XavCTR's EP3

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Re: XavCTR's EP3

Post by Sinister »

XavCTR wrote:Voor zover ik weet is een lambda van rond de 14 juist het optimum, maar elke motor is net weer wat anders he.



Neen dat is niet correct, 14,7 is als hij in deellast gaat, in vollast moet het tussen 12,5 en 13 zitten. Hier staat hij goed maar nog niet optimaal, je kan nog meer halen, en we spreken hier over AFR.
Als je het over lamda hebt moet hij 1 zijn in deellast en 0.850 to 0.901 in vollast
http://www.hondata.com/techclosed.html
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: XavCTR's EP3

Post by Gaskleppie »

Sinister wrote:Neen dat is niet correct, 14,7 is als hij in deellast gaat, in vollast moet het tussen 12,5 en 13 zitten. Hier staat hij goed maar nog niet optimaal, je kan nog meer halen, en we spreken hier over AFR.
Als je het over lamda hebt moet hij 1 zijn in deellast en 0.850 to 0.901 in vollast
http://www.hondata.com/techclosed.html

Elke motor heeft zn eigen "sweet spot" als het gaat om optimum vermogen. De 1 wil wat rijker hebben, de ander wat armer. En idd, veel motoren houden van rond de 13:1.
Echter, hoe efficienter de motor, des te hoger de AF kan zijn zonder dat het vermogen instort. Puur omdat een efficiente motor niet over-rijk hoeft te staan om overal in de cilinder een nette verbranding te hebben. Iets wat minder efficiente motoren wel moeten hebben om hun maximale verbranding en dus vermogen te krijgen.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Re: XavCTR's EP3

Post by Sinister »

Nou, weer wat bijgeleerd dan.
Locked