Krijg volgende week mijn FN2, wat vragen.
-
Krijg volgende week mijn FN2, wat vragen.
Volgende week is het zover: dan krijg ik een bijzonder nette rode FN2!
Ik heb inmiddels 9 jaar in een EP3 gereden, daar kan ik dus mee lezen en schrijven, maar de FN2 heb ik nog wat vragen over.
1. De FN2 heeft een geïntegreerde radio. Waar zit de AUX ingang? Hoe sluit ik mijn iPod/iPhone er op aan? Bediening vind ik niet belangrijk op de iPhone doe ik dat wel via SIRI.
2. verlagen. Hoe ver kan ik met name de voorkant verlagen? Bij sommige auto's is te ver verlagen niet bevorderlijk voor de aandrijving.
3. Tussen de achterlichten zit een zwart/zilver-achtige reflecterende balk.
Ik vind die spuuglelijk en heb liever een rode zoals bv van de type-S. Past beter bij de rest van de rode auto. Kun je die alleen bij Honda kopen of zijn er goedkopere adresjes voor?
Misschien dat ik wel meer aan de kont ga modden want ik vind dat de lelijkste kant van de auto. de rest is gewoon mooi.
Deze zomer ga ik eens kijken voor een LSD en een beetje vermogenstuning (ca 50 pk erbij). Eerst weer even sparen.
Ik heb inmiddels 9 jaar in een EP3 gereden, daar kan ik dus mee lezen en schrijven, maar de FN2 heb ik nog wat vragen over.
1. De FN2 heeft een geïntegreerde radio. Waar zit de AUX ingang? Hoe sluit ik mijn iPod/iPhone er op aan? Bediening vind ik niet belangrijk op de iPhone doe ik dat wel via SIRI.
2. verlagen. Hoe ver kan ik met name de voorkant verlagen? Bij sommige auto's is te ver verlagen niet bevorderlijk voor de aandrijving.
Ik vind die spuuglelijk en heb liever een rode zoals bv van de type-S. Past beter bij de rest van de rode auto. Kun je die alleen bij Honda kopen of zijn er goedkopere adresjes voor?
Misschien dat ik wel meer aan de kont ga modden want ik vind dat de lelijkste kant van de auto. de rest is gewoon mooi.
Deze zomer ga ik eens kijken voor een LSD en een beetje vermogenstuning (ca 50 pk erbij). Eerst weer even sparen.
Re: Krijg volgende week mijn FN2, wat vragen.
Gefeliciteerd!
1. Geen volgens mij... Bij mijn Type S zat er USB in de armsteun.
2. Ik zou hem helemaal niet verlagen. Je wordt namelijk standaard al gek van alle drempels en hobbels etc... GEEN aanrader.
3. Voor zover ik gezien heb alleen bij Honda, misschien een deal als je die inruilt?
1. Geen volgens mij... Bij mijn Type S zat er USB in de armsteun.
2. Ik zou hem helemaal niet verlagen. Je wordt namelijk standaard al gek van alle drempels en hobbels etc... GEEN aanrader.
3. Voor zover ik gezien heb alleen bij Honda, misschien een deal als je die inruilt?
DutchVince wrote:Volgende week is het zover: dan krijg ik een bijzonder nette rode FN2!
1. Geen inderdaad, USB zit in armsteun ja
2. Verlagen maakt hem nog harder, en vind hem ook al standaard wat te stug.
3. Enkel bij honda, kost je 300 eur. Maar op Ebay vind je misschien wel iets goedkoper.
Tuning: 50 pk? dan ga je forged induction gaan of wil je dit atmosferisch halen? Dan gaat het je pakken geld kosten.
2. Verlagen maakt hem nog harder, en vind hem ook al standaard wat te stug.
3. Enkel bij honda, kost je 300 eur. Maar op Ebay vind je misschien wel iets goedkoper.
Tuning: 50 pk? dan ga je forged induction gaan of wil je dit atmosferisch halen? Dan gaat het je pakken geld kosten.
-
Die USB aansluiting zit die alleen in een Type S?
Laadt die alleen op of geeft die ook audiosignaal door?
Vandaag nagevraagd bij de Honda dealer: voor 265 euro is er een iPod aansluiting mogelijk. Wel veel geld...
