Aral Ultimate 102 octaan benzine + flashpro = super.
Aral Ultimate 102 octaan benzine + flashpro = super.
Ik reed afgelopen maand wat door het grensgebied Duitsland/Nederland en kwam op een gegeven moment in Leer terecht.
Bij een Aral pomp zag ik dat er 102 octaan benzine verkocht werd. Daar ik sowieso moest tanken besloot ik mijn wagen vol te gooien om te zien hoe dat zou bevallen.
Op de terugweg kon ik eigenlijk geen verschil vaststellen. Acceleratie en loopcultuur bleven gevoelsmatig hetzelfde.
Ik maakte echter ook wat datalogs en na analyse thuis bleek dat de motor met deze benzine op een wat armer mengsel draaide. Daar moest ik wat corrigeren. Ook de cam angles konden wat scherper worden gezet.
Het grootste verschil vormde echter de ontstekingsvervroeging. Ik kon de ontsteking een stuk agressiever programmeren, gemiddeld kon ik over het hele toerenbereik tussen de 1-2.7 graden extra vervroeging toevoegen.
Met deze remap rijdt mijn wagen heel anders, betere gas aanname, grotere soeplesse, acceleratie duidelijk scherper.
Ik reed voordien meestal op Shell 95 octaan superplus. Die kost bij mij in de buurt momenteel 1.64 Euro/liter.
De Aral Ultimate 102 octaan kostte me 1.63 Euro/liter. Dat maakt weliswaar geen verschil qua prijs, maar wel 7 punten verschil in octaangehalte.
Daarbij komt dat ik met de Shell 95 octaan superplus altijd op het randje zat. Bij verandering van barometrische druk, luchtvochtigheid en temperatuur werd de motor altijd gevoelig voor detonatie. Ik had op sommige dagen niets dan engine knocks op de vreemdste momenten en moest naderhand altijd remappen.
Weliswaar heeft de flashpro compensatietabellen voor deze parameters ( in totaal wel een stuk of 7) maar die werken niet altijd adequaat.
Op 102 octaan benzine echter is er van detonatie niets meer te merken, zelfs bij de agressieve ontstekingscurve waar ik nu mee rij.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat de 102 octaan benzine weinig uitmaakt bij een standaard programmering. Wordt de motor echter optimaal geprogrammeerd voor deze brandstof dan is het verschil duidelijk te merken. Voor iedereen die in staat is ziijn motor te remappen kan ik deze brandstof beslist aanraden. Jammer genoeg moet je er wel voor naar Duitsland rijden.
Paul.
Bij een Aral pomp zag ik dat er 102 octaan benzine verkocht werd. Daar ik sowieso moest tanken besloot ik mijn wagen vol te gooien om te zien hoe dat zou bevallen.
Op de terugweg kon ik eigenlijk geen verschil vaststellen. Acceleratie en loopcultuur bleven gevoelsmatig hetzelfde.
Ik maakte echter ook wat datalogs en na analyse thuis bleek dat de motor met deze benzine op een wat armer mengsel draaide. Daar moest ik wat corrigeren. Ook de cam angles konden wat scherper worden gezet.
Het grootste verschil vormde echter de ontstekingsvervroeging. Ik kon de ontsteking een stuk agressiever programmeren, gemiddeld kon ik over het hele toerenbereik tussen de 1-2.7 graden extra vervroeging toevoegen.
Met deze remap rijdt mijn wagen heel anders, betere gas aanname, grotere soeplesse, acceleratie duidelijk scherper.
Ik reed voordien meestal op Shell 95 octaan superplus. Die kost bij mij in de buurt momenteel 1.64 Euro/liter.
De Aral Ultimate 102 octaan kostte me 1.63 Euro/liter. Dat maakt weliswaar geen verschil qua prijs, maar wel 7 punten verschil in octaangehalte.
Daarbij komt dat ik met de Shell 95 octaan superplus altijd op het randje zat. Bij verandering van barometrische druk, luchtvochtigheid en temperatuur werd de motor altijd gevoelig voor detonatie. Ik had op sommige dagen niets dan engine knocks op de vreemdste momenten en moest naderhand altijd remappen.
Weliswaar heeft de flashpro compensatietabellen voor deze parameters ( in totaal wel een stuk of 7) maar die werken niet altijd adequaat.
Op 102 octaan benzine echter is er van detonatie niets meer te merken, zelfs bij de agressieve ontstekingscurve waar ik nu mee rij.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat de 102 octaan benzine weinig uitmaakt bij een standaard programmering. Wordt de motor echter optimaal geprogrammeerd voor deze brandstof dan is het verschil duidelijk te merken. Voor iedereen die in staat is ziijn motor te remappen kan ik deze brandstof beslist aanraden. Jammer genoeg moet je er wel voor naar Duitsland rijden.
Paul.
Mooi verhaal. Ik merk bij mijn ep3 vooral dat de motor rustiger stationair draait als ik er RON 100 in gooi (alles standaard). Vermogen merk ik marginaal, maar dat is denk ik meer iets tussen mijn oren.
Bedoel je met superplus dat het V-Power is? Die heeft een octaan getal van 97. Ze plakken 95 op de pomp om geen verwarring te geven en men niet bang is om V-Power erin te gooien.
Bedoel je met superplus dat het V-Power is? Die heeft een octaan getal van 97. Ze plakken 95 op de pomp om geen verwarring te geven en men niet bang is om V-Power erin te gooien.
