In een ander topic las ik over een compressiemeting dat dit de volgende
waardes opleverde:
Cilinder 1 19 bar
cilinder 2 19.5
cilinder 3 12!!!!!!!
Cilinder 4 19,7
Kloppen deze absolute getallen ? 19 bar zou toch een compressie van
1 : 19 betekenen (of meer als je iets lek meerekent) ?
Zie ik iets over het hoofd ?
Moet de conclusie bij dit soort metingen niet zijn dat je ALLEEN maar
kijkt naar de verschillen tussen de cilinders en niet (nooit) naar het absolute getal ?
Groet,
Peter
Compressiemeting
Jij haal compressie van een cilinder en compressie verhouding door elkaar.
De compressie die je meet met een compressietest heeft niets te maken met de compressie verhouding.
De compressieverhouding is verhouding tussen het hoogste punt en het laagste punt, dus de inhoud op het laagste punt word samen geperst tot een inhoud op het hoogste punt. dus als je 100cc samenperst tot 10cc heb een
verhouding 10>1
En bij een compressie test kijk je naar de waardes en de verschillen per cilinder.
De compressie die je meet met een compressietest heeft niets te maken met de compressie verhouding.
De compressieverhouding is verhouding tussen het hoogste punt en het laagste punt, dus de inhoud op het laagste punt word samen geperst tot een inhoud op het hoogste punt. dus als je 100cc samenperst tot 10cc heb een
verhouding 10>1
En bij een compressie test kijk je naar de waardes en de verschillen per cilinder.
Een compressie meting gebruik je in eerste instantie om een goed beeld te krijgen van de afdichting van je zuigerveren/klepseals. Als je vermogen mist kan er namelijk iets mis zijn met de afdichting.
Wat de standaard waardes moeten zijn weet ik zo uit mijn hoofd niet maar het verschil onderling is met name interessant. Eigenlijk moeten alle cilinders nagenoeg op dezelfde meting uit komen met een onderling, maximaal verschil van 15%. Als dit verschil te groot is weet men zeker dat er met die cilinder wat aan de hand is en kan dit ook nog leiden tot grotere schade.
In het bovenstaande voorbeeld zit dit ruim over het maximum en kan je hiermee stellen dat er iets verkeerd zit. Als je niet in het bezit bent van een endoscoop kun je dezelfde meting nogmaals verrichten met een beetje olie dat je vlak van te voren in de cilinder laat lopen. Olie helpt namelijk bij de afdichting van de zuigerveer. Je zal dan altijd op een hogere waarde uitkomen (ook met een frisse motor) maar als dit verschil heel erg groot is kan je stellen dat de zuigerveren versleten zijn. Anders zit het verlies in de koppakking of klepseals.
Teken van lekker koppakking kan zijn: witte rook uit de uitlaat of (een) olie (geur) in het koelvloeistof systeem.
Rotte klepseals kan je testen door eens flink door te trekken in (bijvoorbeeld) zijn 3e en hem in de versnelling lang te laten uitrollen tot diep onder in de toeren en weer vol op het gas te gaan. Als je iemand achter je laat rijden en die een blauwe pluim ziet zijn het 99% zeker je klepseals.
Wat de standaard waardes moeten zijn weet ik zo uit mijn hoofd niet maar het verschil onderling is met name interessant. Eigenlijk moeten alle cilinders nagenoeg op dezelfde meting uit komen met een onderling, maximaal verschil van 15%. Als dit verschil te groot is weet men zeker dat er met die cilinder wat aan de hand is en kan dit ook nog leiden tot grotere schade.
In het bovenstaande voorbeeld zit dit ruim over het maximum en kan je hiermee stellen dat er iets verkeerd zit. Als je niet in het bezit bent van een endoscoop kun je dezelfde meting nogmaals verrichten met een beetje olie dat je vlak van te voren in de cilinder laat lopen. Olie helpt namelijk bij de afdichting van de zuigerveer. Je zal dan altijd op een hogere waarde uitkomen (ook met een frisse motor) maar als dit verschil heel erg groot is kan je stellen dat de zuigerveren versleten zijn. Anders zit het verlies in de koppakking of klepseals.
Teken van lekker koppakking kan zijn: witte rook uit de uitlaat of (een) olie (geur) in het koelvloeistof systeem.
Rotte klepseals kan je testen door eens flink door te trekken in (bijvoorbeeld) zijn 3e en hem in de versnelling lang te laten uitrollen tot diep onder in de toeren en weer vol op het gas te gaan. Als je iemand achter je laat rijden en die een blauwe pluim ziet zijn het 99% zeker je klepseals.
integra wrote:Jij haal compressie van een cilinder en compressie verhouding door elkaar.
Precies ... dat is toch hetzelfde ...
integra wrote:De compressie die je meet met een compressietest heeft niets te maken met de compressie verhouding.
integra wrote:De compressieverhouding is verhouding tussen het hoogste punt en het laagste punt, dus de inhoud op het laagste punt word samen geperst tot een inhoud op het hoogste punt. dus als je 100cc samenperst tot 10cc heb een verhouding 10>1
Eens ... wat versta je dan onder het getal wat je meet bij een compressie test ? Hoe komt dit tot stand ?
De compressieverhouding van een B18 is dacht ik iets van 1:12 a 13. Als op het onderste punt de kleppen open staan voor maximale vulling
dan heb je dus buitenluchtdruk (?) in de cilinder. Na compressie op het hoogste punt heb je dan 12/13 bar. Dit zou je dan toch ook moeten meten ? (ipv. 19 ?)
Duidelijk verhaal Mr.X maar zeg je nu eigenlijk dat je NOOIT naar de absolute getallen kijkt (omdat wellicht de meetapparatuur niet nauwkeurig
genoeg is) maar dat het uitgangspunt bij het zoeken naar problemen altijd het verschil tussen de cylinders is (immers van de 4 is er altijd eentje nog wel goed: de hoogste waarde).
Ik kwam met wat googlen trouwens nog een interessante link tegen voor de sleutelaars onder ons:
http://www.zealautowerks.com/bseries.html
-
-
Samen met een goed uitgevoerde cilinderlektest kun je pas echt conclusies trekken, altijd goed om die waardes erbij te houden.
Daarnaast, je hebt compressietesten en compressietesten. Ik ken er velen die het menen uit te kunnen voeren, maar niet zoveel die ook de juiste waarden krijgen en conclusies daaruit kunnen trekken.
Daarnaast, je hebt compressietesten en compressietesten. Ik ken er velen die het menen uit te kunnen voeren, maar niet zoveel die ook de juiste waarden krijgen en conclusies daaruit kunnen trekken.