Ik moet er weer helemaal inkomen bij de FN2. De laatste keer dat ik zwaar aan het tunen was was met mijn Corrado G60 ruim 10 jaar geleden. (160 -> 220 pk, verlaagd met in hoogte en demping verstelbare dempers, geperforeerde remschijven). De Ep3 heb ik niets aan veranderd behalve de remschijven en blokken.
Met deze FN2 krijg ik opeens weer zin in tuning
Eerst eens kijken wat er met de gebruikelijke dingen te halen valt:
chip of controller tuning, ander luchtfilter, vervangen uitlaatspruitstuk, katvervanger, diverse uitlaat mods dat soort dingen...
Zal in de verste verte geen 50 pk zijn dat weet ik maar eerst eens zien wat ik daarmee kan halen. Overigens vind ik meer koppel veel interessanter dan meer pk's.
Laadt die alleen op of geeft die ook audiosignaal door?
Vandaag nagevraagd bij de Honda dealer: voor 265 euro is er een iPod aansluiting mogelijk. Wel veel geld...
Ik moet er weer helemaal inkomen bij de FN2. De laatste keer dat ik zwaar aan het tunen was was met mijn Corrado G60 ruim 10 jaar geleden. (160 -> 220 pk, verlaagd met in hoogte en demping verstelbare dempers, geperforeerde remschijven). De Ep3 heb ik niets aan veranderd behalve de remschijven en blokken.
Met deze FN2 krijg ik opeens weer zin in tuning

Eerst eens kijken wat er met de gebruikelijke dingen te halen valt:
chip of controller tuning, ander luchtfilter, vervangen uitlaatspruitstuk, katvervanger, diverse uitlaat mods dat soort dingen...
Zal in de verste verte geen 50 pk zijn dat weet ik maar eerst eens zien wat ik daarmee kan halen. Overigens vind ik meer koppel veel interessanter dan meer pk's.
Hoi Vince,
Hier een mede FN2 rijder.
Musthaves:
- LSD, anders te veel onderstuur als je wat harder door de bochten wilt.
- Remmerij vervangen VOORDAT je PK's gaat toevoegen. De standaard remmen van de FN2 zijn,....... SLECHT! minimaal ferodo's DS2500 voor en achter en liefst ook gevlochten remleidingen. Als je het circuit op wilt, dan is een BigBrakeKit geen overbodige luxe. De FN2 kan zijn warmte niet kwijt. (http://type-r.messageboard.nl/viewtopic.php?t=9576)
- Andere ECU, anders krijg je bij elke mod motorstoringen. (Hondata, Flashpro)
- Wil je meer dan 30/40PK extra, dan moet je gaan chargen ben ik bang. (ben ik ook van plan :wink: )
Verlagen zou ik even mee wachten totdat je de LSD hebt en er gewend aan bent. Stugger hoeft de FN2 naar mijn idee niet te worden. Op www.civinfo.com zijn behoorlijk wat FN2 tuners actief, ik zou daar even rondkijken als je serieus gaat tunen.
In ieder geval alvast veel plezier met je FN2 gewenst! Elke keer dat ik achter het stuur kruip, krijg ik nog steeds een dikke
op mijn gezicht en ik heb hem al ruim 4 jaar.
Grtz
Hier een mede FN2 rijder.
Musthaves:
- LSD, anders te veel onderstuur als je wat harder door de bochten wilt.
- Remmerij vervangen VOORDAT je PK's gaat toevoegen. De standaard remmen van de FN2 zijn,....... SLECHT! minimaal ferodo's DS2500 voor en achter en liefst ook gevlochten remleidingen. Als je het circuit op wilt, dan is een BigBrakeKit geen overbodige luxe. De FN2 kan zijn warmte niet kwijt. (http://type-r.messageboard.nl/viewtopic.php?t=9576)
- Andere ECU, anders krijg je bij elke mod motorstoringen. (Hondata, Flashpro)
- Wil je meer dan 30/40PK extra, dan moet je gaan chargen ben ik bang. (ben ik ook van plan :wink: )
Verlagen zou ik even mee wachten totdat je de LSD hebt en er gewend aan bent. Stugger hoeft de FN2 naar mijn idee niet te worden. Op www.civinfo.com zijn behoorlijk wat FN2 tuners actief, ik zou daar even rondkijken als je serieus gaat tunen.
In ieder geval alvast veel plezier met je FN2 gewenst! Elke keer dat ik achter het stuur kruip, krijg ik nog steeds een dikke

Grtz
Deus Ex Machina!
