CTR-Asch wrote:Ik ken het bedrijf niet maar als het een autohandelaar is dan kan hij garantie helemaal niet uitsluiten.
Heb je wel een koopovereenkomst? Komt de dc5 uit zijn bedrijfsvoorraad of heb jij em op bestelling gekocht?
Garantie is wel uit te sluiten, als je iets pertinent zonder garantie koopt.
Maar, dan blijft een leverancier wel verantwoordelijk dat hij/zij een deugdelijk product levert die in verhouding staat tot de prijs die is gevraagd voor het (in dit geval) tweede hands product.
Voorbeeld auto 1. Stel je koopt voor 12.000 euro een EP3 uit 2003 met als tekst nette auto, onderhoudshistorie bekend blabla.
De prijs van de auto stelt dat je mag verwachten dat het een goede EP3 is.
Voorbeeld 1a: 3 dagen later blijkt het een schade auto te zijn geweest, als je je achterruitenwisser aanzet, gaat je verlichting uit. Je airco werkt niet en je buitenspiegel verwarming ook niet. Dan kun je stellen dat de verkoper je een ondeugdelijk product heeft verkocht waarbij hij heeft kunnen weten dat dit zo was. En kun je de verkoper aansprakelijk stellen voor reparatie of vervanging met een vergelijkbaar product, danwel ongedaan maken van de koop.
Voorbeeld 1b: Stel je remmen blijken na 3 dagen en binnen zeg 500 km versleten en je hebt zonder garantie gekocht, dan heeft de verkoper nog een deugdelijk product te leveren. Dit heeft geen betrekking tot garantie.
Voorbeeld 1c: Je motor draait na 3 dagen in elkaar zonder aanwijsbare oorzaak. Dan is dat jou probleem, zonder garantie = zonder garantie.
Voorbeeld auto 2. Stel je hebt die auto voor 6.500 euro gekocht en er stond nette auto.
Deze prijs is laag, derhalve mag je niet verwachten dat je er een uitstekend exemplaar voor koopt. Het is immers voor het geld een nette auto maar wekt geen verwachting van meer.
Voorbeeld met auto 2 met situatie 1a: dan hoef je situatie 1a nog steeds niet te accepteren. Het product was ondeugdelijk. Had je de auto voor 3.000 euro gekocht dan had je als koper kunnen weten dat er wel iets mis moest zijn en dan kun je de verkoper niet/zeer lastig aansprakelijk stellen.
Voorbeeld auto 2 met situatie b over de remmen, is zeer discutabel. Hetzelfde geldt bijv over preventief vervangen van onderdelen. Voor het geld mag je verwachten dat er enige kosten zouden kunnen zijn.
Voorbeeld auto 2 met situatie c is nog steeds jou probleem.
Ik geval van jou moet je je afvragen in hoeverre de leverancier wist, en heeft kunnen weten en controleren of de kleppen krom waren en de koppeling versleten. Of behoort dit tot het risico van het aanschaffen van een gebruikte auto. Je kunt hem zeker benaderen en vragen om een soort van coulance. Mocht je kwaad willen, kun je de consumenten bond benaderen of als hij bovag aangesloten is, de bovag.
Met betrekking tot al het bovenstaande, ik ben geen jurist, advocaat of anders juridisch onderlegd. Heb slechts een hele schrale basis kennis van voornamelijk bedrijfsrecht en wat interesse in consumenten zaken door een geval van een vriend die een smart kocht waar vanalles niet aan werkte! Ik geef dus geen garanties over de waarheid van mijn verhaal.