-
- Posts: 1466
- Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm
-
- Posts: 1466
- Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Heb daar wel vaker wat over gelezen gaskleppie. Maar is het dan niet zo dat je die octaanbooster altijd bij het tanken toe moet voegen, als je je motor afsteld op dat verhoogde octaan getal. Mijn hoog compressie blok wordt op het moment ook gebouwd en wordt gewoon een hobby auto die niet meer zou rijden dan 3000km per jaar. Ik zit dus te twijfelen om die octaan booster te gebruiken, wat gebruik jij en wat zijn ong. de kosten als ik vragen mag?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
mcdesmond wrote:Heb daar wel vaker wat over gelezen gaskleppie. Maar is het dan niet zo dat je die octaanbooster altijd bij het tanken toe moet voegen, als je je motor afsteld op dat verhoogde octaan getal. Mijn hoog compressie blok wordt op het moment ook gebouwd en wordt gewoon een hobby auto die niet meer zou rijden dan 3000km per jaar. Ik zit dus te twijfelen om die octaan booster te gebruiken, wat gebruik jij en wat zijn ong. de kosten als ik vragen mag?
Dat is idd zo.
Maar bijna elk systeem heeft wel een mogelijkheid om een 2e set ontstekings mappen te activeren met een schakelaar. Zodoende kan men zelf kiezen welke benzine (met bijbehorende map) gebruikt.
Ik had zelfs nog liever gehad dat Hondata meer ruimte voor maps op de flashpro aanbood. Dan had ik bijvoorbeeld de volgende serie aan maps erin zitten:
95 octaan map
102 octaan map
nitrous map
zomer map
winter map
economy map (maf calibratie)
Nu moet ik het doen met maximaal 2 maps en moet ik de hele tijd reflashen als ik er een nieuwe map in wil zetten. Dat is wel irritant op den duur.
95 octaan map
102 octaan map
nitrous map
zomer map
winter map
economy map (maf calibratie)
Nu moet ik het doen met maximaal 2 maps en moet ik de hele tijd reflashen als ik er een nieuwe map in wil zetten. Dat is wel irritant op den duur.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
culasse wrote:Ik had zelfs nog liever gehad dat Hondata meer ruimte voor maps op de flashpro aanbood. Dan had ik bijvoorbeeld de volgende serie aan maps erin zitten:
95 octaan map
102 octaan map
nitrous map
zomer map
winter map
economy map (maf calibratie)
Nu moet ik het doen met maximaal 2 maps en moet ik de hele tijd reflashen als ik er een nieuwe map in wil zetten. Dat is wel irritant op den duur.
Kan je voor de nitrous niet aanpassingen doen aan fuel en ign zodat je je mappen gelijk kan houden? In eCtune kunnen we dat wel. Scheelt een setje mappen..
Ja, dat is precies wat ik nu doe. Er zijn meerdere tabellen die me toestaan om brandstof, ontsteking, cam angles enz. te veranderen.
Voor de ontsteking gebruik ik bijvoorbeeld de ignition individual gear compensatietabel.
In de 1ste versnelling 1 graad ontstekingsretard
In de 2de versnelling 2 graden ontstekingsretard
In de 3de, 4de en 5de versnelling 3 graden ontstekingsretard.
De 6de versnelling laat ik ongemoeid.
De brandstof kent ook meerdere tabellen om de afstelling te wijzigen maar die laat ik zo omdat ik ze precies heb afgesteld voor atmosferisch gebruik. Voor lachgasgebruik gebruik ik de jettting/flesdruk/controller/window switch afstelling omdat dat gemakkelijker is.
Cam angles moeten voor het lachgas wel wat aangepast worden. Bij lage toeren verlaag ik de cam angles wat, bij hogere toeren doe ik er wat bij.
Ik heb me ook een afstelbare nokkenaspoelie gekocht voor de uitlaatnokkenas.
Bij lachgasgebruik is de verbranding aanzienlijk sneller en de uitlaatnokkenas moet qua timing iets vervroegd worden. Dat levert meer koppel op in het middentoerengebied.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de poelie te monteren. Dat doe ik waarschijnlijk volgende week.
Voor de ontsteking gebruik ik bijvoorbeeld de ignition individual gear compensatietabel.
In de 1ste versnelling 1 graad ontstekingsretard
In de 2de versnelling 2 graden ontstekingsretard
In de 3de, 4de en 5de versnelling 3 graden ontstekingsretard.
De 6de versnelling laat ik ongemoeid.
De brandstof kent ook meerdere tabellen om de afstelling te wijzigen maar die laat ik zo omdat ik ze precies heb afgesteld voor atmosferisch gebruik. Voor lachgasgebruik gebruik ik de jettting/flesdruk/controller/window switch afstelling omdat dat gemakkelijker is.
Cam angles moeten voor het lachgas wel wat aangepast worden. Bij lage toeren verlaag ik de cam angles wat, bij hogere toeren doe ik er wat bij.
Ik heb me ook een afstelbare nokkenaspoelie gekocht voor de uitlaatnokkenas.
Bij lachgasgebruik is de verbranding aanzienlijk sneller en de uitlaatnokkenas moet qua timing iets vervroegd worden. Dat levert meer koppel op in het middentoerengebied.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de poelie te monteren. Dat doe ik waarschijnlijk volgende week.