-
He Unicorn, bedankt voor de info!
Ik begin met de remmen denk ik. Die vind ik ronduit zwak.
Zijn remblokken alleen genoeg?
Ik ben geneigd er ook gelijk maar circuitwaardige schijven onder te gooien.
Kwa remkoeling: ik gebruik de auto alleen voor woon-werkverkeer en af en toe een dagje 200+ rijden in Duitsland.
Dus veel en vooral snel achter elkaar hard remmen verwacht ik voorlopig niet.
Alhoewel: in Zwitserland geniet ik enorm van de bergpassen en dat vergt wel veel van de remmen
Op zich vind ik de wegligging goed, wil vooral verlagen voor optisch effect.
Als ik verlaag wordt het weer een (in hoogte en) demping verstelbare schokdemper/veercombinatie, zodat ik kan voorkomen dat het te hard wordt. Onder de Corrada had ik verstelbare Spax dempers, maar de verstelbare demping ging snel kapot, na een half jaar zat de dempingsverstelling al vast...
Kwa remkoeling: ik gebruik de auto alleen voor woon-werkverkeer en af en toe een dagje 200+ rijden in Duitsland.
Alhoewel: in Zwitserland geniet ik enorm van de bergpassen en dat vergt wel veel van de remmen

Als ik verlaag wordt het weer een (in hoogte en) demping verstelbare schokdemper/veercombinatie, zodat ik kan voorkomen dat het te hard wordt. Onder de Corrada had ik verstelbare Spax dempers, maar de verstelbare demping ging snel kapot, na een half jaar zat de dempingsverstelling al vast...
Hallo Vince. Mocht je op zoek zijn naar meer power dan kan ik je helpen.
Wat de FN2 vooral nodig heeft zijn een race spruitstuk en Hondata flashpro.
Hiermee haal je aanzienlijk meer vermogen en koppel uit de motor.
Een hondata flashpro haal je voor ongeveer 550 euro bij: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=e ... Tg3iHvhnRg
Een LSD is een goede keus, al red ik me nog steeds zonder sper en ik rij momenteel rond met een 150 pk lachgasshot.
Paul.
Moderator edit: Beetje rustig aan met de reclame aub.
Wat de FN2 vooral nodig heeft zijn een race spruitstuk en Hondata flashpro.
Hiermee haal je aanzienlijk meer vermogen en koppel uit de motor.
Een hondata flashpro haal je voor ongeveer 550 euro bij: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=e ... Tg3iHvhnRg
Een LSD is een goede keus, al red ik me nog steeds zonder sper en ik rij momenteel rond met een 150 pk lachgasshot.
Paul.
Moderator edit: Beetje rustig aan met de reclame aub.
Re:
DutchVince wrote:He Unicorn, bedankt voor de info!
Over de remmen;
Wat al eerder gezegd is zijn de remmen erg slecht. Ik weet dit uit eigen ervaring.
Heb afgelopen zomer m'n eerste set blokken moeten vervangen vanaf nieuw (38K op de teller) maar toen moesten de schijven gelijk mee.
rechtsvoor een slag erin, waarschijnlijk door een 'nood'stopje terwijl de schijfjes al een beetje warm waren.
Honda dealer zegt zelf dat de schijven slecht zijn voor een auto van dit kaliber.
LSD is een goede investering, maar dan nog steeds heb je onderstuur. om een FN2 naar overstuur te laten neigen moet je wel heel veel tunen.
Ik heb een CW, dus standaard met LSD uitgerust.
Als je overweegt veel geld te pompen in motor tuning, zou ik ook zeker eens afwegen om te kijken naar weight tuning.
met een leeg gewicht van 1350 kg is het niet slecht voor de FN2 om wat kilo's te verliezen.
- ChristopheR
Lichtgewicht velgen doen veel aan het rijgedrag zowel in de bochten, gasreactie en acceleratie. Ik ben tevreden over mijn OZ ultraleggera's ong. 3kg/wiel lichter dan OEM. Ik heb ferodo remblokken en remleidingen, dat doet al veel. En motorisch: tegiwa airbox, fd2 airtake pipe, fd2 throttle body, fd2 nokken, rrc intake manifold, toda exhaust manifold(scheelt ook een paar kg.) en flashpro. Hoop ik rond de 235-240pk te komen. De versnellingsbak ga ik zien hoe lang die meegaat, de dag dat ze de geest geeft komt er één met lsd op. En qua ophanging, daar verander ik niks aan. Hopelijk heb je hier iets aan.
