1991 zodat ik geen cat en lambasensor hoef en dus niet zo met milieu-eisen zit.
Er schijnt wel een 2/3 regeling te zijn bij de RDW. Dat betekent dat als je hetzelfde kenteken wil houden de oude voor 2/3 origineel moet zijn (zoals nu bij mijn B18C6 mini).
Een (semi)Frankenstein K24A3 in een kitcarframe met een mini body wordt nog lastig uitleggen: :shock: . En ik ga er ook nog een Turbo op frutten, hoewel ik na "mooier" vind).
Maar jah, ze hebben ook al een Z-car mini met een Hayabusa goedgekeurd, dus mogen ze mij uitleggen waarom dit dan niet zou mogen.
Ja dat is het probleem van de mini. Hij heeft wel veel vermogen, maar dat krijg je alleen maar goed op de weg met droog weer. Bovendien moet je heel voorzichtig wegrijden wat het voordeel van het lage gewicht opheft. Toen op de maasvlakte had ik hem net een paar weken of zo, kon er voor geen meter mee overweg. Vandaar de achterwiel aangedreven mini (kom ik wel goed van zijn plek maar vlieg ik de bocht uit denk ik :P). Ik heb in een z-cars (650kg) met een b16 gereden, sje wat komt dat van zijn plek zeg. Gewoon hop in de vtec en de koppeling droppen en boemmm.
Het is een Honda Accord type S blok dus een hele kop van een k20a2/3 was niet echt nodig (hoewel die wel beter "flowt" schijnt?). Eimert van EDG heeft wel de nokken van een k20 type R er op gezet + kleppen, klepveren en andere dingen zoals de kettingspanner (en ook de vtc op mijn verzoek omdat je die meer kan verdraaien 25 graden tov. iets van 50 of zo zodat ik hem iets beter kan laten tunen). Eimert heeft ook een 6 bak er op gezet (taatslager vervangen door bronzen bus, drukgroep etc.), het was eerst een automaat. En de zuigerstangen vervangen door sterkere zodat je langer tijd op toeren kan rijden (circuit), hoewel die orginele zuigerstangen er ook niet zwakjes uitzien als ik ze zo bekijk (soort h-profiel). Het is dus wel een type-R zodat dat het plaatsen op dit forum wel rechtvaardigt (ook al is het een "Mini), vind/denk ik.
Hij wordt nu afgebouwd in Engeland (Omex, schakelkabels, inklapbare stuurstang, regelbaar remsysteem etc.).. Over twee weken proefrijden (en het frame nog hier en daar aanpassen, beetje te slap voor een k24 schat ik zo, het is ontworpen voor een R1 blok-> een Sylva Riot) en in week 47 haal ik hem naar Nederland.
Het echte werk gaat hem zitten in het netjes afwerken, hoe verstop ik die banden :O en de koets aansluiten op het frame. Met de blauwe mini verras ik zelfs motoren met optrekken, dit valt wat meer op hehe.
O ja en Eimert gaat nog een sper inbouwen, anders komt het niet goed. Ik kon geen 6-bak met sper vinden (E-bay 1999 pond voor een 2e handse...).
Ben een beetje bang dat de kleppen de zuigers raken bij te veel VTC verdraaiing, moet ik nog even uitzoeken, we gaan nu tot 40 graden max.
Zo auto loopt, weinig problemen (injectoren vervangen met k20a2, krukaspositiesensor k24 is anders dan een k20?), nu op een Lotus elise k20 map. Komt retesnel in de toeren.
Deze week rollen (Track n' Road) en dan ophalen en afmaken in Nederland.