Levensduur Spoon drop-in filter DC2..

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Post Reply
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Levensduur Spoon drop-in filter DC2..

Post by Type-Q »

Heb hem er nu bijna 80.000 km in zitten, weet iemand wat de levensduur van zo'n ding is..?
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Deze filters zijn niet echt bedoeld voor straat gebruik dus ik den dat de jouwe heel lang aan vervanging toe is.

Het is bekend dat de Spoon filters snel verstopt raken en daardoor vermogen verliezen. Ook zijn ze niet makkelijk schoon te houden.

Dus, vervangen met een k&n drop in lijkt mij de beste optie!
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

zo te zien is het een papier filter.

je kan proberen om het voorzichtig met lage druk lucht schoon te blazen,
aan de afvoerkant.

ma ik zou idd een ander filter aanschaffen..
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Re: Levensduur Spoon drop-in filter DC2..

Post by Rikky »

Type-Q wrote:Heb hem er nu bijna 80.000 km in zitten, weet iemand wat de levensduur van zo'n ding is..?


OEM filter kan al maar 10.000 km a 15.000 km mee... Spoon drop-in schuimfilter maar 3.000 km maar kan je uitwassen... En de vervanginsfilter van spoon zo'n 7.000 km a 10.000 km...

Dus vervang hem en je hebt gelijk meer vermogen :lol:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Post by Type-Q »

7000 km voor een vervangingsfilter van 220 euro lijkt mij wel erg weinig. Kan me herinneren dat K&N een 100.000 km garantie geeft of zoiets. Weet iemand hier meer van?
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

220,- ? hoe kom je daarbij ? drop-in is 120,- en de vervanging filter is 100,-

En 100.000 km vind ik toch heel erg veel voor een filter!
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

K&N garandeerd zelf 1.000.000 km als je hem netjes wast en insmeert...

Volgens mij staat er in het boekje dat je bij 60.000 km het originele luchtfilter moet vervangen.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Spijt me ik vind het echt veel voor een filter!

Hmm ik meen om de 10.000km a 15.000km na zoveel km's... maar ik geloof je...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Post by Type-Q »

Bestaan er 2 Spoon filters die in het OEM luchtfilterhuis passen? Dacht dat de drop-in en de vervangingsfilter één en dezelfde waren. Heb de bon niet meer, maar ik weet zeker dat ik 3 jaar geleden 220 euro heb betaald bij AVB-sports in België!
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Forget Spoon filters they are crap...
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Type-Q wrote:Bestaan er 2 Spoon filters die in het OEM luchtfilterhuis passen? Dacht dat de drop-in en de vervangingsfilter één en dezelfde waren. Heb de bon niet meer, maar ik weet zeker dat ik 3 jaar geleden 220 euro heb betaald bij AVB-sports in België!


http://www.spoonsportseurope.net/index. ... r-dca.html

http://www.spoonsportseurope.net/index. ... r-dc2.html

Dat is heel veel geld als je het mij vraagt!

En ik vervang liever filters vaak genoeg dan de gok dat het mis kan gaan...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Post by Type-Q »

Heb vandaag mijn K&N drop-in ontvangen, daar moet dus gewoon een rubbertje -dat aan de voorkant van een OEM luchtfilter zit- opgezet worden. Door dit rubbertje klemt het filter vast in het luchtfilterhuis. Schiet niet op dit als je geen OEM luchtfilter hebt! Op mijn oude Spoon luchtfilter zit niet zo'n verwijderbaar rubbertje. Heeft er iemand nog 'n oude, gebruikte OEM DC2 luchtfilter liggen toevallig?
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Post by Type-Q »

Dat tepeltje heb ik net bij de dealer besteld, kost zo'n 6 euro. In het boekje bij de K&N filter staat dat je hem pas bij 80.000 km hoeft te reinigen en ze geven 1.000.000 miles levensduur op bij normaal gebruik..
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ah precies, had al verwacht dat je die los zou kunnen kopen. €6,- man wat een geld zeg!

1.000.000 Miles zelfs, 1.609.344 km. Dat is nogal! Dacht dat de omderhouds intervallen minder lang zouden duren. Rij zelf al erg lang met een K&N filter op de EJ9 en nog altijd zonder problemen. Rij dagelijks in het meest slechte weer en hoewel er altijd veel vuil op zit, is dat een teken dat deze zijn werk goed doet.
BZRKbb2
Posts: 684
Joined: Thu Dec 14, 2006 11:25 am
Contact:

Post by BZRKbb2 »

Gewoon eens in de zoveel tijd met een zachte borstel het vuil er af vegen en in wat mindere mate de boel gewoon eens afspoelen en opnieuw oliën met die standaard K&N onderhoudssetjes.
ReLXe
Posts: 53
Joined: Thu Aug 19, 2010 2:51 pm

Post by ReLXe »

Als je eroverheen gaat borstelen, dan wrijf je het vuil alleen maar dieper in het filter.
Beste is een luchtspuit van binnen naar buiten.
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

ReLXe wrote:Als je eroverheen gaat borstelen, dan wrijf je het vuil alleen maar dieper in het filter.
Beste is een luchtspuit van binnen naar buiten.


Luchtspuit is ook niet goed.
Met luchtfilter reiniger reinigen van binnen uit naar buiten toe. En ook zo afspoelen met water en rustig laten drogen. Niet droogspuiten met een luchtspuit.
Dat is de enige juiste manier. Eigenlijk zoals K&N het voor schrijft geldt het ook voor andere merken luchtfilters.
Post Reply