@iVTEC-fab: Wanneer heb jij onderstuur dan? Ik heb bij het insturen (soms) iets last van onderstuur, maar trap dan het gas harder in en weg is onderstuur. (kost wel wat rubber :mrgreen
Ik weet niet hoe ze dat met de CW edition gedaan hebben, maar ik heb een 2007 uitvoering met Quaife LSD (is volgens mij exact dezelfde als die Honda er in gestopt heeft) en ik heb alleen onderstuur als ik de VSA aan laat staan, met VSA uit en dus extra gas geven in de bochten, dan ben ik nagenoeg al het onderstuur kwijt.
@Christopher: Ik rijd ook op lichtere velgen. (5zigen) scheelt 2,8kg per velg. Ook ik merk een duidelijke verbetering, zowel in acceleratie als handelbaarheid.

Ik weet niet hoe ze dat met de CW edition gedaan hebben, maar ik heb een 2007 uitvoering met Quaife LSD (is volgens mij exact dezelfde als die Honda er in gestopt heeft) en ik heb alleen onderstuur als ik de VSA aan laat staan, met VSA uit en dus extra gas geven in de bochten, dan ben ik nagenoeg al het onderstuur kwijt.
@Christopher: Ik rijd ook op lichtere velgen. (5zigen) scheelt 2,8kg per velg. Ook ik merk een duidelijke verbetering, zowel in acceleratie als handelbaarheid.
Deus Ex Machina!
-
Hartelijk dank voor alle aanbevelingen! Ik volg ze met interesse!
Voorlopige verlanglijst:
remschijven voor
remblokken voor
ultra lichte velgen
LSD
Vermogen komt later wel, eerst weer sparen
Voorlopige verlanglijst:
remschijven voor
remblokken voor
ultra lichte velgen
LSD
Vermogen komt later wel, eerst weer sparen

unicorn wrote:@iVTEC-fab: Wanneer heb jij onderstuur dan? Ik heb bij het insturen (soms) iets last van onderstuur, maar trap dan het gas harder in en weg is onderstuur. (kost wel wat rubber :mrgreen![]()
Bij mij staat VSA vrijwel altijd aan, niet bewust eigenlijk. Zal is tijdje proberen zonder te rijden.
Maar zoals ik het iedere keer weer ervaar, zodra de onderstuur induikt en ik geef een spert gas bij schuift ie alleen maar harder rechtdoor.
Moet ik wel zeggen dat ik dit vooral in vochtige / nattige situaties ervaar, in de zomer als het kurk droog is en de Potenza's zitten eronder dan trekt hij wel de bocht door.
Heb één keer een situatie gehad paar maandjes terug, was het mistig.
Ik rij op de A6 naar het noorden, dan krijg je aan het eind van die weg een snelweg overgang, dan heb je van de lang bochten, beetje vergelijkbaar aan een klaverblad alleen dan is de bocht minder scherp en blijft hij 2 baans.
Ik ging die bocht in met 130 km/h terwijl het wat mistig was, en die bocht werd ineens iets scherper dan ik verwacht had. bij iets meer insturen voelde ik de kont gelijk gaan, VSA aan, de auto begon zich direct te corrigeren.
Ik eindigde weer perfect in de goede rij richting, dan alleen één rijbaan naar links zijwaards opgeschoven :razz:
Als ik zo jou Mods bekijk, heb jij heel wat gewichtsbesparend mods die allemaal op de vooras drukken, hierdoor kan het zijn dat het balans van jou FN2 net wat beter is.
@iVtec-fab
Laat ik even duidelijk zijn: VSA is er om de bestuurder te beschermen tegen "menselijke fouten". Zo'n situatie zoals jij beschrijft op de A6 is een perfect voorbeeld. Onverwachtte situatie en de VSA corrigeerd alles voor je. Dus rijden met de VSA uit alleen doen als je BEWUST bent van alle condities om je heen!
Zoals jij omschrijft in gladde situaties, heeft elke voorwielaangedreven auto onderstuur en zeker in de sneeuw heeft dan veel gasgeven uiteraard geen zin. Als de weg glad is, moet je ALTIJD minder hard door de bocht, dat lost VSA en/of LSD niet op, maar ook in gladde situaties kun je merken dat de LSD meer effect heeft als je toch die grens wilt opzoeken dan de VSA.
