Ik heb een ATR en wil daar een testpipe op monteren. Nu zit je echter met het grote probleem dat bij een ATR er een lambdasonde zit voor de kat en er zit er één na de kat.
Dit probleem zou opgelost moeten zijn met het oplassen van een pijpje, dit is gedaan bij mijn testpipe (zie foto)
Ik kreeg de lambdasonde niet uit mijn katalysator dus heb een 'nieuwe' aangeschaft, dit betreft ook een 4-draads lambda van een EG 1.5 geloof ik.
De lambda's kwamen niet helemaal overeen kwam ik achter bij het monteren.
De originele lambdasonde die er in zat had een ander stekkertje, dit was een 'mannetje' en met andere gekleurde draadjes. 2 witte 1 grijze en 1 zwarte
De vervangende lambdasonde is een 'vrouwtje' met 2 zwarte 1 witte en 1 groene.
Ik heb het stekkertje van de originele afgeknipt en even vast gemaakt d.m.v. kroonsteentjes aan de vervangende. (alleen om te testen daarna wilde ik het netjes solderen uiteraard).
Het volgende doet zich voor: ik heb de draadjes op allerlei verschillende manieren aangesloten, de auto geeft geen fout melding maar schiet al in de toerenbegrenzer bij 6,500 RPM! terwijl je met een ATR rustig boven de 8,000 kan gaan.
Mijn motormanagement lampje gaat niet branden..
Als ik het stekkertje van de lambdasonde loskoppel gaat het lampje overigens wel branden, de vervangende lambda meet dus wel!
Wie weet wat dit kan zijn?!
Foto's:

Het stekkertje van de vervangende lambdasonde (dus van de EG 1.5 o.i.d).

Op deze manier test ik welk draadje op welke hoort. Linker stekker is de originele van de ATR
Zwart, Wit, Wit, Grijs
de rechter is de vervangende van de EG
Groen, Zwart, Zwart, WIt

Het pijpje wat er opgelast is om de lambda te 'foppen'