koppel.
En wel om de simpele reden reden dat in artikelen of brochures koppel vaak gebruikt wordt als argument of aanduiding van prestaties. Zoals bijvoorbeeld in een opmerking als: "De motor biedt maar liefst 300 Nm aan koppel over een breed bereik van 1800 tot 4000 toeren".
Dat zegt een doorsnee (domme) lezer méér dan de opmerking dat het vermogen tussen 1800 en 4000 toeren toeneemt van 77 tot 171 Pk.
Koppel zegt alleen iets over je acceleratieVERMOGEN. En uit het koppel bereken je het vermogen met = Koppel * 2 * PI * toeren/seconden
Dus 155Nm bij 8200 rpm = 181 Pk
En 200Nm bij 6000 rpm = 171 Pk
Dus indien alle andere factoren gelijk zijn zal een auto met 155 Nm @ 8200 rpm SNELLER acceleren dan een met 200 Nm @ 6000
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
Goed voorbeeld!
De vraag was eigenlijk al fout. Koppel is geen vermogen
De vraag was eigenlijk al fout. Koppel is geen vermogen
Re: koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
Sinister wrote:Ghoh ik heb 200 nm op 8000 rpm zoiets
Mooie waarde. Maar als dat je die gegevens hebt, weet je dus ook meteen je VERMOGEN bij 8000 toeren.
8000 toeren per minuut = 8000/60 = 133.33 toeren per seconde
Je vermogen P is dan:
200 (koppel) x 2 x PI (3.1415) * toeren/seconde = 200 x 2 x 3.1415 * 133.33 = 167542.48 Watt
167542.48 Watt = 167.54 kWatt
157.54 kWatt * 1.359 = 227,69 Pk
Zo simpel is het....
Re: koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
Of, om even het voorbeeld van 'Gaskleppie' te gebruiken:
Zijn motor levert 187 Pk bij 9200 toeren per minuut. En met die gegevens kunnen we dus ook het koppel bij dat toerental uitrekenen:
187 Pk = 137.60 kwatt
137.60 kW * 1000 = 137600 Watt
9200 rpm = 9200 / 60 = 153.33 toeren / seconde
Koppel is dan: 137600 / 2 / PI (3.1416) / 153.33 = 142.83 Nm
Leuk he
Zijn motor levert 187 Pk bij 9200 toeren per minuut. En met die gegevens kunnen we dus ook het koppel bij dat toerental uitrekenen:
187 Pk = 137.60 kwatt
137.60 kW * 1000 = 137600 Watt
9200 rpm = 9200 / 60 = 153.33 toeren / seconde
Koppel is dan: 137600 / 2 / PI (3.1416) / 153.33 = 142.83 Nm
Leuk he
Re: koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
vmv wrote:Mooie waarde. Maar als dat je die gegevens hebt, weet je dus ook meteen je VERMOGEN bij 8000 toeren.
8000 toeren per minuut = 8000/60 = 133.33 toeren per seconde
Je vermogen P is dan:
200 (koppel) x 2 x PI (3.1415) * toeren/seconde = 200 x 2 x 3.1415 * 133.33 = 167542.48 Watt
167542.48 Watt = 167.54 kWatt
157.54 kWatt * 1.359 = 227,69 Pk
Zo simpel is het....
aaaah zo werkt dat haha :P
Re: koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
Sinister wrote:Ja het was zelfs 210 nm dus ik zit ergens op de 240 pk en op 8500 zit in nog aan 205 dus rond de 248 pk
Klopt helemaal !!
Als je het verloop van je koppel over je toerenbereik weet, weet je dus ook meteen het verloop van je vermogen.
En omgekeerd.
Waar veel mensen ook moeite mee hebben is het feit dat het toerental van je motor letterlijk KEIHARD gekoppeld is aan je snelheid en de versnelling waarin je zit op een bepaald moment.
Bij (bijvoorbeeld) 100 km/uur heb je dus een beperkt aantal mogelijkheden, afhankelijk van wat het bereik is van je versnellingen.
Bij die snelheid heb je een aantal (versnellings)keuzes (meestal 3-4-5-6) waarmee een specifiek toerental correspondeert (bij 100 km/uur bv.).
Voor elk van die toerentallen kun je het bijbehorend vermogen berekenen en, heel simpel, de versnelling met het hoogste vermogen geeft de snelste acceleratiecijfers.
Is ook precies de reden waarom we terugschakelen naar een lage(re) versnelling als we een vlotte inhaalactie willen beginnen
Re: koppel-of-vermogen-wat-is-beter??? stuk van autoblog
3de dus in mijn geval