Heb je al eens een slipcursus gedaan, of een verhoogde rijvaardigheidstraining? dat is bij uitstek de gelegenheid om het verschil te ervaren met VSA uit en aan. Je zult dan merken dat je een hoop kunt corrigieren met je gaspedaal als de VSA uit staat.
Laat ik even duidelijk zijn: VSA is er om de bestuurder te beschermen tegen "menselijke fouten". Zo'n situatie zoals jij beschrijft op de A6 is een perfect voorbeeld. Onverwachtte situatie en de VSA corrigeerd alles voor je. Dus rijden met de VSA uit alleen doen als je BEWUST bent van alle condities om je heen!
Zoals jij omschrijft in gladde situaties, heeft elke voorwielaangedreven auto onderstuur en zeker in de sneeuw heeft dan veel gasgeven uiteraard geen zin. Als de weg glad is, moet je ALTIJD minder hard door de bocht, dat lost VSA en/of LSD niet op, maar ook in gladde situaties kun je merken dat de LSD meer effect heeft als je toch die grens wilt opzoeken dan de VSA.
Heb je al eens een slipcursus gedaan, of een verhoogde rijvaardigheidstraining? dat is bij uitstek de gelegenheid om het verschil te ervaren met VSA uit en aan. Je zult dan merken dat je een hoop kunt corrigieren met je gaspedaal als de VSA uit staat.
Deus Ex Machina!
Ik rij altijd zonder VSA.
Mijn wagen heeft flink wat gewicht verloren na een dieet, ik zit nu op ongeveer 1190 kg.
Die bocht waar je het over hebt ken ik, en je kunt er inderdaad met die snelheid doorheen. Maar ik heb daar nooit last gehad van onderstuur, en ik heb geen LSD.
Mijn wagen heeft flink wat gewicht verloren na een dieet, ik zit nu op ongeveer 1190 kg.
Die bocht waar je het over hebt ken ik, en je kunt er inderdaad met die snelheid doorheen. Maar ik heb daar nooit last gehad van onderstuur, en ik heb geen LSD.
LSD heeft alleen effect als het binnenste wiel tractie verliest. Dus over het algemeen halverwege de bocht en bij het gas erop! Bij hoge snelheidsbochten heeft het nauwelijks of geen effect. Korte en langzame bochten is het over bij non-LSD voorwielaandrijvers.
wat het doet en hoe het allemaal werkt is me bekend.
Heb vanmiddag nog flink gereden met de VSA uit.. het was z.g.a. droog en inderdaad merkte ik duidelijke verbetering.
heb even wat testwerk gedaan op een Mod: op een circuit natuurlijk!. Ik merkte op, dat wanneer de auto onderstuur krijgt en de VSA aanstaat, dan de VSA het niet toestaat om gas bij te geven en dan juist inhoud.
Nu met de VSA uit, met een spert gas erop toen de onderstuur in begon te treden trok de neus ineens weer om, wel gepaard met gillende banden
*Fun factor
Heb vanmiddag nog flink gereden met de VSA uit.. het was z.g.a. droog en inderdaad merkte ik duidelijke verbetering.
heb even wat testwerk gedaan op een Mod: op een circuit natuurlijk!. Ik merkte op, dat wanneer de auto onderstuur krijgt en de VSA aanstaat, dan de VSA het niet toestaat om gas bij te geven en dan juist inhoud.
Nu met de VSA uit, met een spert gas erop toen de onderstuur in begon te treden trok de neus ineens weer om, wel gepaard met gillende banden

Dat klopt helemaal.
Het VSA systeem houdt de wagen in bochten in balans door met de achterremmen bij te remmen wanneer het systeem dat nodig acht.
Overigens kun je met Hondata flashpro VSA uitschakelen maar ondertussen blijft het systeem (in mindere mate) doorwerken. Wat je wel uitschakelt is het tractie controle systeem.
Het VSA systeem houdt de wagen in bochten in balans door met de achterremmen bij te remmen wanneer het systeem dat nodig acht.
Overigens kun je met Hondata flashpro VSA uitschakelen maar ondertussen blijft het systeem (in mindere mate) doorwerken. Wat je wel uitschakelt is het tractie controle systeem.
-
waar praten jullie over, je rijdt niet op het circuit hoor